Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bok om jordkällarrenovering?  (läst 1775 gånger)

Nanoq

  • Inlägg: 14
    • -
Bok om jordkällarrenovering?
« skrivet: 12 aug-17 kl 15:42 »
Jag inser att google inte räcker till för att jag ska klara av att renovera dörrarna till min jordkällare. Visst ska det finnas en bok om hur man renoverar jordkällare?

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Bok om jordkällarrenovering?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-17 kl 16:36 »
En artikel, ganska kortfattad:
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Renovera/Renovera-den-gamla-jordkallaren/

Men dörrarna då: går det inte att snickra kopior av dörrarna?
Jag byggde en ny vindslucka efter en beskrivning för garagedörrar i reklamtidningen Vi i Villa:
https://issuu.com/viivilla/docs/viivilla_1302/48
Det vill säga att jag byggde den på plats, och tog loss den sen. Då kunde jag inte ta mig in (som i exemplet) och såga loss den, utan jag fäste luckan på vinkeljärn, som jag kunde skruva loss utifrån med en lång skruvmejsel. Då hade jag också delvis satt fast gångjärnen.
Du kanske kan uppfinna en variant för källardörrar.
(Det är himla roligt att snickra så här!)
 
« Senast ändrad: 13 aug-17 kl 11:09 av Berberis »

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
« Senast ändrad: 18 sep-17 kl 11:37 av Visionaryrealist »

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Bok om jordkällarrenovering?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-17 kl 11:34 »
Är kanske mer en bok om hur man bygger en dörr du behöver? Annars använd bra virke. Tjära in det, iallafall ramen. Ofta placeras ventilation långt ner på dörren. Beroende på golvet kanske undertröskeln kan lyftas upp något om det är fuktigt. Använd tjärpapp mot alla stenytor.

Kanske hjälper nått...

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Bok om jordkällarrenovering?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-18 kl 09:48 »
Precis mitt projekt för nu, men jag behöver bättre ventilation i min. Vad sägs om galler i dörren på överdelen på yttersta dörren o på botten i innersta dörren eller tänker jag fel?!

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bok om jordkällarrenovering?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-18 kl 10:13 »
Det finns flera artiklar om jordkällarrenovering i de senaste årens Åter.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Bok om jordkällarrenovering?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-18 kl 10:23 »
Då grottar jag mig där först! Jag brukar va duktig på o rusa åstad... Tack för tips!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 3 användare
Tur-Johan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser