Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.  (läst 1984 gånger)

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« skrivet: 25 aug-17 kl 21:13 »
Har köpt en tomt där det står ett bostadshus målat med falu rödfärg. Huset har inte målats på mer än 20 år och står i soligt läge.

Jag undrar om fasaden kan ge ifrån allmän dålig luftkvalitet i och i närheten av huset och tomten (2000 kvm) . Svag lukt som påminner om någon som bränner gräs eller bränt gummi ?

Är det isåfalll så inpyrt i allt material och stommar som finns i huset, så att det inte kommer att försvinna vid rengörning med såpa och sedan målat med ny färg ?

Hur hälsosamt är det att bo i ett hus målat med gammal falu rödfärg som exponerats med stark sol under flera årtionden ?




Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #1 skrivet: 25 aug-17 kl 22:21 »
Låter som ditt hus luktar hus målat med falurödfärg. I min värld luktar det tryggt.
Ät inte färgen och ha på ansiktsmask när du borstar bort innan du målar på nytt.

Falu rödfärg är superbt på gamla trähus.
Här är faktabladet.
https://ottossonfarg.com/wp-content/uploads/2015/02/Falu-Rodfarg-SDB.pdf
//Luff

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #2 skrivet: 25 aug-17 kl 22:31 »
Låter som ditt hus luktar hus målat med falurödfärg. I min värld luktar det tryggt.
Ät inte färgen och ha på ansiktsmask när du borstar bort innan du målar på nytt.

Falu rödfärg är superbt på gamla trähus.
Här är faktabladet.
https://ottossonfarg.com/wp-content/uploads/2015/02/Falu-Rodfarg-SDB.pdf

Tack för svar. Det var medvetet en riktigt dum fråga. Men jag har inte varit med om att när man besökt ett hus målad med falurödfärg,
att man vill direkt hem igen, och ställa sig och tvätta håret.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #3 skrivet: 25 aug-17 kl 23:22 »
Är du säker på att det är ÄKTA Falu Rödfärg?
Bara för att det står Faluröd eller bara Rödfärg betyder det INTE att det är den riktiga Falu Rödfärgen.
Är pigmentet inte gjort på slaggen (varpen) efter gruvbrytningen är den inget att ha.
Det är just GIFTET i varpen som gör nytta. Annars är det bara en mjölblandning.

Att inbilla sig att det finns helt ogiftig färg som ger skydd mot diverse oönskade verkningar är definitivt att bedra sig själv.

"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #4 skrivet: 26 aug-17 kl 00:29 »
Är du säker på att det är ÄKTA Falu Rödfärg?
Bara för att det står Faluröd eller bara Rödfärg betyder det INTE att det är den riktiga Falu Rödfärgen.
Är pigmentet inte gjort på slaggen (varpen) efter gruvbrytningen är den inget att ha.
Det är just GIFTET i varpen som gör nytta. Annars är det bara en mjölblandning.

Att inbilla sig att det finns helt ogiftig färg som ger skydd mot diverse oönskade verkningar är definitivt att bedra sig själv.



Jag har inte själv målat ännu, utan det är minst 20-30 år sedan det målades sist. Tycker bara att luftkvaliten är dåligt även utomhus i närheten av huset.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #5 skrivet: 26 aug-17 kl 03:15 »
Rödfärg luktar järn. Och fasaden borstas före den målas. Behöver det typ vita tvättas så använd inte såpa. Den är fet och blir nog fel. Ta ammoniak och vatten kanske. Kommer inte lukten från brand? Har det varit skorstensbrand, det kan lukta illa. Finns det något målat med stenkolstjära, det är riktigt giftigt och luktar mysko när den blir solvarm.

Postat med Alternativ.nu´s app

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #6 skrivet: 26 aug-17 kl 03:21 »
Eller är huset rötjärat, rödfärg blandat med tjära. För ingen kan väll vara så tokig att dom blandat stenkolstjära i rödfärgen.

Postat med Alternativ.nu´s app

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #7 skrivet: 26 aug-17 kl 08:27 »
Jag tror att det luktar gammalt solbelyst timmer. Det luktar så. Om du ska rödfärga huset igen så fungerar det bäst att torrborsta. Vad jag vet så är pigment från falu gruvas varphögar en bra rödfärg som inte innehåller kadmium. Deras färg heter Falu vapen och den bästa är tillverkad av Rödmotaverken.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #8 skrivet: 26 aug-17 kl 09:56 »
Du skriver att du köpt en tomt och där står ett hus som stinker.
Riv skiten om det är tomten du är ute efter.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #9 skrivet: 26 aug-17 kl 11:15 »
Jag tror att det är hälsosammare att bo i ett gammalt än ett nytt hus. Inya hus är det så många skivor och andra byggmaterial som läcker kemikalier till luften.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #10 skrivet: 26 aug-17 kl 23:53 »
Känns lukten oavsett väderförhållanden (dag/natt , varmt/kallt, torrt/fuktigt) , och märks den tydligast utomhus eller inomhus?
Någon ändring när det är tjäle i marken?
Om man luktar utomhus, märks det någon skillnad beroende på vindriktning och märks det skillnad mellan vind- och läsida av huset?

En sak som kan lukta bränt är vissa äldre billiga sorters vindskyddspapp som impregnerades med stenkolstjära (biprodukt från forna tiders stadsgasverk och koksverk, som var nästan gratis). Det fanns också dyrare s k luktfri papp, som var impregnerad med mineraloljebaserad asfalt eller beck. Seriösa byggmästare använde den luktande pappen bara utomhus, t ex på utsidan av en timmerstomme bakom brädfodringen, eller som takpapp.

En annan möjlighet är om det någon gång har varit en brand- eller rökskada i huset, som aldrig blev fullständigt sanerad.

En tredje möjlighet är om det t ex har eldats sopor någonstans på tomten eller om man har använt material från en brandplats som fyllnadsmassor.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #11 skrivet: 27 aug-17 kl 19:22 »
Tack för att  ni tagit er tid att svara på min fråga.

Jag misstänker att som de är som det skrevs solbelyst timmer med gammal linoljefärg som ger ifrån sig lukten, som även pryr in i stommen och huset.

Man får även sot i hårbotten bara på mindre av en timme av vara på tomten i närheten av huset.

Ca 700 meter från huset är en granne som har ett skrotupplag med gamla maskiner, misstänkte att det kanske var han som brände gummi. men vinden.

Hela poängen med köpet var att använda iallafall stommen så att man slapp krångla med byggnadslov. Men det går inte att spara på gammalt inpyrt timmer och bygga resten med nytt material.

Kan den mesta av lukten försvinna bara genom att måla fasaden med ny linoljefärg ?

Det är ett jättejobb att  ta bort all mossa som lagt som isolering mellan timmerstockarna.

« Senast ändrad: 27 aug-17 kl 19:27 av Pelle Persson »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #12 skrivet: 27 aug-17 kl 19:46 »
Jag tror inte du får bort någon lukt genom att måla! Jag vet ju inte hur länge du har ägt huset, men om det inte är så länge, så vänta och se ett halvår. Då är kanske lukten är borta. Gamla hus luktar, jag har vant mig vid mitt hus och tycker det luktar gott. Till skillnad mot nya hus.
kretslopp

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #13 skrivet: 27 aug-17 kl 20:32 »
Nu börjar du i fel ända.
Varifrån har du fått dedär ideerna om rödfärgen?

Falu rödfärg är sannolikt en av de minst hälsofarliga färgerna på marknaden och lukten som den avger lär vara mycket mycket svag. Jag känner den inte alls med mitt bristfälliga luktsinne.
Om du vill ha ett hälsosamt hus med minsta möjliga giftigheter fortsätt med rödfärgen.'

Jag skulle förknippa en sån där lukt med antingen spillolja eller kreosot eller brandskada eller rök någonstansifrån.
-På 50-60-70-talen var det populärt att använda spillolja från traktorn som träimpregnering eller som tillsats i rödfärg. Detr är inte hälsosamt.
-Fram tills 70-80-talet någon gång användes kreosot som impregneringsmedel för trä. Det är svart och ser ut som tjära men har en vassare lukt och är mycket cancerframkallande. Kreosotimpregnerat trä kan finnas i syllor och golvbjärklag på hus byggda efter kriget och i yttertrappor och terasser av äldre årgång och så älskar somliga okunniga människor att dekorera sina trädgårdar med kreosotimpregnerade järnvägssyllar och telefonstolpar.
-Dåligt sanerade brandskador skall normalt kännas starkare inomhus än utomhus. Det är bara att titta om du ser bränt eller sotigt trä någonstans. Då de är gamla brukar lukten ha gått ur.
-Rök....... vad ryker? Har huset oljepanna? Har säljaren äldat skräp utomhus eller i någon eldstad innan du köpte huset? Eldar skrothandlaren PVC-mantlade eller gummimantlade elkablar för att sälja kopparen? Det är ett vanligt miljöbrott som brukar förekomma i smyg på var varannan skrothandel. Finns det någon granne som har eldat skräp eller har haft någon smärre eldsvåda nyligen?

Du skriver att du blir sotig i håret och det låter som sot eller rök från någonting. Sådant nedfall får man inte från en rödfärgsmålad fasad!


Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Dålig allmän luftkvalite vid nyköpt tomt.
« Svar #14 skrivet: 27 aug-17 kl 22:15 »
Nu börjar du i fel ända.
Varifrån har du fått dedär ideerna om rödfärgen?

Falu rödfärg är sannolikt en av de minst hälsofarliga färgerna på marknaden och lukten som den avger lär vara mycket mycket svag. Jag känner den inte alls med mitt bristfälliga luktsinne.
Om du vill ha ett hälsosamt hus med minsta möjliga giftigheter fortsätt med rödfärgen.'

Jag skulle förknippa en sån där lukt med antingen spillolja eller kreosot eller brandskada eller rök någonstansifrån.
-På 50-60-70-talen var det populärt att använda spillolja från traktorn som träimpregnering eller som tillsats i rödfärg. Detr är inte hälsosamt.
-Fram tills 70-80-talet någon gång användes kreosot som impregneringsmedel för trä. Det är svart och ser ut som tjära men har en vassare lukt och är mycket cancerframkallande. Kreosotimpregnerat trä kan finnas i syllor och golvbjärklag på hus byggda efter kriget och i yttertrappor och terasser av äldre årgång och så älskar somliga okunniga människor att dekorera sina trädgårdar med kreosotimpregnerade järnvägssyllar och telefonstolpar.
-Dåligt sanerade brandskador skall normalt kännas starkare inomhus än utomhus. Det är bara att titta om du ser bränt eller sotigt trä någonstans. Då de är gamla brukar lukten ha gått ur.
-Rök....... vad ryker? Har huset oljepanna? Har säljaren äldat skräp utomhus eller i någon eldstad innan du köpte huset? Eldar skrothandlaren PVC-mantlade eller gummimantlade elkablar för att sälja kopparen? Det är ett vanligt miljöbrott som brukar förekomma i smyg på var varannan skrothandel. Finns det någon granne som har eldat skräp eller har haft någon smärre eldsvåda nyligen?

Du skriver att du blir sotig i håret och det låter som sot eller rök från någonting. Sådant nedfall får man inte från en rödfärgsmålad fasad!

Var och besökte en lada idag som målats för något år sedan med rödfärg, utan att känna något besvär med lukten.
Jag trodde kanske att lukten uppståt om man inte underhållt och målat fasaden under lång tid (20-35 år).

Jag kommer börja med att måla en liten del av huset med rödfärg och se om det blir bättre.

Tack igen för svaren.






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare
långfot, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser