Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två lager trä på yttertaket  (läst 1131 gånger)

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Två lager trä på yttertaket
« skrivet: 15 apr-17 kl 20:10 »
Hej

Det börjar bli dags att planera för takbyte och jag undrar följande:
Kan jag spika på vanlig råspont utanpå de befintliga brädorna som ligger på takstolarna utan att skapa framtida problem?

Det är byggt som följer: takstol -> brädor i varerande bredd ca 25-30mm tjocka -> ev. takpapp (kan inte inspektera pga plåttakets konstruktion) -> plåttak

Det jag tänkte är att jag tar bort plåttak+ev takpapp.
Spikar på råspont på befintligt brädtak. Lägger på takpapp. Bärläkt+ströläkt. Nytt Plåttak.
Nya vatt å nockpaneler mm.

/Rikard

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Två lager trä på yttertaket
« Svar #1 skrivet: 15 apr-17 kl 20:16 »
De befintliga brädorna, är det råspont?
Kan du göra en enkel skiss på hur det ser ut i dagsläget?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Två lager trä på yttertaket
« Svar #2 skrivet: 16 apr-17 kl 14:37 »
Här en skiss på husprofilen:


Det är vanlig A-takstol, ca 1m mellan dom.
Första A-delen är ca 3m, den sista plattare delen är ca 3m.
Takstolarna är av blandad bredd & tjocklek. Lite "vad som fanns i högen".

Huset är ca 5.3m brett och 6.3m långt.

Det är inte spontat utan vanliga brädor.
Det är därför jag är lite tveksam till att ta bort det befintliga undertaket och ersätta med vanlig råspont.

Om man ta med i beräkningen hur övriga huset är byggs, så är det rejält kärnvirke i alla delar av byggnaden.
Den har byggår 1966.
Tretex invändigt och stålull i skrevorna.
Kutterspån på vinden (lagt på ytterligare 10-15cm och tänker lägga på mer när jag lägger om taket och kommer åt överallt.)

Kan försöka fota från vinden i nästa vecka.


PS. Verkar inte som forumet skickar ut mailnotis vid svar heller.

/Rikard




Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Två lager trä på yttertaket
« Svar #3 skrivet: 16 apr-17 kl 18:25 »
Stålull?!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Två lager trä på yttertaket
« Svar #4 skrivet: 16 apr-17 kl 19:48 »
Jag har inte klart för mig hur 2 lager trä ovanpå varandra rör sig. Någon snickarkunnig person borde kunna reda ut det.
Personligen skulle jag gå ned till rena takstolar och lägga på hyfsat tjock råspont (22*95 kanske) innan papp, läktning och plåt.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Två lager trä på yttertaket
« Svar #5 skrivet: 17 apr-17 kl 11:30 »
Stålull?!
f

För att stoppa möss kan man gissa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser