Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektricitet  (läst 6467 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #40 skrivet: 10 aug-17 kl 09:25 »
Ur "strålnings"-synpunkt spelar det ingen roll om man jordar skärmen eller inte. Skärmen kan ju ändå inte ta bort elektromagnetiska fält, och den elektrostatiska kopplingen är så gott som försumbar vid så låga frekvenser som vi har i elnätet.

Ur elsäkerhetssynpunkt så skall skärmen jordas, om man använder modern (tillverkad ca 2014 eller senare) kuhloledning som har en biledare innanför skärmen. Enda undantaget från detta är om man drar kuhlo som fortsättning på en gammal installation där skyddsjord inte finns tillgänglig i utgångspunkten.

För mycket länge sedan användes skärmen i kuhlo som strömförande nolla, men det förbjöds i de flesta länder för över 100 år sedan.


biledare under skärmen? har du någon bild på en sån kabel,jag har handlat kulo på Harald Nyborg och biltema och de hade ju 3 ledare + skrm, brun,blå gul grön.vilken färg ska denne biledare ha?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #41 skrivet: 10 aug-17 kl 09:37 »
Biledaren är oisolerad, det är några förtennade koppartrådar som ligger direkt under metallmanteln, utanför gummit som innesluter innerledarna. Om man måste isolera den för att den inte ska ställa till med kortslutning i en kopplingsdosa så bör man använda gul/grön plastslang eller eltejp så det framgår tydligt att den hör ihop med skyddsjord.

Som sagt har biledaren kommit till först på de senaste åren på kuhlo (EKRK), men den har funnits sedan länge på EKLK och innan dess på blymantlad kabel.
EKK har ingen metallmantel alls och därmed inte heller någon biledare.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #42 skrivet: 10 aug-17 kl 14:51 »
när jag då kopplar in bi ledaren ska jag då isolera den biten som blir oisolerad från inkopplingen till där jag avisolerat kablen i dosan/kontakten mm ?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #43 skrivet: 10 aug-17 kl 22:02 »
Om det behövs för att inte den blanka biledaren ska kunna ställa till med kortslutning, så ska den isoleras med något gulgrönt.
Men om det rör sig om t ex en kopplingsdosa eller modernt vägguttag med väl skyddade anslutningar, så får man avgöra från fall till fall om biledaren verkligen behöver isoleras.
Biledaren behöver bara kopplas ihop med skyddsjord i ena änden av kabeln, så om det är trångt och besvärligt i dosan i ena änden men gott om plats i andra änden så kan man utan vidare klippa biledaren på den besvärliga sidan.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #44 skrivet: 11 aug-17 kl 07:14 »
Jag tackar för bra och intressant svar!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser