Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget kapital  (läst 2706 gånger)

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
Eget kapital
« skrivet: 17 nov-16 kl 15:14 »
Jag undrar hur man ska bokföra egna insättningar.
Jag bokförde dem kassa debit och eget kapital kredit. Men när jag sedan skulle deklararera så räknade skatteverket ihop några fält till eget kapital.
Vilket gjorde att i deklarationen har jag ett eget kapital på 15.000:- och i min bokföring 130.000:-. Jag ringde skatteverket tre gånger och talade med tre olika personer som inte kunde förklara för mig.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Eget kapital
« Svar #1 skrivet: 17 nov-16 kl 20:57 »
Egen insättning ska konteras på konto 2017 i kredit. Om du motkonterar på konto 1910 kassa i debet så är det ju inte fråga om egen insättning, så jag förstår inte hur du tänkt riktigt. Om du däremot tex köper in material för verksamheten, eller tankar diesel eller köper lasertoners till skrivaren, och betalar inköpet med privata pengar - då snackar vi egen insättning i firman.

Tex tankning för 800:- + moms;

      2017  1 000:- Kredit
      2640    200:- Debet
      5611    800:- Debet
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Eget kapital
« Svar #2 skrivet: 17 nov-16 kl 21:02 »
Eget kapital däremot är inte samma sak som egen insättning. Eget kapital vid bokslut består bland annat av summan mellan egna insättningar och egna uttag, men här ingår ju även tex dina uttag av förmåner och årets resultat mm.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Eget kapital
« Svar #3 skrivet: 18 nov-16 kl 09:53 »
Jag tycker att du skriver samma sak som jag, jag använde 2018 för egna insättningar och sen när året var slut så flyttade jag över 2018 till 2010 eget kapital.

min tankning blir då :
       
      2018 1000:- kredit
     1910  1000:- debit

     1910  1 000:- Kredit
      2640    200:- Debet
      5611    800:- Debet

Sen är jag med på att eget kapital är mer än egna insättningar. Men jag får inte med egna instättningar i det egna kapitalet när jag deklarerar det är det som är mitt största problem.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Eget kapital
« Svar #4 skrivet: 18 nov-16 kl 19:00 »
Jag tycker att du skriver samma sak som jag, jag använde 2018 för egna insättningar och sen när året var slut så flyttade jag över 2018 till 2010 eget kapital.

min tankning blir då :
       
      2018 1000:- kredit
     1910  1000:- debit

     1910  1 000:- Kredit
      2640    200:- Debet
      5611    800:- Debet



Sen är jag med på att eget kapital är mer än egna insättningar. Men jag får inte med egna instättningar i det egna kapitalet när jag deklarerar det är det som är mitt största problem.

De tre sista raderna i ditt konterings-exempel ser vettiga ut, men de två första raderna begriper jag mig inte på?

När det gäller ditt Årsbokslut och deklarationen så verkar det bara som att du har någon felaktig inställning för de olika kontona. Vilket bokföringsprogram är det du har? Du har inga supportmöjligheter hos leverantören? Använder du BL´s program så kan jag ge instruktioner för hur du ändrar inställningarna i programmet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Eget kapital
« Svar #5 skrivet: 19 nov-16 kl 17:38 »
ok, Jag ska försöka vara tydligare med hur jag tänker.

Ekap är från mitt bokföringsprogram och där ligger 2018(du använde 2017) under B10. Djuren ligger i 1430 i B6. Övriga saker jag köpt in har legat under ½basbelopp och är direktavskrivna. (Det fanns en defekt i hur momsen sumerades så skit i den.)
Nästa bild är från deklarationen, där summerar den själv B10 ( som mina insättninger ligger i ) alltså kan jag inte skriva in dem.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Eget kapital
« Svar #6 skrivet: 19 nov-16 kl 21:59 »
Din balansräkning är inte komplett. Den balanserar inte och egna insättningar är en skuld som till dig som ägare som ska balansera mot de tillgångar som finns som kassa och djur.

Så det som står som eget kapital i din balansräkningen är inte eget kapital och det är inte samma sak som det som står i deklarationen.

I deklarationen är det det bokförda värdet av företaget. Dvs när du har stoppat in en massa pengar (och ev tagit ut) och shoppat upp dem och skrivit av det mesta så finns det väldigt lite pengar kvar, de är helt enkelt förbrukade förutom det som finns i varulager. Du borde hittat samma sak i din balansräkning.

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Eget kapital
« Svar #7 skrivet: 25 nov-16 kl 11:06 »
Hej.

Jag såg det, jag hade inte med årets resultat och med den borde det balanserat. Men det gjorde det inte så nu går jag igenom alla verifikat för 2015. Är i juni och än så länge så är allt i balans.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Eget kapital
« Svar #8 skrivet: 25 nov-16 kl 21:04 »
Gör man en kontokontroll i bokföringsprogrammet nån gång i månaden, så blir det enklare att hitta bakgrunden till upptäckta fel, då det inte blir så många bokföringsposter bakåt i tiden innan felet hittas...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Eget kapital
« Svar #9 skrivet: 26 nov-16 kl 08:46 »
Eget kapital och skulder står på ena sidan för att balansera alla tillgångar i företaget.

Dvs: värdet på alla företagets tillgångar minus de skulder som finns blir eget kapital. Detta kontot brukar bara användas vid bokslut i småföretag.

Egna insättningar i företaget skall konteras mot ett tillgångskonto, tex kassa. Indirekt påverkat det då eget kapital i bokslutet. Detta eftersom tillgångar minus skulder blir en större summa.

Jag tror att du kommer att hitta din obalans i den insättningen du gjorde.

Mvh
Magnus


Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Eget kapital
« Svar #10 skrivet: 09 mar-17 kl 13:34 »
Det var väldigt tråkigt, men nu är det gjort iaf.
Och jag kan presentera en balansräkning som är i balans.

Men det som var grundfrågan som jag inte kan förlika mig med är att jag har satt in 120.000:- av mina egna skattade pengar, som jag tycker är ett lån till företaget, dessa skulel jag ju vilja ta ut ur företaget i framtiden när jag går med vinst? Men istället blir 2010 för nästa bokföringsår 32.000:- och för att kunna ta ut mina 120.000:- så måste jag gå med vinst och får då skatta vinsten som egentligen är ett lån som redan är skattat en gång.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Eget kapital
« Svar #11 skrivet: 09 mar-17 kl 17:09 »
Det stora minusresultatet får du ju rulla framför dig, och då kan du minska skatten när du får vinst istället. Inte är de 120 000:- "försvunna", inte alls, men det negativa resultatet drar ned summan på kontot.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Eget kapital
« Svar #12 skrivet: 09 mar-17 kl 17:24 »
Och hur gör jag då bokföringstekniskt när jag rullar det framför mig. För eget kapital (2010) blir ju 32000:- och förra årets vinst & insättning syns ju inte i bokföringen längre nu när det är nytt år?

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Eget kapital
« Svar #13 skrivet: 09 mar-17 kl 17:26 »
De måste ju synas på något sätt?

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Eget kapital
« Svar #14 skrivet: 18 mar-17 kl 09:41 »
Ett minusresultat rullar du framåt i själva deklarationen.  Det syns inte i bokföringen på det sättet.
Det görs vid skattemässiga justeringar i näringsbilagan.

OM du sparar det vill säga.  Tänk på att du under uppstarten av en firma får dra av ett underskott mot andra inkomster, om du t.ex har en anställning samtidigt.
Men om man gör det, så förbrukas ju underskottet mer eller mindre, och det finns sen kanske inget att rulla vidare framåt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser