Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner, räv och höns=borgfred?  (läst 4496 gånger)

Dagg

  • Inlägg: 560
Kaniner, räv och höns=borgfred?
« skrivet: 02 okt-15 kl 20:22 »
Hej! För flera månader sedan fick jag besök av en räv...ja, hon var inte inbjuden, men jag sätter ut kattmat till vildkatten och en kväll såg jag en fantastiskt vacker räv stå och glufsa i sig kattmaten. Hon hade en rejäl skada på vänster framben och jag trodde inte hon skulle klara sig. Men sakta men säkert blev hon bättre. Hon kommer fortfarande då och då och tar sig ett skrovmål. Relativt orädd- finns ingen mat väntar hon nedanför trappan...Det konstiga är att jag har både kaniner och höns (frigående) och dessa tycks hon inte intresserad av. Borgfred? Någon mer med erfarenheter som dessa?

//Dagg

PS Jo, jag vet att det finns en del av er som genast vill tala om för mig att det kommer aldrig att gå bra, ta fram bössan, vänta bara...osv Det kommer jag INTE att göra! Det är mitt jobb att skydda mina djur, inte att ta död på dem som beter sig som de djur de är. Kan absolut inte bli arg på en räv som beter sig som...en räv!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-15 kl 20:47 »
Bara en tidsfråga innan hönsen blir rävmat. .
Jag vet vad jag hade gjort....
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-15 kl 21:01 »
Vi hade i år en räv som fick åtminstone en valp under ladan, och ingen höna saknas fast vi har både ankor och höns fria i och utanför trädgården. En friruvande anka saknas dock, men det kan vara mården eller någon annan räv för inga fjädrar vid grytet. Har pratat med en tjej som berättade en liknande historia om sin mormor tror jag det var. Gårdens djur klarade sig där, men inte grannens.

Tiken och ungen är borta nu, trots att ungarna matade den med leverpastej.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-15 kl 22:15 »
Så intressant.  Det ska bli verkligt spännande att läsa fortsättningen!  Visst är det skillnad om hon beter sig som en god granne, eller rent av nästan-flockmedlem, eller om hon äter sina nya kompisar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-15 kl 11:59 »
För många år sedan hade jag en iller som en sträng vinter bosatte sig i en djup gång/grop mina kaniner grävt i sin stora utebur. Jag visste inte att den var där på säkert en månad! Varken kaninerna (stora belgiska jättar) eller hönsen visade några tecken på att vi hade besök. Anledningen till att jag började misstänka något vara att jag hittade massor av sparv-fjädrar...i kaninburen! Jag visste ju att de inte var skyldiga, så jag skyllde på katten som vanligt  ;D! Men när katten var inomhus en hel vecka (hon gillar inte djup snö...) fick jag ta mig en funderare. Med ficklampan i högsta hugg började jag smyga runt och se där....ett par ögon glittrade i gropen. När våren kom flyttade illern till andra jaktmarker.
//Dagg

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #5 skrivet: 03 okt-15 kl 15:44 »
Hundar kan ju tränas att låta bli höns. Kanske rävar också kan det?

Håller med om att det ska bli intressant att läsa fortsättningen!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #6 skrivet: 03 okt-15 kl 16:28 »
Har hört att småfåglar som häckar på samma plats som rovfåglar inte blir tagna av rovfåglarna, så djuren har nog en slags borgfred (en tror väl i allmänhet att bytesdjuren ska vara säkrare så långt ifrån rovdjuren som möjligt). Vi hade kattuggla på tomten förra året och den jagade inte här.
Huskatterna tar allt som kommer i dess väg utanför ytterdörren - inne har katterna här gått ihop med hundar, fåglar och råttor utan problem så då har borgfred slutits.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #7 skrivet: 04 okt-15 kl 13:39 »
I går kväll var det kö till matskålen. Katten fick äta först och räven väntade snällt på sin tur. Den satte sig på behörigt avstånd (2-3 meter) och katten bara blängde på den  ;D!

//Dagg

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #8 skrivet: 04 okt-15 kl 17:06 »
Det tråkiga med att ha en "tam" räv är väl att de inte blir så gamla. Om du färgar den och sedan sprider ut på bygden att de sparar din räv så ökar chansen att den blir några år.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #9 skrivet: 04 okt-15 kl 17:12 »
Hur bra är det för en räv att färgas? Bortsett från stressen av att bli sprayad av ett konstigt och troligtvis illaluktande material så mister den väl lite av sitt naturliga kamouflage?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #10 skrivet: 04 okt-15 kl 17:21 »
Tycker inte de är så bra kamoflerade, och de djur de äter mest är nog sork och rävens chans att ta en sådan kan knappast bli sämre om bröstet eller svanstippen är blått. Om det inte finns lodjur eller varg i området så är människan den störste faran för en räv, och då är en lokal fredning rätt så effektiv. En tik går ju inte så långt heller, så bara hon får ett kännetecken så kan det vara värt att prata med de lokala jägarna.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #11 skrivet: 04 okt-15 kl 18:11 »
Hej!

Påminner mig att jag hörde på 60-talet att på vissa ställen i Afrika fördrog antiloper och sebror att föda nära "sin" lejonflock,eftersom dessa inte jagade i centrum av sitt revir. Det är länge sedan nu, och jag minns inte exakt hur det hängde ihop, men det var något om att lejonen föredrog fred med bytesdjuren inkl den Afrikanska Buffeln, eftersom dessa på något sätt höll undan hyenor som annars tog både lejonens och bytesdjurens små ungar.

När jag fått min första katt, som mycket liten unge fann den en skoghare-unge på tomten. Ju äldre de blev, ju oftare såg jag harungen och kattungen tillsammans. De smög på varandra och jagade varandra tafatt. Kattungen fick mat ute och harungen fick lite olika fruktbitar på ett fat jämte. De å tillsammans hela hösten och en del av vintern.  Men Någon med bössa avslutade denna vänskap, året efter i februari.

mvh
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #12 skrivet: 04 okt-15 kl 19:08 »
Påminner mig att jag hörde på 60-talet att på vissa ställen i Afrika fördrog antiloper och sebror att föda nära "sin" lejonflock,eftersom dessa inte jagade i centrum av sitt revir. Det är länge sedan nu, och jag minns inte exakt hur det hängde ihop, men det var något om att lejonen föredrog fred med bytesdjuren inkl den Afrikanska Buffeln, eftersom dessa på något sätt höll undan hyenor som annars tog både lejonens och bytesdjurens små ungar.

Kan tänka mig att de vill ha fred med de lokala bufflarna ändå, eftersom bufflar kan döda lejon. Intressant hursomhelst.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #13 skrivet: 04 okt-15 kl 19:36 »
Det tråkiga med att ha en "tam" räv är väl att de inte blir så gamla. Om du färgar den och sedan sprider ut på bygden att de sparar din räv så ökar chansen att den blir några år.

Jag har inte så många grannar... och de jag har känner till räven OCH min inställning till den! De har själva inte djur som kan ses som byten för räven, så trots att de har bössor har de lovat att "freda" henne  :-*! Jag försöker inte få henne eller honom "tam" (även om det kan tyckas så genom att den får mat). Jag matar inte räven...utan min vildkatt. Denne går omöjligt att få inomhus (har försökt i 2 år...), så alternativet är att antingen sluta mata katten eller skjuta räven...eller låta dem båda vara!

//Dagg

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #14 skrivet: 04 okt-15 kl 19:37 »
Tycker inte de är så bra kamoflerade, och de djur de äter mest är nog sork och rävens chans att ta en sådan kan knappast bli sämre om bröstet eller svanstippen är blått. Om det inte finns lodjur eller varg i området så är människan den störste faran för en räv, och då är en lokal fredning rätt så effektiv. En tik går ju inte så långt heller, så bara hon får ett kännetecken så kan det vara värt att prata med de lokala jägarna.

De är informerade och med på noterna!

//Dagg

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #15 skrivet: 04 okt-15 kl 19:38 »
Hej!

Påminner mig att jag hörde på 60-talet att på vissa ställen i Afrika fördrog antiloper och sebror att föda nära "sin" lejonflock,eftersom dessa inte jagade i centrum av sitt revir. Det är länge sedan nu, och jag minns inte exakt hur det hängde ihop, men det var något om att lejonen föredrog fred med bytesdjuren inkl den Afrikanska Buffeln, eftersom dessa på något sätt höll undan hyenor som annars tog både lejonens och bytesdjurens små ungar.

När jag fått min första katt, som mycket liten unge fann den en skoghare-unge på tomten. Ju äldre de blev, ju oftare såg jag harungen och kattungen tillsammans. De smög på varandra och jagade varandra tafatt. Kattungen fick mat ute och harungen fick lite olika fruktbitar på ett fat jämte. De å tillsammans hela hösten och en del av vintern.  Men Någon med bössa avslutade denna vänskap, året efter i februari.

mvh
/Tt

Så intressant!
//Dagg

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #16 skrivet: 05 okt-15 kl 08:57 »
Jag har inget att tillföra, blev bara så glad av din rävhistoria och jag önskar dig och henne lycka till! När jag bodde i mitt förra hemland, England, hade vi under flera år en rävtik som bodde under ett skjul långt bak i trädgården. Hon fick ungar varje år och på tidiga morgnar kunde vi stå på smyg i uterummet och titta på när valparna lekte och busade med varann. Fina minnen som väcktes av "din" räv!  :D
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #17 skrivet: 06 okt-15 kl 21:54 »
Trevliga och intressanta berättelser i denna tråd! Borgfred mellan olika djurarter är ett spännande ämne.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #18 skrivet: 08 nov-15 kl 23:04 »
Update!

Räven kommer fortfarande då och då och tar sig ett skrovmål...och inte är den "kräsmagad" heller  ;D! Blodpudding, stekt fläsk, kålpudding och annat slinker ner likaväl som kattmat. Benet har läkt och den tycks klara av att jaga sin mat själv för det mesta...dock låter den mina djur vara i fred.

//Dagg

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kaniner, räv och höns=borgfred?
« Svar #19 skrivet: 10 nov-15 kl 19:28 »
"Blodpudding, stekt fläsk, kålpudding" ... mums!  Vilken räv skulle inte anstränga sig för att få såna läckerheter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser