Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yxsmed stämpel  (läst 6265 gånger)

Yxsmed stämpel
« skrivet: 27 aug-17 kl 15:50 »
Hej! Undrar om någon av er känner igen denna stämpel? Är en liten yxa jag renoverat men skulle vara kul att kanske få reda på mera vem som gjort den!

Kolla gärna in min instagram för att se mer av mitt hantverk!

https://www.instagram.com/toms_hantverk/?hl=sv

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Yxsmed stämpel
« Svar #1 skrivet: 27 aug-17 kl 16:23 »
Dendär känner jag igen vet jag pratade med gubbarna på Gränsfors om dendär symbolen för många år sedan... Har också en sådan efter min morfar, han sade den var handsmidd, men Tyvärr kommer jag inte på namnet heller just nu...  Måste fråga om det så att jag kan skriva ned det här om ingen annan kommer på det före... Men, först en fråga:


Kanske någon här vet om det fanns flera som använde dendär hästskon, eller om den var unik för honom?

Om den är av hans hand och det inte fanns fler som använde denna symbol vid samma tid, är det en väldigt fin yxa du bör vara rädd om.

Kan han ha hetat Josephsson i efternamn?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

SV: Yxsmed stämpel
« Svar #2 skrivet: 27 aug-17 kl 17:09 »
Va kul! Kände på mig att denna var speciell. Den kommer få stanna i samlingen då jag annars säljer av renoverade yxor. Hoppas vi får höra nån annan som vet mera om denna. Den är för övrigt upphittad vid en sommarstuga utanför Sundsvall.
« Senast ändrad: 27 aug-17 kl 17:15 av Tom Rutger Lindberg »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Yxsmed stämpel
« Svar #3 skrivet: 27 aug-17 kl 18:03 »
Då stämmer området något så när... Måste fråga min far om namnet på denne Yx smed, återkommer om jag inte glömmer det...

Lasse Eriksson på Gränsfors vet kanske annars, men jag vet inte om han finns kvar.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

SV: Yxsmed stämpel
« Svar #4 skrivet: 27 aug-17 kl 19:39 »
Kul att du vill hjälpa mig med detta!

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Yxsmed stämpel
« Svar #5 skrivet: 28 aug-17 kl 10:51 »
Det finns en grupp på Facebook som heter Gamla verktyg & hantverk. Kanske någon där vet!


Markus Nordin

  • Inlägg: 1
SV: Yxsmed stämpel
« Svar #6 skrivet: 15 mar-19 kl 22:43 »
Det är en Nordlöws. Finns lite mer att läsa här:
https://dellenportalen.se/jarnhantering/yxsmedjor/
« Senast ändrad: 16 mar-19 kl 15:01 av Markus Nordin »

Hakanbry

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Yxsmed stämpel
« Svar #7 skrivet: 11 nov-20 kl 13:38 »
Ja, det är en Nordlöws yxa. Jag besökte honom som tonåring för 60 år sedan för att få några yxor pålagda. Lyckades komma över en egen för 50 år sedan som jag är jätte rädd om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 6 användare
xaelanar, biggelina, bmr, LimJans, ktulo, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser