Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådvill om ytterligare yngellåda  (läst 2694 gånger)

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
Rådvill om ytterligare yngellåda
« skrivet: 16 mar-17 kl 12:11 »
                                       Hej
Jag undrar  när man ska sättapå ytterligare en yngellåda,vill inte gå in och titta nu. Var ska den nya stå,
Har fått olika råd: 1.sätt den nya underst och skifta tillbaka senare  2.sätt den över med tidningspapper imellan så håller du värmen i den undre och bina äter sej igenom pappret när mer utrymme behövs.
3. Sätt den över utan något emellan.
Bina är idag 16/3 ute o flyger ca 6grader och sol de står i min trädgård så lite vår blommor finns men inte så många än.
   
                          Ha det bra

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #1 skrivet: 16 mar-17 kl 12:56 »
Hur mycket utrymme har bina nu?
Du kan nog vänta lite, har yngelsättningen gått igång kan det bli svårt för bina att hålla ynglen varma om du sätter på en låda nu. Det är troligen inte jättemycket bin ännu i kupan och det kan bli för mycket för dem att både hämta mat och vatten och värma ynglen.

Sätt på en låda med utbyggda ramar som är uppvärmd inomhus (går bra att värma vaxkakorna/lådan med tex en hårfön som hålls en lämplig bit ifrån vaxet) innan placering uppe på samhället - såvida du inte ändå ska skifta bottnen för då kan du sätta den underst.
Sätter du lådan över så går det bra att sätta lite lätt perforerat tidningspapper under lådan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #2 skrivet: 16 mar-17 kl 13:35 »
Så här gör jag
https://youtu.be/6ShOqGWkxx4
när ramarna är på tvärbygge när jag har ett samhälle som är övervintrat på en låda och har ont om utbyggda ramar.

Om det är längdbygge får man kolla lite först var ynglet sitter  och anpassa.

Oftast har jag samhällena på två lådor över vintern.

Filmen är inspelad 13:e april och någon gång i april brukar vara lämpligt beroende på väder.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #3 skrivet: 16 mar-17 kl 13:44 »
Är man osäker om tidpunkten, och inte vill riskera att kyla ner samhället om det är svagare, så lägger man tidningspapper mellan. Då sköter bina själva om beslutet när det är dags att ta andra lådan i anspråk. Förr i tiden, då jag invintrade somliga samhällen på bara en låda, så gjorde jag jämförelser och kom fram till att det alltid var bäst att sätta andra yngelrummet överst på våren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #4 skrivet: 16 mar-17 kl 18:00 »
Tack för tipsen...väntar nog lite att sätta på andra lådan, borde ju finnas plats än ett tag för äggläggning
I första lådan

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #5 skrivet: 16 mar-17 kl 18:41 »
Hej

Där ser man än en gång hur olika uppfattningarna är när det gäller "att hålla bi".

Vintern har varit mild med lite foderåtgång, så de som har vald (eller tvingat?) att övervintra sina samhällen på en låda står plötsligt inför problemet att det inte finns tomma celler för den kommande generationen att växa till sig.
Thomas föreslår att sätta en tom låda ovanför...det är det han antagligen har lärt sig, förvisso med tidningspapper emellan så att värmen inte försvinner men inte har han eller hans lärare tydligen förstått att bin bygger neråt!
(Och nej, kom inte met "värmeargumentet", det klarar ett bisamhälle alldeles ytmärkt att ta hand om själv).
Det naturliga hade varit att sätta en låda under! så att det finns utrymme för bibestyr.

Och nu, "håll i hatten", för jag har två LN-kupor där bin fick övervintrar på framförallt sin egen honung och de sitter på TRE lådor!
Tittade idag, de sitter högst uppe med massor med foder kvar,de har rensat bottnarna och inte behöver jag bekymrar mig om det finns plats för drottningen att lägga ägg.
Det finns hur mycket plats som helst och det utan att jag behöver ingripa heller.

Idiotförklarat blir jag säkert...av biodlarna, vilket jag lätt kan leva med...men förhoppningsvis inte av bin!
Det hade varit betydligt värre.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #6 skrivet: 16 mar-17 kl 18:52 »
Thomas föreslår att sätta en tom låda ovanför...det är det han antagligen har lärt sig, förvisso med tidningspapper emellan så att värmen inte försvinner men inte har han eller hans lärare tydligen förstått att bin bygger neråt!

Nej, det har "han" inte lärt sig. Tvärtom sa "gubbarna" under förra årtusendet, då jag började med bin, att andra lådan skulle sättas under den första. Jag bygger min teori på erfarenheter, och själv använder jag aldrig tidningspapper, det var ett tips för de som är tveksamma över rätt tidpunkt. Tidningspapper funkar bra, bina bestämmer själva på så sätt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #7 skrivet: 16 mar-17 kl 18:55 »
Och nu, "håll i hatten", för jag har två LN-kupor där bin fick övervintrar på framförallt sin egen honung och de sitter på TRE lådor!

Tittade idag, de sitter högst uppe med massor med foder kvar,

Att ha bin på tre lådor LN är du inte ensam om.....

Att bin har massor med foder i täckta celler på våren är inte professionellt, däremot att bina har lagom med foder tills de får sin foderdeg i mars. Att ge bin mera mat är lätt, att plocka bort iskalla fulla ramar på våren är arbetssamt, men det måste göras innan nektardraget startar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #8 skrivet: 16 mar-17 kl 19:10 »
Jag började med den undertill de första åren, men ändå så sätter jag den alltid ovanpå idag. Också baserat på min egen erfarnhet genom att prova.

Det har rätt stor betydelse också om man har utbyggda ramar eller inte. Har man inte det är det en stor fördel att flytta om lite och använda några obebodda utbyggda från gamla lådan att locka in drottningen på, helst mellan två foderramar. Gör man inte det och det blir bra drag tidigt blockas yngelsättningen snarare än att de bygger ut ramarna tills nya ungbin fötts som kan bygga vax.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #9 skrivet: 16 mar-17 kl 19:52 »
Hej

Tack Thomas och Olof för gensvar!

Vi har olika idéer om hur, men även varför, vi håller bi.
Thomas ser det som en inkomstkälla. Olof har gjort det så som jag har förstått det.
Nej, inte menad som negativ Kritik!

Men de flesta i forumet är inte "proffs" utan vill antagligen gärna ha bin för "nytta och nöje".

Tre lådor: den oversta full med egen honung, den andre med "vad vet jag och socker", den tredje tomma ramar med en vaxlist.
Färdigt och klart.

Varför?
Mat överst, lite mera nertill och sedan "Lebensraum" ;)  underst.
Tanken är att ge samhället möjlighet att förbereda sig inför vintern, störa så lite som möjlig och låta naturen ha sin gång.

Och så fick jag än en tankeställare: kan det vara så att bisamhället inte enbart bildar ett klot när de svärmar, utan det är samma klot under vintern?
Vill gärna tro det! Verkar plötsligt självklart!

Tänk att bin övervintrar på samma sätt som dem håller ihop när det gäller överlevnaden på sommarn?

Nämligen så här




??




« Senast ändrad: 16 mar-17 kl 20:00 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #10 skrivet: 16 mar-17 kl 20:04 »
Vi har olika idéer om hur, men även varför, vi håller bi.
Thomas ser det som en inkomstkälla. Olof har gjort det så som jag har förstått det.
Nej, inte menad som negativ Kritik!

Men de flesta i forumet är inte "proffs" utan vill antagligen gärna ha bin för "nytta och nöje".

Jag har bin för att det är inspirerande, samhällsnyttigt, givande och underbart. Att det genererar goda intäkter är inte det primära för mig, utan att ha det trevligt medan man tjänar sitt levebröd är viktigare.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #11 skrivet: 16 mar-17 kl 22:23 »
Du finns inget motsatsförhållande mellan "lättskötta bin som inte krånglar" och "nytta och nöje" utan tvärtom.

Det finns alltid biodlare som håller bin på ett för dem ideologiskt korrekt sätt och som ser sig som ädlare och äkta biodlare till skillnad från profitörerna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #12 skrivet: 17 mar-17 kl 07:58 »

...
Vi har olika idéer om hur, men även varför, vi håller bi.
Thomas ser det som en inkomstkälla. Olof har gjort det så som jag har förstått det.

Och så fick jag än en tankeställare: kan det vara så att bisamhället inte enbart bildar ett klot när de svärmar, utan det är samma klot under vintern?
Vill gärna tro det! Verkar plötsligt självklart!

Tänk att bin övervintrar på samma sätt som dem håller ihop när det gäller överlevnaden på sommarn?
...
Det är ju inget fel i att ha bina som inkomstkälla, snarare tvärtom.
Dock kan synen på bina och hur de ska skötas te sig annorlunda när en är en glad amatör. Å andra sidan kan en oerfaren amatörbiodlare ha mycket att lära av ett proffs som har "rationaliserat" hanteringen av bina och som lärt sig se direkt vad som behöver göras utan att stå och pilla i kupan och ligga sömnlös och grubbla på vilka mått och steg som ska tas.
...
Tror inte de sitter som i svärm inne i kupan, svärmen har per definition maten i magarna och inga yngel eller annat att tänka på, det gäller bara för dem att hålla ihop doftmässigt och visuellt och skydda drottningen tills de hittat en ny plats att bo i.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #13 skrivet: 17 mar-17 kl 09:02 »
Kan man få intyg på det, det som Olof säger heter "Äkta Biodlare" man kanske skulle ha en sådan skylt  :)
« Senast ändrad: 17 mar-17 kl 09:57 av Små »

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #14 skrivet: 18 mar-17 kl 10:16 »
Hej
Oj vad många åsikter det finns när det gäller biodling,men det är väl det som är tjusningen ingen vet riktigt säkert vad som gäller.
Men som nybörjare blir man  många gånger osäker, men det är väl learning by doing som gäller.
 Samhället jag frågade om när det gäller ytterligare yngellåda är en avläggare från förra året, som övervintrats på en låda och de drog ner ca 17kg socker.
Hade ytterligare en avläggare som jag övervintrade på två lådor, men som tyvärr dog.
Tack för alla svar o engagemang 💐👍🌻🌻

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Rådvill om ytterligare yngellåda
« Svar #15 skrivet: 18 mar-17 kl 17:55 »
Hej
Oj vad många åsikter det finns när det gäller biodling, men det är väl det som är tjusningen ingen vet riktigt säkert vad som gäller.

Hej

Det finns många som tror sig veta vad som gäller inom biodling..fast så är det väl till syvende och sist enbart bin som verkligen "vet".

Trevlig helg!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser