På en så ny Mondeo som '03 behöver man koppla in en felkodläsare till diagnosuttaget. Men, som sagt, det är billiga och standardiserade saker som vem som helst som håller på med bilar bör ha.
Beträffande ryckigheten, så kolla om den, vid samma varvtal, påverkas av gaspådraget så den blir värre vid segdragning och kanske försvinner helt vid lätt gaspådrag. Det tyder i så fall definitivt på tändningproblem. Det är vanligt att tändspolen går sönder på Ford från början av 00-talet, jag har fått byta tändspole på två olika Focus. Ska man köpa ny tändspole så se till att få en av moderniserat och förbättrat utförande. Köper man en ny tändspole som originalreservdel är den ohemult dyr, tillverkad av Bosch och en helt annan konstruktion än den gamla tändspolen. Samma Boschtändspole går också att köpa från fristående bildelsnasare till betydligt bättre pris. De billigaste pirattändspolarna ska man undvika eftersom de är kopior av Fords ursprungliga, misslyckade konstruktion.
Ett annat vanligt tändningsproblem åtminstone på äldre Mondeo, var att gummit i tändstiftskabelskorna förkolnade på insidan, blev elektriskt ledande och orsakade överslag. Nödlösning för att åtgärda detta om en ny tändkabelsats av acceptabel kvalitet var för dyr, var att tvätta ren tändkablarna MYCKET noga, skrapa bort förkolnat gummi och eventuellt skära av någon centimeter av den utstående gummihylsan.
För att skona den känsliga tändspolen bör man hålla efter tändstiften och se till att de verkligen blir bytta regelbundet och att de inte har för stort elektrodavstånd. Man bör se upp noga när man ska köpa tändstift till en 90- eller 00-tals Ford, rekommendationerna i tabellerna som finns hos biltillbehörsfirmorna är ofta helt uppåt väggarna (inte helt ovanligt att man har blandat ihop olika motortyper, eller inte tagit hänsyn till vilka motoralternativ som verkligen har sålts i just Sverige). Det är lämpligt att titta på de gamla stiften i förväg och notera både beteckning och utseende på dem. Se sedan till att de nya tändstiften är identiska med de gamla när det gäller elektrodform, gänglängd, utförande på tätningsytan mm, och att en pålitlig korsreferenstabell anger att stiften verkligen är ekvivalenta.
Ett annat sätt att konstatera tändningsproblem är att lyssna på mellanvåg (AM) på bilradion, där hörs ju alltid litegrann tändstörningar. Om störningarna ändrar styrka eller karaktär (t ex blir oregelbundna) när motorn krånglar, så är det ett säkert tecken på att felet ligger i tändsystemet.
En annan sak som kan ge märkliga felsymptom i synnerhet på Ford, är om lambdasonden (framför allt den främre, som sitter mellan motor och katalysator) börjar bli halvdålig. Ofta ger det ologiska felkoder som pekar åt ett helt annat håll än lambdasonden. Läckage i avgassystemet (i synnerhet bälgen/metallslangen omedelbart före katalysatorn) kan ge problem med avgasvärden och annat som kan uppfattas som katalysatorfel.
Ta gärna reda på vad det är för motortyp i bilen (antal cylindrar och cylindervolym, ev beteckning) för fortsatta diskussioner.
De vanligaste fyrcylindriga motorerna heter Zetec-SE (vanligast i mindre storlekar upp till ca 1,6 l), man känner igen denna på att insugningsröret är på framsidan av motorn och avgasgrenröret bakåt mot torpedväggen samt Zetec-E, som är en större motor, vanligast kring 2,0 l och känns igen på att den är "spegelvänd", dvs insugningsröret på baksidan och avgasgrenröret framåt. V6-motorerna har jag ingen större koll på.
Förutom de här "namnen" så har varje motortyp också en beteckning med fyra bokstäver. Den 1,6 l Zetec-SE som sitter i min Focus heter t ex FYDH.