Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Automatisk rörare / visp till osttillverkning  (läst 2284 gånger)

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
Automatisk rörare / visp till osttillverkning
« skrivet: 27 nov-15 kl 20:19 »
Okej, andra osten är under produktion på spisen. Den första gjordes igår, så detta är helt nytt för mig.
Men det som slår mig är att det tar otroligt lång tid att göra en ynka liten ost. Jag följer receptet från Åter 2/12 och där står det att man ska röra i 30 minuter under syrningen och 90 minuter efter löpningen. Betyder det konstant rörning? Och i så fall, det måste finnas en smart uppfinning att sätta på kastrullkanten som kan göra detta för mig medans jag går och gör något annat vettigt? Hur gör ni andra?
Malin

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Automatisk rörare / visp till osttillverkning
« Svar #1 skrivet: 17 dec-15 kl 23:23 »
Professionella mejerier och gårdsmejerister har en smart elektrisk omrörare som dessvärre inte finns i storlek att passa en vanlig hemmagryta... Jag använder en riktigt stor ballongvisp vid min hemmaystning. Syftet med omrörningen är att driva ut vasslen ur ostmassan.

Det är inte självklart att man vill driva ut enormt mycket vassle, det beror på vilken sorts ost du vill göra,  hur länge du har tänkt lagra den, vilken temp du skall lagra den, hur du ska pressa den, etc. Camembert och Parmesan börjar båda som likadan gelaktig ostmassa, men man driver ut olika mycket vassla, etc.

Om du obehindrat läser engelska, vill jag rekommendera Cheesemaking.com, en amerikansk sajt för hemmaystare med inspirerande blogg, recept, frågor&svar etc. Vill du köpa utrustning, titta hos Dansk Hjemmeproduktion eller Ostlabbet. Och kanske youtubevideos av australiensaren Gavin Webber, hans videos är mycket bra när man är nybörjare. Han drev en blogg förut, jag vet inte om den är så aktiv längre men inläggen är väldigt bra.


Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
SV: Automatisk rörare / visp till osttillverkning
« Svar #3 skrivet: 19 dec-15 kl 17:09 »
Tack för svar! :)

Det var många bra tips qeliott, det ska jag kolla upp. Jag har ju bara prova ett recept och där var det en väldans massa rörande.

MissT: Den omröraren fann jag också när jag googlade först. Men jag tänker att den verkar alldelses för liten, med tanke  på att röra runt i en enorm gryta med 10 liter mjölk.
Malin


Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
SV: Automatisk rörare / visp till osttillverkning
« Svar #5 skrivet: 20 dec-15 kl 16:09 »
 ;D ;D ;D
Malin

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Automatisk rörare / visp till osttillverkning
« Svar #6 skrivet: 20 dec-15 kl 20:00 »
Hej!
ja har en mjölk omrörare till liten mjölktank liggandes.
Men den e nog lite stor till en liten gryta  :D
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

peterlj

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Automatisk rörare / visp till osttillverkning
« Svar #7 skrivet: 29 dec-15 kl 10:54 »
Clas Ohlson har en batteridriven omrörare avsedd för lite större grytor till kampanjpris (199kr) just nu.
http://www.clasohlson.com/se/Automatisk-omr%C3%B6rare-Stirio-v2/Pr441828000


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser