Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om ruvning  (läst 4308 gånger)

kajsawarg

  • Inlägg: 12
    • Uppland
Frågor om ruvning
« skrivet: 15 apr-17 kl 18:59 »
Har varit bortresta en vecka och nu ligger en av våra Åsbohöns på ägg. Hon är inne på dag 8 eller 9 nu. Vi är helt nya på höns, köpte dom som unghöns i augusti så vi vet inte riktigt hur vi ska hantera ev kycklingar. En av unghönsen visade sig vara en tupp så vi vet ju ändå säkert att ligger hon tillräckligt länge så kommer det kycklingar  :)  Min fråga är hur vi ska göra med hönan; kan man plocka bort några ägg från henne eller ev plocka bort allihopa? Hur reagerar hon i så fall? Vi bor i villaområde och har inte plats för hur många djur som helst...
Våra djurvaktare vågade inte heller gå in och plocka bort ägg då hönan förstås är riktigt ilsk så fort dom närmade sig.
Tacksam för kloka tankar kring hur vi kan lösa detta :-)

Med vänlig hälsning
Karin

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #1 skrivet: 15 apr-17 kl 19:21 »
Låt henne ruva och kycklingarna kan du väl sälja?
Är det helt omöjligt att sälja kycklingar nuförtiden?

När vi skulle skaffa höns för några år sen (tror det var 2011) var det helt omöjligt att hitta kycklingar och de som såldes kostade 100kr styck trots att de bara var en vecka gammal och man inte ens visste om det var en höna eller tuppkyckling.

Om du tar alla hennes ägg är risken att hon samlar nya ägg och lägger sig på dem istället. Ruvlusten kan vara stark.
Sen är det inte helt lätt att "driva upp" kycklingar till vuxen ålder. Har ni risigt hönshus med hål i (där rovdjur tar sig in) eller en dålig mamma, eller farlig inredning för kycklingar, är det stor risk att de stryker med och då blir det ju inte "hur många djur som helst" i slutändan. En del kan även dö av sjukdom,  av en olycka, bli ihjälhackade eller råttmat, fågelmat etc.
Jag hade en kyckling som råkade strypa sig av en fjäder som lossnade från hönan och snörde sig runt hennes hals och hönans ben dag 2.

kajsawarg

  • Inlägg: 12
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #2 skrivet: 15 apr-17 kl 20:26 »
Tack för svar :-)

Vi känner oss osäkra på detta så vi tar alla idéer till oss. Jag vill också att hon ska få ruva färdigt, vi har ett ordentligt byggt hönshus som bör hålla ev rovdjur borta. Hur hönan funkar som mamma får vi väl se då, även hur dom andra hönsen reagerar på kycklingar.
Är det nåt annat vi kan tänka på inför kycklingar: speciell mat, behöver dom extra värme, vad som helst :-)
Jag läser på så mycket som möjligt men tipsa gärna!

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #3 skrivet: 15 apr-17 kl 21:47 »
har de en mamma behövs ingen värmelampa.  Vad gäller mat så behöver kycklingar lite mer protein än vuxna hönor, men i princip annars samma mat (finfördelad), dock inte värpfoder som har för mycket kalk.  Mosat kokt ägg är bra tilläggsprotein, men man måste ordna så de andra hönsen inte hinner före.  En bur av kompostgaller kan kycklingarna springa ut och in i men inte de stora.  Fast de har vääldigt långa halsar i det läget.

Det finns också särskilt 'startfoder' till kycklingar att köpa.

Mammahönan kan hjälpa till genom att krafsa fram små maskar m.m, om hon har möjlighet förstås.

Kycklingarna behöver dricksvatten också. Blomfat med upp-och-ner vänd blomkruka är en klassisk variant som kycklingarna inte kan drunkna i.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #4 skrivet: 16 apr-17 kl 02:22 »
Var noggrann och kolla så ingen annan höna lägger sig på ägg oxå, kolla överallt så ingen i smyg lägger "på hemlig plats", så ni inte får fler kycklingar. De brukar klara att sköta kycklingarna alldeles utmärkt själv, försvara dem om någon annan höna är för närgången, mammarollen ger tydligen pondus. Att uppleva kycklingar, från nykläckta till odrägliga slynglar med allt skådespel är underbart - njut en gång iallafall  :)

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #5 skrivet: 16 apr-17 kl 07:42 »
hej! oh vad spännande (skräck blandad försjusning) Jag har själv Kindahöns, så här blir det ofta kycklingar. Mammahöna hon klarar säkert av detta, försök ha dem i en kaninbur typ den första tiden. Du kan kolla äggen , även om hönan är sur på dig, skaka lite försiktigt klukar det? släng, då är det inget "liv", du kan mot slutet höra pip och skrapningar. . ha ett (krukfat ) med vatten så inte kycklingarna drunknar, detta får man byta ofta. Själv så ger jag startfoder och undulatfrön, de är lagom stora frön den första tiden.. Man kan också grodda dessa frön...Äggen ruvas ca 21 dygn.. Lycka till
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

seko

  • Gäst
SV: Frågor om ruvning
« Svar #6 skrivet: 16 apr-17 kl 09:33 »
Hur gick det med unghönan som visade sig vara en tupp i villaområdet?

kajsawarg

  • Inlägg: 12
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #7 skrivet: 16 apr-17 kl 10:08 »
Än så länge är det lugnt hos grannarna i alla fall, men närmaste grannhuset såldes i vintras och dom nya ägarna har inte flyttat in än så det kan ju bli protester... Iofs har dom småbarn så det kanske blir bra ändå.
Vi hade inte alls räknat med kycklingar så visst är det med skräckblandad förtjusning vi går in i det här  :)

Med risk för att verka extremt korkad - kan man ge ägg till höns/kycklingar? Har hört, när vi skaffade hönsen, att dom äter i princip allt men att man ska låta bli att ge dom kycklingkött och ägg. Dom får lite blandade matrester men vi har låtit bli kyckling- och äggrester.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #8 skrivet: 16 apr-17 kl 11:07 »
Med risk för att verka extremt korkad - kan man ge ägg till höns/kycklingar? Har hört, när vi skaffade hönsen, att dom äter i princip allt men att man ska låta bli att ge dom kycklingkött och ägg. Dom får lite blandade matrester men vi har låtit bli kyckling- och äggrester.

Jag ger inte kycklingkött och ägg till hönsen, inte ens till kycklingar. Många kokar ägg och ger till kycklingar men det kycklingar kan äta, äter ju även deras mamma eftersom de bor tillsammans.
Till kycklingar brukar jag ge havregryn, keso, fil, spaghetti, maskar som jag slänger in, blodpudding, bröd,  och andra matrester som potatis och ostbitar etc. Jag köper ofta mat på ica som är nedsatt till halva priset för det är kort datum.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Frågor om ruvning
« Svar #9 skrivet: 16 apr-17 kl 11:19 »
Lycka till med kycklingarna Kajsa, det blir säkert kanoners!
Jag skulle inte ha gett dem ägg i någon form. Känns onaturligt.
Har ni för mycket ägg kan ni väl muta grannarna med äggen?  ;)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #10 skrivet: 16 apr-17 kl 12:01 »
Kul med kycklingar!
Det är absolut det smidigaste sättet att föryngra flocken tycker vi, att låta dem ruva fram själva alltså.
Du kan absolut plocka bort ägg. Vi markerar de första ca 12 äggen med en vattenfast penna och plockar undan alla nya dagligen. De fyller ju på hela tiden. Tror att gränsen för hur många de kan ruva fram går vid typ 12, men alla blir sällan kläckta. Vi brukar få kanske 9 kycklingar av 12 ägg.
De vill inte ruva på för få, så spara ganska många.
Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app


wallis

  • Inlägg: 26
SV: Frågor om ruvning
« Svar #11 skrivet: 17 apr-17 kl 11:41 »
Du kan märka de ägg som hönan ruvar. Då ser du om det läggs nya ägg hos henne. Då plockar du bort de omärkta. Du kan även välja själv hur många du vill hönan ska ruva, tex 6 st. Märk dem och plocka bort de andra.

Sent from my GT-I9300 using Alternativ.nu mobile app


Tillbakaigen

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #12 skrivet: 17 apr-17 kl 12:31 »
Märk äggen med en tydlig ring runt hela så du ser om ngt nytt tillkommer som du då tar bort (utan att behöva snurra på alla äggen)
Hönan vänder efter ett inbyggt schema så man ska inte störa för mycket.
Efter 3 dgr när första ägget kläckts kommer hon att hoppa ner och locka med kycklingarna då den första behöver äta/dricka. Så lägg henne lågt ...
Klart dom ska äta kokta ägg! Det är deras bästa mat de första dgrna.



Hönan behöver ligga lågt för att  få med sig


Postat med Alternativ.nu´s app


kajsawarg

  • Inlägg: 12
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #13 skrivet: 01 maj-17 kl 10:18 »
Vår höna är inne på dag 24, då kan det väl inte bli några kycklingar? Har försökt lysa men inte lyckats se nåt. Hönan är fortfarande väldigt beskyddande och ligger kvar, hon vill inte lämna äggen. Vi är osäkra på hur vi ska göra - är det bara att lyfta bort henne och plocka undan äggen eller ska man vänta nån dag till?
Har också hört att ungtuppar inte är så bra på befruktning, dom behöver lite mer erfarenhet  ;)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #14 skrivet: 01 maj-17 kl 21:40 »
Lys äggen, så vet du hur det ligger till.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #15 skrivet: 02 maj-17 kl 00:46 »
Vår höna är inne på dag 24, då kan det väl inte bli några kycklingar? 
Vi är osäkra på hur vi ska göra - är det bara att lyfta bort henne och plocka undan äggen eller ska man vänta nån dag till?

Tycker absolut ni ska ge det några dar till. Det kan vara svårt att avgöra när hon började på riktigt och man vill ju inte lyfta bort några halvklara som skulle blivit kycklingar.
Vi brukar räkna från när hon ligger kvar på nätterna, men det kan diffa en del från vårt beräknade datum.
Så om du inte vill avbryta av andra skäl (om du inte är helsäker på att hon legat "på riktigt" i 24 dar) tycker jag du ska ha lite is i magen.
Lycka till!

seko

  • Gäst
SV: Frågor om ruvning
« Svar #16 skrivet: 02 maj-17 kl 09:52 »
Det är riktigt 20% aren, man ska räkna från den dag hönan surnat på riktigt

kajsawarg

  • Inlägg: 12
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #17 skrivet: 02 maj-17 kl 10:05 »
Tack för all hjälp :-)
Svårt att veta när hon la sig på riktigt då vi inte var hemma när det först upptäcktes men vi håller ut några dagar till i alla fall.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #18 skrivet: 03 maj-17 kl 05:36 »
Hej. igen. Det kan vara svårt att lysa äggen när det gått så här lång tid! Jag är nyfiken och ser alltid med spänning på nya kycklingar. mot slutet brukar jag lyssna på äggen, mot örat om det skrapar eller piper, kanske har det börjat öppnas? kycklingarna har en liten "äggtand" på näbben som de skär med från insidan... Om det inte har öppnats? så brukar jag lägga äggen i en bunke med ljummet vatten i, och äggen (de kan behövas tvättas ibland) då ser man om det finns "liv" i äggen , då de guppar och vickar på sig, sen bara torka med lite papper (om de lever) Har haft Kindahöns sen 2008, så ett stort antal kycklingar har fötts och kollats så här... Jag brukar låta de små gå med sin mamma i egen hage där det finns gräs som mamman lär de små vad som finns att äta, brukar ge dem "start foder" och undulatfrön (lätta o gro)
 Lycka till med de små,
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #19 skrivet: 03 maj-17 kl 06:51 »
Jag säger ändå, lys äggen. Då kan man lätt se om de är obefruktade, eller har stannat upp på ett tidigt stadium, och i dessa fall är det ju meningslöst att hönan ligger kvar på dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser