Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färskt eller torkat till svarvning?  (läst 5858 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
Färskt eller torkat till svarvning?
« skrivet: 12 feb-17 kl 14:57 »
Jag skaffade härom veckan en ordentlig svarv, för jag tycket det är ett så fasligt skoj hantverk. Sen dess har jag hört bud från två olika håll; träet ska vara torkat i förväg så att det färdiga föremålet inte spricker, och träet ska vara färskt så det torkar jämnare och inte spricker. Dom torra bitar trä jag hittat har varit fulla av sprickor i ändträet, kanske har dom torkat fel?
Vad har ni som läser för erfarenheter?

Är det kanske så att det skiljer mellan olika träslag om det ska vara torkat eller färskt? Provade igår att svarva i en torr bit alm, det va riktigt hårt och det jag fick av va mestadels damm. Kanske bör det nämnas att verktygen jag har är ämnade för skärsvarvning, så vitt jag förstått ska det snarare bli som hyvelspån det man tar bort så. Kände mig iallafall sugen att prova svarva i en bit färsk alm istället, om jag ändå haft en bit. Men svarven fick jag några bitar torkat guldregn och med dom har det gått bra.
Känner mig aningen förvirrad och vilsen.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-17 kl 15:23 »
Om du svarvar rått så kommer träet att slå sej alt. spricka. En skål behöver inte spricka. Ta ut trästycket så att du inte har kärnan (märgen) och dess närmaste omgivning med. Torka långsamt, ej mycket luftväxling, el värme. Den kommer att slå sej. Men deformationen blir då den kan röra sej (får inte vara för tjock) i stället för att spricka.
Längdsvarvning kan jag tänka är rätt likt. Stort stycke med kärna = spricka. utan kärna , märg den blir skev och vacker.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #2 skrivet: 12 feb-17 kl 15:24 »
Jag svarvar numera alltid i rått virke, mycket roligare tycker jag. Att skålar blir ovala gör mig inget. Lägger i spånlådan och torkar sedan. Är jag extra rädd för sprickor så har jag grejen i en påse med några hål i några dagar innan spånlådan.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #3 skrivet: 12 feb-17 kl 17:38 »
Det blir ju en helt annan avverkning när det är vått. Nackdel med rått är ju att man inte kan eftersvarva när den torkat. Brukar dock justera botten kanten annars står den o guppar. Spänner den med dubben mot en planskiva.
Du kan ju bara spänna upp en rå träbit Idd. Göra spån utan att det ska bli någott.
Finns en bok som heter skärsvarvning av Ville Sundqvist. Den är bra.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #4 skrivet: 12 feb-17 kl 21:25 »
Fördelarna med att svarva rått är dels att det sliter mindre på stålen och helt enkelt går lättare - träet är mindre hårt och dels att när man fått ned dimensionerna så minskar risken att det spricker.
Nackdelen är att den färdigsvarvade produkten deformeras när den torkar, men gillar man inte "båt"-formade skålar kan man svarva dem med lite tjockare väggar och ta det sista när de torkat.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #5 skrivet: 13 feb-17 kl 13:46 »
Med svarven fick jag bland annat dom här två skölparna med en udda form. Jag har svårt att komma på när och hur dom är menade att användas och jag hittar inget liknande när jag googlar.
Någon som har en idé? Mats, du brukar va insatt i sånt här?

Ifall jag inte kommer på vad dom är till för slipar jag troligen om dom till något mer användbart.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #6 skrivet: 13 feb-17 kl 16:13 »
Blir väl fint med dessa om Du vill svarva lite snyggare. Med lite ränder och so, som en mässingsljusstake ser ut.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #7 skrivet: 13 feb-17 kl 18:42 »
Jag ser inte hur de är udda. De ser ut att lämpa sig fint för skålsvarvning.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #8 skrivet: 13 feb-17 kl 18:46 »
 När du satt upp ett fyrkantigt ämne i svarven är det bra med ett stål som är trubbigt, så som dina är.
Ska du ha mer användning för dem bör du göra dem betydligt spetsigare.
Skölpen är ju ändå det svarvjärn man använder som mest.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #9 skrivet: 13 feb-17 kl 19:49 »
Okej, dålig bild.
Eggen är liksom slipad så att kanterna sträcker sig förbi mitten. Hur jag än vinklar den får jag inte eggen att ta, inte utan att det hugger.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #10 skrivet: 13 feb-17 kl 20:15 »
 Den borde få en omgång i smärgeln. Nere visas de skölpar jag använder.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #11 skrivet: 13 feb-17 kl 21:17 »
Ok, ja de verkar felslipade

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #12 skrivet: 13 feb-17 kl 21:24 »
De är nog specialgjorda för vissa ränder eller so. Skölpar är det ju inte.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #13 skrivet: 13 feb-17 kl 21:34 »
 Det är till skärsvarvning jag har dem. Du kan göra mönster med en mejsel om du skärsvarvar men där blir det rakt el konvext aldrig konkavt. Upplever dem inte typ special.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #14 skrivet: 13 feb-17 kl 21:43 »
Håller med ärt

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #15 skrivet: 13 feb-17 kl 21:52 »
Tack. Då ska dom slipas om  :)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Färskt eller torkat till svarvning?
« Svar #16 skrivet: 13 feb-17 kl 22:40 »
Bilden visar svarvkrokar. De med skaft är bra både vinkel och material. Tillverkade av Åke Newton utanför Helsingborg. De andra utan skaft fick brynas minst två gånger för en skål. Ok rätt stora. Åkes pallade med. Han Hade kallsågsblad till eggen. Har aldrig provat dem i torkat material.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 7 användare
tuslus, fri, uzie, skogskälla, Joakim Östlund, Jon.b, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser