Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck  (läst 6271 gånger)

Galeniskogen

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« skrivet: 21 sep-15 kl 11:54 »
Jag behöver bygga en ny foderhäck till mina får och skulle gärna vilja ha inspiration/tips eller goda råd till en bra foderhäck att ha utomhus i hagen.
Hoppas det finns några här som vill dela med sig av sin kunskap och bra lösningar!  ;)

MVH Cilla
Instagram cillaiskogen

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #1 skrivet: 21 sep-15 kl 13:02 »
Jag skulle vilja ha ett foderbord som i bilden i annonsen nedan. Jag antar att den fungerar som slättö kvarns metallfoderbord, att en pinne flyttar sig när de stoppar in huvudet, dvs minimalt med spill. Har man foderhäck blir det alltid mycket spill antar jag.

http://bukowskisrealestate.com/till-salu/unik_halsingegard_i_varldsarvsbyn_langhed_502951/bilder
« Senast ändrad: 21 sep-15 kl 14:51 av olivia.k »

Galeniskogen

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #2 skrivet: 21 sep-15 kl 13:38 »
Jag skulle vilja ha ett foderbord som i bilden i annonsen nedan. Jag antar att den fungerar som knarrhults metallfoderbord, att en pinne flyttar sig när de stoppar in huvudet, dvs minimalt med spill. Har man foderhäck blir det alltid mycket spill antar jag.

http://bukowskisrealestate.com/till-salu/unik_halsingegard_i_varldsarvsbyn_langhed_502951/bilder


Få se om jag fattar hur man lägger in bilder... i såna fall ska det dyka upp en bild på min gamla foderhäck. Den är rätt uppskattad av fårena men som du säger så blir det en massa spill och det vill jag gärna försöka förhindra att de blir. Men de blir kanske mindre spill med foderbord?!


Tack så mycket för inspirationen och tipset Olivia.K!  :)
Instagram cillaiskogen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #3 skrivet: 21 sep-15 kl 13:55 »
Jag skulle vilja ha ett foderbord som i bilden i annonsen nedan. Jag antar att den fungerar som knarrhults metallfoderbord, att en pinne flyttar sig när de stoppar in huvudet, dvs minimalt med spill. Har man foderhäck blir det alltid mycket spill antar jag.

http://bukowskisrealestate.com/till-salu/unik_halsingegard_i_varldsarvsbyn_langhed_502951/bilder

Tycker det där ser ut som en sådan du kan ladda med foder och sedan öppna alla samtidigt.

Minst spill borde det bli om man har ett foderbord med nät de måste äta igenom. Jag har provat med slowfeed-påsar som man har till hästar, och det fungerar fint. Har dock inte kommit till skott med att bygga om foderbordet till fåren än. Fåren är rätt duktiga på att strö med fodret, speciellt om man ger dem fri tillgång och lätt utdragbart foder.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #4 skrivet: 21 sep-15 kl 14:49 »
Tycker det där ser ut som en sådan du kan ladda med foder och sedan öppna alla samtidigt.



Ok.. Jag tycker det ser ut som de där foderfronterna som säljs på slättökvarn där det är rör som flyttar på sig och faller tillbaka. Om man kollar på bilden utan får så är alla pinnar på samma höjd, men på bilden med får så har pinnarna åkt upp en bit.
Här är en bild på det jag menar: http://www.slattokvarn.se/farinredning/diagonalgrindar.htm

Galeniskogen

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #5 skrivet: 21 sep-15 kl 16:44 »
Tycker det där ser ut som en sådan du kan ladda med foder och sedan öppna alla samtidigt.

Minst spill borde det bli om man har ett foderbord med nät de måste äta igenom. Jag har provat med slowfeed-påsar som man har till hästar, och det fungerar fint. Har dock inte kommit till skott med att bygga om foderbordet till fåren än. Fåren är rätt duktiga på att strö med fodret, speciellt om man ger dem fri tillgång och lätt utdragbart foder.


Funderar lite på vad det är för slags nät du tänker på att man skulle ha till foderbordet? Jag provade tidigare med kompostgaller och det tyckte jag inte funka så bra, hade tackor som fastnade med öronmärkningen i gallret å baggen blev otålig å stånga sönder gallret  :-\
Slowfeed-påsar har jag inte provat, de kanske jag ska ta och kolla upp mer om! Tack för tipset Själv är bäste dräng  :)
Jo det blir ju mycket spill, de har jag märkt  :P
Instagram cillaiskogen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #6 skrivet: 21 sep-15 kl 17:33 »
Funderar på samma typ av nät som det är i slowfeed-påsarna. Det finns någon på forumet som säljer (eller har en släkting som säljer) bra nät, har dock glömt vem. Det finns tydligen bra och dålig kvalitet på näten, och man vill ju inte att fåren skall äta sig igenom på ett par veckor. De påsar jag lånade till fåren klarade av deras små vassa tänder utan problem.

Mitt tilltänkta foderbord kommer att en sluttande, hal, skiva som slutar framme vid en ca 40cm hög öppning som täcks av ett 50-60cm högt nät. Nätet får inte vara spänt för då kan de inte få tag i höet på smidigt sätt. Det blir också en grund ränna på någon dm framför så att frön och blad i höet inte kasar ut och hamnar på golvet.

De där grindarna som man kan låsa fåren i är visserligen bra, men jag vill ha mina så fria som möjligt och jag har både hornbärande, hornlösa och bagge bland dem så jag har släppt grindtanken. Idag har jag vanligt foderbord med så breda öppningar att gutarna inte fastnar, och lammen hoppar obehindrat ::)

Galeniskogen

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #7 skrivet: 21 sep-15 kl 20:10 »
Aha det är så du tänker. Okej, ja då gäller det att ha lite koll på vilka nät som är av bra kvalitet. Det är ju bra att du verkar ha hittat bra nät.

Ditt planerade foderbord tycker jag låter intressant, speciellt rännan som fångar upp frön och blad. Det som jag blir lite fundersam över är  om det blir lätt för att fåren att fastna med sina öronmärkningar i nätet.

Ja hornen ställer till det en aning tycker jag, svårt att få till bra lösningar. Lammena är hopplösa, tycker de mer eller mindre bor i foderbordet :P
Instagram cillaiskogen

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #8 skrivet: 21 sep-15 kl 21:04 »
Jag tycker foderbordet på denna bild är fint men det blir nog mycket spill där med och är likt det du redan har.
Själv utfodrar jag i vanliga trälådor inne. De stoppar ned huvudet och äter det som är gott och lämnar resten som jag måste plocka bort ibland för att kunna lägg dit mer. Så det blir ju spill, med den skillnaden att det inte hamnar på marken utan ligger kvar. Får är väldigt kräsna med foder. Om jag utfodrar med nåt gott hö äter de upp allting utan att söla.

Galeniskogen

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #9 skrivet: 21 sep-15 kl 21:49 »
Det där foderbordet tyckte jag också såg fint ut Olivia.K! Visst den påminner en aning om den jag har sen tidigare men den verkar vara bättre och smartare byggd. Byggde min med lutning vilket medför att rätt mycke hö far ner på marken. Känns onödigt att så mycket ska hamna på marken men lite spill får man såklart räkna med när man har får.

Tror jag vill ha tak över foderbordet dels för att skydda höet och dels för att fåren verkar tycka det är rätt trevligt  :D
Instagram cillaiskogen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #10 skrivet: 21 sep-15 kl 22:14 »
Jo, visst är det snyggt med nya foderbord, men det där var nog snyggare än bra. Stackars får att stå där i takdroppet och äta, hungrig eller blöt på ryggen. Avrinning åt gaveln till är bättre. Och som du säger, fåren vill gärna gå under ett tak om det regnar, så det vore ju finemang med lite större och lägre tak om man nu kan fixa det.

Öronmärken är ett otyg, kan fastna lite överallt. Tror nätmaskorna är för små för märkena, och fåren kör ju aldrig huvudet genom nätet eller frestas att stånga på ett mjukt nät så jag tror risken är minimal.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #11 skrivet: 21 sep-15 kl 22:24 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #12 skrivet: 21 sep-15 kl 22:36 »
Mera gnäll ;D Det är en spalt längst ned under plywoodskivan som ser ut att vara lagom för ett får att sticka in frambenet i och bryta sig. Som gutefårfodrare gillar jag inte glipan mellan de båda brädorna över fårets hål, även om det är en mindre risk.

Galeniskogen

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #13 skrivet: 21 sep-15 kl 23:22 »
Jo, visst är det snyggt med nya foderbord, men det där var nog snyggare än bra. Stackars får att stå där i takdroppet och äta, hungrig eller blöt på ryggen. Avrinning åt gaveln till är bättre. Och som du säger, fåren vill gärna gå under ett tak om det regnar, så det vore ju finemang med lite större och lägre tak om man nu kan fixa det.

Öronmärken är ett otyg, kan fastna lite överallt. Tror nätmaskorna är för små för märkena, och fåren kör ju aldrig huvudet genom nätet eller frestas att stånga på ett mjukt nät så jag tror risken är minimal.


Så dålig tyckte jag inte den verka men visst finns det saker som man kan göra bättre  ;) Som du även har påtalat så kan man bla göra förbättringar på taket, ser ju onödigt högt ut. Du har nog rätt i att taket ska nog vara bredare, är ju bra om fåren slipper få på sig takdroppet. En annan fördel förresten med tak är att de får skugga. Är nästan mer så att mina får har legat mer under taket när solen har varit framme än när det regnar  :P

Ja jag kan ju bara instämma om öronmärkningen  >:( Hade hellre velat tatuerat öra... men det känns ju bättre att maskorna inte är så stora. Så risken kanske inte är så stor att de ska fastna...

Instagram cillaiskogen

Galeniskogen

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #14 skrivet: 21 sep-15 kl 23:29 »
Här finns det fler bilder på samma foderhäck.

http://www.tords-fjallsnickeri.se/38224671?i=40529083

http://galleri.wolgersvarldshus.se/#!album-2-0


Den första bilden var jätte bra, såg bättre hur de har byggt där. 👍 Finns vissa saker att förbättra, men tycker den är bra att ha som grund!  ;)
Instagram cillaiskogen

Galeniskogen

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #15 skrivet: 21 sep-15 kl 23:42 »
Mera gnäll ;D Det är en spalt längst ned under plywoodskivan som ser ut att vara lagom för ett får att sticka in frambenet i och bryta sig. Som gutefårfodrare gillar jag inte glipan mellan de båda brädorna över fårets hål, även om det är en mindre risk.


Haha ibland är det bra med gnäll  :P Hellre att det kommer före man har byggt något än efter ;D Jo jag såg det jag också och blev inte så förtjust i de där mellanrummen. Fåren brukar ju lyckas med allt som de inte ska och ibland funderar man på om de inte är självmordsbenägna så som de kan lyckas trassla till det  ::) så det är bra att försöka minimera riskerna så gott det går  :)
Instagram cillaiskogen

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #16 skrivet: 14 okt-15 kl 22:03 »
Vi har använt  morotslådor eller beteslådor det kanske kallas sen 2008
 hittade länken efter mycket letande på de bilderjag visade vet inte om det går att se
ni får scrolla ner en bit för de första bilderna är borta

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75886.0
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Gilbert

  • Gäst
SV: Inspiration/tips eller goda råd till foderhäck
« Svar #17 skrivet: 15 okt-15 kl 06:15 »
Om det blir mycket spill då hänger inte allt på foderhäcken. När det är hela strån så drar de ner mycket mera än om det är hackat i balen.

Hela strån = mera spill.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Banelinjen, UngJägarn, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser