Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komparatorkrets för vindkraftverk. (Kom över ett programmerbart relä).  (läst 1270 gånger)

  • Gäst
Jag och brorsan håller på och spånar på vindkraftverk. För att kunna styra verkets effektkurva och när det ska gå igång, osv. kikar jag på en varvtalskomparerande krets. (Jämför vindhastighet med referenshastighet, osv). Då jag har en förmåga att överkomplicera saker för att det ska fungera vore det kul om någon mer än jag kan kika på min krets för att se om den går att förenkla. Det jag har till förfogande är:
Räknare, tidrelä (fullt programmerbara), interna och externa reläer med tillhörande kontakter, räknarkomparator.

Bifogad krets är till för att aktivera utgången när ett visst varvtal överskrids. Inställt varvtal är "reference" och aktuellt varvtal är "revcount. Någon som har en enklare lösning?
Ingång 1 är en pulsgivare för varvtalet.
I6 är till för att hålla timers ständigt på.
V1 drar när C1 > C2
T3 jämnar ut felräkningar när C1 är nära C2.
EDIT: Tog bort I6 och drog en "ledning" hela vägen. (Hjärnsläpp).
« Senast ändrad: 24 jun-15 kl 14:09 av Rubensgården »

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
Är det inte enklare att bygga helt och hållet i hårdvara än att krångla till det med programmerbara "burkar"?
Att jämföra två frekvenser är lätt gjort med en fas/frekvenskomparator som t ex 74HC4046 eller linjesynkkretsarna från en skrotad äldre tjock-tv eller monitor.

Om man vill jämföra en frekvens med ett fast börvärde så är det kanske enklast att göra en frekvens/spänning-omvandlare och därefter en komparator. Ungefär som varvtalsreläer för att styra olika avgasreningsfunktioner i 70- och 80-talsbilar. Frekvens/spänning-omvandlare finns för den delen i varenda gammal bilvarvräknare och en del "elektroniska" hastighetsmätare.

  • Gäst
Ja men nu har jag ju det här relät. Det blev över från vår kompostanläggning som vi fick. Självklart är det lättare med analog teknik men att ändra den parametriskt känns jobbigare än med pulsteknik. Dessutom kan jag ändra mjukvaran som jag vill. Drygt 100 programrader är ganska mycket elektronik annars. Jag är automatiker. Vi byter bara hela kort/ enheter oavsett hur dyra de är och slänger det gamla. Har mycket liten erfarenhet av arbete på komponentnivå, tyvärr. Var aldrig så intresserad av det.
« Senast ändrad: 24 jun-15 kl 19:19 av Rubensgården »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser