Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Laga gamla emaljerade gjutjärnsgrytor  (läst 9120 gånger)

marbro

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Laga gamla emaljerade gjutjärnsgrytor
« skrivet: 07 jun-17 kl 23:05 »
Jag har en emaljerad gjutjärnsgryta som har flera emaljskador i botten. Kan dessa lagas?
marbro

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Laga gamla emaljerade gjutjärnsgrytor
« Svar #1 skrivet: 08 jun-17 kl 18:54 »
Teoretiskt sett borde det vara fullt möjligt men jag vet inte någon som har provat.
Man skulle kanske kunna göra på ungefär samma sätt som när man emaljerade prydnadssaker i skolslöjden:
Rengör det skadade stället noga (t ex sandblästring).
Strö på emaljpulver med lämplig färg (ev kan det tänkas att pulvret ska blandas ut med vatten till en deg, se bruksanvisningen), kolla noga att emaljen verkligen är lämplig för livsmedelsbruk och inte innehåller t ex giftiga tungmetaller.
Ställ in grytan i en ugn som det går att få upp till tillräcklig temperatur för att smälta emaljen (vanligtvis drygt 800 grader, en keramikugn kan vara lämplig).
När emaljen har smält och grytan kallnat, kolla om den fortfarande är plan under botten, annars får man ordna planfräsning av den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 2 användare
Oskari, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser