Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Teslas hembatteri  (läst 8408 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Teslas hembatteri
« skrivet: 13 feb-15 kl 13:03 »
Biltillverkaren Tesla tillverkar som de flesta redan vet om elektriska bilar. Vad inte så många känner till är att de dessutom tänker tillverka sina batterier själva i en sol- och vinddriven fabrik. Batterierna tänker de inte bara använda i bilarna.

Företaget har för avsikt att producera en batteribank för hem också. Enkelt förklarat kan man säga att det blir som en ackumulatortank för ström. På så sätt skulle man kunna köpa el när den är som billigast och späda ut den med egen sol- och vindenergi.

Om tanken med lagring av el i hemmet slår igenom i samhället skulle det också underlätta användandet av förnyelsebara energikällor. Problemen med att solen inte alltid lyser och att vinden inte alltid blåser skulle inte bli så kännbara då.

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Teslas hembatteri
« Svar #1 skrivet: 13 feb-15 kl 13:35 »
Det blir ändå ett extremt dyrt sätt att lagra energi, det finns ju många andra energilagringsformer som är mycket mera realistiska (och som dessutom inte innehåller namnet Tesla!)

http://en.wikipedia.org/wiki/Grid_energy_storage

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Teslas hembatteri
« Svar #2 skrivet: 13 feb-15 kl 14:39 »
Själv hoppas jag på storskaliga batterier med flytande metall eftersom de inte skulle tära på knappa resurser (till skillnad från LiIon-tekniken). Det viktiga är dock att samhället börjar se tekniken som ett tänkbart alternativ. Det kan Tesla nog lyckas med. Det är som med bilarna. Nu händer det saker även hos andra tillverkare.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #3 skrivet: 13 feb-15 kl 20:51 »
En möjlighet jag kan tänka mig är annars att bygga upp batteribankar för stationär energilagring, där man inte har alltför höga krav på energitäthet, låg inre resistans mm, av åldrade batterier som inte längre duger i t ex el- eller hybridfordon. Då kan redan tillverkade batterier få göra tjänst ytterligare några år innan det är dags att återvinna dem.

Den mest lyckade tekniken hittills för tillfällig energilagring i elnätet är ju annars i form av reglerad vattenkraft, som vi har så gott om här i Sverige att det nog dröjer mycket länge innan det finns behov av andra sorters energilagring.
Innan regleringsmagasinen var så utbyggda, så byggdes det t o m några pumpkraftverk, dvs vattenkraftverk som kördes bakvägen då det fanns överskottsenergi i elnätet på nätter och helger. Men de svenska pumpkraftverken i Sillre och Juktan har var jag vet inte behövt gå i pumpdrift under de senaste 40-50 åren. I Sillre tog man till och med bort pumpmöjligheten när verket renoverades på 80-talet.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #4 skrivet: 14 feb-15 kl 08:09 »
Det smartaste är om elbilens batteri även är husets. I alla fall om man kör lite. Att ha en så gigantisk batteribank hemma vore fantastiskt. Åker man behövs bara lite el för att hålla huset igång. Enligt rykten jag hört har japsarna lagt ner fullelbilsprojekt för att det inte varit miljömässigt försvarbart. Skulle man samarbeta och återvinna batterierna skulle mycket vara vunnet. Tillverkning av miljövänliga produkter i Norge funkar inte. Norrmännen kan lära sig något om miljö först. Sen kan vi prata miljötänk. Om flera hundra fabriksarbetare sätter igång sina bilar på tomgång medan de äter frukost för att slippa frysa i bilen när de slipper gå trehundra meter är det inte så mycket vunnet. Har sett det själv.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Teslas hembatteri
« Svar #5 skrivet: 15 feb-15 kl 10:15 »
Det är nog bra att ha en liten batteribank i bostaden också. Kul tanke att använda elbilen som tankbil för hemmets el, dock.  :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #6 skrivet: 06 maj-15 kl 21:20 »
Powerwall - Tesla Home Battery
Börjar levereras i sommar!  8)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Teslas hembatteri
« Svar #7 skrivet: 12 maj-15 kl 15:44 »
Det känns helt underbart att se denna energirevolution. Man får bara hoppas att man betalar bra så de som utvinner litium får en dräglig tillvaro.

http://www.etc.se/klimat/tesla-satsar-pa-gron-el-hela-jordens-befolkning


Johan Gerle

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Teslas hembatteri
« Svar #8 skrivet: 17 maj-15 kl 14:27 »
Undra hur de är uppbyggda (är det massor av 18650-celler eller en helt egen speciallösning?) och hur säkerheten är. Är lite som att ha en redig bomb hemma på väggen för litiumbatterier kan smälla bra.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #9 skrivet: 17 maj-15 kl 15:12 »
Undra hur de är uppbyggda (är det massor av 18650-celler...)

Ja, tydligen!
http://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/29mxnz/the_progression_of_the_18650_battery/

Citera
och hur säkerheten är. Är lite som att ha en redig bomb hemma på väggen för litiumbatterier kan smälla bra.

Brinna visste jag men smälla var något nytt. Tesla fick modifiera Model S med en kraftigare bottenplatta efter att några bilar fattat eld.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Teslas hembatteri
« Svar #10 skrivet: 17 maj-15 kl 15:30 »
Nån galning måste ju redan ha slaktat massor med laptop-batterier och byggt sin egen "kraftvägg"! Denna snubbe slaktar laptop-batterier och använder till sin elcykel. https://www.youtube.com/watch?v=Z-VLdE6RxYQ

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #11 skrivet: 29 maj-15 kl 14:33 »
Ja, tydligen!
http://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/29mxnz/the_progression_of_the_18650_battery/
Brinna visste jag men smälla var något nytt. Tesla fick modifiera Model S med en kraftigare bottenplatta efter att några bilar fattat eld.


Ingen av deras bilar har "fattat" eld själv
Samtliga har på något sätt fått batterierna förstörda tex genom en metallstång har penetrerat batterierna.
I en vardaglig situation så om ett batteri skulle bli dåligt så sitter det en liten "säkring" på varenda en av de små cellerna så de värsta som kan hända är att säkringen brinner av och du kör vidare ovetande om att något hänt.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #12 skrivet: 29 maj-15 kl 14:35 »
Undra hur de är uppbyggda (är det massor av 18650-celler eller en helt egen speciallösning?) och hur säkerheten är. Är lite som att ha en redig bomb hemma på väggen för litiumbatterier kan smälla bra.

inte mer bomb än din varmvattenberedare..
Om det är samma som bilens så är det helt riktigt att den är uppbyggd av små celler

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #13 skrivet: 29 maj-15 kl 14:35 »
Det blir ändå ett extremt dyrt sätt att lagra energi, det finns ju många andra energilagringsformer som är mycket mera realistiska (och som dessutom inte innehåller namnet Tesla!)

http://en.wikipedia.org/wiki/Grid_energy_storage


Dyrt?
tesla är väl för övrigt den enda som faktiskt är värt att få som marknadsledare..

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #14 skrivet: 29 maj-15 kl 17:43 »
Tesla har väl ett bra pris för att vara litium, och ihopsatt, men en blybank kostar bara hälften.


tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #15 skrivet: 29 maj-15 kl 18:39 »
Dyrt?
tesla är väl för övrigt den enda som faktiskt är värt att få som marknadsledare..
Tesla (och allt annat som Elon Musk har ett finger med i för den delen...) är väl väda att vara marknadsledare. När dom öppnade sina patent förra året så var det förmodligen det viktigaste som hände i riktning mot en grön planet 2014.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #16 skrivet: 29 maj-15 kl 22:21 »
Tesla har väl ett bra pris för att vara litium, och ihopsatt, men en blybank kostar bara hälften.

Va spelar de för roll när litium spöar bly på alla andra plan....  och om du kollar på hur mycket energi du kan plocka ur li mot bly så är det inte många kronor som skiljer dessa åt.

Bly kan du max dra ur 50% av kapaciten
och li ca 90%

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #17 skrivet: 29 maj-15 kl 22:47 »
Även om litiumbatterierna har haft så att säga kortsiktiga egenskaper som har varit överlägsna bly- och nickelbaserade batterier sedan många år (om man ser på mobiltelefoner och bärbara datorer så övergav man ju bly för över 20 år sedan och nickel för 15 år sedan i de branscherna, i båda fallen till förmån för litium; i laddbara elverktyg började litium slå igenom för 5-10 år sedan och idag är det väl bara de billigaste skräpmärkena som fortfarande har nickelbaserade batterier), så börjar man idag känna sig ganska övertygad om att även livslängden är minst lika stor som för blybatterier för energilagring, fordonsdrift mm.
Omkring millennieskiftet höll ju ett mobiltelefon- eller laptopbatteri sällan mer än 18 månader, idag finns det många sådana som är fullt användbara, om än kanske inte med 100 % kapacitet, efter mer än 5 år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #18 skrivet: 29 maj-15 kl 23:41 »
Ja, blybatteriernas tid kanske håller på att rinna ut. Det är ju inte bara lagrad kilowattimma per krona som skall räknas, utan snarare använd kilowattimma per krona och livstid.


Herr Holm

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Teslas hembatteri
« Svar #19 skrivet: 17 jun-15 kl 08:05 »
Jag följer utvecklingen med Teslas batteripack för hemmet med stort intresse, det kan vara något av det bästa som lanserats det här seklet, början på en energirevolution. Som anställd inom räddningstjänsten är jag dock nyfiken på säkerhetsaspekten, och då tänker jag inte på risken att de ska spontant fatta eld/explodera som tidigare nämnts, utan mer hur de uppför sig när de faktiskt redan brinner eller hettas upp ordentligt, villabränder kommer alltid förekomma och Lithium reagerar kraftigt på både vatten och eld. Det finns redan många potentiellt dödliga överraskningar för rökdykare i våra hem, detta verkar ha potential att bli ytterligare en sådan.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #20 skrivet: 05 jul-15 kl 20:59 »
Jag följer utvecklingen med Teslas batteripack för hemmet med stort intresse, det kan vara något av det bästa som lanserats det här seklet, början på en energirevolution. Som anställd inom räddningstjänsten är jag dock nyfiken på säkerhetsaspekten, och då tänker jag inte på risken att de ska spontant fatta eld/explodera som tidigare nämnts, utan mer hur de uppför sig när de faktiskt redan brinner eller hettas upp ordentligt, villabränder kommer alltid förekomma och Lithium reagerar kraftigt på både vatten och eld. Det finns redan många potentiellt dödliga överraskningar för rökdykare i våra hem, detta verkar ha potential att bli ytterligare en sådan.

Min ringa erfarenhet är att de måste börja brinna ordentligt innan de tar fyr, dvs de brinner inte av sig själv bara för att man sätter en tändsticka till dem..
här är en bild på ett paket som det droppat brinnande plast på men somändå inte själv "tagit fyr" och dessutom hade dessa batterier fullspänning efter missödet

Herr Holm

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Teslas hembatteri
« Svar #21 skrivet: 06 jul-15 kl 19:36 »
Nä de är säkert inte särskilt lättantändliga men det är inte gasflaskor heller när man sätter en tändsticka mot dem, om de däremot står i en byggnad som brinner för fullt så blir de livsfarliga, det är mer den ingången jag hade i min fundering över teslas hembatteri. Men jag ser gärna bilden på batteripacket, den verkade inte kommit med, en blir ju nyfiken! :)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #22 skrivet: 11 jul-15 kl 23:14 »

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #23 skrivet: 12 jul-15 kl 17:47 »
Elbilen är en återvändsgränd. Om Toyota lägger ner sina elbilsprojekt av miljöhänsyn är det nog så att de har rätt. Ett stationärt hemmabatteri för små energiuttag känns dock mer vettigt men säkert ingen lösning det heller.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #24 skrivet: 12 jul-15 kl 18:07 »
Vad skulle vara bättre än el, menar du? Vi använder el till allt möjligt runt omkring oss som behöver kraft.

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #25 skrivet: 12 jul-15 kl 20:15 »
Elbilen är en återvändsgränd.
Det är snarare 'bilen' som är en återvändsgränd isåfall. Elbil tror jag är bästa alternativet om man nädvändigtvis ska åka bil.

Om Toyota lägger ner sina elbilsprojekt av miljöhänsyn är det nog så att de har rätt.
Eller så kan man tolka det som att "Vi lägger ner det här miljövänliga alternativet... för vi ser inga pengar i det" inte lät riktigt bra.
Det går inte rikgtigt att ducka undan för TeslaMotors om man bygger bil. Köp till solceller, och dom fortsätter att minska i pris och öka i effektivitet, så är du nära utopin som jag minns den från infomöten om alternativ energi inför kärnkraftsomröstningen.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #26 skrivet: 12 jul-15 kl 21:02 »
 >:(
Vad skulle vara bättre än el, menar du? Vi använder el till allt möjligt runt omkring oss som behöver kraft.

Du menar att nio miljarder människor ska få energitoppar utjämnade genom energi från batterier i hushållet och att det skulle vara en lösning? Är det inte det tråden handlar om? Det blir väldigt mycket litium att utvinna.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #27 skrivet: 12 jul-15 kl 21:08 »
Det är snarare 'bilen' som är en återvändsgränd isåfall. Elbil tror jag är bästa alternativet om man nädvändigtvis ska åka bil.
Eller så kan man tolka det som att "Vi lägger ner det här miljövänliga alternativet... för vi ser inga pengar i det" inte lät riktigt bra.
Det går inte rikgtigt att ducka undan för TeslaMotors om man bygger bil. Köp till solceller, och dom fortsätter att minska i pris och öka i effektivitet, så är du nära utopin som jag minns den från infomöten om alternativ energi inför kärnkraftsomröstningen.

Jag ser det mer som att Tesla använder miljöargument för att tjäna pengar. Toyota har världens duktigaste ingenjörer i de flesta områden och är åtminstone två decennier före många andra tillverkare i sitt tänkande. Utopin är att minimera världens energiförbrukning. Inte att göra oss beroende av utvinning. Jag hoppas att man startar Gränna Gruva intill en av Europas största rena sötvattenreservoarer för att bryta litium så att Sveriges natur får vara med och betala miljönotan.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #28 skrivet: 12 jul-15 kl 22:02 »
Elbilen är en återvändsgränd. Om Toyota lägger ner sina elbilsprojekt av miljöhänsyn är det nog så att de har rätt. Ett stationärt hemmabatteri för små energiuttag känns dock mer vettigt men säkert ingen lösning det heller.
En dag inser du nog också hur fel du har.

En elbil använder ca 1-2kwh för att ta sig en mil.
En fossilbil använder 5-10kwh för att ta sig samma mil.

Toyota ger jag inte mycket för, de vill ja att du ska ladda batteriet från bensinen....



Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #29 skrivet: 12 jul-15 kl 22:06 »
>:(
Du menar att nio miljarder människor ska få energitoppar utjämnade genom energi från batterier i hushållet och att det skulle vara en lösning? Är det inte det tråden handlar om? Det blir väldigt mycket litium att utvinna.

Har du någon gång luktat på ett litiumbatteri... det luktar inte...
Har du luktat på bensin... det luktar...

Den slutgiltiga skillnaden är att när batteriet är slut så har du fortfarande litiumet i batteriet som kan återvinnas...
Avgaserna vet jag ingen som kan återvinna till något vettigt än..


Gräv upp litium en gång eller olja för all framtid..

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #30 skrivet: 12 jul-15 kl 22:08 »
Jag ser det mer som att Tesla använder miljöargument för att tjäna pengar. Toyota har världens duktigaste ingenjörer i de flesta områden och är åtminstone två decennier före många andra tillverkare i sitt tänkande. Utopin är att minimera världens energiförbrukning. Inte att göra oss beroende av utvinning. Jag hoppas att man startar Gränna Gruva intill en av Europas största rena sötvattenreservoarer för att bryta litium så att Sveriges natur får vara med och betala miljönotan.

Toyota har ingen elbil för att det skulle innebära att ingen bensin säljs...

Har du kollat hur olja utvinns och vilka miljökatastrofer oljan för med sig?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #31 skrivet: 13 jul-15 kl 06:57 »
Det är inte min ambition att göra om den här tråden till en elbilstråd.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #32 skrivet: 13 jul-15 kl 07:11 »
En dag inser du nog också hur fel du har.

En elbil använder ca 1-2kwh för att ta sig en mil.
En fossilbil använder 5-10kwh för att ta sig samma mil.

Toyota ger jag inte mycket för, de vill ja att du ska ladda batteriet från bensinen....

Jag får det till 0,8kWh för bensinbil som drar en halv liter milen. En viss skillnad. Men du har säkert någon högskoleutbildning som gör att du saknar sunt förnuft.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #33 skrivet: 13 jul-15 kl 09:42 »
Jag får det till 0,8kWh för bensinbil som drar en halv liter milen. En viss skillnad. Men du har säkert någon högskoleutbildning som gör att du saknar sunt förnuft.

Hur räknar du då?
Värmevärdet för bensin är enligt svenska Wikipedia 47,3 MJ/kg. Om vi räknar om det till MJ/l med densiteten 0,755 (enligt OKQ8 produktdatablad för bensin) så får vi 35,71 MJ/l. Dela med 3,6 för att få kWh => 9,92 kWh/l
Om bensinbilen drar 0,5 l/mil , så blir energiförbrukningen 9,92 x 0,5 = 4,96 kWh/mil.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #34 skrivet: 13 jul-15 kl 11:03 »
>:(
Du menar att nio miljarder människor ska få energitoppar utjämnade genom energi från batterier i hushållet och att det skulle vara en lösning? Är det inte det tråden handlar om? Det blir väldigt mycket litium att utvinna.
Jag menar det jag skriver, att jag undrar vad du tycker skulle vara bättre än el för att driva fram bilen?

Men jag tycker att elektriska ackumulatorer utplacerade i hemmen eller i mindre enheter som servar kanske 10-20 hem är en smart lösning på ett tryggt elnät. Tror inte att det behöver vara Litium som är den "slutgiltiga" lösningen. Jag tror att flow-batteritekniken kommer att vara den som gäller för stationära enheter och för lite större mobila enheter.

Sedan är det väl de sällsynta jordartsmetallerna man är ute efter vid Gränna, inte Litium.

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #35 skrivet: 13 jul-15 kl 21:23 »
Hur räknar du då?
Värmevärdet för bensin är enligt svenska Wikipedia 47,3 MJ/kg. Om vi räknar om det till MJ/l med densiteten 0,755 (enligt OKQ8 produktdatablad för bensin) så får vi 35,71 MJ/l. Dela med 3,6 för att få kWh => 9,92 kWh/l
Om bensinbilen drar 0,5 l/mil , så blir energiförbrukningen 9,92 x 0,5 = 4,96 kWh/mil.

Jag räknar med hur mycket elenergi som har gått åt för att producera bensinen. Alltså ligger vi ganska nära paritet med en elbil i elförbrukning. Problemet är att vi ändå kommer ha ett elunderskott. Det diskuterades dock på nittiotalet att det är bättre att köra stationära fossila generatorer för att driva elbilar för att en stationär anläggning kan ha bättre rening. Totalt sett tror jag att elbil kan vara en del av lösningen men långt ifrån det utopiska paradis som har ansyftats på i den här tråden. /Jan

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #36 skrivet: 13 jul-15 kl 21:49 »
Jag räknar med hur mycket elenergi som har gått åt för att producera bensinen. Alltså ligger vi ganska nära paritet med en elbil i elförbrukning. Problemet är att vi ändå kommer ha ett elunderskott. Det diskuterades dock på nittiotalet att det är bättre att köra stationära fossila generatorer för att driva elbilar för att en stationär anläggning kan ha bättre rening. Totalt sett tror jag att elbil kan vara en del av lösningen men långt ifrån det utopiska paradis som har ansyftats på i den här tråden. /Jan

Det intressanta i det här fallet är ju den energimängd som bilen förbrukar, oavsett om den energin i något mellanled har distribuerats i elektrisk form eller inte.

När det gäller bensinproduktion tror jag inte det finns något led i den processen då man absolut är beroende av elektrisk energi. Den värme som behövs för raffineringen tas ju som regel via förbränning av osäljbara raffineringsrester, förmodligen med ånga som mellanled. Pumpar, kompressorer mm kan såklart, om det befinns lämpligt och det finns tillgång på elenergi till lågt pris vid raffinaderiet, drivas elektriskt men det går ju precis lika bra att med t ex direktdrift från ångturbiner eller mekaniska transmissionsledningar från en ång- eller gasturbin i raffinaderiets kraftcentral. Raffinaderier brukar ha sådant överskott på biprodukter att de klarar sin energiförsörjning utan särskilda inköp.

Och det stämmer som synes ganska bra med att en liter bensin innehåller 10 kWh.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #37 skrivet: 13 jul-15 kl 22:32 »
....ansyftats på i den här tråden. /Jan

Ledsen men du får nog läs på lite mer innan det är någon ide att diskutera detta med dig.
I ditt exempel så skulle elbilen drar 0kwh för den fick sin el från solpanelerna på taket och då "behövs det ingen energi för att framställa den energin....

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #38 skrivet: 14 jul-15 kl 05:57 »
Ledsen men du får nog läs på lite mer innan det är någon ide att diskutera detta med dig.
I ditt exempel så skulle elbilen drar 0kwh för den fick sin el från solpanelerna på taket och då "behövs det ingen energi för att framställa den energin....


Jag och alla mina kollegor och alla mina konkurrerande kollegor på andra företag och de allra flesta tjänstebilar rullar 6000 mil om året. Taxibilar rullar mer. Du tror på fullaste allvar att alla dessa fordon kan drivas av solpaneler på taket? Bilens tak? Om vi återgår till hushållsel: Hur stor batteribank ska man ha för att driva ett hushåll en hel vinter? Hur mycket batterier behövs för att driva Sveriges energikrävande industri? Till flyget? Är det jag som ska läsa på nu? Det finns ingen gräns för hur naiva människor det finns på det här forumet.

Här är en länk till ett företag där jag installerat två maskiner:
http://www.teknodetaljer.se/haallbar-utveckling/

De har installerat solel. Ett av de enda i landet som velat investera realkapitalförlust i hållbar utveckling. VD frågade ägarna om de ville slösa bort en del av vinsten på solceller för en bättre miljö. De väldigt sällsynta ägarna röstade ja för detta. Eloge till dem. De har täckt hela taket men energin räcker ändå inte. Det här är en batterifri anläggning som återmatar till nätet. Det tror jag på. För min del tänker jag inte gå i realkapitalförlust på en sådan investering och jag har inte tillräckligt med pengar för att investera i en så stor anläggning att det skulle vara bättre än att satsa på fonder. Det här är också ett dilemma. Men jag är ju så klart inte så påläst.
« Senast ändrad: 14 jul-15 kl 06:26 av Rubensgården »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #39 skrivet: 14 jul-15 kl 09:11 »
Det är en ytterst liten del av Sveriges personbilar som rullar så mycket som 6000 mil per år. Men även det är går att klara med modern elbilsteknik - det innebär ju ungefär 16 mil per dygn i genomsnitt. Om bilen huvudsakligen används som tjänstebil så står den ändå stilla 16 timmar per dygn och då finns det gott om tid för laddning med ström från nätet.
Man bör också komma ihåg att en bil sällan används för det driftfallet under någon större del av sin livstid. Som regel körs en bil på det sättet något enstaka år när den är ny, därefter byter den ägare och får lättare tjänstgöring under de återstående 15-25 åren.

I praktiken får man dock tänka sig något annat än ren eldrift för de fåtaliga personbilar som har så långa årliga körsträckor, men för den absoluta majoriteten av landets personbilsflotta, som ju har årliga körsträckor på kanske 1500 mil per bil, är det absolut inga problem.

Att tänka sig att driva bilen från solceller på biltaket är dock bara att betrakta som en ploj, kan ju i vissa fall ge ett litet tillskott, kan hindra batterierna från att skadas av djupurladdadning om bilen står avställd länge, men inte så mycket mer.

Beträffande det här med batteribanker så rekommenderar jag att somliga läser på lite mer om hur de är tänkta att användas. Det är INTE frågan om att lagra energi årsvis i dem, utan det rör sig om att jämna ut belastningen på elnätet mellan olika delar av dygnet. Den tunga industrin går ju dygnet runt med oförändrat effektuttag, så den kan man bortse ifrån i det här fallet. Utan det är frågan om att jämna ut belastningsvariationerna från hushåll, kontor mm som kan vara intressant. Faktorer som avgör lönsamheten i det hela är t ex aktuella energipriser, batteripriser, samt värdering av belastningsförlusterna i elnätet. Den stora delen av belastningsförlusterna ligger ju längst ut i distributionsnäten - på 10 kV - och lågspänningssidan. Så för att batteribankerna ska göra nytta måste de vara fördelade ute bland de små lågspänningsabonnenterna, det är ingen mening att tänka sig stora centrala batteribanker vid t ex nätbolagens fördelningsstationer. De gör inte heller någon större nytta om man placerar dem t ex vid industrier som har högspänningsabonnemang och själva transformerar ner från t ex 130 eller 40 kV.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #40 skrivet: 14 jul-15 kl 13:12 »
Jag och alla mina kollegor och alla mina konkurrerande kollegor på andra företag och de allra flesta tjänstebilar rullar 6000 mil om året. Taxibilar rullar mer. Du tror på fullaste allvar att alla dessa fordon kan drivas av solpaneler på taket? Bilens tak? Om vi återgår till hushållsel: Hur stor batteribank ska man ha för att driva ett hushåll en hel vinter? Hur mycket batterier behövs för att driva Sveriges energikrävande industri? Till flyget? Är det jag som ska läsa på nu? Det finns ingen gräns för hur naiva människor det finns på det här forumet.

Här är en länk till ett företag där jag installerat två maskiner:
http://www.teknodetaljer.se/haallbar-utveckling/

De har installerat solel. Ett av de enda i landet som velat investera realkapitalförlust i hållbar utveckling. VD frågade ägarna om de ville slösa bort en del av vinsten på solceller för en bättre miljö. De väldigt sällsynta ägarna röstade ja för detta. Eloge till dem. De har täckt hela taket men energin räcker ändå inte. Det här är en batterifri anläggning som återmatar till nätet. Det tror jag på. För min del tänker jag inte gå i realkapitalförlust på en sådan investering och jag har inte tillräckligt med pengar för att investera i en så stor anläggning att det skulle vara bättre än att satsa på fonder. Det här är också ett dilemma. Men jag är ju så klart inte så påläst.


Ja de är fortfarande du som behöver läsa på mer
 6000mil per år delat på 200(arbetsdagar) ger att de i snitt kör 30mil per dag, det är då inte orimligt om ni  köra en tesla.
6000 mil säger egentligen inget, de är de enskilda resorna som spelar roll, kör ni 1 gång i veckan en resa på 100-200mil då är det inte lika realistikt med en tesla.
Om vi istället säger att ni kör varje dag hela året så är det bara 16 mil på dag och då är det en baggis.
Är du medveten om att det går teslor och nissan leaf i just taxiverksamhet, i sverige, idag?
Kolla upp vad det finns för fakta i detta.
Att du ens tar upp att man skulle sätta solceller på bilens tak visar bara hur dåligt insatt i ämnet du är.

Du ska inte driva ett hus en hel vinter på el, det har aldrig varit tal om detta!
Och varför ska hela industin drivas på batteri?
Kan produktionen ställas om så att den går på dagen istället för på natten så behövs inget batteri.
självklart går inte allt att ställa om och för vissa  så är det kanske inte ett alternativ.
Jag hoppas att du själv kan tänka dig till att visa saker är det bättre att driva på annat sätt medans andra klarar sig utmärkt på enbart solkraft.


Du verkar tänka på detta sätt
Om du har ett snöre som är 1 meter långt så kan du fortfarande inte binda ihop två bilar som står 2 meter ifrån...
Så då är det ingen ide att tillverka snöre enligt dig.


De enda företag som har satsat på hållbarutveckling... ? snälla läs på innan du svarar igen!
tex så kan du själv göra matten på denna anläggning
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3883083.ece
Om man säger att du får 1kr per kwh så drar den in nästan 1miljon om året så den har betalat sig själv på 15 år....
Vilken annan energikälla betalar sig själv över en tid i jämförelse?


Vad jag vet så är det inte tal om att ersätta hela världen med tesla hem batteri men det är ett väldigt bra alternativ mot att tex dra långa ledningar till ställen som ligger avsides ( dvs helt avskilt från nätet)
Och för dem som har solceller och är kopplade till nätet så har du både en solcellsomformare ( i teslas lösning) och du har en ups om det blir strömavbrott.
Perfekt för dem som regelbundet har strömavbrott eller där det ofta är åska då man kan bli fristående från nätet under åskan.

För dem som inte behöver ha garanterad ström 24h och dygnet 365 dagar om året så är det en skitbra lösning att använda nätet som batteri.



Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #41 skrivet: 14 jul-15 kl 21:27 »
Elektricitet är en utmärkt energibärare men det jag vänder mig emot är ett ökat batteriserande av försörjningen. Jag hade gärna kört elbil om det hade gått. Kanske i framtiden är infrastrukturen så utbyggd att man har någon typ av kraftöverförningsslingor på de stora vägarna? Hade också gärna skiftat batteri vid någon station för detta. Ett utbytessystem där man betalar för hur mycket batteriet har levererat. I stationen kollas batteriets kondition innan det laddas eller går till andra åtgärder. Då hade man kunnat köra långt. Jag kör bil max 8-10 timmar per resa. Det blir många mil. Efter det blir det oftast flyg på grund av att restiden är dyr. Det jag vill få fram är att vi fortfarande har ett elenergiunderskott. Laddar man bilen med solceller hade energin egentligen behövts till att hjälpa till med att få bort kärnkraften. Dessutom har vi en lång vinter. Ska man stänga hela Sverige på vintern? Vattenkraften räcker inte på långa vägar. Vinden gör dt inte heller och sol har vi knappt någon.

Jag frågade vilket tak du menade skulle förses med solceller och påstod inget.

Jag har använt bilen som metafor. Det kan egentligen vara vad som helst. Framtiden behöver en kombinatilon av olika tekniker för att det ska fungera. Bra. Det är vi överens om. Vi har själva solel som matar batterier här hemma. Vi använder el när det finns till elmaskiner och allt möjligt. Det är jättebra. Det behövs dock en omställning av hela samhället, människors attityd, konsumtionsmönster och värdegrunder för att utopin ska besannas. Tesla home battery kan vara en del av den utvecklingen men risken finns att det har motsatt effekt. Det är människor det handlar om. Vi tänker sällan speciellt långt och det ska inte mycket till för att vi ska få gott samvete. Inte sällan har jag hört: "Vi behöver inte tänka på vår elförbrukning för vi köper grön el". Har man producerat den själv och är fristående från elnätet är det en sak. Annars är det ett väldigt egoistiskt resonemang.

Mindre än 10% avkastning på en investering är en dålig investering. Det var en VD som sa till mig att solel inte går att räkna hem. Att gå plus minus noll är rent riskkapital och en väldigt dålig investering ur en kapitalistisk synvinkel. Med ny teknik kanske vi når paritet snabbare och det vore ju bra.

Ok taxi kan gå som ren elbil. Har åkt Prius men aldrig batteridrivet. Där hade jag fel.

Min uträkning på elförbrukning för att tillverka en liter bensin var redan omvandlad till elenergi. Jag vet att det inte är ovanligt att man driver processen fossilt och då har vi ett ännu större elunderskott.

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Teslas hembatteri
« Svar #42 skrivet: 14 jul-15 kl 22:38 »
Det intressanta i det här fallet är ju den energimängd som bilen förbrukar, oavsett om den energin i något mellanled har distribuerats i elektrisk form eller inte.

Det håller jag inte alls med om! Då skulle det ju vara helt meningslöst att elda med ved eftersom man förmodligen har bättre verkningsgrad i en oljebrännare. Ännu effektivare torde direktverkande el vara.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #43 skrivet: 14 jul-15 kl 22:45 »
Det håller jag inte alls med om! Då skulle det ju vara helt meningslöst att elda med ved eftersom man förmodligen har bättre verkningsgrad i en oljebrännare. Ännu effektivare torde direktverkande el vara.

Jag sade inte att det var det enda som var intressant, men däremot en av de i sammanhanget intressanta sakerna.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #44 skrivet: 15 jul-15 kl 10:42 »
1..... Kanske i framtiden är infrastrukturen så utbyggd att man har någon typ av kraftöverförningsslingor på de stora vägarna?......

2 Hade också gärna skiftat batteri vid någon station för detta. Ett utbytessystem där man betalar för hur mycket batteriet har levererat. I stationen kollas batteriets kondition innan det laddas eller går till andra åtgärder. Då hade man kunnat köra långt.




3 Det jag vill få fram är att vi fortfarande har ett elenergiunderskott. Laddar man bilen med solceller hade energin egentligen behövts till att hjälpa till med att få bort kärnkraften. Dessutom har vi en lång vinter. Ska man stänga hela Sverige på vintern? Vattenkraften räcker inte på långa vägar. Vinden gör dt inte heller och sol har vi knappt någon.

4 Jag frågade vilket tak du menade skulle förses med solceller och påstod inget.

5 Jag har använt bilen som metafor. Det kan egentligen vara vad som helst. Framtiden behöver en kombinatilon av olika tekniker för att det ska fungera. Bra. Det är vi överens om. Vi har själva solel som matar batterier här hemma. Vi använder el när det finns till elmaskiner och allt möjligt. Det är jättebra. Det behövs dock en omställning av hela samhället, människors attityd, konsumtionsmönster och värdegrunder för att utopin ska besannas. Tesla home battery kan vara en del av den utvecklingen men risken finns att det har motsatt effekt. Det är människor det handlar om. Vi tänker sällan speciellt långt och det ska inte mycket till för att vi ska få gott samvete. Inte sällan har jag hört: "Vi behöver inte tänka på vår elförbrukning för vi köper grön el". Har man producerat den själv och är fristående från elnätet är det en sak. Annars är det ett väldigt egoistiskt resonemang.

6 Mindre än 10% avkastning på en investering är en dålig investering. Det var en VD som sa till mig att solel inte går att räkna hem. Att gå plus minus noll är rent riskkapital och en väldigt dålig investering ur en kapitalistisk synvinkel. Med ny teknik kanske vi når paritet snabbare och det vore ju bra.

Ok taxi kan gå som ren elbil. Har åkt Prius men aldrig batteridrivet. Där hade jag fel.

7 Min uträkning på elförbrukning för att tillverka en liter bensin var redan omvandlad till elenergi. Jag vet att det inte är ovanligt att man driver processen fossilt och då har vi ett ännu större elunderskott.


1 Jag får fram att du bor vid gränna och isåfall har du 2 mil till snabbladdning till tesla norrut
och ner mot värnamo har du en snabbladdningsstation...
Om ni nu kör 30mil per dag eller mer så har ni garanterat passerat någon av dem ( så de gånger ni inte hunnit ladda klart hemma så stannar ni 30 min där)
( här kan du se var teslas laddare finns)
http://www.teslamotors.com/sv_SE/findus#/bounds/69.0599709,24.166023799999948,55.3367024,10.963940800000046?search=supercharger&name=sweden
Sa jag att det är gratis att ladda på dessa stationer med en model S?
Bara i diesel skulle ni spara närmare 50K om året..... och istället för att göra av med 30 mega watt timmar energi så hade ni bara behövt göra av med 15mega watt timmar

2 Personligen så tror jag mest att folk önskar detta men i praktiken är det kass för den stora skaran.
( kör du en tesla i 100km/h så kommer du 30mil på 3h ( då brukar det inte vara fel att stanna för att äta eller kissa, fast om ni nu bara kör 30 mil om arbetsdagen så är ni hemma innan batteriet är urladdat....)

3 nu är vi inne på en annan diskussion...
Men bränn oljan i kraftverk som både tar vara på värme och på el så har du närmare 100% verkningsgrad Då är problemet löst.( istället för att köra den i en förbränningsmotor som har 30% verkningsgrad)
Personligen så har jag hellre svensk kärnkraft är många andra fossila saker.

4 taket på huset

5 Håller helt med dig där, olika tekniker och en ändring av inställningen är toppen

6 som du själv sa... en ändring av attityd( barnarbete är billigt men trots det så verkar ingen vilja stödja det...)

7 För att reda ut lite om fossilt bränsle så har jag fått fram genom åren att bensin och diesel  innehåller ca 10kwh i en liten vätska.
för att framställa en liten så krävs det ca 1-2kwh el
Redan här blir det absurt det går alltså åt lika mycket el energi som en elbil gör av med på 1 mil för att framställa bränslet till fossilbilen.
Om man då hade skippat att raffinaderiserat oljan så hade elbilen kunna använda energin bättre och kraftverket hade kunna ta ut både värme och el ur oljan.

Dessutom så ska det flytande bränslet transporteras.... vilket sker med lastbilar och de också behöver bränsle.

elledningen har förluster den med men på något sätt så har jag hellre elledningar än lastbilar med bränsle.

Köper man bensin eller diesel så stödjer man dessutom mindre trevliga herrar i andra länder än sverige...
(Elda olja tycker jag är dumt men det är bara för att räkna på energin, hellre då en utbyggnad av kärnkraft om inte sol vind och vatten räcker)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 3 användare (1 dolda)
isa, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser