Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabb Hjälp Önskas!!  (läst 743 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Snabb Hjälp Önskas!!
« skrivet: 16 apr-17 kl 19:08 »
Hej alla raringar! Det blir inte så mkt tid över för social media dessa dagar....har fullt upp! Lägger nytt köksland och behöver er kunniga hjälp!? Fråga 1 - Har fått hem obehandlade stolpar som jag ska använda för att hägna in mitt nya köksland. Jag vill inte impregnera el olja in med gift/kemikaliska produkter. Vad kan användas istället? Linolja? Hur är det med tjära? Är det också framtaget av diverse kemikalier? Tänkte om det skulle vara bra till att smeta in nederdelen så det håller längre i jorden......Men vill självklart INTE använda giftiga produkter. Fråga 2 - Lite som fråga 1 men gäller obehandlat virke som ska vara till pallkragar. Finns det något att dra på som är ofarligt som kan få virket att hålla bättre? Kan bara tänka mig linolja....Någon som har koll på dessa bitar!?

seko

  • Gäst
SV: Snabb Hjälp Önskas!!
« Svar #1 skrivet: 16 apr-17 kl 21:22 »
Lägg virket i ett rikligt bad med linolja i några dagar så att de blir mättade, det är bara blaha blaha att pensla på de ett par tre gånger, om du inte vill använda tryckt virke

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Snabb Hjälp Önskas!!
« Svar #2 skrivet: 17 apr-17 kl 08:32 »
Tjära är ju helt enkelt mer eller mindre flyktiga ämnen som har torrdestillerats bort från trä. Så vågar man ha färskt trä på ett visst ställe, vågar man också ha trätjära där.

Ska man få träet att dra åt sig linolja eller tjära på djupet så måste det vara absolut torrt. Porerna måste vara tomma och får inte redan vara fyllda med vatten. Kan man inte ordna ugns- eller vakuumtorkning av virket så kanske man kan lägga upp det på en luftig uthusvind under plåttak, som blir stekhet när solen ligger på, och ta itu med linoljningen fram på sensommaren strax innan rötmånaden.

Ett gammaldags sätt att få trästolpar som ska ner i jorden att hålla bättre, är att bränna nederdelen så den är ordentligt förkolnad på ytan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser