Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på lätthanterad vedklyv  (läst 2222 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Tips på lätthanterad vedklyv
« skrivet: 06 mar-17 kl 09:28 »
Söker en klyv som är lätt att hantera för en klen och kort person.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #1 skrivet: 06 mar-17 kl 09:31 »
De små hydraulklyvar som säljs nästan överallt orkar med rätt grova dimensioner och är ganska lätta och inte so dyra.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #2 skrivet: 06 mar-17 kl 10:23 »
Jag kör  med hyltelantmäns billiga 1faskkyv.  Funkar kanon

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #3 skrivet: 06 mar-17 kl 11:45 »
Jag har Clas Olssons och klyver en massa kubik med den sen många år.Diam 40cm och tall är inga problem.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #4 skrivet: 06 mar-17 kl 12:08 »
Jag har Clas Olssons och klyver en massa kubik med den sen många år.Diam 40cm och tall är inga problem.


Jag kör också med en Clas Olsson, deras 2000 kr variant, funkar bra. Den är stark men lite långsam, tryckplattan går inte tillräckligt långt fram så ibland får man klyva från båda ändar på vresig ved. Den är tung som ett as och behöver nånting att stå på så den kommer upp lite från marken annars blir man snabbt trött i ryggen. Den är enfas och kräver minst en 10 A säkring.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #5 skrivet: 06 mar-17 kl 19:13 »
Denna köpte jag. http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedklyvar/vedklyv-721485/
Den funkar perfekt men det skulle vara ok med ben till den.
Men då jag hittade den på kampanj för en tusenlapp så blev steget till nästa modell för stort.
Kluvit snart 20 kbm.
Det jag ändrat är att jag förlängde reglerspaken så man kan manövrera den med kroppen och så skall jag hitta på ett stop så kolven inte går tillbaka hela vägen. Då jag oftast bara har 30 cm ved.
Men det skall vara enkelt att plocka bort förde tillfällen jag misslyckas.

Nästa modell har ben så den kanske är lämpligare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #6 skrivet: 06 mar-17 kl 19:22 »
Om inte jag minns fel så va det just vedklyvar herr blank startade att sälja när han drog igång jula så deras borde väl vara ok.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #7 skrivet: 06 mar-17 kl 19:25 »
Tack för alla tips!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #8 skrivet: 06 mar-17 kl 19:28 »
Om inte jag minns fel så va det just vedklyvar herr blank startade att sälja när han drog igång jula så deras borde väl vara ok.

Nja, nästan rätt.  ;) Herr Blank startade med vedKAPAR, men på andra plats kom vedklyvar några år senare.

Även jag kör med Julas lilla klyv, men bara för myseldning i kamin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #9 skrivet: 06 mar-17 kl 20:22 »
Jag har för mig att alla de små klyvarna kommer från Italien. Är ju nästan samma allihopa oavsett vem som säljer dom.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #10 skrivet: 06 mar-17 kl 20:35 »
Jag har för mig att alla de små klyvarna kommer från Italien. Är ju nästan samma allihopa oavsett vem som säljer dom.

Gör de? Jag trodde att majoriteten tillverkas i Asien? Julas och Clas Ohlssons budgetvarianter gör i alla fall det.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #11 skrivet: 06 mar-17 kl 22:13 »
Nja, nästan rätt.  ;) Herr Blank startade med vedKAPAR, men på andra plats kom vedklyvar några år senare.

Även jag kör med Julas lilla klyv, men bara för myseldning i kamin.
Så va de ja :) uppväxt i den trakten men minnet sviker :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #12 skrivet: 06 mar-17 kl 22:49 »
På min Clas Olsson svetsade jag sidostöd på, så att det klyvna inte ramlar av. Då uptäkte jag på undersidan en skylt  Made in Italy.
Grannen har en Jula och den är exakt samma klyv. Skall titta om han har samma skylt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #13 skrivet: 07 mar-17 kl 12:31 »
Tipps till den som klyver korta bitar och inte vill att kolven ska gå tillbaka så långt. Jag har kapat till en 30 cm lång bit från en svart plastvattenledning, som jag har skurit upp ena sidan långsmed. Sen öppnar jag den och trär över kolven. När kolven går tillbaka stöter den emot så den går bara halvvägs tillbaks. Jag har haft den så i flrera år det fungerar utmärkt.
kretslopp

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #14 skrivet: 07 mar-17 kl 12:42 »
Mina vedbitar har 2 olika längder. So istället för plastslangen ovan har jag 2 oliklånga vedbitar som jag lägger bakom.
Det var en som klagar att tryckplattan inte går ända fram. Då er det bara att lägga en vedbit på tvären bakom och trycka en gång till. Man behöver inte vända den halvklyvna.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

andtol

  • Gäst
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #15 skrivet: 07 mar-17 kl 12:43 »
Jag har också en sån där enkel klyv. Den fungerar bra. Jag har inbyggt stopp så inte kolven går tillbaka hela vägen.

De tjurigaste kubbarna kör jag ej, de struntar jag ej. Eller tar med yxan om jag känner mig stark. :)

Jag har den på ett bord.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #16 skrivet: 07 mar-17 kl 13:25 »
Jag har en hydraulklyv för metersved. Den hänger i lyften på traktorn och är så byggd att man kan sänka ned den till marknivå och rulla på större klabbar som inte går att lyfta med en dålig rygg. Väldigt bra när man inte är så stark.

Två bondpojkar tillverkade de här klyvarna här i byn på 70-talet men sedan tog de över var sitt hemman och fick annat att göra så tillverkningen upphörde. Mitt exemplar var i väldigt dåligt skick då jag köpte den så halva klyvaren är nytillverkad.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #17 skrivet: 07 mar-17 kl 18:44 »
Jag har en sådan här klyv: http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedklyvar/vedklyv-380042/

På den sitter det en stoppskruv som gör att kolven inte går tillbaka längre än man vill. Men det är en lite dum konstruktion, det är svårt att dra till skruven så hårt att klyven inte glider förbi.

Annars en utmärkt klyv. Benen är lite för korta dock, man får ont i ryggen av att spaken hamnar för långt ner så man måste böja sig lite. Men den orkar allt, om jag bara orkar lyfta upp kubben så orkar maskinen klyva den. Åtminstone upp till 40cm långa kubbar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på lätthanterad vedklyv
« Svar #18 skrivet: 07 mar-17 kl 19:40 »
Jag har en sådan här klyv: http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedklyvar/vedklyv-380042/

På den sitter det en stoppskruv som gör att kolven inte går tillbaka längre än man vill. Men det är en lite dum konstruktion, det är svårt att dra till skruven så hårt att klyven inte glider förbi.

Annars en utmärkt klyv. Benen är lite för korta dock, man får ont i ryggen av att spaken hamnar för långt ner så man måste böja sig lite. Men den orkar allt, om jag bara orkar lyfta upp kubben så orkar maskinen klyva den. Åtminstone upp till 40cm långa kubbar.


Den hade jag tagit om int den andra varit på kampanj när jag bestämde mig för att köpa.
Jag gillar dock att få upp grejerna högt så det hade nog ganska snart blivit ett besök hos den lokala smedjan för inköp av lite profiljärn för att kunna förlänga benen.
Gillar och gillar att få upp grejerna ryggen dör när jag jobbar med den böjd..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser