Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt när man bor nära väg?  (läst 5735 gånger)

Tove_Ö

  • Inlägg: 8
    • Småland
Katt när man bor nära väg?
« skrivet: 05 nov-16 kl 20:35 »
Hejsan!

Jag är väldigt sugen på att skaffa katt, men funderar på om det är möjligt då vi bor någon meter från en 50-väg framför huset. På baksidan är en stor kohage så där är det lugnt, men på ena sidan huset bor en granne som har en stor hund som ibland är lös på hans tomt (har gunnebostaket emellan dock). Vi har en rätt så stor trädgård på typ 2000 kvm.

Har aldrig haft katt förut och vet inte hur lättlärda de är kring sådant som var det är farligt att gå. Vill inte heller riskera ett liv hur som helst och vill inte heller ha innekatt. Är det bästa att vänta tills vi bor på ett mer enskilt läge eller går det att ha katt när man bor nära en väg? I granngården har de haft utan problem.  ???

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-16 kl 20:39 »
Det kan nog tyvärr gå åt några katter innan du hittar en som förstår att vägar är farliga  :-\

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #2 skrivet: 05 nov-16 kl 21:08 »
det gäller ju att katten lär sig att bilar är farliga. En del gör inte det tyvärr och blir trafikoffer.Själv bor jag ju lite enskilt så mina två har klarat sig ,jag är mer rädd för rävar.
mor däremot som bor likt du har haft flera katter som inte blivit så gamla.Nuvarande katt har klarat sig bra då han tydligen undviker vägen och går på andra hållet istället.
jag vill inte råda dej till varken eller,är vägen kraftigt trafikerad kan det dock bli sorg...

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #3 skrivet: 05 nov-16 kl 21:17 »
Jag bodde utefter en 70-väg och mina katter, som förvisso var vuxna när de flyttade in men en hade bara varit innekatt, lärde sig trafikregler. Som när de varit på andra sidan vägen och jagat så stannade de upp och såg sig för innan de, snabbt som ögat, pilade över vägen och hem. För säkerhets skull hade de breda starkt fluorescerande halsband, med resår, så de själva syntes på långt håll när bilarna kom. Men som sagt, det var en 70-väg.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Tove_Ö

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #4 skrivet: 05 nov-16 kl 21:30 »
Jag bodde utefter en 70-väg och mina katter, som förvisso var vuxna när de flyttade in men en hade bara varit innekatt, lärde sig trafikregler. Som när de varit på andra sidan vägen och jagat så stannade de upp och såg sig för innan de, snabbt som ögat, pilade över vägen och hem. För säkerhets skull hade de breda starkt fluorescerande halsband, med resår, så de själva syntes på långt håll när bilarna kom. Men som sagt, det var en 70-väg.

Tack för svaret. Tror du att det är bättre med en vuxen katt alltså? Eller är det lättare att lära en kattunge från början? Fast man kanske kan annonsera efter en trafikvan katt? Eller det kanske är knasigt iofs.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #5 skrivet: 05 nov-16 kl 21:34 »
Tack för svaret. Tror du att det är bättre med en vuxen katt alltså? Eller är det lättare att lära en kattunge från början? Fast man kanske kan annonsera efter en trafikvan katt? Eller det kanske är knasigt iofs.

Kanske en vuxen katt har "mer förstånd" än en kattunge...?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #6 skrivet: 05 nov-16 kl 22:01 »
Det bästa är nog om dom nästan blir påkörda en gång, då förstår dom faran och kan till och med lära varandra

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #7 skrivet: 05 nov-16 kl 22:26 »
 Att skaffa djur som man tror riskerar att bli ihjälkörda är kanske inte det optimala.


 OK jag hatar kattor_________Jätteallergisk mot dem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #8 skrivet: 06 nov-16 kl 11:09 »
Ja, det brukar vara ca 50/50 att de lär sig, typ...

Men i viss mån kanske man kan lära dem att inte vara på motorvägar och liknande om man tränar dem, jag vet inte...
Har sett att en del har lärt sig det och de använder diket i stället.

Men jag vet inte hur man lär dem sådant.

(Jag gillar katter, tycker de är mysiga, men är en betydligt större vän av fåglar...)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #9 skrivet: 06 nov-16 kl 12:16 »
Ett annat sätt att se är om hur många  djur som  ligger påkörda på vägarna.  Och då sticker grävlingarna ut. Katter är väl tillsammans med hunden de vanligaste husdjuren på landet och katten rör sig över stora områden.  Jag tycker mig se dem vid sidan av vägen sittande och spejande utöver omgivningen.  De är så observanta tycks se och höra betydligt mer än mina egna sinnen.  Och då borde väl de ha lärt sig se samband med bilar och faror på vägen.

Vi hade en stackars katt som blev påkörd av tåget.  Grannens katt fastnade i brorsans minkfälla, blev omplåstrad överlevde och fick ett långt liv.  Katter tycks också klara sig för alla rävar som stryker omkring.  Och grannarnas två katter har heller inga problem med en grävling som bor i ett gryt i hagen.

Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #10 skrivet: 06 nov-16 kl 20:32 »
Jag skulle vilja tipsa om att se hur katten beter sig ifall du köper en katt om du bor nära vägen.
Jag känner en person vars ena katt verkade orädd. När jag kom kunde den gå med mig på vägen medans jag cyklade och jag tyckte den inte verkade rädd för vägen. Den katten blev också ihjälkörd senare.
Egentligen borde man ha omplacerat den katten. En annan katt boende utefter samma väg verkar mer rädd för bilar och uppehåller sig inte efter vägkanten alls.

Det kan nog vara så att utekatter inte blir så gamla i genomsnitt pga att de blir överkörda. Men jag gissar att de antingen blir överkörda rätt tidiigt, när de är högst 2 år, annars kan de nog bli lika gamla som andra katter om de lär sig passa sig för bilar? Synd det inte finns någon statistik på detta för det hade varit intressant att se hur det ligger till.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #11 skrivet: 06 nov-16 kl 22:22 »
Har haft katter i snart 50 år och bara förlorat en ungkatt till trafiken. Det var polisen som körde på den på vår 70-grusväg. Samma vecka höll jag själv på att klippa hans bror som skuttade upp ur ett dike. Gick bra dock. Som någon skrev. Klarar dom sig första året så brukar det gå bra. Ytterst sällan man ser katter påkörda på landsbygd. Närmare samhällen oftare.
//Luff

Tranhult

  • Inlägg: 42
  • utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #12 skrivet: 07 nov-16 kl 08:13 »
Enda rätta svaret är om man skall ha katt nära väg är att Bygga en volonjär ihop med huset på baksidan från vägen sett, dessutom skall den vara inredd med några hyllor och nån lämplig trästam, som katten kan klättra upp till och ha som utkikspost, dessutom skall man ha en kattlucka in till huset så den kan gå in när det är kallt, regnigt eller för varmt ute. Man skall vara lika ansvarsfull med sin katt som med sin hund, annars skall man inte ha nån katt när man bor nära väg. Dessutom skall katten id-märkas, gärna chip med och registreras hos SKK, Sverak, kastreras mellan 4-5 månaders, vaccineras x2 så den har en ordentlig grundvaccinering. Oerhört viktigt är oxå att ha en veterinärvårdsförsäkring, då även skyddade katter kan råka illa ut, dessutom finns det ju medicinska sjukdomar som de kan få. Kattens status måste höjas och det gör man endast genom att ta hand om den som den vore ens lilla tre-åriga son/dotter.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Katt när man bor nära väg?
« Svar #13 skrivet: 07 nov-16 kl 15:07 »
Kattens status kommer att höjas hos mig den dagen alla bygger fågeltäta voljärer eller använder koppel...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser