Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trä-ätande djur i köksskåpet  (läst 4458 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
trä-ätande djur i köksskåpet
« skrivet: 14 jun-17 kl 18:14 »
Hej!

Har nån slags inneboende i köksskåpet som lämnar högar av sågspån. Ingen större olägenhet men börjar bli orolig för att de ska urholka hela skåpet. Kanske borde jag vara mer orolig än så - kan det vara husbock el dyl? De finns bara i köksskåpet vad jag vet och jag har aldrig sett själva djuret, bara spåren. Vad kan det vara och hur blir jag av med dom?
Tack!

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #1 skrivet: 14 jun-17 kl 18:47 »
Trämask. Tycker bäst om hus som står kalla på vintern

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #2 skrivet: 14 jun-17 kl 21:38 »
Trämask. Tycker bäst om hus som står kalla på vintern

Okej. Tja, det är ganska kallt i mitt kök på vintern. Nu är det ju varmt och de tycks ändå vara igång. Nån idé om hur jag bäst bekämpar dom?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #3 skrivet: 15 jun-17 kl 08:04 »
Det råd jag fick var att hålla en viss grundvärme under ett par vintrar så skulle angreppet upphöra
jag flyttade innan jag han få in värmen.
men jag tog med mig en del möbler med trämask bland annat ett vackert gammalt skåp med rikligt med mjöl på golvet.
Trämask angreppet upphörde direkt när skåpet kom in i värmen

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #4 skrivet: 15 jun-17 kl 08:13 »
Jag har tidigare innan jag visste att vintervarmt var det enda som hjälpte, renoverat ett litet bostadshus som stått tomt i 30 år och fullt med trämask.

Jag ringde Aticimex och beskrev symptomen. Anticimex kom och sprutade 40 liter bekämpningsmedel på 10 minuter för 6000 kr.
jag blev sur och gick på biblioteket (något som fanns för länge sedan) Jag lärde mig att det finns ingen kemisk bekämpning mot trämask.

Anticimex blåste mig. detta är ca 20 år sedan så kanske det finns nya metoder idag

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #5 skrivet: 15 jun-17 kl 11:37 »
Många trägnagare tål inte sträng kyla. Men att få hela huset utkylt till under -20 grader i ett par veckor är förstås inte så lätt då det befinner sig i södra Sverige.
Annars är det ju vanligt att man tar död på trägnagare i mindre träföremål genom att lägga dem i frysen en månad.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #6 skrivet: 15 jun-17 kl 11:48 »
Googla på "strimmig trägnagare" så får du mer info.

Dom äter på allt trä hemma hos oss också.  :P

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #7 skrivet: 15 jun-17 kl 12:26 »
Många trägnagare tål inte sträng kyla. Men att få hela huset utkylt till under -20 grader i ett par veckor är förstås inte så lätt då det befinner sig i södra Sverige.
Annars är det ju vanligt att man tar död på trägnagare i mindre träföremål genom att lägga dem i frysen en månad.

Ännu en fördel med att bo i Norrland.
Jag fick tag i fina möbler från Skåne och lämnade dom ute en vinter, för säkerhets skull.
Man vet aldrig vad för skit som kan följa med söderifrån.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #8 skrivet: 15 jun-17 kl 12:38 »
Det jag hört är bra till maskätet, är att måla med linolja. Där jag själv har gjort det har det också haft den fördelen att det "limmat ihop" det maskätna porösa trät.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #9 skrivet: 15 jun-17 kl 17:38 »
Insekter har svårt att klara värme också. 55 grader under en lite längre tid så stryker de med. Så får man inte ned soffan i frysboxen så kan man ställa den i bastun ;D Kanske lite svårare med köksskåpen, men plockar man ur grejerna och ställer in en kupevärmare utan termostat så skall de väl få det tillräckligt hett om öronen...

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #10 skrivet: 15 jun-17 kl 19:59 »
Insekter har svårt att klara värme också. 55 grader under en lite längre tid så stryker de med. Så får man inte ned soffan i frysboxen så kan man ställa den i bastun ;D Kanske lite svårare med köksskåpen, men plockar man ur grejerna och ställer in en kupevärmare utan termostat så skall de väl få det tillräckligt hett om öronen...

-Ja, særskilt om skåpet tar eld  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #11 skrivet: 15 jun-17 kl 21:17 »
Japp, eld är bra mot ohyra ;D

Man skall nog vara kvar i huset när man testar sådana lösningar, ifall det blir för varmt. Men trä tål rätt mycket värme, det är värre om man har moderna grejer som innehåller plast.


När jag bodde i Norrköping så hade försäkringsbolagen en friskrivning för husbock (för att där förekommer den pga tillräckligt varma vintrar och fuktigare klimat), medan här där vi har betydligt kallare vintrar och lite torrare klimat ingår det (den finns inte här).

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #12 skrivet: 16 jun-17 kl 15:57 »
Det jag hört är bra till maskätet, är att måla med linolja. Där jag själv har gjort det har det också haft den fördelen att det "limmat ihop" det maskätna porösa trät.
Bra tips!

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #13 skrivet: 16 jun-17 kl 15:59 »
Ännu en fördel med att bo i Norrland.
Jag fick tag i fina möbler från Skåne och lämnade dom ute en vinter, för säkerhets skull.
Man vet aldrig vad för skit som kan följa med söderifrån.
😁

Insekter har svårt att klara värme också. 55 grader under en lite längre tid så stryker de med. Så får man inte ned soffan i frysboxen så kan man ställa den i bastun ;D Kanske lite svårare med köksskåpen, men plockar man ur grejerna och ställer in en kupevärmare utan termostat så skall de väl få det tillräckligt hett om öronen...

Smart!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #14 skrivet: 16 jun-17 kl 17:36 »
Trämasken tycker inte bara om vissa temperaturer, den tycker om fukt också. Troligen har du någon form av fuktproblem i ditt köksskåp om trämasken trivs där. Luktar det mystiskt i skåpet, eller någon annanstans i huset?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #15 skrivet: 26 jun-17 kl 16:30 »
Trämasken tycker inte bara om vissa temperaturer, den tycker om fukt också. Troligen har du någon form av fuktproblem i ditt köksskåp om trämasken trivs där. Luktar det mystiskt i skåpet, eller någon annanstans i huset?

Njae kan jag inte påstå. Var dock fuktigt i huset innan jag köpte det. Har numer avfuktare. e visserligen ganska snål med den, har den på runt 60-70%. Kanske skulle dra till ordentligt ett tag plus ställa den nära skåpet?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: trä-ätande djur i köksskåpet
« Svar #16 skrivet: 26 jun-17 kl 17:33 »
Det är nog en bättre affär att köra avfuktaren för fullt på vintern då luftfuktigheten naturligt håller sig lägre inomhus, än den här årstiden.
Tänk också på att med en viss absolut fukthalt i luften, så sjunker den relativa luftfuktigheten, som ju är den man brukar mäta och tala om, med ökande temperatur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser