Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efterlyser kurs om sjukdomar hos höns  (läst 749 gånger)

cybermyran

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Efterlyser kurs om sjukdomar hos höns
« skrivet: 03 dec-16 kl 15:54 »
Jag känner mig alltid lika maktlös när mina höns blir sjuka. För det första kan det vara svårt att veta vilken sjukdom det rör sig om och för det andra, hur hjälper jag min höna/tupp? Höns verkar "känsligare" än de djur jag har erfarenhet av och sjukdomsförloppen kan vara snabba. Också svårt att få veterinären engagerad tyvärr. Jag skulle vilja gå en kurs i sjukvård för höns  :) !! Är det någon som vet om det ges några sådana kurser?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Efterlyser kurs om sjukdomar hos höns
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 18:45 »
Gäller det bara sjukdomar?

Det är ju kanske lite väl med en kurs hos Blå stjärnan men dom små hönskurserna jag har hört talas om verkar mer passa dom som vill skaffa 3 hönor...

Gammal tråd http://www.alternativ.nu/index.php?topic=151335.0
Det är aldrig för sent att ge upp.

cybermyran

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Efterlyser kurs om sjukdomar hos höns
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 19:26 »
OK, några som har tänkt samma sak! Tack för tråden Bösahusarn. Ja, jag tänker mig en kurs som handlar om de vanligaste sjukdomarna och vad man kan göra som hobbyhönsägare. Skötsel och annan hönskunskap tycker jag är lättare. Det finns mycket beskrivet hur de ska bo, vilken mat de ska ha och hur man sköter höns i allmänhet. Men när de blir sjuka känns det som man får gissa och köra lite på känn, vilket inte alltid blir så lyckat  :( . Kanske mycket lidande hade besparats hönsen om vi hade lite mer kunskap. Jag tycker t ex att det är jättesvårt att avgöra när man bör avliva och vet själv att jag har dragit ut på lidandet för att jag inte riktigt förstått vad som pågått.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser