Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för skillnad på saft och Lemonaf  (läst 7395 gånger)

Nordells Musteri

  • Inlägg: 2
    • Småland
Vad är det för skillnad på saft och Lemonaf
« skrivet: 31 maj-17 kl 12:44 »
Man ser många recept på rabarberlemonad mm.
Men vad är det för skillnad på saft och lemonad.
Är inte lemonad egentligen pressad citronsaft, vatten o socker.
Får vad som kallas för lemonad.
Mvh Albin

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad är det för skillnad på saft och Lemonaf
« Svar #1 skrivet: 31 maj-17 kl 13:59 »
Lemonad har jag inte sett recept på. Men på engelska skiljer man på cordial, som görs på blommor (främst fläder men också andra blommor) och de som görs på frukt. Rabarber hamnar lite mittemellan, hållbarheten är vanligen mycket sämre för de som görs på blomextrakt.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vad är det för skillnad på saft och Lemonaf
« Svar #2 skrivet: 31 maj-17 kl 14:05 »
Lemonad är ett äldre ord för läskedryck utan kolsyra vill ja minnas . Lemonad är en sorts saft gjord på citroner, socker och vatten, men utan kolsyra. Saft är ett uppkok av bär eller frukt som blandas med socker och sedan silas för att få bort fruktköttet och endast behålla saften.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad är det för skillnad på saft och Lemonaf
« Svar #3 skrivet: 31 maj-17 kl 14:49 »
Ja i svenskfinland så betyder "limonad" läsk med kolsyra annars. Saft (mehu på finska) är icke kolsyrad dito.

Som barn trodde jag rikssvenskar kallade det för "läskeblask" baserat på Kalle Anka.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är det för skillnad på saft och Lemonaf
« Svar #4 skrivet: 31 maj-17 kl 18:31 »
Ja, det är vad jag hört också, jag vet inte vad ordet egentligen syftar på, men mormor och morfar kallade läskedrycker av fruktsaft för "lemonad" vet ej om det ursprungligen var med eller utan kolsyra, men föreställer mig att äldre recept bör ha varit utan kolsyra då jag tror det är äldre än moderna läskedrycker (de blev mer vittspridda först i mitten av 1900 talet, även om det fanns kolsyrade drycker tidigare, har för mig att de första kolsyrade dryckerna framställdes i slutet av 1700 talet, men kunde då bara köpas på apotek och andra ställen som hade utrustning att göra dem på plats) , lemonad känns ju litet som att det kommer av något franskt ord för någon typ av citrondryck eller liknande som blivit på modet här i norden före de moderna läskedryckernas intåg (man kan ju tänka sig att det ursprungligen hade sötad citronsaft som bas och kanske även andra frukter och bär som tillsats), när man ville lyxa till det litet, läskedrycker var inget man fick till vardags då jag var liten, det serverades bara vid lyxigare tillfällen eller som komplement till "lördagsgodis" (misstänker att det inte berodde på att det var särskilt dyrt utan mer mina föräldrar hade ett finger med i spelat där och tänkte på barnens tandhälsa...).

Läskeblask var ett äldre, lätt nedsättande namn på läskedrycker i vardags språk, typ när föräldrar talade om läsk och sötsaker (och tandborstning, eller om barnen varit snälla och gjort sig förtjänta av läsk de länge tjatat om och man serverade litet efter maten, tex) till barn och liknande, antagligen därför det hette så i Kalleanka...  Faktiskt förvånande mycket man känner igen därifrån... :)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 4 användare
xaelanar, biggelina, mommo, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser