Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En ruvande och en med 2 små.  (läst 563 gånger)

Matusalem

  • Inlägg: 21
En ruvande och en med 2 små.
« skrivet: 03 feb-17 kl 09:11 »
Har en höna (Maran) som ruvat fram två kycklingar och i samma hörna har jag en en till som ligger på ägg. Dom ska kläckas nu i helgen ca 1 vecka senare.
I bland när det blir oroligt i huset bland alla andra. Har 4 tuppar o 8 hönor i samma hus. Dom som ruvar har jag avgränsat ett 2kvm hörn till. Men den som ligger på ägg hoppar ur ibland o pickar efter dom små.
Har fattat att det är nått för självförsörjande av sina blivande egna?
Men hur blir det när nästa får sina små? Måste jag sära på båda mammorna? Ska skära ner tupp beståndet med två i helgen.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: En ruvande och en med 2 små.
« Svar #1 skrivet: 03 feb-17 kl 18:20 »
Ja, om ruvhönan beter sig så där skulle jag ge mammahönorna 1 kvm var första veckorna. Min mammahönor har gått med i flocken med sina små efter 1 vecka, men då har det varit vår och fritt att gå ut och in.  Inte ovanligt att mammahönor har konstiga idéer om andras kycklingar:  att det egentligen är deras egna, så det blir slagsmål mellan mammorna; eller alternativt att de är elakingar som ska bort - kan också bli slagsmål.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 5 användare (1 dolda)
Anders Flix, von tratt, Tur-Johan, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser