Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äldre tvättgryta  (läst 3849 gånger)

mwallon

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Äldre tvättgryta
« skrivet: 10 jun-17 kl 14:27 »
Hej,
precis fått hem en gammal tvättgryta som jag tänkt ha till att värma vatten till ett litet bad i trädgården.
När jag gick igenom den så hittade jag lite trasiga delar(bild 1) i brännkammaren, har ingen erfarenhet av såna här alls så jag vet inte alls vad det är eller om de är nödvändiga. Det enda jag kunde komma på är att de skulle vara en typ eldkorg ihoppsatt som på bild 2. Men min frågor är om någon vet vad det är och om de är nödvändiga för att kunna använda den?

/magnus


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Äldre tvättgryta
« Svar #1 skrivet: 10 jun-17 kl 22:01 »
Det ser ut som brännplåtar, med samma funktion som motsvarande bitar i en vanlig vedspis. De ska vara billiga och lätta att byta ut, och syftet med dem är dels att ge eldstaden rätt form, kanske bidra till förvärmning av förbränningsluften, och framför allt att skydda icke utbytbara delar av eldstaden mot att brännas sönder i förtid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser