Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fördelar/ nackdelar med att köpa kycklingar vs avelsägg  (läst 1291 gånger)

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
Hej, jag ska starta upp en liten hönsflock i min trädgård, men är osäker på vad som är bäst - att köpa kycklingar eller att försöka kläcka fram dem själv. Ruvhöna har jag tyvärr inte ännu. Vad är era erfarenheter?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Fördelar/ nackdelar med att köpa kycklingar vs avelsägg
« Svar #1 skrivet: 22 apr-17 kl 16:12 »
Ett bra sätt är att köpa en hönemamma med en rejäl kull,  10 - 12 stycken. Sedan sparar du alla hönkycklingarna och köper en obesläktad tupp. Så har du en bra, okomplicerad  start, med djur som trivs ihop.
Viktigt är då att kolla  mamman noga, så du inte får ohyra på köpet. Ta med någon erfaren person som kan göra en grundlig undersökning,  det är inte så lätt för en nybörjare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Fördelar/ nackdelar med att köpa kycklingar vs avelsägg
« Svar #2 skrivet: 22 apr-17 kl 16:45 »
Det är just risken med ohyra/ sjukdomar som gör att jag tänker mig ägg eller möjligtvis kycklingar. Men hönsmamma är ju en jättebra idé,  då tar ju hon hand om det praktiska den första tiden. Jag ska leta med omsorg och ta hjälp. Tack Sonja!
« Senast ändrad: 22 apr-17 kl 17:00 av Wybrewel »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, Mathias Lundgren, javill, magtob, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser