Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flocksituation  (läst 1877 gånger)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Flocksituation
« skrivet: 09 sep-15 kl 13:41 »
Hur ser en naturlig flocksituation ut för getter? Lever de i könssorterade flockar eller är det olika?
Hur håller man dom i fångenskap? Som jag förstår det har man getter för sig och bockar för sig. Hur gör man vid betäckning då - släpper man ihop bockar och getter över sommaren eller hur går det till?

Jag vill ha en så enkel och naturlig lösning som möjligt. Inte ha en massa olika hagar och boxar där djur ska flyttas hit och dit och fodras på olika ställen. Jag vill helst ha en enda grupp och om man måste (det kanske man måste?) låta bocken gå i egen hage under vintern - hur lång tid måste man hålla bocken åtskild från getterna om vintern? Kan man annars ha en flock med getter utan bock och låna in en för betäckning? Hur gör man då när man betäcker - låter man bocken komma och gå med tjejerna några veckor eller hur brukar man göra?

Till att börja med kanske man ska börja med bara 3-4 getter och inte ha någon bock förrän man vet vad man håller på med? ::) Jag skulle vilja ha genbank i framtiden.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Flocksituation
« Svar #1 skrivet: 09 sep-15 kl 16:22 »
Betäck getterna på hösten så kommer killingarna till våren.
När killingarna blir könsmogna kan de inte gå med mor och far längre, du behöver då 2 hagar, en för alla pojkar, en för flickorna.
Första vintern kan du ha bocken ihop med getterna hela tiden eftersom de då redan är betäckta så varför ska han gå ensam?
Vill du inte ha olika hagar får du antingen göra dig av med killingarna innan de behöver separeras, eller så kan du vara utan bock och killingar, eller slakta honom efter han betäckt getterna.

Det är väldigt svårt att sälja bockkillingar så om du inte måste betäcka dem för att få mjölk kan du hoppa över det momentet och ha getterna som sällskap bara, såvida du inte vill ha killingar för att käka upp dem förstås.

Vill du ha genbank måste du köpa in genbanksdjur från början och gå med i genbanken på en gång, innan du får killingar.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Flocksituation
« Svar #2 skrivet: 10 sep-15 kl 11:37 »
Betäck getterna på hösten så kommer killingarna till våren.
När killingarna blir könsmogna kan de inte gå med mor och far längre, du behöver då 2 hagar, en för alla pojkar, en för flickorna.
Första vintern kan du ha bocken ihop med getterna hela tiden eftersom de då redan är betäckta så varför ska han gå ensam?
Vill du inte ha olika hagar får du antingen göra dig av med killingarna innan de behöver separeras, eller så kan du vara utan bock och killingar, eller slakta honom efter han betäckt getterna.

Det är väldigt svårt att sälja bockkillingar så om du inte måste betäcka dem för att få mjölk kan du hoppa över det momentet och ha getterna som sällskap bara, såvida du inte vill ha killingar för att käka upp dem förstås.

Vill du ha genbank måste du köpa in genbanksdjur från början och gå med i genbanken på en gång, innan du får killingar.
Tack för svaret. :) En hage för unga bockar är inga problem. Jag gör så med kaninerna, unghanarna går tillsammans på tillväxt fram till slakt. Kan man göra samma sak med getter? I vilken ålder brukar man slakta för kött?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flocksituation
« Svar #3 skrivet: 10 sep-15 kl 20:05 »
Välkommen till getterna, Vargaa!  :D  Det står en del om "getpsykologi" i kapitlet The Control of Goats i "Goat Husbandry" av David Mackenzie.

  Jag hade mina får och getter i en flock, som du säger, mycket enklare att sköta!  Men om du ska ha genbank, så måste du veta exakt vem som är far och mor till varje killing, och det hade jag aldrig full koll på ...   :-[

  Getterna går självmant i samlad flock hela året, medan fåren delar upp sig i Herrar och Damer under sommaren.  Mina baggar gick tillsammans med getterna, och tackor och lamm för sig.  Getter går på längre födosökspromenader än får, och betar högre upp på buskar och träd.  Men i princip äter de samma slags mat.

  När du har getter för husbehov, så slaktar du i gränsen mellan bete och hö.  Inget surt förvärvad vinterfoder till slaktdjuren!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Flocksituation
« Svar #4 skrivet: 11 sep-15 kl 17:27 »
Precis som en gör med kaniner, nötkreatur, hästar eller andra däggdjur i människans vård, ska en ha dem könsseparerade utom under betäckningstiden. Detta innebär mycket riktigt att en måste ha en "massa hagar", men det fanns väl redan på gården om jag förstod saken rätt? Sätt upp en eller två extra eltrådar så kommer hagarna funka fint :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Flocksituation
« Svar #5 skrivet: 12 sep-15 kl 06:09 »
Tack! Ja det finns utrymme att ha fler hagar. Jag vill gärna ha så få hagar som möjligt, och stora istället. Men jag kan bygga med möjlighet att öppna och stänga mellan så att man kan separera dem. Sen finns en slyskog i annat skifte som jag tänkte jag kunde ha bockarna efter avskiljning fram till slakt, den går bara att använda sommartid ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 4 användare
fri, ärt, Be, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser