Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utjämnings tapeter, gråpapp?  (läst 2927 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Utjämnings tapeter, gråpapp?
« skrivet: 05 mar-17 kl 12:54 »
Hej!

Jag har en fråga jag kört fast med, i ett par rum jag hålle rpå att renovera så har någon i tidigare skede satt upp milt sagt skitfula vävtapeter som sedan har målats över med någon typ av läskig plastfärg, min fråga är, måst ejag ta ner dessa eller går det att tapetsera över med någonting som tar bort den fula strukturen och skapar en slät yta under?

Jag inbillar mig att fiberväven bör kunna utgöra armering så att man slipper fula sprickor i gråpapp sedan?

Jag har inte alls lust att ta ned allt då jag vis av tidigare erfarenheter noterat att man troligen kommer att få spetta loss den i decimeterstora bitar med barkspade...

Vore också trevligt om man slipper bredspackla alla väggar, att slipa om alla vägar känns som ett för stort projekt i nuläget...

Har inte super extremkrav på ytfinish, men det får inte se amatörmässigt ut när tapeterna kommer på plats.

(Det är ett gammalt hus som delvis har renoverats fult på 60-70-80 talet det gäller, jag håller på att ta bort den fula inredningen från mitten av 1900 talet så att alla rum ser ut som de gjorde förr, men jag skulle vilja ha kvar modern standard där det är möjligt då utreglingar och annat är relativt välgjort.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-17 kl 12:58 »
Jo, en sak till, hur hittar man reglar i en rumsvägg klädd med skivor?

Det går inte att se med ögat då allt är överspacklat och jag önskar behålla den väggen intakt om det går.

Men jag behöver sätta upp en ganska tung frihängande konsolbokhylla som behöver förankras ordentligt då den kommer att belastas med tunga grejer när den är färdig, barn lär klättra på den vid obevakade ögonblick., mm.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-17 kl 13:09 »
Slå på den och lyssna var det låter stumt, prova sedan med en tunn spik.
Det finn olika instrument, som ska visa var reglar är, men de få jag varit i kontakt med har inte funkat nå bra.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-17 kl 14:48 »
Ok, det skall jag göra, är putsat med någon typ av murbruk över, delvis därför jag är rädd för att slå hårt på just den väggen...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-17 kl 15:01 »
Googla på regelsökare, finns i en mängd utföranden. Olika bra på att hitta djupt liggande reglar,
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-17 kl 18:00 »
Ok, men är det någon som vet mer om hur jag bör göra med tapeterna?
Är det bara att bita i det sura äpplet och riva samt spackla om allt, eller går det att klistra gråpapp eller liknande över den gamla målade glasfiberväven?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #6 skrivet: 05 mar-17 kl 18:42 »
Det finns något som jag inte vet vad det heter, men du tapetserar med den först för att dölja ojämnheter.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #7 skrivet: 05 mar-17 kl 19:21 »
Det finns något som jag inte vet vad det heter, men du tapetserar med den först för att dölja ojämnheter.

Renoveringstapet? Rullspackel?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #8 skrivet: 05 mar-17 kl 19:24 »
På min lokala byggfirma har de något som kallas för problemlösaren. Det är en tjock fibermatta som man slänger upp på ojämna underlag. När det var aktuellt för mig så var den alldeles för dyr. En professionell målare skulle väl bredspackla innan han sätter upp nytt ytskikt.

Mvh
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #9 skrivet: 05 mar-17 kl 20:37 »
Ok, är mest att jag misstänker att man måste slipa innan man kan spackla och det inte går att komma åt bra med slipduk mellan maskorna utan att behöva ta ned mattan, som som sagt sitter som berget...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #10 skrivet: 05 mar-17 kl 20:42 »
Hade inte spännpapp kunnat fungera?
Får ju inte vara några utstickande o jämnheter. Spännpappen sätts upp våt (fuktad) spikas uppe nere o längsmed.
Lite remsor över skarvar, förlimmas o sen tapet på. Finns nån gammal tråd jag använt mej av när jag satte upp pappen på råspontsväggar. Det var rätt kul. Dock osäkerhet när det gällde limstyrkor i skarvar och sen med förlimning och tapetsering. Jag spikade inte utan fäste med tryckluftsklammer.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #11 skrivet: 05 mar-17 kl 21:38 »
Grålumppapp jämnar ut grejer bra, samt är billig. Går att måla direkt på också, om man vill, istället för att tapetsera.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #12 skrivet: 06 mar-17 kl 01:09 »
Lumppapp satte jag upp i dotterns rum. Satte upp den i våder och vi var två för den är ganska tung när den är blöt med tapetklister.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #13 skrivet: 06 mar-17 kl 08:39 »
som tidigare skrivits finns en tjock glasfiberprodukt på marknaden,problemlösaren,easy wall m.fl namn beroende på fabrikat.
som yrkesman bredspacklar jag istället då det är både billigare samt går snabbare än att sätta upp produkten.möjligt att lumppapp skulle kunna ersätta den men mitt råd är istället att om bredspackling verkar för tråkigt/svårt att sätta upp 6 mm renoveringsgips. Ger en betydligt bättre yta än problemlösaren + att den sitter.Problemlösaren liksom allt annat som limmas sitter ju bara på topparna på underliggande yta och kan alltså ge framtida problem.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #14 skrivet: 06 mar-17 kl 10:12 »
Stort tack för svar!

Lutar åt en kombination, på övervåningen verkar det vara en gammal strukturtapet av papp, bara glasfiber i hörnen, så där går det kanske att bredspackla.
Nedervåningen skall jag prova med lump papp, om det inte fungerar får det bli något av de andra, renoverings gips verkade intressant om den inte byggde mer än så.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #15 skrivet: 06 mar-17 kl 17:13 »
Renoveringsgips är bra, och snabbt. Men den bygger ca 9-10 mm om man sätter upp den på traditionellt vis. Den är ju 6,5 mm tjock, och sätts upp med billigt kakelfix som kammas ut på väggen. Platta + fix brukar landa på 9-10 mm.

Vill man att det ska ta längre tid att sätta upp gipsen kan man skruva den, och få mera att spackla på köpet...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #16 skrivet: 06 mar-17 kl 20:08 »
Ok, fast det är nog inte hela världen.
Skall undersöka vad som blir bäst sett till slutresultatet.
Stort tack för alla tips och uppslag!

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #17 skrivet: 07 mar-17 kl 09:41 »
Renoveringsgips är bra, och snabbt. Men den bygger ca 9-10 mm om man sätter upp den på traditionellt vis. Den är ju 6,5 mm tjock, och sätts upp med billigt kakelfix som kammas ut på väggen. Platta + fix brukar landa på 9-10 mm.

Vill man att det ska ta längre tid att sätta upp gipsen kan man skruva den, och få mera att spackla på köpet...
har aldrig sett någon sätta upp renoveringsgips med fix i ett vanligt rum. gör det själv vid t.ex kökskakel då det skall bära stor vikt men inte annars.
Skruvas med gipsskruv som vanlig gips,se dock bara till att skruvskallen inte går igenom,dvs ha skruvdragaren på låg kraft.Spackling är en bagatell för en händig och går blixtsnabbt.ulf

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #18 skrivet: 08 mar-17 kl 20:24 »
har aldrig sett någon sätta upp renoveringsgips med fix i ett vanligt rum.

Vi gjorde det två gånger förra veckan, en gång för två veckor sedan. Alla inredningssnickare jag känner slänger upp renoveringsgips med kakelfix. Själv har jag tvärtom aldrig sett någon yrkesverksam sätta upp renoveringsgips med skruv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #19 skrivet: 08 mar-17 kl 21:41 »
det blir ju en dyr metod. Själv brukar jag bredspackla men de snickare som jag stöter på skruvar.Vitsen med renoveringsgips är ju att det bygger så lite,dvs foder,socklar kan finnas kvar. bygger det ut nästan 10 mm så får du ju sätta nya snickerier.Blir ju dyrt för kunden... Ulf

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #20 skrivet: 12 mar-17 kl 17:10 »
Kundunderlaget vi har betalar mer än gärna.  ;) Hellre lite för dyrt arbete än för billigt....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #21 skrivet: 12 mar-17 kl 17:39 »
men jag förstår fortfarande inte vitsen med att sätta det med fix. risken är ju att det finns en gammal tapet som lossnar när du lägger på fix.
kvalite kan diskuteras men jag upplever det som att många tar genvägar,något som också syns i statistiken över reklamerade jobb.Vitsen med renoveringsgips är ju just att skapa en fast bra yta istället för den dåliga som man döljer. är ytan för dålig för att bredspackla går det ju knappast heller att använda fix.Och skall man då förbereda ytan för fix kan man ju istället bredspackla som går dubbelt så snabbt och blir dessutom mycket billigare.
Om det dessutom bygger 9-10 mm och du blir tvungen att plocka bort foder o lister kan man lika gärna sätta 13 mm gips som ju blir mycket stadigare.
För mig låter det bara som en genväg som kan slå snett. Jag har nog inte samma klientel som dej när du säger att kunderna gärna betalar överpris. Mina kunder vill givetvis ha ett bra jobb vilket de får men till en rimlig kostnad. ulf

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Utjämnings tapeter, gråpapp?
« Svar #22 skrivet: 12 mar-17 kl 20:27 »
men jag förstår fortfarande inte vitsen med att sätta det med fix. risken är ju att det finns en gammal tapet som lossnar när du lägger på fix.

Eftersom mer än hälften av de hus vi renoverar är byggda i sten eller tegel, så funkar liksom inte gipsskruv på ytterväggar. När man ändå smäller upp renoveringsgips i en källare tex, så håller man ju inte på och söker reglar i en innervägg om rummet även har två eller tre väggar som är ytterväggar. Jag kan garantera att du inte får bort en renoveringsgips som sitter limmad med kakelfix om än tapeten är gammal. Det går superenkelt och snabbt, och blir väldigt bra.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser