Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lukt från mulltoa  (läst 9494 gånger)

Tjelvar

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Lukt från mulltoa
« skrivet: 16 maj-17 kl 20:48 »
Ahoj!

Mulltoan har ju en liten skorsten och är dessvärre inte helt riktigt monterad, så vid olyckliga vindar kommer det en del lukt in i trädgården. Så är det. Nu är det såhär att vi gärna vill underhålla gäster ute i trädgården och jag funderade på om det är någon som har koll på hur det blir om man stänger av mulltoan tillfälligt. Eftersom fläkten går av, kan det bli så att lukten inte tar sig upp genom skorstenen lika lätt och sprider sig ut sig över trädgården? Någon som har testat?


Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lukt från mulltoa
« Svar #1 skrivet: 16 maj-17 kl 21:41 »
Har du testat med att strö på sågspån/torv eller annat.
Det minskar en hel del på dofterna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Lukt från mulltoa
« Svar #2 skrivet: 16 maj-17 kl 22:36 »
 När det var ute dass här hade jag en bunke med kalk. Densamma som man kalkar jorden med. Strödde på lite då o då. Där fanns ingen ventilationsrör på den toan.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

stephanw

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Lukt från mulltoa
« Svar #3 skrivet: 17 maj-17 kl 06:35 »
Jag använder de här:

Maxi Filtra (på svenska)

Fungerar perfekt!
« Senast ändrad: 17 maj-17 kl 06:43 av stephanw »

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Lukt från mulltoa
« Svar #4 skrivet: 17 maj-17 kl 19:46 »
Jag har en mulltoa, där jag inte höjt upp skorstenen över taket så ibland samlas en liten "poff" av odör i närheten där den går ut genom väggen.

Jag har märkt att det luktar mer när toan är mer blöt, så jag har börjat blanda i lite mer mullströ för att ta upp lite mer fukt.
Man får tömma lite oftare bara, men jag tycker det är värt det.

Jag bor själv, är arbetslös så den har lite mer belastning än "normalt" för en person, och tömmer den runt en ggr per 4-6 veckor.

En påse mullströ räcker drygt 3 månader, kostar 120kr på Bauhaus.
Kutterspån för att ta upp fukten kan oxå funka.
Jag tror huvudfunktionen för ströt är att riva runt i mullen i toan när man rör på mixerpinnen.

När jag lägger om taket till sommaren så skall resten av skorstenen monteras upp korrekt dock.

/Rikard

Tjelvar

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Lukt från mulltoa
« Svar #5 skrivet: 18 maj-17 kl 06:08 »
Vi har lagt i "speciallmull" men inte upplevt att det påverkar lukten. Kanske har vi lagt i för sällan. Kan inte hitta doseringsrekommendationer någonstans, någon som vet hur ofta man bör lägga i? Vi är två personer i hushållet och den används året runt i ett permanentboende kan tilläggas.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Lukt från mulltoa
« Svar #6 skrivet: 20 maj-17 kl 13:14 »
Jag har ett rostfritt dl-mått som jag brukar använda.
Ca 1/3 till 1/2dl bara för att "täcka" nr2.

Jag har en petflaska med vatten med dusch-stril ( http://bellaslantliv.se/shop/34858/art58/h3822/30703822-origpic-14d20e.jpg ) jag använder för att fukta/spreja papper och en sväng runt "under baktill". Torrt papper blir stenhårt.

Om det tillfälligt ser blött ut, så kan jag strö över ca en dl strö och röra runt några ggr.
I min mulltoa så vrider jag manuellt skrapan, och det går 4 fulla varv på handtaget för ett varv på skrapan.

Jag brukar hälla på ströt mot "blött" när den mellersta skrapan gör en liten kulla framtill i mullen, då brukar det bildas lite skprickor som man kan få ner torrt strö i.

Det kan vara lite meckigt att se, men jag håller bort insynsskyddet med knät, upp locket med ena handen och vrider med andra.

Jag går arbetslös, en person, permanentboende. Så det går mellan 1-2dl löst strö per dag här i genomsnitt.

EDIT: Om det ser ut som om vätska pölar sig på toppen eller runt framkanten, så är komposten i toan för kompakt.
Häll i lite strö och rör runt med stålpinnen för att luckra upp ordentligt. Det skall vara knappt fuktigt ialla fall på den översta dm av mullen så ny vätska kan absorberas och trickla ner.
Om det blir för blött, så brukar jag vrida upp termostaten till 10 över natten och kolla dagen efter om det hjälpt.
Brukar ha den på 1-2 annars.  /EDIT

/Rikard
« Senast ändrad: 20 maj-17 kl 13:47 av rikardn »

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lukt från mulltoa
« Svar #7 skrivet: 20 maj-17 kl 16:12 »
Jag hade mulltoa ett tag. Den var svår att få att fungera, så jag experimenterade en del. Det som fungerade bäst att strö med var träpellets. För att få en bra förmultning använde jag Bykobact blomgödning. Jag tyckte den fungerade bäst.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser