Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på flexibel 5-ledar kabel?  (läst 1509 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Tips på flexibel 5-ledar kabel?
« skrivet: 07 feb-17 kl 18:41 »
Söker en 5-ledar kabel då jag ska bygga om min hemmagjorda TIG pedal för att åtgärda vad jag finner vara designbrister, så jag letar efter en flexibel elkabel av något slag. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska söka på. Det är ju inte en vanlig 5G kabel precis jag tänker på, 5G 1,5mm som är det minsta jag hittat är kanske onödigt tjock med tanke på att det endast används för kontrollsignaler och inte någon riktig ström.

Ethernetkabel har provat men det är å andra sidan för smått och klent.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tips på flexibel 5-ledar kabel?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-17 kl 21:31 »
Vet inte vad kabeln heter, men har sett det jag tror du söker på kranar till skogsmaskiner.
Det var flera tunna koppartrådar i varje kabel och 3, 7 och 12 ledare eller nåt sånt.
Jag har en pall någonstans i röran. om jag ser till den ska jag kolla närmare.

7 ledaren använde jag till släpvagnen och den var mjuk och smidig i kylan.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Tips på flexibel 5-ledar kabel?
« Svar #2 skrivet: 07 feb-17 kl 22:13 »
Skulle just kabel till släpvagn kunna duga? Eller är den också för tjock?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på flexibel 5-ledar kabel?
« Svar #4 skrivet: 08 feb-17 kl 06:21 »
Ölflex är bra men jag vet inte var en privatperson kan handla sådant

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Tips på flexibel 5-ledar kabel?
« Svar #5 skrivet: 08 feb-17 kl 07:35 »
Skulle just kabel till släpvagn kunna duga? Eller är den också för tjock?

Tjockleken är inte ett så stort problem egentligen, längden dock. Det jag hittar för släpvagnar är ganska kort, skulle haft en 3-4m gärna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Tips på flexibel 5-ledar kabel?
« Svar #6 skrivet: 08 feb-17 kl 09:17 »
Åh nu kom jag på Vasa elektronikcenter, dom verkar ha vad jag söker. Handlat av dom förut, snabbt och enkelt.

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=13428

"ÖLFLEX-CLASSIC-110, FLEX-JZ"

Den var PVC, här är en polyuretan (pur), typ 4ggr dyrare per meter men förmodligen flexiblare:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=79_1995_1998&products_id=13466

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Tips på flexibel 5-ledar kabel?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-17 kl 09:22 »
"Släpvagnskabel" brukar gå att köpa på metervara. Åtminstone den som säljs i Sverige brukar vara 7-ledare, antingen är arean 1,32 mm2 på alla ledare eller också finns det en 2,5 och resten blandat 1,0 och 1,5 mm2

Men det brukar inte vara några svårigheter att hitta s k styrkabel med mindre areor, jag kan tänka mig att 5 x 0,5 eller 5 x 0,75 kan vara lämpligt i det här fallet.
Förutom Miltronic och Nexans så kan t ex elektronikfirmor som Elfa och Farnell eller vanliga elgrossister som Selga och Storel vara tänkbara leverantörer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser