Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Gotlandskanin  (läst 1744 gånger)

trassla

  • Gäst
Gotlandskanin
« skrivet: 11 jul-16 kl 14:20 »
Jag måste får höra med er, vad ni gör med en liten herre som min? Han är snart 4 månader, och han har varit här hemma sedan en månad tillbaka. Han har varit en liten tufifng, men nu tycker jag att han är i tuffaste laget. Så fort man öppnar burdörren, så rusar han fram, morrar och slår med framtassarna. Jag talar om för honom att det inte är okej, genom att försiktigt trycka ner honom. Men se det hjälper inte alls. Tar man väl upp honom i famnen är han jättego. Jag håller på att lära honom att man inte gör som han gör, och att det tar tid. Men tanken är ju att använda honom i avel, och att ta ungar efter honom, om han fortsätter, och inte bättrar sig, då får han inte bli någon avelskanin. Kan ni ge tips, som jag kan använda, eller skall man vänta ut? Har haft andra Gottisar, men aldrig märkt detta beteende.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gotlandskanin
« Svar #1 skrivet: 14 jul-16 kl 16:49 »
Han försöker antingen skydda sitt revir eller rangordna.

Du måste vara ruskigt bestämd, ta honom så fort han visar en sådan attityd och håll ner honom tills han lugnar sig.
Och förstå får han något gott.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

trassla

  • Gäst
SV: Gotlandskanin
« Svar #2 skrivet: 14 jul-16 kl 18:15 »
Skogsvilde, detta gör jag, men så fort man släpper, så är han där igen. Provade med handskar, som stod på en sida här, men det fungerar inte heller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gotlandskanin
« Svar #3 skrivet: 14 jul-16 kl 18:34 »
Det tar ett tag innan dom fattar.
I början kan du ge maten godiset/maten på en tallrik som du rycker bort om den jäklas.

Speciellt hanar kan vara väldigt tuffa innan du får ner dom på jorden.
Och vissa lär sig aldrig.   Ett annat sätt är att du verkligen ser till att han har gott om mat och annat att tugga på.
Då framförallt hö och kvistar. Då är lite extra inte så intressant.


Ger du pelleterat foder?
Vi märkte att de vanliga fodersorterna inte är speciellt lämpliga till gotlänning då dom lätt blir som sockerjunkie och dessutom skitfeta. Helt galna när dom får utan vi köpte lucernpellets som är mer protein vilket dom blir lugnare på.
« Senast ändrad: 14 jul-16 kl 18:39 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Gotlandskanin
« Svar #4 skrivet: 02 sep-16 kl 14:35 »
Låter som ett honligt beteende. Den försvarar sitt revir.. naturligt och det brukar inte gå över.
Sådana kaniner brukar jag sätta i en låda om jag ska joxa i buren, det skapar mindre stress och aggressioner.
Be någon van kolla könet en gång till ! Blir fel ibland.

Det händer att hanar beter sig så men det är MYCKET ovanligt och nej jag skulle inte avla på en sådan hane då det är väldigt ärftligt.
På en hona får det ses som naturligt... kan säga att sådana honor aldrig mister ungar om tex en råtta tar sig in i buren.

Temperament är viktigt om man har barn eller tänkt sig ha mer ett keldjur eller ex sälja keldjur, för det är ärftligt.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 5 användare (2 dolda)
javill, Be, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser