Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera fd. missionshus (timmerhus 1920-tal) frågor om vägg och krypgrund  (läst 1705 gånger)

Truthallan

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Är intresserad av att bygga om en fd missionshusbyggnad till bostad. Huset kräver en stor initial insats; tre-kammar brunn måste ses över och troligtvis byta avloppsstammar samt renovera badrummet, funderar på att installera bergvärme samt eldstad (idag endast direktverkande el), taket läggas om, och en del annat. Mycket som sagt...

Funderar på om någon här har tankar kring den tilläggsisoleringen som är gjord:
1920 huset byggdes, timmerstomme med träpanel
1950-tal sattes eternitplattor (oklart om tidigare träpanelen sitter kvar under eterniten)
1980-tal lades isolering utanpå eterniten samt en ny brädfasad (troligen målad med akrylatfärg)
Skulle gärna avvakta med att renovera fasaden i och med att så mycket annat direkt måste åtgärdas.
Hur ser ni på riskerna med att fasaden är tilläggsisolerad och målad med akrylatfärg? Risk för fukt i timmerstommen? Huset har ju endast används sporadiskt de senaste årtiondena, kan detta ses som positivt och innebära att fuktpåverkan har varit lägre? Hur påverkas timret av att eterniten sitter kvar? Vad skulle ni göra åt väggen och dess skick idag?

Nästa stora riskfaktor är torpargrunden/krypgrunden, det finns en inspektionslucka i golvet, har endast tittat ner, ej krupit genom hela grunden, men cirka 1 meter högt, oklart i vilken omfattning och hur fuktpåverkan har varit, så givetvis måste en ordentlig besiktning göras. Jag ska ner och titta närmare senare i veckan.
Kan jag i och med husets ålder räkna med att golven måste ut (fina trägolv som jag gärna vill spara) hela trossbotten måste öppnas och påverkade syllar etc. bytas ut samt isolering uppdateras? Hur skulle ni löst det? Delar av renoveringarna kommer vi att göra själva, men just detta ingrepp känns i största laget. Finns det någon som har en uppfattning om kostnaden i att leja bort denna typ av jobb?
« Senast ändrad: 03 jul-17 kl 22:48 av Truthallan »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Om det som regel har varit torrt inne i huset och väggbeklädnaden på insidan av timmerväggarna är fuktgenomsläpplig, så är det nog ingen risk för fuktanrikning i timret.
Vanligtvis lät man träpanelen sitta kvar när man lade eternit utanpå, man tog bara bort ribborna.

Grunden och golvbjälklaget kan mycket väl vara i bra skick, men det beror ju t ex på hur väl dränerad marken är där huset står, hur långt det är ner till grundvattnet, om grunden har hållits ventilerad under sommarhalvåret osv.

Nu framgår det inte var huset befinner sig, men här i trakten är trossbottnarna nästan utan undantag fyllda med sågspån i hus från 1920-talet. Oftast har det sjunkit ihop med åren så det har blivit en luftspalt närmast under golvbrädorna, och om det inte är riktigt tätt i anslutning mellan trossbotten och väggar så är det som gjort för att få golvdrag och kalla golv. Eftersom det verkar vara gott om plats i krypgrunden är det nog fullt genomförbart att behålla innergolven och göra om trossbotten och isolering underifrån. Det kanske är svårt att få någon hantverkare att åta sig det på rimliga villkor så räkna med att göra åtminstone  det arbetet själv.

Truthallan

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Tack för snabbt svar Torbjorn!
Insidan är vad vi vet endast pärlspont, tapeter och på vissa ställen möjligen något skivmaterial (masonite?), men låter ju i så fall lovande att timret inte säkert samlat på sig fukt. Vet du möjligen hur/i vilken omfattning timret skulle kunna/bör undersökas för att jag som eventuell köpare ska våga slå till?
Hur skulle du lösa väggarna på sikt i och med den tilläggsisolering som är gjord? Plocka bort allt inklusive eterniten? (Jag läser spaltmetrar både här i forumet men också Energiboken och funderar på hur just detta hus med sina lager skulle kunna lösas, vill som sagt gärna skjuta det lite på framtiden iom stora initiala investeringar...)

Är rätt säker på att det är sågspån i trossbotten, ligger även på vinden. Huset står iaf bra till på en höjd, dock känns skötseln av huset rätt eftersatt så kan nog inte hoppas på att grunden ventilerats.
Ska som sagt ner och krypa ordentligt, 1 meter var kanske optimistiskt, på sina ställen är det nog inte mer än 80 cm säger sambon, så jag känner mig lite skeptisk till att göra jobbet underifrån och det ultimata hade ju varit att knacka loss golven som ligger och återanvända, men inser ju omfattningen av jobbet...
Vore ju intressant att bo en vinter för att se hur huset beter sig, innan isoleringen åtgärdas, men i och med att vi måste jobba med både vatten avlopp och eventuellt dra in bergvärme så vore det kanske bäst att åtgärda trossbotten redan vid start?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Jag tror inte jag skulle ha gjort något alls åt fasaden innan panelen börjar se alltför anskrämlig ut eller om det visar sig andra akuta problem.

Och jag skulle nog tänka mig för minst en gång extra inför indragning av bergvärme eller överhuvudtaget vattenburen värme i ett hus som aldrig har haft sådan tidigare. Det blir ju en stor kostnad, man måste göra plats för värmepump och kringutrustning någonstans vilket kan vara svårt i ett hus som aldrig har varit tänkt att ha ett pannrum, det blir svårare att frostsäkra huset om man någon gång måste kallställa det, hela uppvärmningens karaktär blir annorlunda och oprövad.
Ofta klarar man sig bra med att komplettera/ersätta den direktverkande elvärmen med luftvärmepumpar och fungerande eldstäder.

Truthallan

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Tack för bra synpunkter angående bergvärmen, har också tänkt en del på just frostsäkring, värt att tänka extra kring. Ska absolut tänka en vända kring luftvärmepump också. Dock så har det funnits en oljepanna i huset så utrymmet finns, men radiatorer är bortplockade och tyvärr ersatta med elradiatorer. Vet i dagsläget inte något om skick på murstock/skorstenen men det har tidigare funnits tre eldstäder, så tanken är att uppföra någon av dessa, allra helst två på sikt.
Idag framkom det dock att huset inte har en hel timmerstomme som först var angett utan timmer endast upp till fönster, och därefter gissar jag en plankstomme, oklart om och isf vad för isolering i den... Lite synd, tänker att åtgärder på en skadad stomme blir svårare på en plankstomme samt att plankstommen isolerar sämre?
 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Jag har inte mycket erfarenhet av plankhus. Har en gång varit med och rivit ett uthus som var byggt av liggande spontad 2,5" plank, och ett f d missionshus här intill sägs vara byggt av stående plank, på 1880-talet. Någon har påstått att det skulle vara byggt efter amerikanska ritningar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Jag har bott i 2 plankhus från 1900-talets början, dock "vanliga" bostadshus och inte specifikt missionshus.
Om vi börjar med krypgrunden så är det som regel inga bekymmer på ett så gammalt hus om inte 1: ett vattenrör har stått och läckt eller 2: någon har varit och klabbat med plast och glasullsisolering. I moderna skräphus byggda under 1900-talets slut är det däremot problem med krypgrunderna i många fall. Vill en inte hålla på och bryta upp golven för att inspektera, stick in en kamera eller telefon genom ventilationsgluggarna på grunden och ta bilder!
Fasaden är svårt att uttala sig om utan att ha sett bilder.
När du kommer för att titta på huset, dra ett djupt andetag direkt och känn hur det luktar. Mögel och fuktskador avslöjar sig nästan alltid så. (Har du inte känslig näsa, ta med en vän som har.) Och sen hoppar du på alla golv och känner om det sviktar. Och går upp på vinden och kollar yttertaket invändigt så att det inte regnar in någonstans.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Truthallan

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Torbjorn: Intressant, kan tänka mig att man vid byggnaden vissa missionshus tog inspiration från Amerika. I vilken del av landet ligger missionshuset som du nämner?
Skräptanten: Tack för bra tips och synpunkter! Mitt intryck efter att ha tittat runt i grunden är gott, ser i alla fall torrt ut och har luktat ordentligt i huset men tycker inte jag känner av mögel eller "källarlukt".

Funderar på ytterligare ett par faktorer...
Badrummet och ett utrymme intill där pumpen till oljepannan stått har gjutet betonggolv, är det risk att betonggolvet ha ställt till med fuktproblem i grundkonstruktionen? Tänker att den befintliga betongplattan måste bort för att bygga nytt badrum som måste utökas något för att även rymma tvättmaskin. Och måste nu börja läsa på om bästa sättet för badrumskonstruktion i äldre trähus...

Har brutit lite i fasadpanelen på ett ställe nedtill på huset och där är träet rätt så murket, innanför panelen finns ju bland annat (enligt gammal bygglovshandling) 50 mm mineralull samt eventuellt även eternit kvar. Hur stommen ser ut vet vi först då vi anlitat någon att besiktiga huset. Fasaden är ju gissningsvis målad med plastfärg, kan det vara pga färgen som trä murknat eller indikerar det att det kan finns fukt i timmerstommen?

Har nu också kunnat ta en närmare titt på fönster, tyvärr byttes originalfönster ut mot treglasfönster på 80-talet, träet känns ok, kittet har dock släppt och imma mellan vissa glas och mögelprickar på någon spröjs. Kan bytet till treglasfönster ha inverkat negativt på huset som helhet tror ni? Vad gäller fukt etc., jag tänker att många äldre hus hållit sig torra just på grund av otäta fönster.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Torbjorn: Intressant, kan tänka mig att man vid byggnaden vissa missionshus tog inspiration från Amerika. I vilken del av landet ligger missionshuset som du nämner?

Det ligger utanför Sundsvall.  Men jag skulle tro att det här med amerikainfluenser kanske berodde mest på vilket frikyrkligt samfund som låg bakom det aktuella missionshuset. En del av dem var ju ganska kraftigt amerikaniserade.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Jag funderar på hur trävirket börjar må innanför eterniten då huset är bebott och permanentvarmt.

Fukt kommer inifrån genom en genomsläpplig konstruktion men eterniten är tät på utsidan så fukten slipper inte ut. Det blir en bakfram väggkonstruktion som kan samla fukt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 7 användare
xaelanar, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern, Adels, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser