Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om lekstugan till hönshus  (läst 5020 gånger)

Andreasd083

  • Inlägg: 10
    • Hälsingland
    • Skräddarsgården
Bygga om lekstugan till hönshus
« skrivet: 26 maj-15 kl 20:57 »
Goder afton! Jag har letat runt lite efter olika lösningar för att bygga om en lekstuga till hönshus och söker lite råd för mitt projekt.

Jag har en stuga på ca 4 kvm som jag funderar på att göra hönshus av.

Kanske 4 hönor och en tupp. Gärna förslag på ras. Är bara jag och min son så vi behöver inte så många ägg.

Plastmattan på golvet är tyvärr trasig. Bör jag ersätta den med en ny eller något annat? Kan man använda formplyfa som väggbeklädnad?

Vad behöver man för inredning?

Hur stor hönsgård?

Ägare till en mindre gård från 1700-talet i Svedja utanför Harmånger. Önskar utveckla gården mot självförsörjning med grönsaker och mindre djurhållning. Naturlig och ren mat är ett stort intresse, gärna med traditionella metoder som mjölksyrning och ta till vara av hela djuret.

Eldjarn

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: Bygga om lekstugan till hönshus
« Svar #1 skrivet: 07 jun-15 kl 12:27 »
För att bli ett bra hönshus behöver lekstugan mera fönster. Se om du kan sätta in ett till på långsidan eller på gaveln. Om hönsen ska värpa på vintern så behövs elektrisk belysning. Går det att dra in en elkabel på ett vettigt sätt? Eller det kanske blir enklare att balka av en del av ladan till hönshus?

Andreasd083

  • Inlägg: 10
    • Hälsingland
    • Skräddarsgården
SV: Bygga om lekstugan till hönshus
« Svar #2 skrivet: 07 jun-15 kl 12:38 »
Tack för svar. El finns redan och den är isolerad, om än tunt. Fönstren har bara ett glas, men det går ju att sätta in ett till.

Jag lånade boken höns i trädgård och funderar på att bygga efter det exemplet. Med en liten avgränsad hall så man kan komma innanför dörren utan att gå in till hönsen och ev vända redenas baksida mot hallen så man kan hämta ägg utan att behöva gå in. Där rekommenderar de även ett lågt fönster.
Ägare till en mindre gård från 1700-talet i Svedja utanför Harmånger. Önskar utveckla gården mot självförsörjning med grönsaker och mindre djurhållning. Naturlig och ren mat är ett stort intresse, gärna med traditionella metoder som mjölksyrning och ta till vara av hela djuret.

Eldjarn

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: Bygga om lekstugan till hönshus
« Svar #3 skrivet: 07 jun-15 kl 14:12 »
Det låter som en bra plan. I "hallen" kan man också ha ett litet foderförråd, i täta kärl. Sedan sågar man upp en hönslucka och ordnar en hönsstege så att hönorna kan komma ut utan att behöva gå genom hallen.

shmehd

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Bygga om lekstugan till hönshus
« Svar #4 skrivet: 10 jul-15 kl 11:33 »
Vi bygge om lekstuga till hönshus - två små fönster - och det går hur bra som helst. Det är bara 3 höns, de får massor med hö och spån att strösa omkring i, sittpinne, foderautomat,  osv. Tillgång till hönsgård genom dörren och över en veranda. Vårt problem är att få dem att lämna lekstugan, de tycks trivas så bra i den! - Vi skall emellertid ha dem i något isolerat och med elektricitet till värmelampa under vintern, detta är endast sommarlösning. Men annars skulle man kunna isolera huset, höns tål ju flera minusgrader? Plus el till värmelampa över vattnet. (Jag tycker annars aatt man kanske kan låta dem slippa värpa så mycket på vintern, om man nu inte är alldeles galen i ägg. De kan behöva vila på sig, också hönsen..)

JohannaPåDal

  • Inlägg: 14
    • Dalsland
    • From Dalsland With Love
SV: Bygga om lekstugan till hönshus
« Svar #5 skrivet: 03 aug-15 kl 18:46 »
Vad har du tänkt att måla med för färg? Ska precis göra samma som du, göra om en lekstuga, men vet inte vad jag ska använda för färg inomhus. Ute- eller innefärg? Ursäkta att jag svarar på din fråga med en fråga... :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Bygga om lekstugan till hönshus
« Svar #6 skrivet: 03 aug-15 kl 21:52 »
Angående hönsgård har jag läst rekommendationen "minst 4 kvadratmeter per höna", men en hönsgård kan aldrig bli för stor! Bygg den så stor som du tycker att du har tid och plats till (helst ännu större).

Kort om inredning: Hönsen behöver en pinne att sova på på nätterna. Den bör vara ca 30 cm bred per höna. Grovleken bör vara 5-8 cm. För mycket stora höns (t ex Brahma, Orpington och Kochin) bör man köra med 10 cm bred regel istället. Höns gillar att sova högt, så sätt den med fördel 1,5 meter upp eller så. OM hönsen inte är såna som är dåliga på att flyga (t ex nyss nämnda jätteraser). Då kanske den bara bör sitta 15 cm över golvet.

Hönsen bör ha minst ett rede per 5 hönor. Ett enda rede räcker alltså för dig. Redet är en låda med ena sidan öppen (glöm inte att göra en kant nederst, så strömaterialet i redet inte åker ut). 30 cm sida är lagom för normalstora höns, 40 cm för jättestora.

Redet kan sitta ungefär hur högt du vill. De kan ligga på golvet, men folk föredrar att ha dem högre, så de slipper böja sig ner och hämta ägg. Men sätt inte redena högre än sittpinnen, för då sover de i eller på redet istället för på pinnen!

Under pinnen bör du ha en bajsbräda. Helt enkelt ett kvadratiskt, platt stycke trä, plyfa eller likande som fångar upp allt bajs hönsen producerar under natten. På morgonen skrapar du bara av brädan. Brädan bör sticka ut minst 10 cm från vardera kant av sittpinnen.

För att spara plats kan du sätta redet under bajsbrädan, med bajsbrädan som tak.

Det kan vara idé att göra en liten spång upp till pinnen från golvet, så höns som inte flyger så bra kan promenera upp.

Matautomaten bör du ha inomhus, för att minska risken att ohyra äter av den. Även vattnet bör du ha inomhus, för att minska risken att det fryser på vintern. Vatten bör du helst ha lite här och var i hönsgården också.

Vilken ras du bör ha är i mångt och mycket en smaksak. Men tänk på att ruvbenägenhet är väldigt rasbundet, så om du inte vill ha kycklingar, undvik raser som beskrivs som ruvbenägna, som Dvärgkochin eller Silkeshöns.

Personligen skulle jag rekommendera värphybriderna ISA brun eller Lohman brun. De är lagom stora, och väldigt tama, nyfikna och roliga. Lägger visserligen väldigt många ägg, men jag antar att det inte gör något? Sen är det bara att ta första bästa lediga tupp från Blocket.  :)

Det var lite info. Sen finns det mycket annat att tänka på, som:
- Det måste vara välventilerat. Höns producerar mycket fukt och ammoniak som måste vädras ut.
- Det ska helst vara ljust. Detta för att hönsen ska se bättre i dunklet, och för att ohyra gillar mörker.
- Helst bör du täta alla springor överallt, så inte ohyra lägger ägg där.
- Tänk på att göra hönsgården rovdjurssäker. Böj ut nätet nederst och lägg jord på den utböjda delen, så kan inte räven gräva sig in. Nättak är nästan obligatoriskt för att slippa höken.
- Hönsgården bör ha buskar eller annat som hönsen kan gömma sig i.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: Bygga om lekstugan till hönshus
« Svar #7 skrivet: 12 aug-15 kl 13:05 »

Kanske 4 hönor och en tupp. Gärna förslag på ras.


Jag skulle rekommendera någon av våra svenska lantraser som tillhör vårt svenska kulturarv. De är väl anpassade till självhushållning. Flera av dem är dessvärre också utrotningshotade. Så om du skaffar en sådan ras gör du även en insats för att bevarande dem till kommande generationer! Se Svenska lanthönsklubbens hemsida www.kackel.se     Om du blir intresserad av någon av raserna tycker jag du ska kontakta genbanksansvarig för den rasen, de brukar kunna hjälpa till att hitta höns att köpa. Hösten är en bra tid att köpa höns, då finns det mest gott om höns att köpa, våren är svårare.

Lycka till!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Bygga om lekstugan till hönshus
« Svar #8 skrivet: 06 jul-17 kl 19:00 »

Kanske 4 hönor och en tupp. Gärna förslag på ras. Är bara jag och min son så vi behöver inte så många ägg.


Om du vill ha en otroligt social ras så kan jag inget än att rekommendera Orpington. super mysiga höns.
har orpington och Sussex , båda är trevliga raser men Orpington är mer myshöns än Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser