Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?  (läst 4428 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« skrivet: 11 feb-17 kl 13:56 »
Hej är sugen på att bygga om t.ex. en Renault Kangoo så jag kan semestra i den lite här och där korta perioder. Med solpaneler på taket etc. Någon här som gjort något liknande? Vad säger besiktningen? Nån annan bil än en Kangoo att rekommendera? Nån viss årsmodell att se upp med? Tack på förhand :). Finns mycket på engelska men vet att svenska regler kan va riktigt anala kring sånt här...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-17 kl 14:02 »
Om du registrerar om den som husbil så får blir det krav på ventilation och sådant.
Men om du behåller den som lättlastare är det bara att hysta in säng, kök och sånt du vill ha i den.

Förövrigt så bör det vara ungefär samma regelverk i hela EU. 
Tolkningarna kan dock skilja sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #2 skrivet: 11 feb-17 kl 14:48 »
Är inte helt säker, men tror inte det är nå krav på ventilation om man inte har gasol.
Hade en MB 407 för ett tag sen som var ombyggd till husbil utan gasol och den fanns ingen ventilation. Totalvikten var sänkt till 3 500 kg , med knappt någon lastvikt kvar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #3 skrivet: 11 feb-17 kl 23:37 »
Är inte en Kangoo i kortaste laget för att sova i? Jag skulle nog sikta på steget större skåpbil i så fall - Citroën Jumpy, Peugeot Expert eller liknande.

Just beträffande Renault bör man passa sig för vissa årsmodeller som har ständiga krångel med startspärrar. Det var några år som de hade stora bekymmer och bytte startspärrlösning varje år innan de fick fram något som verkligen fungerade bra. Det finns vissa "ful-lösningar" som gör att man kan avskaffa startspärren helt och hållet när bilen blir gammal, men den förutsätter att exakt samma modell med exakt samma motoralternativ har sålts även i länder där det inte finns något krav på startspärr från myndigheter eller försäkringsbolag.

En dålig erfarenhet jag har rent allmänt beträffande Renault (samt Hyundai) är att chassidelar tycks ha en förmåga att rosta fast mycket värre på dem än på andra bilar av ungefär samma årsmodell och som har utsatts för samma körning och klimat. Har man en Renault som man tänker lägga ner tid och ambitioner på så lönar det nog sig att plocka ner framvagn, bakvagn, bromsar mm och sedan sätta ihop med alla skruvgängor mm väl infettade.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #4 skrivet: 11 feb-17 kl 23:55 »
Jag hade nog också valt citroën/peugeot hellre i såna fall, jag har inte någon större erfarenhet av renault själv men har hört många konstiga historier.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #5 skrivet: 12 feb-17 kl 00:02 »
Jag personligen skulle vid närmare eftertanke försöka välja något annat märke än ett franskt.

Mercedes, wolkswagen, Ford.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #6 skrivet: 12 feb-17 kl 09:16 »
Jag hade nog också valt citroën/peugeot hellre i såna fall, jag har inte någon större erfarenhet av renault själv men har hört många konstiga historier.
kan rekommendera berlingo,min har nu gått 23ooo mil med endast normal service och byte av slitdelar. galvad kaross som ser ny ut fortfarande (20 år gammal)
Av någon anledning så är peugeots version inte lika slittålig (görs på samma band) och kangoo är en rostburk.
Tyskarna rostar också friskt,särskilt Ford och vw.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #7 skrivet: 14 feb-17 kl 06:31 »
Tack var nära att slå till på en Kangoo men har övergivit den ideen, verkar va lite för mycket lotto för mig och värdeminskningen är nog inte att leka med...

Sen ska jag liks skaffa en "husbil" så kan den lika gärna va lite större än om det säkert medför extra kostnad.

Vill även ha en med lite billigare skatt, den jag kollade på hade 3600 kr/år och känns ganska troligt den kan tokhöjas i Sverige.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #8 skrivet: 14 feb-17 kl 07:31 »
Om man ska komma undan med lägre skatt så måste man nog rikta in sig på en bensinare, inte diesel. Och det är mer sällsynt att större skåpbilar har bensinmotor än att Kangoo/Berlingo-storleken har det.
Eller också anskaffar man en som är så gammal att den är skattebefriad eller blir det inom de närmaste åren, men då ska man ju istället inte vara rädd för att meka.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #9 skrivet: 14 feb-17 kl 09:50 »
Du är inte intresserad av att köpa en färdig husbil med lite småfel? En fabriksbyggd på Mercedes diesel -85 = skattebefriad

Om din profil stämmer, så finns den inte så långt från dig.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #10 skrivet: 16 feb-17 kl 07:58 »
Vad tror ni om en fiat doblo?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #11 skrivet: 16 feb-17 kl 08:56 »
Eller är du intresserad av en MB 310 -85 Bensinare, besiktigad, så kan du bygga själv:

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #12 skrivet: 16 feb-17 kl 12:23 »
Vad tror ni om en fiat doblo?
Fiat har lite dåligt rykte här i Sverige, det är faktiskt anmärkningsvärt stor skillnad mot vad folk i sydeuropa tycker om deras bilar. Vet inte exakt varför det är så.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #13 skrivet: 16 feb-17 kl 14:47 »
Fiats kommersiella fordon har jag inte så stor erfarenhet av men annars har jag haft flera personbilar. 124,125,131,uno,punto. Allihop bra bilar som  gått oklanderligt.
och dagens fiat med 500 i spetsen säljer ju bra även i Sverige.
nu har jag ju lämnat "vanliga" personbilar bakom mig,upptäckte ju premiumsegmentet och hur lite extra det kostar att ha en riktig bil.då med max utrustning och en pösig inredning och lite muller under huven. företagsbilar typ skåp  kör man ju 10 mil om dagen ändå,på fritiden vill man ju ha något att bara glida i. nästa bil på gång är en jagga XJ,jävlar vilken bil. ulf

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga liten husbil/"campervan" av t.ex. en Kangoo?
« Svar #14 skrivet: 16 feb-17 kl 20:38 »
Eller är du intresserad av en MB 310 -85 Bensinare, besiktigad, så kan du bygga själv:
Hmm ja kanske då den är besiktad. Känner du nån som har en till salu? Skattefri och besiktning varannat år är ändå nice när de flesta intressanta bilar jag kollat på kostar 2-4k per år bara i skatt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser