Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gasol istället för diesel?  (läst 4416 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Gasol istället för diesel?
« skrivet: 25 jul-15 kl 18:42 »
Kollar på en maskin som är ombyggd från diesel till gasoldrift.
Hur mycket dyrare blir det och vilka problem stöter man på om man kör den utomhus på exempelvis vintern?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gasol istället för diesel?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-15 kl 20:29 »
Bränsleförbrukningen (räknat som energiförbrukning) blir ungefär som för en bensinmotor, dvs kanske 20-50 % högre än för en motsvarande dieselmotor.
Energin köper man i bästa fall ca 15 % dyrare som gasol än som bensin eller diesel.

En grov uppskattning är att bränslekostnaden blir 40-70 % högre för gasol än för dieseldrift.

Det enda nämnvärda vinterproblemet är att ångtrycket i gasoltanken kan bli för lågt om den blir mycket kall och om gasolen huvudsakligen består av butan. Ju större andel propan, desto mindre risk för problem. Om du har möjlighet att ordna förvärmning av tanken eller nattförvara maskinen i varmgarage bör det inte vara några bekymmer alls.
I övrigt bör en gasolmotor inte vara svårare att kallstarta än en modern bensinmotor.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Gasol istället för diesel?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-15 kl 20:45 »
Då är det alltså inga större problem än att det blir lite dyrare att tanka.
Det är nog därför som maskinen är billig. ;D


Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Gasol istället för diesel?
« Svar #3 skrivet: 26 jul-15 kl 11:01 »
Finessen med en gasolmaskin är att man kör inomhus utan att stinka och sota.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gasol istället för diesel?
« Svar #4 skrivet: 26 jul-15 kl 11:15 »
Det har kommit gasoldrivna utombordare på svenska marknaden. De marknadsförs givetvis som miljövänliga :-\

Men lite kul att gas används i en så liten motor.

http://www.lehr.se/gasol/

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gasol istället för diesel?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-15 kl 13:03 »
Ett annat argument för gasol - följd av den sotfria förbränningen - är att motoroljan håller sig renare än med andra bränslen. Det är ju inte heller någon risk att man får oljan utspädd med bränsle vid kallstart.

Ett argument mot gasol är att den går hårt åt avgasventilerna och deras säten, man får alltså vara beredd på tätare ventiljusteringar (och kanske även ventilslipningar) än annars. Speciellt om det är en gammal motor med mjuka material (billigast möjliga material om det gäller en bensinmotor tillverkad på den blyade tiden, respektive frättåliga material om det från början är en diesel som är konstruerad för gammaldags svavelhaltig dieselolja).

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gasol istället för diesel?
« Svar #6 skrivet: 27 jul-15 kl 11:11 »
(tekniskt fel...)
« Senast ändrad: 27 jul-15 kl 11:26 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gasol istället för diesel?
« Svar #7 skrivet: 27 jul-15 kl 11:24 »
På 1980-talet verkade gasol vara ett lovande framtidsbränsle och minns jag inte fel var priset relativt lågt i "lösvikt" då det var något av en restprodukt vid raffineringen av råolja. Miljöperspektivet var nog inte speciellt omtalat på den tiden. Också Sverige fick en hel del tankstationer för fordonsdrift, främst i storstäderna, och en hel del taxibilar rullade omkring med en stor ståltank i bagageutrymmet som komplement till bensintanken.

På den tiden hade jag som tonåring just börjat sommarjobba på Primus AB där jag senare blev kvar som anställd utvecklingsingenjör under elva år. Företaget leasade en Volvo 244, vilken man borrade sönder till en schweizerost för att kunna testa olika system för gasdrift. Grundprincipen var enkel: En stadig ståltank som tog upp halva bagageutrymmet och i vilken gasolen lagrades i flytande form. En rörledning i tankens BOTTEN ledde fram gasolen i vätskefas till motorrummet. En värmeväxlare förångade gasolen med värme från kylvattnet. (gastankens egen förångningskapacitet hade inte räckt och bagageutrymmet hade med tiden rostat sönder av allt kondensvatten...)

Den förångade gasolen gick vidare till en känslig tryckregulator/ventil som med hjälp av undertrycket i ett munstycke/venturi ovanpå förgasaren tillförde en hyfsat lagom mängd gasol i förhållande till luftflödet. I systemet ingick en grov tankmätare bestående av en stav med uppvärmda termistorer (fyra fem nivåer), omkopplare för gasol/bensin och ett elektroniskt överfyllnadsskyd som hindrade att tanken fylldes med mer än 80% gasol i vätskefas. (expansionsvolymen var nödvändig för att klara temperaturväxlingar)

Jag minns att det var tal om brända ventiler och motorn borde rimligen ha varit en B21 eller B23 med aluminiumtopp och ipressade ventilsäten av stål. Att köra på gasol i en motor med direktfrästa säten i gjutjärnstoppar känns därför som en direkt dum idé. Förbrukningen var betydligt högre med gasol, i liter vätskefas räknat, men gasolpriset var på den tiden så pass lågt att man i längden tjänade ganska bra på installationen. Det fanns t.o.m. en och annan privatbil med gasoltank. Utbyggnaden pågick i några år för att sedan dö ut ganska snabbt, troligen för att gasolpriset sköt iväg rejält.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gasol istället för diesel?
« Svar #8 skrivet: 27 jul-15 kl 11:43 »
Gasol i dieselmotorer har jag läst lite om på senare år. -Något kompendium jag hittade på biblioteket har jag för mig, som handlade om alternativa bränslen till dieselmotorer. Gengas avhandlades också, med egenskaper inte helt olika gasolens. Vad jag minns avhandlades både permanenta konverteringar till ren gasdrift och insprutning av gas som ett komplement till dieseln.

Vid permanent konvertering till gasdrift bygger man i princip om dieselmotorn till en vanlig ottomotor och ersätter spridaren med tändstift samt sänker kompressionen. Gissar att detta är vad man gjort med tyngre fordon som t.ex. stadsbussar som drivs med naturgas.
Med gasol (eller annan gas) som komplement till dieseln behåller man spridarna i drift på reducerad effekt då detta verkar som ett tändmedel för tillsatsgasen som tillförs med insugsluften. Tekniken är enkel och pålitlig, samt kan användas för att locka fram extra hästkrafter ur äldre motorer. Jag har läst på Internet om folk som lagt till en gasolflaska i sin gamla dieselbil och fått något av en lustgaseffekt!

Att driva en okonverterad dieselmotor på gas via insugsluften fungerar, men det är väldigt elakt mot motorn eftersom förbränningen blir så häftig och okontrollerad vid dessa höga tryck. Det sliter hårt på motorn. För äldre stationärmotorer med låg effekt i förhållande till motorstorleken kan däremot lokalproducerad gengas vara försvarbart i t.ex. U-länder.

Har man en gammal turbodieselbil som snart är färdig för skroten kanske det kan vara ett kul experiment att spruta in gasol i vätskefas och se vad som händer. Saknar turbon wastegate eller om den spärras i stängt läge borde motorn kunna ge rejält med extra kraft under hårda knackningar. Kanske flyger skiten i luften, kanske ritar den svarta streck på gatan...?  ;D Hur som helst är gasolinsprutning förmodligen enklare än att öka dieselpumpens flöde rejält.

Torbjörn, du som kokat en hel del gengas, hur tror du det vore att sätta en dieselmotor i den gamla gengaskonverterade röda 140-Volvon och fortsätta koket i grytan? Även om det skulle fungera som ovan nämnt antar jag att det inte vore någon nämnvärd vinst i total bränsleförbrukning eller driftkostnad jämfört med att stånka vidare med ottomotorn.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser