Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finsktillverkad Lie (Granngården)  (läst 8232 gånger)

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
Finsktillverkad Lie (Granngården)
« skrivet: 07 okt-17 kl 00:32 »
Köpte en finsktillverkad Lie hos Granngården. Säljaren sa att jag skulle vänta med att använda Liestenen/Brynet och istället börja med att dra ett metallföremål över eggen till en början
och därefter börja använda liesten för att slipa eggen ?  Någon som kan ge tydligare råd och instruktioner hur jag underhåller/slipar lien ?

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #1 skrivet: 07 okt-17 kl 10:36 »
Är det en Fiskars?
I så fall är det en knackelie. Ska inte slipas på slipsten utan kallhamras. (och däremellan brynas).

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #2 skrivet: 07 okt-17 kl 12:22 »
Är det en Fiskars?
I så fall är det en knackelie. Ska inte slipas på slipsten utan kallhamras. (och däremellan brynas).

Och det beror väl i sin tur på att den är tillverkad i Österrike och inte alls i Finland, och där har de ju en gammal tradition av att tillverkad lieblad med undermåligt stål som inte kan slipas

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #3 skrivet: 07 okt-17 kl 13:14 »
tillverkaren heter Härmän Taonta, satt klistermärke med tillverkarens namn både på liebladet och skaftet.

Köpte en liesten samtidigt av samma tillverkare.

På deras hemsida finns ingen information på svenska hur man underhåller lien, eller vad det är för typ av lieblad.

På förpackningen av liestenen står där slipråd:

Fukta brynen med vatten. Båda bladens sidor slipas med roterande mot slipvinkeln.
Hårda och mycket ovassa blad kräver mer vatten under slipningen.

Säljaren på Granngården sa att jag skulle dra ett metallföremål över eggen, han nämde inget om att knacka eggen.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #4 skrivet: 07 okt-17 kl 16:23 »
Känner inte till det märket alls.
På facebook finns en grupp som heter lienätverket. Testa lägga ut frpgan där, kanske med foto

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #5 skrivet: 07 okt-17 kl 19:35 »
Det är helt rätt att man kan bryna med ett stål helt utan synlig slipande effekt.

Teorin bakom detta är att brynen skadar om man börjar använda dom för tidigt.
Dom skall inte användas förrens man skadat bladet så pass illa att stålet inte gör någon nytta.
Du kan även bryna med en vidja.

Med dessa metoder rätar man eggen med bryne skapar man ny egg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #6 skrivet: 07 okt-17 kl 20:58 »
Jag känner till företaget litet sådär halvt. Härmä är ju strax bortom språkgränsen öster om oss.

Härmän Taontas smidda lieblad brukar vara riktigt bra kvalitet fast ibland kan man ha otur och träffa på måndagsexemplar. Precis som i allt annat smide så kan det gå galet ibland.
Deras pressade lieblad av plåt brukar inte vara något vidare. De är inte värda att köpa tycker jag.

Deras lieblad är härdade på traditionellt finländskt och svenskt vis. De skall alltså slipas och brynas på traditionellt vis.


Nedåt Mellaneuropa gör de ohärdade lieblad av dåligt stål och så knackar de eggen med hammare mot ett städ för att försöka få det att hålla någon sorts skärpa. Det är en helt annan sorts liar än våra. Jag är skeptisk till den sortens liar.
« Senast ändrad: 07 okt-17 kl 21:03 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #7 skrivet: 07 okt-17 kl 21:26 »
Tack för svaren, då vet jag att det är ett sliplieblad.

Ska jag fortsätta bryna även med metall under hela liebladets livslängd eller om det bara är första början ?

Kan jag använda ett mindre metallrör som bryne, eller ska jag köpa ett diamantbryne ?

Ett sidospår:
Angående knackliar så finns information här:
http://www.lansstyrelsen.se/varmland/SiteCollectionDocuments/sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/publikationer/SlatterbladetNummer12009webb.pdf

Knackliar ska tydligen kräva mindre arbete, när man slår större ängsmark.

Lite nyfiken på varför Harald Nyborg som säljer lieblad från Österrike, vilka tydligen då är knacklieblad,
säljer bryne av grovkornigt sand ?

« Senast ändrad: 07 okt-17 kl 22:06 av Pelle Persson »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #8 skrivet: 07 okt-17 kl 22:16 »
Tack för svaren, då vet jag att det är ett sliplieblad.

Ska jag fortsätta bryna även med metall under hela liebladets livslängd eller om det bara är första början ?

Kan jag använda ett mindre metallrör som bryne, eller ska jag köpa ett diamantbryne ?

Ett sidospår:
Angående knackliar så finns information här:
http://www.lansstyrelsen.se/varmland/SiteCollectionDocuments/sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/publikationer/SlatterbladetNummer12009webb.pdf

Knackliar ska tydligen kräva mindre arbete, när man slår större ängsmark.

Lite nyfiken på varför Harald Nyborg som säljer lieblad från Österrike, vilka tydligen då är knacklieblad,
säljer bryne av grovkornigt sand ?


Kör på med ditt rör tills du märker att det inte räcker längre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #9 skrivet: 08 okt-17 kl 20:57 »
Att bryna en lie med en stålbit har jag aldrig provat, men det borde fungera utmärkt - minst lika bra som att bryna köksknivar mot en spisplatta av gjutjärn (min mor gillar inte glaskeramikhällar eftersom det inte går att slipa knivar på dem).

STATION LUNDA

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #10 skrivet: 15 nov-21 kl 22:01 »
Bladet är troligen ett finskt blad tillverkat av Härmän Taonta. Det är en av de mycket få tillverkare av lieblad som finns kvar och företaget är baserat i Finland. Stålet är av typ C60 och ett manganstål som borde vara slitstarkt. Härmäntaontas lieblad härdas till en hårdhet av 52-58 HRC. Det innebär att liestålet bör slipas på någon form av slipmaskin och sedan brynas.
  Mer information hittar du i min bok om lien. "The Scythe - a modern tool for modern man".

/johan falk
författare av boken The Scythe - a modern tool for modern man.
https://stationlunda.se/publiceringar/bocker/

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #11 skrivet: 18 nov-21 kl 11:36 »
Själv har jag slipat knivar och annat mot betalning i ca 20 år samt samlat på knivar i ca 25 år. Mitt tips är att slipa med en riktig japansk våtslipsten för att få fram en ny egg från en sliten egg och sedan bryna med ett läder med pasta på för att får bort graden (kallas även för gradning).

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #12 skrivet: 18 nov-21 kl 12:23 »
Japanska stenar är varesig bättre eller sämre än de flesta andra stenar på marknaden, jag bytte faktiskt bort mina mot oljestenar för jag blev trött på klyddandet med vatten.

Men för en sliplie att sitta med en handhållen sten, det skulle jag inte se fram emot. En roterande sten med maskinkraft tack. För bryningen finns det tusen och en sätt och de funkar alla. Det är väl mest personligt tycke och smak. Jag hade en träbit med polerpasta...

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #13 skrivet: 05 jun-22 kl 06:21 »
alla sätt slipa är bra bara de fungerar , vinkelslip /lamellslip har jag povat går rätt bra m steglös vinkelslip annars är man uppfödd m ha lie sticka , de här korta plåtliebaden är inte nåt bra , vanlig med my stål ,lie är egentligen ett bra arbetsredskap rensa vegetation vid trådar mm ,bättre kapacitet än trimmer,   

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Finsktillverkad Lie (Granngården)
« Svar #14 skrivet: 09 jun-22 kl 09:53 »
Jag tyckte jag borde slå gräs igår och hade inte tålamodet att börja med slipstenen så jag satte en sliten lamellskiva på vinkelslipen och vässte på det viset. Gick snabbt och blev vasst, sen har jag en askbit med polerpasta jag bryner med.



Detta är då min norska lie, tycker dock den är feltillverkad då bladet böjer sig mot marken istället för åt andra hållet. Så den vill fastna i marken ibland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser