Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bor du i eller bygger vagn/tiny house?  (läst 14014 gånger)

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #60 skrivet: 20 apr-17 kl 19:33 »
Där har man en perfekt grund att bygga på.
Det enda smolket kan vara hjulen som kan vara lite väl hårda.
Men sådant går att lösa.


Det innebär svetsning,     Får jag berätta en hemlighet?

Jag kunde inte svetsa när jag började lära mig. Jag kunde inte heller bygga hus eller vagnar.

Det finns enormt mycket på tuben om hur man bygger, svetsning är en aning svårare men jag är övertygad att du kan finna hjälp till detta.
Har du samlat ihop allt matrial så är ramen byggt på 2 arbetsdagar om du hjälper till.

Vagnen som pekades på är närapå halvfärdig.
Gällande axlar/hjul så bör det vara luftgummihjul och helst fjädrat om man skall transportera några längre sträckor. Det sparar vagnen och det man har i den.
Men det är något som du kan fixa längre fram. Den har väggar och behöver bara få ett tak.
Då kan du göra på flera olika sätt.
Den svåraste och snyggaste är att bygga ett välvt tak. Nåja det är faktiskt inte så svårt men krävs en del.
Då är alternativet ryggåstak enklare.
Exakt hur det skall utformas beror på hur tjock isolering du vill ha i väggarna då jag skulle isolerat på utsidan.

Ja just nu har jag inte 7000 kr att hosta upp, men jag är väldigt, väldigt glad för era tips och idéer och råd!
Jag sparar bilden i min mapp, och noterar allt ni skriver.  :) Jag blir verkligen skitglad, så tack!!!

Det känns överväldigande just nu, men det svåraste känns just precis nu att skissa och bestämma vad jag vill ha och hur jag vill ha det. Själva byggandet ordnar sig nog får en hoppas.  :)


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #61 skrivet: 20 apr-17 kl 21:12 »
Fyra jul utan fjädring är inget bra för  då det bli brytningar i konstruktionen på vangsbygget . Så det avråder ja i vart fall  . Bättre att försöka hitta en fjädrad vagn . 

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #62 skrivet: 21 apr-17 kl 07:38 »
Fyra jul utan fjädring är inget bra för  då det bli brytningar i konstruktionen på vangsbygget . Så det avråder ja i vart fall  . Bättre att försöka hitta en fjädrad vagn .

Antecknar..!  :) :-[

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #63 skrivet: 21 apr-17 kl 11:06 »
Fyra jul utan fjädring är inget bra för  då det bli brytningar i konstruktionen på vangsbygget . Så det avråder ja i vart fall  . Bättre att försöka hitta en fjädrad vagn .

Nja.  Det beror helt och hållet på ramens vridstyvhet och hur vändkransen är uppbyggd hur allvarligt det är.
Samt vad för hjul och dess tryck.
Men visst jag håller med om att fjädring är att föredra

samtidigt så skall man trots avsaknad av fjädring inte dissa en bra grund, då man utan större problem byter axlar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #64 skrivet: 21 apr-17 kl 11:36 »
Luftfjädring, så gungar den inte på fjädringen, när den står uppställd och mindre risk för skador vid transport.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #65 skrivet: 21 apr-17 kl 11:57 »
Men luftfjädring förutsätter väl tillgång på el? Det är kanske inte alltid man har det på uppställningsplats? Sen kan det ju kosta en slant till, kan bli ett problem.  När man ändå försöker att optimera så kanske det är lika bra att köpa en nyckelfärdig villa med bra ventilation och centralvärme istället?

MVH
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #66 skrivet: 21 apr-17 kl 12:04 »
Luftfjädring, så gungar den inte på fjädringen, när den står uppställd och mindre risk för skador vid transport.


Det är helt perfekt med luftfjädring.   Tyvärr så har bäljar och slangar en otäck benägenhet att åldras.
Dessutom kräver gummit i bäljarna att få bli motionerade lite då och då för att må bra och inte få ålderkrämpor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #67 skrivet: 21 apr-17 kl 12:12 »
Men luftfjädring förutsätter väl tillgång på el? Det är kanske inte alltid man har det på uppställningsplats? Sen kan det ju kosta en slant till, kan bli ett problem.  När man ändå försöker att optimera så kanske det är lika bra att köpa en nyckelfärdig villa med bra ventilation och centralvärme istället?

MVH
Magnus

Som jag förstått det så ska den som TS funderar på stå uppställd för det mesta och då behövs ingen luft.
Om den flyttas med en större lastbil eller hjullastare, så har den luft.
Skaffar hon en egen traktor för att dra med, så är det lätt att montera en kompressor på den.
Annars så går det att pumpa med kompressor som går på 12/ 24 Volt
Luftfjädring är oftast billigare och enklare att laga än bladfjädrar och det är ingen invecklad historia, om man inte föredrar att krångla till saker och ting.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #68 skrivet: 21 apr-17 kl 12:40 »
Hur många exempel på vagnar som är byggda på luftfjädrande chassin känner ni till? Jag har sett några vagnar, men inga med luftfjädring.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #69 skrivet: 21 apr-17 kl 12:43 »
Hur många exempel på vagnar som är byggda på luftfjädrande chassin känner ni till? Jag har sett några vagnar, men inga med luftfjädring.

Mvh
Magnus

Bara sådan där chassiet varit utrustat med det från början.
Då jag jobbar i transportbranschen och sysslat med skrot en del så vet jag att efter att en bälj som stått parkerad ett par år riskerar att smälla när den får luftrör första gången koster ett par tusenlappar direkt.
Och en jävla massa jobb.

Parabelfjädring då kopplar man och åker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #70 skrivet: 21 apr-17 kl 13:08 »
Bara sådan där chassiet varit utrustat med det från början.
Då jag jobbar i transportbranschen och sysslat med skrot en del så vet jag att efter att en bälj som stått parkerad ett par år riskerar att smälla när den får luftrör första gången koster ett par tusenlappar direkt.
Och en jävla massa jobb.

Parabelfjädring då kopplar man och åker.

Jag har också bakgrund som transportarbetare och även som bilmekaniker, så jag tror att jag vet vad jag talar om. Lite åtminstone.

Jag blev lite förvånad över påståendet att luftfjädring skulle vara grejen för vagnar. Det verkar som att andra fått samma funderingar. Jag håller fullständigt med om att bladfjädring är att föredra. Men ser inga problem med ofjädrat om den är ordentligt vridstyv/svetsförstärkt och bara transporteras sällan, korta sträckor.

Mvh
Magnus


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #71 skrivet: 21 apr-17 kl 13:16 »
Vi har väll olika erfarenheter, men jag har handlat en del med gamla lastbilar och släp som stått länge och aldrig har en luftbälg pajat, däremot har en del ventiler kärvat, men det har gått till sig efter ett tag. Syrran har en flyttbuss, som stått drygt 20 år och den höll då luftbälgarna på.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #72 skrivet: 21 apr-17 kl 13:20 »
Nja.  Det beror helt och hållet på ramens vridstyvhet och hur vändkransen är uppbyggd hur allvarligt det är.
Samt vad för hjul och dess tryck.
Men visst jag håller med om att fjädring är att föredra

samtidigt så skall man trots avsaknad av fjädring inte dissa en bra grund, då man utan större problem byter axlar.
Sant men då ska man ha kunskap om det det också för att kunna räkna ut vridstyvhet i ramen mm. Sen så drar traktorn sämre med vagn än med kärra om man skulle hamna på mjukare underlag vilket många glömmer bort . Drar sämre = Börjar kratta med julen då traktorn inte får grepp Kan även hända på grusvägar i branta backar om man har otur .

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #73 skrivet: 21 apr-17 kl 13:24 »
Hur många exempel på vagnar som är byggda på luftfjädrande chassin känner ni till? Jag har sett några vagnar, men inga med luftfjädring.

Mvh
Magnus

Jag har gjort en del jobb på ca 10 st som varit luftfjädrade.
Jag har även för snart 20 år sen bytt ut bladfjädrar mot luftbälgar på 4 st lastbilssläp i samband med att jag tog bort 1 axel på 3-axlade vagnar och monterade lägre singelhjul i stället för dubbelmontage, som de sedan skulle bygga hus på.

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #74 skrivet: 21 apr-17 kl 15:33 »
Jag har gjort en del jobb på ca 10 st som varit luftfjädrade.
Jag har även för snart 20 år sen bytt ut bladfjädrar mot luftbälgar på 4 st lastbilssläp i samband med att jag tog bort 1 axel på 3-axlade vagnar och monterade lägre singelhjul i stället för dubbelmontage, som de sedan skulle bygga hus på.

Och vad tror du om TS möjligheter att göra en sådan operation?

Mvh
Magnus

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #75 skrivet: 21 apr-17 kl 15:38 »
Och vad tror du om TS möjligheter att göra en sådan operation?

Mvh
Magnus

Det kan hon svara på direkt: NOLL.  ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #76 skrivet: 21 apr-17 kl 15:58 »
Och vad tror du om TS möjligheter att göra en sådan operation?

Mvh
Magnus

Det var du som frågade om någon sett vagnar med luftfjädring, inte om TS kunde göra det jag gjort.

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #77 skrivet: 21 apr-17 kl 16:00 »
Det var du som frågade om någon sett vagnar med luftfjädring, inte om TS kunde göra det jag gjort.

 ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #78 skrivet: 21 apr-17 kl 17:23 »
Som jag ser det så är det intressant att ha ett system som krånglar så lite som möjligt.
Då är bladfjädring att föredra, men sa tidigt så är luftfjädring jäkligt bekvämt att ha i till en bostadsvagn.
Man kommer fram dit man vill bo så trycker man upp vagnen i topp och har ut sin pallning.
Vill man verkligen spara på sina däck så lättar man dom en aning med hjälp av en domkraft på axeln.
Det är en aning besvärligare med bladfjädrar.

När det gäller transport så är en trailer bättre när det gäller att bygga axeltryck på traktor eller eller dragbil.  Men som regel så flyttar man sällan bostadsvagnar under vintern, man vill som regel ogärna bo där underlaget är kasst heller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #79 skrivet: 21 apr-17 kl 20:24 »
Jag tänker mej ett litet hus på hjul är ungefär som en manskapsbod, dvs att den körs av traktor i 30 km som mest. Om du ska längre sträcka så dras den upp på ett maskinflak och körs med lastbil. Vilket som; När den ska flyttas måste allt löst plockas ihop. Att ett tinny house aldrig kan bli som en husvagn, och då behövs ingen fjädring. Fjädring gör den bara onödigt hög och svajig. Men det är klart att för den som bygger på en lastbilssläp är det en annan sak. Då blir det ju stort som en villavagn.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser