Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Härlig hallonsylt  (läst 2530 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Härlig hallonsylt
« skrivet: 01 aug-16 kl 20:43 »
Gick en sväng på hygget och kollade plantor innan regnet. Plockade en del hallon på vägen som blev 4:a burkar prima lättsockrad hallonsylt.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #1 skrivet: 02 aug-16 kl 15:23 »
Skogshallonsylt är gott, har man tillgång till krusbär kan man göra en ännu godare sylt genom att ta i kanske en fjärdedel av det (man kokar dem i lite vatten en stund innan man har i hallonen och sockret).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #2 skrivet: 02 aug-16 kl 17:46 »
eller hur vore det med drottningssylt? också mycket gott.....

Gilbert

  • Gäst
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #3 skrivet: 02 aug-16 kl 19:53 »
Alla pratar om ett Blåbärsår i år men här har torkan stoppat både lingon och blåbär. Vi får åka en mil bort för att plocka blåbär. Det lilla vi fått 3-4 liter har redan konsumerats. Men nästa gång kanske det blir drottningsylt.
Lingon har vi gott om sedan förra året, både sylt och bär.

Gilbert

  • Gäst
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #4 skrivet: 07 aug-16 kl 18:29 »
Tänkte inte plocka blåbär men när man råkar hamna på ett riktigt blåbärsställe kan man bara inte gå vidare. Hittade en hink i bilen ...

Nu blir det drottningsylt. Årets första blåbär, blir mera plock i veckan.



lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #5 skrivet: 07 aug-16 kl 19:18 »
Tänkte inte plocka blåbär men när man råkar hamna på ett riktigt blåbärsställe kan man bara inte gå vidare. Hittade en hink i bilen ...

Nu blir det drottningsylt. Årets första blåbär, blir mera plock i veckan.
drottningssylt är verkligen en mycket god blandning.... mums

Gilbert

  • Gäst
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #6 skrivet: 07 aug-16 kl 20:11 »
Nu blev det bara 12 bukar hallonsylt, 6 burkar drottningsylt och 6 burkar blåbärssylt.

Hallonen blir det inte mera av. Vi plockar bara en 1/2 liter jordgubbar varannan dag nu. Känns som om säsongen klingar av. Lingon är sällsynt här i år men vi har sylt och bär från förra rekordåret.
Förra året var det ont om blåbär och nu finns det nog så att vi kan buffra upp för året och kanske även göra lite blåbärssaft. Man får överbuffta vissa säsongsbetonade bär om man skall kunna ha kontinuerlig förbrukning. Vi äter inte köpesylt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #7 skrivet: 07 aug-16 kl 20:21 »
Jaha...

Det skulle vara intressantare om du kunde tänka dig att dela med dig av recept.
För annars kan man lätt tolka det som att du bloggar om din förträfflighet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #8 skrivet: 07 aug-16 kl 20:57 »
Jaha...

Det skulle vara intressantare om du kunde tänka dig att dela med dig av recept.
För annars kan man lätt tolka det som att du bloggar om din förträfflighet.
för min del ser det ut så här med drottningssylt:
hälften blåbär hälften hallon - 2 kilo bär på 1 kilo socker. om du vill att sylten blir 'stel' borde du ta 'syltsocker' som innehåller pektin.
blandningen smakar utmärkt..... koka det hela i ca 3 min. mixa det om du vill ha 'slät sylt'.
« Senast ändrad: 07 aug-16 kl 21:06 av lichiplommon »

Gilbert

  • Gäst
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #9 skrivet: 07 aug-16 kl 22:44 »
Till blåbär tar jag mindre socker och använder syltsocker. Till 3 kg bär ca 800g socker och dessutom några msk vatten blandat med lite Atamon. Rör bara försiktigt tills sockret smält och sylten passerat 65 grader.
Temperaturen stiger sedan själv när man slagit av plattan. Ingen kokning eller skummning, samt så mycket hela bär som möjligt.
Hallonen får röras till en jämn sylt, blandar sedan lika mängd hallonsylt som blåbärssylt och rör ihop.

Tycker det blir godast på t ex våfflor.

Inga burkar och lock i ugn. Sköljer bara av dem och sätter syltattratt på burken och fyller, sätter på locken på varma burkar. Sylten står sig länge i 350g burkar i förrådet/vinkällaren.
Den varma sylten räcker för hållbarheten. Så har jag gjort i många år och har aldrig haft problem med förvaring.
« Senast ändrad: 08 aug-16 kl 02:27 av Gilbert »

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #10 skrivet: 08 aug-16 kl 00:00 »
Skogshallonsylt är gott, har man tillgång till krusbär kan man göra en ännu godare sylt genom att ta i kanske en fjärdedel av det (man kokar dem i lite vatten en stund innan man har i hallonen och sockret).
Det receptet måste jag prova.  :)
Gjorde en fantastisk god hallonsylt igår. Tog ca 3 dl hallon och knappt en hel nektarin. Började med att koka nektarinen, skuren i mindre bitar, en stund innan jag hade i hallonen. Var som om nektarinen förstärkte hallonsmaken.

Gilbert

  • Gäst
SV: Härlig hallonsylt
« Svar #11 skrivet: 08 aug-16 kl 02:56 »
Sylt mitt i natten för att hålla sig vaken till OS finalerna i simning. Sista skvätten blev lättsockrad blåbärssylt där en del blandas med hallonsylt. 1/2 timme i skogen blev nästan 7 burkar sylt till.
Naturligtvis är den redan utprovad med våfflor och lite grädde.
Belöningen för kreativt arbete.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser