Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ny teknik för elframställning  (läst 6234 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
ny teknik för elframställning
« skrivet: 25 aug-14 kl 21:50 »
Saknar en tråd för nya innovationer som berör även aternativare.
Idag har jag läst om två nya uppfinningar ,den första från Stanford University: Ny katalysator för vätgasframställning,drivs med ett vanligt aaa-batteri och framställer vätgas från vatten,ett stort genombrott då man kan bygga billiga anläggningar för hushåll.just vätgas förutspås bli det stora i framtiden.på bilfronten är ju bränsleceller för vätgas redan en realitet,likaså finns redan anläggningar att köpa för t.ex kyltransporter.en bränslecell framställer el på kemisk väg.
En annan "nygammal" uppfinning är en ersättning för fönsterglas,ett nytt material som är genomskinligt,vitsen är att detta materialet fungerar som en solcell,dvs framställer el.Än så länge bara i små mängder men optimering pågår. bägge uppfinningarna är miljöriktiga och kan byggas resurssnålt och hållbart för miljön. Ulf

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #1 skrivet: 25 aug-14 kl 22:31 »
Jag drömmer fortfarande om en stirlingvedpanna som fungerar som elverk.
Måste vara den optimalaste eltillverkningen under den mörka årstiden då man ändå värmer huset med ved.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #2 skrivet: 25 aug-14 kl 23:10 »
Bra initiativ!

Den där drömmen återkommer jag också till då och då, Skogsvilde. Ingen ny teknik, men bra. Någon dag så lossar tummen...

Låter som bluff målarmäster, energin som avges då syre och väte förenas krävs för att få dem att lämna varandra, annars har de trotsat naturlagarna på Stanford.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #3 skrivet: 26 aug-14 kl 07:00 »
Nu skrev du, malarmaster, att det var en katalysator de tagit fram. En katalysator påverkar bara hastigheten med vilket reaktionen sker, energiåtgången är densamma. Varför den ska behöva ett batteri eller vara ett genombrott för hushållen förstår jag inte. Hushållens problem är en billig kraftkälla. Elen, eller vilken energikostnad du nu vill mäta det hela i, är oförändrad. Also sprach termodynamikens första huvudsats.

Hm, den tanken på en stirling är ju inte helt fel... Nu får jag gå till jobbet innan den tanken stannar för länge.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #4 skrivet: 26 aug-14 kl 07:38 »
att ta fram väte ur vatten är ju en beprövad teknik sedan flera år och bränsleceller med vätgasdrift finns att köpa på marknaden,även i Sverige.Bränsleceller används redan på anläggningar runt världen där el normalt inte finns och de finns i många av våra kyltransportsläp där man alltså ersatt dieselmotorn till kompressorn med en  en bränslecell Tyskarna har just ett jätteprojekt igång på bilsidan där just den tekniken kommer att användas i bilar.De stora biltilllverkarna i både japan och europa har redan färdiga prototyper.Detta har jag skrivit om tidigare i annan tråd.
Det är utlovat att man under 2015 kommer att leverera vätgasbilar i Tyskland som just nu håller på att bygga ett vätgasstationsnät. det berör även Sverige då vätgasstationer är planerade för västkusten upp till Oslo.
Skillnaden på Stanfords teknik är att man använder vanligt järn och nickel i sin katalysator istället för guld och iridium som nu.Dyra metaller som nu alltså ersatts av billiga.
Det finns flera artiklar på nätet .Det innebär på sikt att var man kan ha ett elverk i källaren och egen vätgasproduktion,likaså en bränslecell i bilen som man kan fylla på själv med egentillverkad vätgas. Aktuell artikel finns att läsa i NY Teknik. Ulf

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #5 skrivet: 26 aug-14 kl 12:51 »
Vätgas och bränsleceller är bara som ett batteri.
Du måste fortfarande ladda batteriet på något vis.

Jag kan med stor säkerhet säga att det antal människor som kommer glassa runt i vätgasbilar kommer vara väldigt väldigt få.
Extremt dyr omläggning, då man måste bygga nya bilar, ny infrastruktur för att kunna ladda bilarna och generera den el som behövs.
Vi har redan lämnat eran med billig energi och billiga råvaror bakom oss, om vi inte hade råd med vätgasbilar då, varför i hela friden skulle vi ha råd nu?

Etanolbilar, biogasbilar, elbilar, vätgasbilar... Jag blir så förbannat trött på att folk murar fast sig i föreställningen att det på något vis är "normalt" att folk ska åka omkring i hisnande hastigheter i rullande palats.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #6 skrivet: 26 aug-14 kl 15:14 »
Vätgas och bränsleceller är bara som ett batteri.
Du måste fortfarande ladda batteriet på något vis.

Jag kan med stor säkerhet säga att det antal människor som kommer glassa runt i vätgasbilar kommer vara väldigt väldigt få.
Extremt dyr omläggning, då man måste bygga nya bilar, ny infrastruktur för att kunna ladda bilarna och generera den el som behövs.
Vi har redan lämnat eran med billig energi och billiga råvaror bakom oss, om vi inte hade råd med vätgasbilar då, varför i hela friden skulle vi ha råd nu?

Etanolbilar, biogasbilar, elbilar, vätgasbilar... Jag blir så förbannat trött på att folk murar fast sig i föreställningen att det på något vis är "normalt" att folk ska åka omkring i hisnande hastigheter i rullande palats.
Visst är en bränslecell en sorts batteri,skillnaden är att bränslecellen inte behöver laddas med el,den framställer el.
Vätgasbilar är redan i produktion i liten skala,om ett år i betydligt större skala och i tyskland är man i full fart med att bygga infrastruktur.
Nya bilar behövs oavsett,skillnaden är att du fasar ut oljan... Vätgas produceras ur vatten med vindkraftsel,helt miljövänlig produktion.
Visst ska vi ha bilar även i framtiden men utan utsläpp.  Ulf

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #7 skrivet: 26 aug-14 kl 20:08 »
Hur många vindsnurror finns det i Sverige? Om de skulle användas för att dela vatten till syre och väte? Hur många hushåll kan vi försörja? och hur många bilar kan vi köra?
Dessutom är vätgas en biprodukt inom industrin.
Stadsgasen som används tex i Uppsala i de gröna bussarna är vätgas.

I Skottland har man tagit fasta på vätgas som ett alternativ till oljan. Så många av Öarna har sina egna anläggningar typ den som prövades här i början av 80-talet, welgas-projektet.

Även Danmark, Norge och Haiti prövar anläggningar.

http://www.smallestnpp.eu/documents/PUREprojectcasestudyforinternet.pdf

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #8 skrivet: 26 aug-14 kl 21:42 »
med en utvecklad anläggning typ Stanford skulle ett hushåll själv kunna producera vätgas till eget behov. Man skulle kunna koppla bort sig från elnätet...Men det är en framtidsvision.Kostnaden är ju också i dagsläget okänd
För storskalig vätgasproduktion är det väl bara att sätta upp mer snurror men vad jag förstår är energiförbrukningen minimal med de nya framställningsmetoderna.
Stanford använder ett aaa-batteri... Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #9 skrivet: 27 aug-14 kl 22:20 »
Det man möjligen kan vinna på förbättrade elektrolysceller för att göra vätgas är lite bättre verkningsgrad.  Traditionellt så brukar spänningsfallet bli så högt att kanske 2/3 av den tillförda elenergin blir värme i elektrolyscellen och bara 1/3 används för att sönderdela vattnet.
Men det kan aldrig bli någon evighetsmaskin av det hela, det går aldrig att få ut mer energi vid förbränning av vätgasen än man har tillfört i form av el.

Det stora problemet med vätgas för fordonsdrift är de brand- och explosionsrisker som man kommer att behöva räkna med när det finns stora mängder komprimerad brännbar gas ute på vägarna. Samma risker har vi också med LPG/LNG/biogas. Regelverket för tryckkärl med omständliga besiktningar, krav på byte av dyra komponenter med bestämda intervall osv, gör också att gasbilar blir dyra i drift även om bränslet skulle vara billigt.

Personligen anser jag att om man ska driva en bil på gasformigt bränsle är det bättre att förvara det ombord på fordonet i fast form (t ex ved eller träkol) och förgasa det genom pyrolys i samma takt som gasen förbrukas, så att man aldrig behöver lagra brännbar gas under tryck.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #10 skrivet: 28 aug-14 kl 09:13 »
malarmaster, det är inte så att ett AAA batteri producerar hur mycket knallgas som helst, utan knallgas kan produceras med en spänning av 1,5 volt. Det betyder som torbjorn antyder att det inte är någon fantastisk ny energikälla som vi kan ösa ur med hjälp av ett litet batteri. Läs hans sista mening i första stycket igen.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #11 skrivet: 28 aug-14 kl 09:43 »
tja,de prakltiska försöken funkar,bränsleceller med vätgas finns och har använts i flera år, bilar produceras,infrastruktur byggs för fullt i europa,nya framställningsmetoder som är billiga för vätgasframställning finns och används redan.Sverige har bidragit med forskning och det finns svensk tillverkning av bränsleceller.
Att Sverige som vanligt ligger i bakvattnet och skvalpar på miljöområdet förvånar inte mig,vi har ju tappat vårt försprång då de flesta flyttat utomlands,vår bilindustri är när det gäller persontransporter outsorsad eller nerlagd. resurser och forskning läggs istället på att ta fram bränslen typ etanol till våra befintliga bilar. tyvärr för dem kommer inte förbränningsmotorer att vara ett framtidsprojekt i resten av världen,det är eldrift som är framtiden.
De nya innovationer som nu kommer på många områden uppfinns i europa,usa,israel och i Asien,Sveriges bidrag är tyvärr få.
Politikerna snackar om omställning men de tycks ha missat den tekniska utvecklingen som just nu sker ute i världen. ulf

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #12 skrivet: 28 aug-14 kl 10:49 »
Följde upp hur den stora satsningen i Tyskland går,man har alltså satsat 1 miljard euro för bilframställning och infrastruktur,skall vara klart 2015.
Biltillverkare som ingår i satsningen är Toyota,Nissan,daimler,Kia,Renault,Ford,GM/opel samt Hyundai.
Toyota och Hyundai har redan serieproduktion,Mercedes har färdig modell,övriga släpper modeller vartefter.
Tyskland bygger för fullt 1000 vätgasstationer och det kommer även att påverka Sverige då stationer är planerade längs västkusten upp mot oslo.
Oslo har också vätgasbilar på gång och kommer att fasa ut elbilssatsningen då vätgas har så mycket större potential.
Köpenhamn och Danmark satsar också.Kalifornien bygger för fullt vätgasstationer,Toyota har sin el och vätgasutvecklingsavdelning där och utnyttjar givetvis det försprånget på marknaden.
Sverige diskuterar elbilar..... Ulf

andtol

  • Gäst
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #13 skrivet: 28 aug-14 kl 10:55 »
Hur gör man vätgas? H2?

Rubensgården

  • Gäst
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #14 skrivet: 28 aug-14 kl 12:19 »
Vätgas är inte ett sätt att framställa energi utan ett sätt att flytta den. Vätgasbränsleceller har funnits sedan rymdålderns början. Det nya är möjligen utformningen och därför priset som börjar bli överkomligt. Det enda jag ännu inte sett är expansionskraft som tar vara på den enorma kraft som till exempel frysande is skapar. En liten rörelse men med rätt utväxling skulle man komma upp i hyfsad verkningsgrad. Att bygga solelanläggning som jobbar mot värmeexpansion och att ta tillvara värmen borde ge bra verkningsgrad. Frågan är hur mycket energi man skulle kunna plocka ut.
« Senast ändrad: 28 aug-14 kl 12:25 av Rubensgården »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #15 skrivet: 28 aug-14 kl 13:24 »
Hur gör man vätgas? H2?
den vätgas som i tyskland kommer att användas till b.a fordonsbränsle tillverkas på elektrolytisk väg genom att med el spjälka vatten till väte och syre.
elen tar man från vindkraftverk vilket innebär en helt co fri kedja.
det har de senare åren kommit bättre framställningsmetoder för väte vilket både pressar kostnaden och ger miljövänlig teknik. Ulf

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #16 skrivet: 28 aug-14 kl 13:30 »
Det vanliga sättet som är ekonomiskt klart överlägset elektrolys är skiftgasreaktionen, eller syntesgas http://en.wikipedia.org/wiki/Syngas. Metan plus vatten, hög temperatur och tryck ger koldioxid och vätgas. Men det finns fler sätt, pyrolys t.ex.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #17 skrivet: 28 aug-14 kl 13:50 »
Det vanliga sättet som är ekonomiskt klart överlägset elektrolys är skiftgasreaktionen, eller syntesgas http://en.wikipedia.org/wiki/Syngas. Metan plus vatten, hög temperatur och tryck ger koldioxid och vätgas. Men det finns fler sätt, pyrolys t.ex.

...och det var väl koldioxid vi ville undvika? Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #18 skrivet: 28 aug-14 kl 14:00 »
...och det var väl koldioxid vi ville undvika? Ulf

Åtminstone koldioxid av fossilt ursprung. Så det beror på vad man har för utgångsmaterial (t ex biomassa eller stenkol) för att göra syntesgasen, om den processen är acceptabel ur klimatsynpunkt eller inte.

Men om man ändå har gjort syntesgas så kan man lika väl göra ett flytande bränsle av den medelst Fischer-Tropsch (FT)-processer, så slipper man alla problem med att lagra gaser under högt tryck ute i trafiken.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #19 skrivet: 28 aug-14 kl 14:28 »
Precis, diesel som i princip är fri från aromater av alla slag och som får dagens motorpark att leva upp till högsta miljöstandarderna helt utan partikelfilter. Bara att rulla vidare med den gamla boxern. Det är långt mer tilltalande än att bränslecellsmodifiera hela maskinparken och bygga nytt distributionssystem.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #20 skrivet: 28 aug-14 kl 15:19 »
nu är det väl inte så att man planerar att bygga om befintliga bilar utan ersätta dagens teknik i nya bilar med en nollvision avseende utsläpp.
förbränningsmotorn kommer ju att släppa ut koldioxid även med andra bränslen oavsett vad du gör bränslet ifrån,även biobränslen ger utsläpp och med den bilpark vi har kommer utsläppen likväl att öka mer än skog och natur kan ta hand om. Då får du ändra samhället i grund och det ser jag inga behov av om du istället kan använda energi som inte lämnar koldioxid.Det är utsläppen som är problemet med vår klimatpåverkan,inte bilen som sådan.dessutom är det kanske svårt att få biomassa i tillräcklig mängd om nu klimatet ändras så som experterna säger,odlingsbar mark behövs då främst till matproduktion då många länder blir av med sin. Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #21 skrivet: 28 aug-14 kl 16:34 »
Precis, diesel som i princip är fri från aromater av alla slag och som får dagens motorpark att leva upp till högsta miljöstandarderna helt utan partikelfilter. Bara att rulla vidare med den gamla boxern. Det är långt mer tilltalande än att bränslecellsmodifiera hela maskinparken och bygga nytt distributionssystem.

Det stora problemet med dieselmotorer är inte partikelutsläpp utan kväveoxider. Och dem kan man knappast råda bot på fullständigt utan att göra så stora ingrepp i dieselprocessen att motorn inte blir bättre än en ottomotor när det gäller verkningsgrad.
Tänk på att då man märker att det luktar klor om avgaserna från en dieselbil, så är det i själva verket lukten av kväveoxider eller snarare en lukt som uppstår när kväveoxiderna reagerar med nässlemhinnan, som man känner. Den lukten märks dock endast på dieselmotorer som i övrigt är ganska bra ur miljösynpunkt och inte släpper ut så mycket oförbrända kolväten och andra illaluktande ämnen.

Och partikelutsläpp i en eller annan form får man nog finna sig i när det gäller att förbränna relativt tunga kolväten som det ju är frågan om i dieselsammanhang, och detta vare sig kolvätena är cykliska (aromatiska) eller alifatiska.
När det gäller partiklar så har det ju på senare år visat sig att de lite grövre partiklarna (pm10) som utgör synligt sot, som partikelfilter kan filtrera bort, och som regleras i myndighetsbestämmelserna för avgasutsläpp, egentligen inte är så hälsofarliga. Detta tack vare att flimmerhåren i människors och djurs luftrör fångar upp dem och med tiden skickar ut dem i form av svart snor eller något liknande Det riktigt otrevliga är de allra minsta partiklarna pm2,5 som tar sig förbi flimmerhåren och kan ställa till problem djupt ner i lungorna. Paradoxalt nog har det visat sig att i avgaserna från en dieselmotor utan partikelfilter blir pm2,5-halterna relativt låga eftersom de minsta partiklarna gärna klibbar fast på större partiklars yta i de kallare delarna av motorns avgassystem. Men partikelfiltret måste ju placeras nära motorn för att man ska få tillräckligt varma avgaser för att dess regenerering ska lyckas.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #22 skrivet: 01 okt-14 kl 07:15 »
Det talas mycket om vätgas från solceller nu, med en verkningsgrad på över 12% och betydligt enklare teknik så kommer snart de småskaliga lösningarna

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5979120


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #23 skrivet: 01 okt-14 kl 08:18 »
Beror väl på vad det kostar i slutändan. Jag vore t.ex. intresserad av billig uppvärmning till mitt garage och funderar på ölburkssolfångare. Undrar hur detta står sig emot denna lösning. Om det är tillräckligt bililgt och man kunde även billigt lagra vätgasen från sommaren så det räcker hela vintern, ja då är det något som kanske kan vara ekonomiskt lönsamt.


Nå, ibland känns det som det smidigaste vore att bygga några gen. VI kärnkraftverk och värma garaget med direktverkande el.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ny teknik för elframställning
« Svar #24 skrivet: 01 okt-14 kl 08:52 »
Läste igenom artikeln och livslängden är ett problem, så det blir nog ölburksfångare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser