Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan vi leva utanför samhället  (läst 18964 gånger)

bera

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Hur kan vi leva utanför samhället
« skrivet: 12 aug-14 kl 13:53 »
Hej vänner! Vi är två personer som är trötta på att leva i det här samhället.
Vi försöker att hitta ett alternativt sätt att leva och bo, men vet inte hur vi ska gå till väga.
Vi vill leva ett liv där vi kan vara så självförsörjande som möjligt, och vara i kontakt med naturen.
Vi har spånat ideer som att bo i en grotta, flytta in i en stuga i skogen eller leva i ett självförsörjande kollektiv.
Då vi inte har kommit hittat något, så ber vi er om hjälp med  konkreta ideer och tips om hur vi ska kunna nå vår dröm.

(Förlåt om det här är i fel forumdel, vi är nya på den här hemsidan)
  ???

andtol

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #1 skrivet: 12 aug-14 kl 14:20 »
Välkomna till alternativ.nu! ;) Hoppas ni ska finna lika mycket glädje i gemenskapen här som jag! :)

Vad har ni för erfarenhet? Vad kan ni?

Odla?
Djurhållning?
Bygga hus?

Bor ni i norra Sverige? Södra? Det finns flera kollektiv som satsar på självhushållning. Jag hittar inte länken nu men i Lappland finns ett kollektiv som tar emot besökare mot arbete och pengar för mat. Det är kanske något att besöka och diskutera med?

Här finns många trådar att läsa igenom och fundera på:

http://www.alternativ.nu/index.php?board=51.0

Hur vill ni bo? Vad är minimikrav för standard? Rinnande vatten? El?


Jag tror att det tar tid att bli självförsörjande och leva utanför samhället. Låt det ta tid. Det handlar om en livsstil, ett livsmål.

L0veStOned~

  • Inlägg: 2
  • drick chaga aka sprängticka
    • Västergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #2 skrivet: 13 aug-14 kl 16:16 »
howdy bera !
Jag har länge varit i samma tankar! Mitt nästa boende kommer vara i en kaminförsedd villavagn som står under en takterrass som är ungefär lika stor som pråmen hela spektaklet kommer att vila på.. i vattnet

Alltså en pråm (fetare flytbrygga) med en villavagn stående i mitten på den så man kan gå runt vagnen, och sedan en stor takaltan som går utanför vagnkanten.. kan inte bli bättre

Då kan du odla det du behöver på taket och dessutom alltid ha kvällsol mmm

Bor du på vattnet har du ingen hyra heller !!!  :o  >:D  :-*

dock behövs litte planering..  ;)

peace and love

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #3 skrivet: 13 aug-14 kl 17:46 »
Enda sättet är nog att resa till en plats där det inte finns något fungerande samhälle, och stanna där. Inte enkelt...

I Sverige är det nog svårt att verkligen leva utanför samhället. Möjligen kan ni försöka leva i utkanten av samhället. Leva så mycket som möjligt i det lokala samhället.

Jag skulle tro att det enklaste vore att bygga eller köpa en vagn och sedan bli kompis med någon bonde, och få ställa upp vagnen där. I utbyte mot några dagsverken skulle det nog gå att lösa utan pengar. Samma sak med att få utnyttja någon åker eller gammal vall för att odla, fiska i någon närbelägen sjö, låna traktor för att flytta vagnen ibland, kanske jaga och hämta ved i skogen och få låna vedklyv och annat.

Jag skulle kunna tänka mig att ha några vagnar på min mark under de omständigheterna, om jag visste vad det var för filurer och jag kunde lita på att sådant som sanitet, sophantering och liknande skulle fungera och att det inte blev ett missbrukartillhåll som drar till sig polisens och sociala myndigheters intresse.

Vore intressant att testa. Skulle kunna vara bra för att kunna odla ihop och kanske hjälpas åt att sköta djur. Och kanske göra annat tillsammans, som att avverka skog och såga upp för att kunna bygga och hyra ut fler vagnar och kanske arrangera odlingskooperativ ihop med grannar och stabor och dra igång en gårdsbutik och bygga utekök med bröd/pizzaugn och ...

solstorm

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #4 skrivet: 29 sep-14 kl 21:54 »
Håller med föregående inlägget .
Interessant ämne för övrigt . Det verkar finnas interesse med . Hur långt detta interesse håller i sig eller blir omsatt i handling är en annan fråga .
Så länge inte folk tvingas ut i verkligheten kommer dom hålla sig till mer passiv livsstil .
Att ta eget ansvar och ställning saknas ryggraden för .
Här på forum verkar det handla om mera romantiska föreställningar .

Rubensgården

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #5 skrivet: 30 sep-14 kl 07:00 »
Helt ärligt förstår jag inte vad ni är ute efter. Från Wikipedia:
"Samhälle (sociologi), en grupp av människor som förenas av ett nätverk av sociala relationer med viss varaktighet och kontinuitet över tid
Samhälle (geografi), en plats eller område där flera människor varaktigt har sin bostad, eller bedriver annan verksamhet."

Vilket av detta är det ni vill leva utanför? Låter mer som att ni vill skapa ett eget samhälle.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #6 skrivet: 30 sep-14 kl 13:47 »
bästa är väl att söka sig till ett kollektiv med likasinnade och prova på.
Jag vet inte heller vad som menas att ställa sig utanför samhället,förr eller senare behövs olika samhällsstöd,sjukvård,skola till barnen m.m
Flera trådar har ju behandlat ämnet och jag är fortfarande frågande till vissas inställning.
Man kan leva lite på kanten av nuvarande samhälle men det räcker med en infektion eller blindtarmen för att inse att samhället,det förhatliga för många,behövs.
För inte går man till sme-pelle med tandvärk eller kloka gubben i skogen med en blindtarmsinflammation?
Ulf

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #7 skrivet: 30 sep-14 kl 15:15 »
Ni kan ju söka här tex                        http://www.alternativ.nu/index.php?board=72
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #8 skrivet: 30 sep-14 kl 19:28 »
"Samhället" är svårt att lämna. Jag tror jag förstår vad ni menar med samhället  :)

Mitt tips är att skaffa så låga fasta utgifter som möjligt. Hyr ett torp utan el och vatten för 500 i månaden eller så. Sen kan en verkligen välja vad man vill göra med sin tid. Jobba minimalt och fördjupa sig i odling eller annat. Eller köra någon mellanväg och samla ihop pengar till att köpa sig ett eget skruttigt torp. Så fort man får låga utgifter så kan en verkligen vrida och vända på det mesta så som man själv vill.

Jag och min sambo och vårat barn lever på endast min halvtid och har ändå lyckats spara en hel del pengar. När vårt barn är större så kan vi båda jobba minimalt. Detta på grund av väldigt låga utgifter i kombination med odlingar och snålt levene :D

Det viktigaste av allt är nog att göra det man tror på och inte lyssna på vadd andra säger som vill trycka ned en och sitta i soffan med dem och glo på TV :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

neandertalaren

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #9 skrivet: 10 sep-16 kl 12:28 »
Hej på er i denna diskutions grupp om att leva utanför samhället,
enligt mig så går de att leva utanför dagens samhälle utan pengar eller några andra saker som har gjort oss mäniskor till ett av jordens mäst bekväma indevid :o,
att mäniskan har så svårt att tänka sig att bo ute i naturen utan några som hällst bekvämligheter handlar endast om att vi har tappt bort oss själva genom historien :o vi har gått med skygglappar å oss och litat blint på jordens makhavare, att dom ska sörja för den mänskliga överlevnaden medans dom i själva värket endast har gått bakom ryggen på oss och exploaterat jordens alla naturtillgångar >:( ,
i dag går vi mäniskor runt med ett ständigt hot om jordens undergång på ett eller annat vis,  krig eller naturkatastrof vilket det inte fins någon på denna jord som kan tala om för oss vanliga mäniskor när eller var det händer,
det jag kan säga med säkerhet vilket jag stöder mig på forskningen är att jordens farligaste vulkan vilket vill säga Yellowstone Caldera i USA som har vuxit med två meter i höjd sedan 1921 vilket talar om att hon bygger upp tryck underifrån och detta faktum att denna vukan skulle ha haft ett utbrott för 40 000 sedan vi har nu i dag gått över tiden för hennes elakheter och att hon kan släppa all sin ilska och raseriutbrott som kan komma nu i skrivande stund denna vulkan har inte varit vaken på 640 000 år men nu till det skrämmande och det värkliga är att hon började morra för någon vecka sdan vilket inte jorden mäniskor får veta eller att vi nu har vulkaner i gång på ISLAND vilket inte heller sägs något om eller att 13 st av jordens 18 supervulkaner är i rörelse nu i dag det säger mig att vi nu börjar att närma oss någon stor förödande händelse på jorden vilket till följd av denna kommande händelse gör att man endast vill hitta någon plats att kunna ha en liten möjlighet att kunna klara sig från att DÖ,
nu tillbak till själva tråden vi som skriver det här är ett par som har nu under några år undersökt möjligheten med att leva och verka tillsammans med vår jord eller som vi själva säger gå tillbaka till mänsklighetens ursprung och nu i dag så håller vi på att planera våran återgång till naturen utan något som hällst tanke på att återvända det enda som krävs för att kunna göra en sådan här sak är att först och främs kasta av sig nutidens bekvämligheter så de vi vill säga till alla er som går i samma tankar som oss vi vet vart man kan leva utan att behöva beblanda sig med den modena mäniskan för er som är nyfikna på mer är väldigt välkommna med frågor så svarar vi så gått vi kan,
och för att förtydliga de hela så är vi endas ett helt normalt par som ar tröttnat på att stå å se på när vår jord går under bara för att mänskligheten har STORA skygglapar runt hela huvudet och inte kan innse att det är vi själva som har ställt till problemen som vi nu har över vår jord.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #10 skrivet: 10 sep-16 kl 14:04 »
Jag håller själv på med mitt "money less man" projekt och jag tror att detta till viss del faktiskt kan vara möjligt men var beredda på att det bitvis kommer att bli enorma motgångar ni måste tackla, speciellt i inlednings skedet när man letar plats att hålla till på, osv... Det vet jag av egen erfarenhet, jag har haft långa perioder då allt känts skit och hopplöst och man mått ganska dåligt, men man får inte ge upp, visa vilket virke ni är gjorda av!
Jag ångrar inte ett spår den bana jag valt.

Jag ser mycket fram mot att följa ert projekt!

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #11 skrivet: 10 sep-16 kl 16:58 »
Mänskligheten har i modern tid överlevt både Krakatoa och Móðuharðindin och många andra fruktansvärda vulkankatastrofer.
Längre tillbaka kan vi påminna oss  den fruktansvärda kylan och mörkret som började år 536 och varade några år framåt och som enligt modern forskning berodde på ett eller flera jättestora vulkanutbrott.

Det finns en hel industri i USA som lever på att hitta på olika domedagsprofetior. Vanligtvis handlar de om hur den övre medelklassens livsstil i de amerikanska storstäderna intelängre är möjlig och det antas Tv-tittaren betrakta som världen ände och Ragnarök.

Det enda riktigt påtagliga hotet mot mänskligheten är vi själva. Alla som bidrar till en bredare försörjningsbas och minskad åtgång av naturesurser bidrar till att avvärja det hotet. Skit i vulkanerna och satsa på att steg för steg bli litet mer långsiktigt resurssnåla och hållbara så gör ni hela världen en tjänst. Tyvärr dräller det av misslyckade extremsjälvförsörjare som har tvingats tillbaka till höghuslivet efter att ha hoppa i för djupt vatten och inte klarat sig. Tar ni ett steg i gången varefter ni klarar det så blir det säkert bra!

Jag hejar på er!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #12 skrivet: 10 sep-16 kl 17:46 »
Ja, jag har också fått ta saker och ting i etapper, detta är en process som kan ta flera år i anspråk, inget man gör över en natt om det skall vara längre tidsperiod än några veckor. Det finns ju liksom inte så mycket facit alla gånger heller utan mycket måste man lära under resans gång, men det är ju en del av utmaningen!  ;)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

neandertalaren

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #13 skrivet: 11 sep-16 kl 13:22 »
Hej på er i denna diskutions grupp om att leva utanför samhället,
enligt mig så går de att leva utanför dagens samhälle utan pengar eller några andra saker som har gjort oss mäniskor till ett av jordens mäst bekväma indevid :o,
att mäniskan har så svårt att tänka sig att bo ute i naturen utan några som hällst bekvämligheter handlar endast om att vi har tappt bort oss själva genom historien :o vi har gått med skygglappar å oss och litat blint på jordens makhavare, att dom ska sörja för den mänskliga överlevnaden medans dom i själva värket endast har gått bakom ryggen på oss och exploaterat jordens alla naturtillgångar >:( ,
i dag går vi mäniskor runt med ett ständigt hot om jordens undergång på ett eller annat vis,  krig eller naturkatastrof vilket det inte fins någon på denna jord som kan tala om för oss vanliga mäniskor när eller var det händer,
det jag kan säga med säkerhet vilket jag stöder mig på forskningen är att jordens farligaste vulkan vilket vill säga Yellowstone Caldera i USA som har vuxit med två meter i höjd sedan 1921 vilket talar om att hon bygger upp tryck underifrån och detta faktum att denna vukan skulle ha haft ett utbrott för 40 000 sedan vi har nu i dag gått över tiden för hennes elakheter och att hon kan släppa all sin ilska och raseriutbrott som kan komma nu i skrivande stund denna vulkan har inte varit vaken på 640 000 år men nu till det skrämmande och det värkliga är att hon började morra för någon vecka sdan vilket inte jorden mäniskor får veta eller att vi nu har vulkaner i gång på ISLAND vilket inte heller sägs något om eller att 13 st av jordens 18 supervulkaner är i rörelse nu i dag det säger mig att vi nu börjar att närma oss någon stor förödande händelse på jorden vilket till följd av denna kommande händelse gör att man endast vill hitta någon plats att kunna ha en liten möjlighet att kunna klara sig från att DÖ,
nu tillbak till själva tråden vi som skriver det här är ett par som har nu under några år undersökt möjligheten med att leva och verka tillsammans med vår jord eller som vi själva säger gå tillbaka till mänsklighetens ursprung och nu i dag så håller vi på att planera våran återgång till naturen utan något som hällst tanke på att återvända det enda som krävs för att kunna göra en sådan här sak är att först och främs kasta av sig nutidens bekvämligheter så de vi vill säga till alla er som går i samma tankar som oss vi vet vart man kan leva utan att behöva beblanda sig med den modena mäniskan för er som är nyfikna på mer är väldigt välkommna med frågor så svarar vi så gått vi kan,
och för att förtydliga de hela så är vi endas ett helt normalt par som ar tröttnat på att stå å se på när vår jord går under bara för att mänskligheten har STORA skygglapar runt hela huvudet och inte kan innse att det är vi själva som har ställt till problemen som vi nu har över vår jord.

Söndag 11-9-16
Vi får börja med att tacka för era uppmuntrande ord.

I dag så kan vi berätta lite mer om vårat lilla projekt som vi kallar för att gå tillbaka i tiden vilket är för oss att försöka stå utanför dagens samhälle och leva på de vi själva kan odla och ta till vara på av våran natur dock inte i sverge för här har vi inte så mycke naturskog kvar vilket är väldigt synd utan vi har sökt plats i flera år och tittat på lagar dit vi ska och där har man värkligen en stor schans att kunna lyckas med de man tar sig för,
och de här är inte några oprövade vingar vi ger oss ut på utan vi har under åren satt oss själva på svåra prov med att leva utan några som hellst tillgångar sen besitter vi yrkes kunnighet på ett fler tal om råden som ex sjukvård inriktning akut sjukvård och medicin vi besitter kunskap av att odla för att överleva vi besitter även kunskap om att bygga skaffa vatten mm mm vi är med andra ord väldigt mång fassiterade personer som ska åka rättare sagt tre stycken en så länge och alla vi besitter olika saker av kunnskap som krävs för att man ska kunna genomföra en såda här sak.

så kära natur vänner som fortfarande fins kvar där ute och gömmer sig och följer med strömmen endast bara för att få genomlida varje dag av vämjelse gent emot den mänskliga rasen som endast har förstört under många tusen år varför gör inte ni som oss och lämmnar det här och tar klivet tillbaka till jorden och naturen, börja titta er runt om kring hur dagen samhälle ser ut och vad vi själva har ställt till med när man ser de de är där man inser att man inte vill vara kvar här och vara mer delaktig av förstörelsen av vår jord.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #14 skrivet: 11 sep-16 kl 17:56 »
Självklart går att ta steget och leva utanför samhället.
Men det är inte lätt.
Börja med att resonera att ni skall ta bort hälften av era kostnader.
Sedan tar ni hälften igen, och hälften igen.

Lös sedan tandvård, och sjukvård på egen hand. Koka fram ert salt på egen hand.
Osv osv.

Det stor problemet som jag ser det är att man behöver olika kunnanden.   Någon måste vara duktig på att jobba med metaller andras kunnande i att ta fram bränslen.
Givetvis kan man göra allt själv, men det innebär jobb, mycket jobb, antagligen jävligt mycket jobb och en del tur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #15 skrivet: 11 sep-16 kl 19:10 »
Självklart går att ta steget och leva utanför samhället.
Men det är inte lätt.
Börja med att resonera att ni skall ta bort hälften av era kostnader.
Sedan tar ni hälften igen, och hälften igen.

Lös sedan tandvård, och sjukvård på egen hand. Koka fram ert salt på egen hand.
Osv osv.

Det stor problemet som jag ser det är att man behöver olika kunnanden.   Någon måste vara duktig på att jobba med metaller andras kunnande i att ta fram bränslen.

Så när man skaffat alla kompetenserna som samarbetar för att nå ett gemensamt mål, vad har man då skapat.....ett samhälle?

Jag själv är lycklig över att skapa mig frihet inom det samhälle vi lever i utan att vara inbringad i träldom.

Mvh
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #16 skrivet: 11 sep-16 kl 19:35 »
Jag gissar att funderingarna var att slippa vara slav och beroende av systemet.

Mitt mål är att vara oberoende av systemet så att man inte binder upp sig på löpande saker och se hurpass mycket det går.
Sedan är det ju för visso korrekt att det förmodligen blir ett samhälle i miniatyr och att viss kontakt lär förbli med det större samhället, osv.
Jag vet inte hur TS tänkt, men min tanke är att det skulle vara öppet utåt, men fungera oberoende av konjunktursvängingar, jobb/icke jobb utanför enheten, osv.
Eftersom valuta i form av pengar och motsvarande i det vanliga samhället rör sig för mycket och inte är stabilt går det bort internt, men någon form av resursbyte blir nog nödvändigt för en del saker, samt saker som tex tillgång till sjukvård, akut brist på mat, mm om det uppstår en nödsituation, osv.
Jag jobbar deltid just nu för att kunna tackla sådant, men mitt mål är att det skall till så stor del som det är praktiskt rimligt täckas av det miniatyrsamhället kan exportera ut. (dock tänkte jag mig i vårt fall inte som en sluten sekt utan ett socialt independent experiment om förstås vad jag menar...).






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #17 skrivet: 11 sep-16 kl 20:02 »
Så när man skaffat alla kompetenserna som samarbetar för att nå ett gemensamt mål, vad har man då skapat.....ett samhälle?

Jag själv är lycklig över att skapa mig frihet inom det samhälle vi lever i utan att vara inbringad i träldom.

Mvh
Magnus

Exact. Det var dt jag ville visa på.   Man kan visserligen klara sig till stor del utan att interagera med andra människor.
Men så fort det kommer till specialkunskaper eller ren extra muskelkraft så blir det genast så att man behöver hjälp utifrån.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #18 skrivet: 11 sep-16 kl 22:16 »
Jaha...... Jag misstolkade er er  för jag trodde att ni menade leva utanför heltidsarbete-konsumtion-samhället men ändå med viss kontakt dit för saker ni inte klarar själva.

Skall man vara självförsörjande på precis allt utan kontakt med yttervärlden måste man ha ett samhälle och det skall vara relativt stort. Jag talar om hundratals mer troligt tusentalet personer.

Skall man till exempel försörja ett samhälle med järn i hyggliga mängder måste man bygga en liten masugn och en stångjärnshammare. De kräver i sin tur ganska omfattande vattenbyggnationer i någon fors och allt det där skal underhållas.
Skall man kunna omvandla en del av järnet till gott eggstål till yxor och knivar krävs dessutom en cementeringsugn och en degelugn.
Visst går det att framställa järn i blästerugn och välja lämpliga bitar av luppen till eggstål men det är ett dåligt järn och ett ännu sämre stål och mängderna är otillräckliga så man landar på en järnålderstida livsstil där varje tretumsspik är en stor dyrbarhet.
Vilken metod man än väljer är en massa arbetskraft uppbundna med malmbrytning och kolning en del av året och när blåsningen pågår mäste hyttmästaren och hyttdrängarna vara på plats dygnet runt om så himlen skulle falla ned.

Skall man försörja ett samhälle med salt för konservering måste man bränna orimliga mängder ved under saltpannorna och så måste man ha tillgång till saltvatten att fylla pannorna med. Det blir frågan om storskalig skogsskövling.
En annan möjlighet är att bryta saltet under jord men bergssalt finns inte överallt. De enda ställena där man kan framställa salt någotsånär effektivt på naturens villkor är i några få småskaliga saltgruvor och vid kusterna i varma länder där man kan låta solen göra arbetet. Det finns inga fruktbara ödemarker med gott om skog så långt söderut.

Skall ni få fram nödvändiga smörjoljor utan kontakt med den moderna världen måste ni skicka ett jaktlag på säljakt eller valfångst allt emellanåt. Säl och småval finns ju litet här och var men det förutsätter att ni är vid kusten och har nödvändiga båtar och vant manskap att bemanna dem med.
Det skall vara en speciell sorts tuffingar som skall bo under seglet i fälbåten på isen i månader utan annan eld än en liten brasa av medhavda vedpinnar i lä av båten ibland. Så gjorde fälmännen innan det fanns lyspetroleum och primuskök att koka maten på och innan billig importerad presenningsduk gjorde att de hade råd med ett specialsytt tjäld (tält) som var tätt och gick att värma upp med primusen.

För att få krut för jakt och för att spränga stenar ur åkrarna behover ni svavel och salpeter och träkol. Svavel i naturen finns bara i vulkaniska områden. Förr importerades svavel från antingen Italien eller Island. Ni behöver altså en havsgående skuta och folk som kan segla den. Salpeter utvinner man ur jorden under fähusgolvet eller av jord som överöses med piss i en sjudarlada.
Bly går att smälta fram ur blymalm med enkla metoder men blymalm finns inte överallt.
Bösspipor går att smida av ett flatjärn och så borrar man med bössnavare och riktar pipan och räfflar. Det kräver en mycket skicklig smed.

Flinta behövs både till låset på bössan och att göra upp eld med i spisen. Det finns inte överallt. Flinta importerades förr från Danmark. Då behövs skutan igen.

Järn och salt och smörjolja och krut och flinta är inga stora articklar i ett självhushållande bondesamhälle men de är absolut nödvändiga i små mängder om ni inte vill hamna på stenåldern............. mediciner är ett annat stort problem. Ni får acceptera en medellivslängd på 50-60 år bland de 60 procenten som inte dör i barndomen.


Det här är en orsak till att jag vill påverka det samhälle vi har och töja på dess gränser i hållbar riktning i stället för att ställa mig utanför.
« Senast ändrad: 11 sep-16 kl 22:22 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #19 skrivet: 12 sep-16 kl 10:19 »
Vanligt blötjärn går att göra med små satser på enklare sätt än de stora masugnarna. Även riktigt stål går att tillverka på primitivt sätt https://www.youtube.com/watch?v=n5Ya5c6Bw3k
Och har man ett litet lager av viktiga redskap när man ger sig ut så har man för många år så man hinner lägga upp lager av järn och stål. Erfarenheten får man på köpet under åren.
Flinta har transporterats över hela Sveriges kust som ballast i båtar och dumpats nära hamnarna. Annars så kunde man använda kvarts som substitut och i norra Sverige kan man se rester av dessa kvartsbrott från stenåldern och framåt.
Svavelkis är lätt att hitta.
Men behövs krutvapen utanför samhället för jakt? Då kan man använda andra metoder.
Möbler och hus kan sammanfogas utan spik. Knuttimrat har dymlingar av trä i sig. Dörrfoder och fönster fastsätts genom att skåra timmret.
Saltkokerier fanns så långt upp i landet som i Gävle, så så långt ner efter kusten kanske inte behövs för att ta hem saltvatten nog för ett år i taget?
Mineralet bergssalt heter halit och finns överallt där det finns uttorkat hav även i sverige.
Smörjolja gjordes förr av avkokta klövar från div djur. Den gulaktiga oljan var väldigt bra till symaskinen och långt in på 1900-talet stod det burkar med sån olja ute i hemmen.

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #20 skrivet: 12 sep-16 kl 11:17 »
Jag antar att ni inte hade tänkt att parasitera alls på några av samhällets skattefinansierade tjänster och inrättningar såsom vägar, sjukvård, ålderdomshem osv?

För i så fall lever man ju absolut inte utanför samhället.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #21 skrivet: 12 sep-16 kl 11:18 »
Vanligt blötjärn går att göra med små satser på enklare sätt än de stora masugnarna. Även riktigt stål går att tillverka på primitivt sätt https://www.youtube.com/watch?v=n5Ya5c6Bw3k
Och har man ett litet lager av viktiga redskap när man ger sig ut så har man för många år så man hinner lägga upp lager av järn och stål. Erfarenheten får man på köpet under åren.
Flinta har transporterats över hela Sveriges kust som ballast i båtar och dumpats nära hamnarna. Annars så kunde man använda kvarts som substitut och i norra Sverige kan man se rester av dessa kvartsbrott från stenåldern och framåt.
Svavelkis är lätt att hitta.
Men behövs krutvapen utanför samhället för jakt? Då kan man använda andra metoder.
Möbler och hus kan sammanfogas utan spik. Knuttimrat har dymlingar av trä i sig. Dörrfoder och fönster fastsätts genom att skåra timmret.
Saltkokerier fanns så långt upp i landet som i Gävle, så så långt ner efter kusten kanske inte behövs för att ta hem saltvatten nog för ett år i taget?
Mineralet bergssalt heter halit och finns överallt där det finns uttorkat hav även i sverige.
Smörjolja gjordes förr av avkokta klövar från div djur. Den gulaktiga oljan var väldigt bra till symaskinen och långt in på 1900-talet stod det burkar med sån olja ute i hemmen.

Trots allt så är det mycket som man måste kunna och hinna med.  Det tråkiga är att det tar tid, mycket tid.
Man kan tex ta en så basal sak som mat. Man blir hungrig i mars. Och vill ha morötter, det tar 2-3 månader innan man kan äta sig mätt på sådana. Om man har fröer. Och det inte blir missväxt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

neandertalaren

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #22 skrivet: 12 sep-16 kl 12:53 »
Nu sitter vi här och läser bland inläggen på denna länk och kan konstatera att utan att nämna namn tror att vi ska starta någon ny form av samhälle vilket vi nu direkt kan dementera att vi inte ska utan det handlar om en liten grupp utvalda mäniskor som har både teoretiskt kunnande och praktist kunnande för att kunna leva på det som fins utan att behöva tänka storskaligt,
en liten grupp individer klarar sig mycket bättre en ett stort sammhälle av individer,
men samtidigt ser vi att ett fler tal har fattat gallopen och förstår vad de handlar om, ett bra inlägg i dag va av karlsdotter kan ändast lyfta på mössan och buga för en sådan person som vet va det handlar om det fins inte så mycket att komentera där meren att säga at du har helt rätt i ditt tänkande,
så för att återgå till vårat lilla projekt så är det precis sådan personer vi är i dag som är med på de här lilla projektet vi är endast tre stycken med enormt mycke kunnande om hur man överlever i naturen utan några verktyg och krutvapen som exmpel så en av oss är är en väldigt duktig bågskytt så redan där faller vapen som behöver kula krut med en jakt båge är du ljudlös medans en stuttsare talar omför alla andra vart du är,
sen till metall som karlsdotter skrev så är det inte svårt när det handlar om mindre mängder som en liten smältung kan man lätt tillvärk för att kunna tillvärka de lilla man behöver eller som ett tidigare inlägg i dag det behövs inte spik och skruv en jurta kan alla med lite kunnande göra och som stol kan man ha en stubbe om det skulle vara så att man inte klarar av att göra en stol av pinnar och slanor,
men vårat lilla projekt ska inte utspela sig i sverge som jag skrev i ett tidigare inlägg så har vi för lite naturskogar kvar här med andra ord vi har inga urskogar längre de enda vi har är plantgeskog och där har vi förstört faunan under träden för alla som levande saker som levde där naturskogen stog lever inte efteråt när den planterade skogen står där,
utan vi har sökt länge och hittat väldigt stora gammla bokskogar med flera tusen årig natur som är oröd och den plats vi har valt ut ligger cirka 15-20 mil från närmast bebodda ställe som då är endast ett hus,
vi har lärt oss allt om den naturen och miljön vi har tagit reda på allt vi behöver för att kunna åka i morgon dag om vi vill men man måste också stanna upp imellan åt och tänka efter om man värkligen vill ge sig in i något sådant här och de kan vi säga att vi har gjort ett anntal gånger under åren nu men när vi har tänkt över det igen och bollat de fram och till baka med för och nackdelar om att stanna kvar här och forsätta å må dåligt på grund av samhället och hur mänskligheten beter sig då är vi väldigt fort tillbaka i våran egen planering och längtan har vuxit sig bara starkare om att få komma iväg,
så i dagsläget så håller vi på att knyta ihop alla dom lösa trådarna som blir när man planerar en sådan här sak för man ska inte tro att det är så enkelt som de låter ett sådant här projekt som vi själva kallar de för tar flera år att planera och att hitta rätt personer som vill vara med på ett sådant här projekt är ennu svårare för innan man ens tänker tanke om att vara med på något sådant här så måste man tänka på om man kan tillföra gruppen något eller om man endast skulle bli en belastning för gruppen för man måste sluta tänka som mäniskan och börja tänka lite som djuren att det är endast dom som kan till föra gruppen något som har en schans att överleva dom som är en belastning har inget där att göra.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #23 skrivet: 12 sep-16 kl 13:30 »
Det viktigaste av allt är nog att göra det man tror på och inte lyssna på vadd andra säger som vill trycka ned en och sitta i soffan med dem och glo på TV :)

Håller med fullständigt.

Man kan leva utan att lönejobba också om man får runt en verksamhet som bär och fungerar. Men man får räkna med arbetsdagar på 12-15 timmar ibland. Byteshandel, försäljning men då måste man producera något. Man behöver alltid pengar, det går inte att leva i ett land som Sverige utan pengar. På sommaren får vi in vårt kapital som skall räcka hela året. För djurhållning krävs en del utrustning som kostar, vatten, hö, halm, ensilage, kraftfodet etc. En del av detta är billigare att köpa in än att producera själva. Vi har många djur men behöver bara två rundbalar halm som vi köper för 5-600 SEK totalt. Det skulle kosta tusentals kronor att producera själva.
Många här är inte de självhushållare de låtsas vara, de köper mat i affären och häckar i tv soffan och tittat på viasat och sport. Sådant har vi inte tid med.
Men vad är definitionen självhushåll, är det samma sak som att vara oberoende eller of grid. Knappast.
Att kunna producera 90% av sin egen mat som vi gör kostar pengar det också. Vi är helt självförsörjande på kött, skulle inte behöva köpa en köttbit alls. Men det händer ändå även om det är sällsynt.
Det finns inte så att man kan odla och förvara allt ett helt år, spannmål till bröd etc.
Men man kan leva med ett betydligt större oberoende, en inre tillfredställelse som är stor när man ser hur livsmedelsindustrin funkar med all mat.
Blir det embargo/strejk/kris så påverkas vi knappast. Vi klarar oss t o m utan el ett bra tag, det finns liten elproduktion och den anläggningen kostar också slantar. Att surfa och ha kontakt med omvärlden kostar, allt kostar och allt kan man inte leva utan. Man behöver social kontakt, byteshandel fungerar lixom inte med en själv, det blir inte så kreativt.
Det är kreativitet och samarbete som utvecklat människan och den som isolerar sig går under.
Det har tagit många år att skrapa ihop alla apparater, saftmajan, anläggningar till matproduktion, jakt, slakt, djurhållning, kommunikation och verksamhet och allt har kostat. Det kostar pengar att leva utan pengar.
Man måste vara skriven någonstans, ibland blir det konflikter med myndigheter om skatter, deklarationer, avlopp, sophantering, infiltration och djurhållning. Det finns alltid någon avundsjuk jävel som vill förstöra så se upp med vem du kommunicerar med, den sortens finns det 13 på dussinet även på forumet. Viktigast av allt är att ha en plan, att förstå konsekvenserna av den. Att ha en budget i allt, för matproduktion, förvaring, konsumtion etc och förstå att det bär hela vägen.
Vi lever tryggt för vi har allt och har kunnat skaffa allt, har alltid mat året om och får intäkter så att vi kan köpa något vi behöver i verksamheten eller till oss själva, typ hygienartiklar, toapapper, tandkräm och ode-odörer och sånt skit man måste ha för att fungera.

Tänk twice lixom, och börja smått och bygg ut drömmarna med realism. Sedan är det bra att inte lyssna till alla negativa som varken kan vågar eller vill.
« Senast ändrad: 12 sep-16 kl 19:17 av Gilbert »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #24 skrivet: 12 sep-16 kl 13:44 »
Nu sitter vi här och läser bland inläggen på denna länk och kan konstatera att utan att nämna namn tror att vi ska starta någon ny form av samhälle vilket vi nu direkt kan dementera att vi inte ska utan det handlar om en liten grupp utvalda mäniskor som har både teoretiskt kunnande och praktist kunnande för att kunna leva på det som fins utan att behöva tänka storskaligt,
en liten grupp individer klarar sig mycket bättre en ett stort sammhälle av individer,
men samtidigt ser vi att ett fler tal har fattat gallopen och förstår vad de handlar om, ett bra inlägg i dag va av karlsdotter kan ändast lyfta på mössan och buga för en sådan person som vet va det handlar om det fins inte så mycket att komentera där meren att säga at du har helt rätt i ditt tänkande,
så för att återgå till vårat lilla projekt så är det precis sådan personer vi är i dag som är med på de här lilla projektet vi är endast tre stycken med enormt mycke kunnande om hur man överlever i naturen utan några verktyg och krutvapen som exmpel så en av oss är är en väldigt duktig bågskytt så redan där faller vapen som behöver kula krut med en jakt båge är du ljudlös medans en stuttsare talar omför alla andra vart du är,
sen till metall som karlsdotter skrev så är det inte svårt när det handlar om mindre mängder som en liten smältung kan man lätt tillvärk för att kunna tillvärka de lilla man behöver eller som ett tidigare inlägg i dag det behövs inte spik och skruv en jurta kan alla med lite kunnande göra och som stol kan man ha en stubbe om det skulle vara så att man inte klarar av att göra en stol av pinnar och slanor,
men vårat lilla projekt ska inte utspela sig i sverge som jag skrev i ett tidigare inlägg så har vi för lite naturskogar kvar här med andra ord vi har inga urskogar längre de enda vi har är plantgeskog och där har vi förstört faunan under träden för alla som levande saker som levde där naturskogen stog lever inte efteråt när den planterade skogen står där,
utan vi har sökt länge och hittat väldigt stora gammla bokskogar med flera tusen årig natur som är oröd och den plats vi har valt ut ligger cirka 15-20 mil från närmast bebodda ställe som då är endast ett hus,
vi har lärt oss allt om den naturen och miljön vi har tagit reda på allt vi behöver för att kunna åka i morgon dag om vi vill men man måste också stanna upp imellan åt och tänka efter om man värkligen vill ge sig in i något sådant här och de kan vi säga att vi har gjort ett anntal gånger under åren nu men när vi har tänkt över det igen och bollat de fram och till baka med för och nackdelar om att stanna kvar här och forsätta å må dåligt på grund av samhället och hur mänskligheten beter sig då är vi väldigt fort tillbaka i våran egen planering och längtan har vuxit sig bara starkare om att få komma iväg,
så i dagsläget så håller vi på att knyta ihop alla dom lösa trådarna som blir när man planerar en sådan här sak för man ska inte tro att det är så enkelt som de låter ett sådant här projekt som vi själva kallar de för tar flera år att planera och att hitta rätt personer som vill vara med på ett sådant här projekt är ennu svårare för innan man ens tänker tanke om att vara med på något sådant här så måste man tänka på om man kan tillföra gruppen något eller om man endast skulle bli en belastning för gruppen för man måste sluta tänka som mäniskan och börja tänka lite som djuren att det är endast dom som kan till föra gruppen något som har en schans att överleva dom som är en belastning har inget där att göra.


Du behöver inte vara blyg att berätta vem du tycker resonerar på ett felaktigt sätt.
Men oavsett vilket så handlar det om att bygga upp en ny samhällsform.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #25 skrivet: 12 sep-16 kl 14:00 »
Problemet är väl att många vill ha antingen- eller och med en 40 meter hög betongmur emellan och så ska allting vara perfekt från början så man kan vara självhushållande till 100% från timme 1.

Jag ser det hela mer som att var och en stegvis kan om de vill göra sig mer oberoende från den moderna samhällets grottekvarn.

Alla är vi ju olika och det som passar den en kanske inte passar den andre i längden.

Det är lätt att sitta och ha åsikter om andras sätt.

Själv skulle jag nog inte vara utan el, vatten i kran inne och tillgång till telefon eller internet. När det gäller internet etc mycket pga av att de flesta av mina vänner bor på annan ort likaså släktingar.

Men el och vatten går ju att fixa med egen brunn och nån sorts liten egen elproducerande anläggning som  man kan slå på när det behövs. Idag finns ju både minivindkraftverk och elproducerande solceller billigare än det någonsin har varit förut. En kostnad javisst, men "den som vill vara fin får investera...".

Själv känner jag min rätt bekväm med att vara ansluten till elnätet och ha kommunalt vatten, men vi har egen brunn och hink med snöre också... en rickepump vore jättebra att ha som en del i backupen..:p

Men nu svamlar jag igen....

Tillbaka till stegvis...

Förra året byggde vi växthus- till största delen återvunna prylar. I år har vi för första gången rejält med egna gurkor och tomater och jag kokte min första EGNA ketchup förra veckan. Det är en liten "seger" men ändock. Nu är det en flaska kechup mindre som jag behöver handla på ICA.

Som sagt gör saker stegvis och i en takt som passar dig själv och som ger tid för reflektion och eftertanke. På så vis är risken för bakslag mindre och risken mindre att man ger upp och flyttar tillbaka till den där lägenheten i stan....

Lycka till alla där ute..

Tulle...kung etc...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #26 skrivet: 12 sep-16 kl 14:41 »
Vi har bytt varor mot en hel låda kål t ex, våran kål blev mindre än vanligt. Det var bara spetskålen som blev något fast mindre. Man får räkna med goda år och dåliga år och ha alternativa produkter och kontakter. Fördelen med t ex jakt är att det är bra bytesvaror också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #27 skrivet: 12 sep-16 kl 17:46 »
Kanske skall sägas att jag betalar skatt till det jag använder i det vanliga samhället.
(dessutom litet mer nu i och med det som går ut för att finansiera sådant som är svårt att producera internt)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #28 skrivet: 12 sep-16 kl 18:42 »
Vi har bytt varor mot en hel låda kål t ex,
Kallas för skattebedrägeri. det är inte att leva utanför samhället utan att besjäla samhället

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #29 skrivet: 12 sep-16 kl 19:10 »
Nej, det är inte skattebedrägeri. Beloppet är ringa och räknas som gåva. En till som inte kan/vill bli självhushållare ...

När det största hindret blir en själv så är det ingen mening att försöka, man ser mera problem än möjligheter.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #30 skrivet: 12 sep-16 kl 21:44 »
Här byter vi hela tiden, mjölk mot ägg eller jordgubbar. Ägg mot hö/säd mm överskott byts mot annat.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #31 skrivet: 12 sep-16 kl 21:54 »
Nej, det är inte skattebedrägeri. Beloppet är ringa och räknas som gåva. En till som inte kan/vill bli självhushållare ...

När det största hindret blir en själv så är det ingen mening att försöka, man ser mera problem än möjligheter.

Länk till info om bytestransaktioner på Skatteverket
« Senast ändrad: 13 sep-16 kl 09:53 av Petter B »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #32 skrivet: 12 sep-16 kl 22:01 »
Här byter vi hela tiden, mjölk mot ägg eller jordgubbar. Ägg mot hö/säd mm överskott byts mot annat.

Åh vad jag blir trött av alla dessa pekpinnar. Vi byter också det vi behöver, har en stor vänkrets och vad som diskuterat i köken och byts har ingen någon makt över, vi byter det vi vill. Det som inte har skett är inte förbjudet. Så alla påhopp är lite smått löjliga.

XXX  -Otrevlig ton (:)
« Senast ändrad: 13 sep-16 kl 08:03 av Petter B »

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #33 skrivet: 14 sep-16 kl 11:13 »
Problemet är ju att "ta steget" ut ur samhället kräver saker och tjänster från samhället. Du behöver exempelvis verktyg till allt arbete som ska utföras och alla verktyg kan man inte tillverka själv (om man inte går tillbaka till stenåldern vill säga). Vad gör du nästa gång du måste ha en ny såg? Du kan ju inte köpa den i en affär eftersom du står utanför samhället och inte kan nyttja dess vägar och varuhus. Dessutom har du inga pengar att köpa en såg för.

Bara en sådan sak som ljus? Du kan ju inte ha elektricitet om du ska stå utanför samhället. Du kan inte heller ha fotogenlampor eftersom du inte kan köpa fotogen. Möjligtvis kan du tvinna en egen veke av gräs och doppa den i talg från djur du slaktat men det känns som att allting blir extremt jobbigt.

Hur gör du med kläder? Sy kläder går ju alltid men till det behöver du nålar, tråd och tyg som du måste framställa.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #34 skrivet: 14 sep-16 kl 13:24 »
Det går inte att leva utanför samhället eftersom alla är del, av det samhälle/land dom befinner sig i.
Människor har alltid varit beroende av andra människor på ett eller annat vis.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #35 skrivet: 14 sep-16 kl 15:02 »
 Eremiterna i tajgan : [en rysk familjs kamp för att överleva i den sibiriska vildmarken]

Mitt ute i ödsligaste Sibirien upptäckte några ryska geologer tecken på mänskligt liv från luften. Där borde ha funnits bara vilda djur. En ovanlig familjs öde avslöjades för världen!
1978 upptäckte några geologer på uppdrag i Sibirien en familj, som levt isolerad från civilisationen i 40 år. Området vid floden Abakan i Altajbergen söder om Bajkalsjön, är ytterst svårtillgängligt med oändligt stora skogar. Elektricitet, radio och tv var helt okänt för familjen Lykov, som levde på det som skogen gav och lite jordbruk.
 
De var gammaltroende - en religiös sekt med anor från tiden före Peter den store. Rädslan för att tvingas överge sin tro, var skälet till att de hållit sig undan bygemenskapen.1993 när boken skrevs, så var bara den yngsta dottern Agafja i livet. De övriga familjemedlemmarna, låg begravda intill den enkla stugan. Agafja var dock fast besluten att fortsätta med sitt ensliga liv i vildmarken.
 
Familjen Lykovs öde, väckte stor uppmärksamhet när nyheten kom ut i hemlandet, dåvarande Sovjetunionen. Boken är illustrerad med svart-vita fotografier och kartor. En märklig historia rullas upp i denna bok!

https://www.youtube.com/watch?v=tt2AYafET68

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #36 skrivet: 14 sep-16 kl 18:15 »
Problemet är ju att "ta steget" ut ur samhället kräver saker och tjänster från samhället. Du behöver exempelvis verktyg till allt arbete som ska utföras och alla verktyg kan man inte tillverka själv (om man inte går tillbaka till stenåldern vill säga). Vad gör du nästa gång du måste ha en ny såg? Du kan ju inte köpa den i en affär eftersom du står utanför samhället och inte kan nyttja dess vägar och varuhus. Dessutom har du inga pengar att köpa en såg för.

Bara en sådan sak som ljus? Du kan ju inte ha elektricitet om du ska stå utanför samhället. Du kan inte heller ha fotogenlampor eftersom du inte kan köpa fotogen. Möjligtvis kan du tvinna en egen veke av gräs och doppa den i talg från djur du slaktat men det känns som att allting blir extremt jobbigt.

Hur gör du med kläder? Sy kläder går ju alltid men till det behöver du nålar, tråd och tyg som du måste framställa.

En bra såg går att vässa länge men till det behöver man filar. En sågfil måste ha väldigt bra tandkvalitet på filen och därfär kan man inte hugga sågfilar själv. Förr eller senare tar sågbladet slut och de går inte att tillverka utan valsverk och tillgång till bra homogent degelstål.
Före det fanns maskinhuggna filar och sågblad av valsat degelstål fanns det faktiskt bågsågar med blad av brännstål men de var ineffektiva och användes sällan.
Jag har sett delar av en gammal båt som var byggd utan såg. Jag har också sett timmerhus som är byggda utan såg. Det går att göra allt med yxa och kniv och stämjärn men det tar mycket tid och slösar virke.

Före de billiga fabriksgjorda ljusens tid och före petroleumlampornas tid var det pärtstickor som gällde. Långa stickor av kådig furu som man kunde tända ena ändan på. Sedan satta man fast pärtstickan i en springa i stockväggen eller i en pärtkraka och så hade man dålig arbetsbelysning i cirka 10 minuter. Under pärtan hade man en pyts med vatten för att inte fallande kol skulle sätta eld på trägolvet.
I huvudsak var det ändå den öppna spisen som gav ljuset. Alla bodde i ett rum och i spisen eldade man från morgon till kväll på vintrarna. Tangdankar var en sorts ljus stöpta av talg i en strupe men de var dyrbara och användes sparsamt. Då man skulle gå i fähuset kunde man sätta en talgdank i en lykta för pärtstickor var eldfarliga i fähuset.

Tråd går att spinna och tyg att väva och nålar att smida. Mycket arbete men det går.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #37 skrivet: 14 sep-16 kl 19:08 »
Ja, en del av huvudsyftet med just mitt experiment är att undersöka hur långt det är realistiskt om man får tänka till litet kring saker man tar för givna i det dagliga livet, hur skulle det tex vara om man inte kom åt matbutiken annat än typ flera månaders mellanrum, osv.

Tror det skulle bli en högst nyttig tankeställare kring hur ohållbart och sårbart vårt moderna samhälle egentligen är om man tänker efter, jag menar detta är ju långt i från en självklarhet i hela världen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #38 skrivet: 14 sep-16 kl 23:20 »
Det mesta går men det krävs insikt och planering och en hel del hårt jobb.
Vatten är livsviktigt och nödvändigt rinnande vatten ser dom flesta som självklart idag, det blir helt annorlunda om man ska hämta allt från en källa... vatten idag är inte tjänligt i naturen på alla ställen som det en gång var.. exempelvis.
Tvätt disk bada, tvättmedel ?
Enkla saker som kärl att dricka ur,

Ska man klara sig så behövs protein och det är inte lagligt att gå ut i skogen och skjuta sig ens en hare.
Inte ens fiska sig lite kräftor.

Det är inte samma frihet i Sverige som i Ryssland där man kan gå ut i vildmarken och bygga sig en hydda å leva där.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #39 skrivet: 15 sep-16 kl 10:09 »
Tråd går att spinna och tyg att väva och nålar att smida. Mycket arbete men det går.

Frågan är bara vart man ska få tråden ifrån. Odla lin och på något vis omvandla det till tråd?

Jag skulle vilja påstå att det i princip är omöjligt att leva utanför svenska samhället om man inte är en så pass stor grupp att några kan specialisera sig på vissa saker, exempelvis smide, klädtillverkning osv.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #40 skrivet: 15 sep-16 kl 10:22 »
om man inte är en så pass stor grupp

så enda sättet att leva utanför samhället är alltså att skapa ett samhälle....? :D (definitionen av samhälle: Ett samhälle är en grupp av människor som förenas av ett nätverk av sociala relationer med viss varaktighet och kontinuitet. Ett samhälle är territoriellt avgränsat och individerna i samhället delar gemensamma institutioner samt, i högre eller lägre grad, en gemensam kultur och tradition.)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #41 skrivet: 15 sep-16 kl 11:05 »
Lin och ull är ju inget omöjligt att skapa tråd av, tom nässlor går att göra tråd av.
Håller med livet blir lättare om man har en grupp och individerna i gruppen kan olika hantverk.
Ja ett eget samhälle i samhället, så går det att klara sig ganska bra utanför till stor del.
Så som det varit innan hade varje by en smed utan verktyg går ingenting, herdar(djurhållning), läkekunnig kunnig, odlingskunnig,timmerkunnig, förädling av mat, dvs konservering (torka, syra, sylta,inkokning, förvaring) förädling av skinn/hudar, lin/ull, näver, växtfärgning.
Säd - vidareförädling till mjöl
Endel kanske vill ha  ost mjölk, fil, yougurt, smör - hur gör man det ?
Kött ? slakt vidareförädling mm.
Kanske behövs någon som kan göra saker i porslin tallrikar muggar mm

Bofast eller nomadiskt ?

Taiga nomaderna https://www.youtube.com/watch?v=KDIC4pvgXqU


Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #42 skrivet: 16 sep-16 kl 12:24 »
så enda sättet att leva utanför samhället är alltså att skapa ett samhälle....? :D

Precis! Man skapar ju ett eget samhälle som står utanför dagens Sverige m.a.o.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #43 skrivet: 16 sep-16 kl 17:15 »
½ OT & på utrikiska, men det blir lite på samma sätt som definitionen av universum i Liftarens Guide till Galaxen
Citera
“The Hitchhiker's Guide to the Galaxy's definition of "Universe":

The Universe is a very big thing that contains a great number of planets and a great number of beings. It is Everything. What we live in. All around us. The lot. Not nothing. It is quite difficult to actually define what the Universe means, but fortunately the Guide doesn't worry about that and just gives us some useful information to live in it.

Area: The area of the Universe is infinite.

Imports: None. This is a by product of infinity; it is impossible to import things into something that has infinite volume because by definition there is no outside to import things from.

Exports: None, for similar reasons as imports.

Population: None. Although you might see people from time to time, they are most likely products of your imagination. Simple mathematics tells us that the population of the Universe must be zero. Why? Well given that the volume of the universe is infinite there must be an infinite number of worlds. But not all of them are populated; therefore only a finite number are. Any finite number divided by infinity is zero, therefore the average population of the Universe is zero, and so the total population must be zero.

Art: None. Because the function of art is to hold a mirror up to nature there can be no art because the Universe is infinite which means there simply isn't a mirror big enough.

Sex: None. Although in fact there is quite a lot, given the zero population of the Universe there can in fact be no beings to have sex, and therefore no sex happens in the Univers

Man måste sätta saker i perspektiv och resultatet varierar med perspektivet.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #44 skrivet: 16 sep-16 kl 17:39 »
 Håller med.

Ska man flytta ut i ett vildmarksområde, utan att ens idka handel med omgivningen, så kräver det stora uppoffringar och extremt med arbete.

Verktyg av olika slag, sådant som salt, för att inte nämna mediciner och läkarvård...

Om visionen är att leva med stenåldersteknologi, så kan man kan jag förstå. För att leva mer järnåldersmässigt, så behöver man  ::) helt enkelt ett samhälle!

Alltså en såpass stor grupp, som har tillgång till tillräckligt med mark och naturresurser, för att man ska kunna leva som en isolerad "koloni".

Att ställa sig lite vid sidan om "samhället" som man råkar tillhöra, minimera sitt lönearbete och vara så självförsörjande som möjligt, är väldigt rimligt och dessutom görbart.
Köpa en markbit med eller utan hus, bygga, odla, föda upp gör, köpa t.ex. verktyg, salt och kaffe, sälja produkter till omgivningen, låta barnen gå i skolan, ha tillgång till läkarvård vid behov....

Min personliga åsikt är att de som inte vill låta sina barn se resten av världen, träffa andra människor och gå i skola med andra barn, är extremister, som indoktrinerar barn med enda utvald sanning...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #45 skrivet: 16 sep-16 kl 19:15 »
Det finns två-tre alldeles utmärkta serier som man kan se igenom om man funderar på att leva off-grid.

Den ena heter Montain men.  Där följer man ett par jägare, en med ett etablerat självhushåll och en som i de senaste säsongerna har etablerat ett helt nytt boställe i Alaska efter ha vandrat närmare 60 mil.

Life below zero. Om folk i Alaska som lever mer eller mindre som självhushållare.

Railroad Alaska har ett par offgridders.

Sedan har vi en serie om familjens Kilschers som driver ett smallholdings i södra Alaska.

Och sedan är det en serie till om en liten by där folk sysslar med både det ena och det andra.

Oavsett var dom bor och verkar så klarar ingen sig helt och hållet på egen hand.
Man måste ta hjälp av folk utifrån till både det ena och det andra även om man i absolut längsta utsträckning försöker klara sig på egen hand då det inte alltid är så enkelt att sticka ner till järnhandeln.
Utan det är en enkel resa på 60 mil dit.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #46 skrivet: 19 sep-16 kl 00:15 »
Fina film tips ! Tackar Vilden !
Sevärt är en serie som kallas Happy people.
Del 1 av 4 här: https://www.youtube.com/watch?v=fbhPIK-oBvA
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #47 skrivet: 19 sep-16 kl 09:47 »
Som allt boende är det 3 saker som är viktiga, läget, läget & läget :)
Rätt plats på jorden & en smula arbetsinsats verkar man klara sig med en frisk kropp.
https://www.youtube.com/channel/UCAL3JXZSzSm8AlZyD3nQdBA
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #48 skrivet: 19 sep-16 kl 11:18 »
Som allt boende är det 3 saker som är viktiga, läget, läget & läget :)
Rätt plats på jorden & en smula arbetsinsats verkar man klara sig med en frisk kropp.
https://www.youtube.com/channel/UCAL3JXZSzSm8AlZyD3nQdBA

Ja TiB och jag tittade på dom filmerna här om dagen och då får jag väl tillägga att det krävs lite mer här i Sverige.
Men mkt fina filmer som nog borde inspirera och ge ideer.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #49 skrivet: 19 sep-16 kl 13:18 »
Sedan kan man faktiakt ställa sig frågan.

Varför har man skapat grupper, samhällen ett samhälle från första början?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #50 skrivet: 19 sep-16 kl 15:40 »
Sedan kan man faktiakt ställa sig frågan.

Varför har man skapat grupper, samhällen ett samhälle från första början?

Därför att människor trivs med likasinnade  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #51 skrivet: 20 sep-16 kl 08:21 »
Därför att människor trivs med likasinnade  :)

Somliga tycks trivas med att bråka också, med mer eller mindre oliksinnade. Alltid kan man hitta nåt att bråka om.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #52 skrivet: 20 sep-16 kl 10:10 »
Som tex om det går att leva utanför samhället...  ;)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #53 skrivet: 20 sep-16 kl 11:34 »
Somliga tycks trivas med att bråka också, med mer eller mindre oliksinnade. Alltid kan man hitta nåt att bråka om.

Ja endel både söker och skapar konflikter och dom blir ju inte trivsamma bland människor som vill leva i harmoni och samklang med sig själv och omgivningen.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #54 skrivet: 20 sep-16 kl 11:56 »
Som tex om det går att leva utanför samhället...  ;)

Det går men frågan är hur länge. Nej, det går inte helt ut, om man tänker livet ut.
Att finnas jämte systemet går en tid men som grupp kan man ha system i systemet.
Man kan göra system som är mer eller mindre självförsörjande och sälja eventuellt överskott, jobba deltid ibland.
Låga inkomster ger låg pension men kanske det räcker om det man byggt upp verkligen är självförsörjande.
Som del av samhället behövs alltid pengar.

Även om man är i grupp så behövs pengar för sophämtning fastighets skatt mm
Man kan bli sjuk och behöva mediciner, olyckor mm.





Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #55 skrivet: 20 sep-16 kl 12:09 »
Man kan inte leva utanför samhället någon längre tid.
men man kan leva parallellt med samhället och sträcka ut en hand och ta emot det som man inte vill vara med och betala.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #56 skrivet: 20 sep-16 kl 13:16 »
Eller så är vi alla så indoktrinerade i systemet att vi inte vet annat...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #57 skrivet: 20 sep-16 kl 13:51 »
Eller så är vi alla så indoktrinerade i systemet att vi inte vet annat...


En av anledningarna att man skapade samhällen bosättningar var av bekvämlighet.
Det tar lika lång tid för en jägare att lägga ett villebråd till en person som att föda tio.
Är det sedan så att jägaren är ytterst skicklig och helt värdelös till att bygga hus eller sköta odlingar så är det bäst att denne sysslar med det och någon annan bygger hus och odlar.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #58 skrivet: 20 sep-16 kl 15:20 »
Man kan inte leva utanför samhället någon längre tid.
men man kan leva parallellt med samhället och sträcka ut en hand och ta emot det som man inte vill vara med och betala.

Hur menar du nu? Man ska väl inte ta emot saker från "samhället" som man inte själv är med och finansierar?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #59 skrivet: 20 sep-16 kl 16:33 »
Hur menar du nu? Man ska väl inte ta emot saker från "samhället" som man inte själv är med och finansierar?
Undrade jag med !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #60 skrivet: 20 sep-16 kl 16:46 »
Du kan leva utan för samhället men vare sig du vill det eller ej så står det sjukhus och väntar på dig, det finns vägar att åka på, räddningstjänsten rycker ut när det blir skogsbrand och din stuga brinner upp. Hela samhällets skyddsnät står till ditt förfogande, någon måste betala. Varför ska vi "i" samhället betala för dig bara för att du vill leva i en utopisk dröm.
nej det går inte att i längden leva utanför samhället

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #61 skrivet: 20 sep-16 kl 16:58 »
Eller så är vi alla så indoktrinerade i systemet att vi inte vet annat...
Nej alla är inte så indoktrinerade. Ett liv utanför det vi kallar samhället är inget bekvämt liv men kan vara ett lyckligt liv... inte samma sak.
Om man tittar på kvinnan som föddes och växte upp utanför samhället så går det ju att leva av naturen om man har utsäde, djur,verktyg och redskap och framför allt kunskap. Saknas kunskap så är äventyret över inom ett år.
Den ryska familjen hade med sig saker från det som vi kallar samhället.
Familjen som bodde i vildmarken i ryssland hade 3 barn som dog av att dom blev smittade av dom som fann dom.
Det fanns ingen antibiotika så barnen dog.
Enkla små sår kan vara dödliga.

Har man djur med sig så hamnar man i inavels problematik över tid.



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #62 skrivet: 20 sep-16 kl 17:10 »
För att inte tala om att en liten grupp människor själva blir inavlade efter ett par generationer.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #63 skrivet: 20 sep-16 kl 17:12 »
Du kan leva utan för samhället men vare sig du vill det eller ej så står det sjukhus och väntar på dig, det finns vägar att åka på, räddningstjänsten rycker ut när det blir skogsbrand och din stuga brinner upp. Hela samhällets skyddsnät står till ditt förfogande, någon måste betala. Varför ska vi "i" samhället betala för dig bara för att du vill leva i en utopisk dröm.
nej det går inte att i längden leva utanför samhället

Ok nu förstår jag hur du menade. Ja så är det ju.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #64 skrivet: 20 sep-16 kl 17:16 »
För att inte tala om att en liten grupp människor själva blir inavlade efter ett par generationer.
:) ja om dom ska föröka sig med, folk lever dock betydligt längre än djur så det tar ju tid innan den problematiken uppstår.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #65 skrivet: 20 sep-16 kl 20:08 »
Hur menar du nu? Man ska väl inte ta emot saker från "samhället" som man inte själv är med och finansierar?


Självklart!     Människan är av naturen väldigt bekväm av sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #66 skrivet: 21 sep-16 kl 16:14 »
Intressant att trådstartaren bara gjorde ett inlägg och sen försvann.

Det är iaf intressant den här känslan som en del känner att "samhället är ont" och att man då längtar efter att komma därifrån till en livsstil som med tiden förskönats och där det fina delarna gallrats ur historien, men man glömmer alla de bedrövliga delarna som generationerna vartefter vill glömma.

Många är vi väl som drömt om att bara ge sig ut och leva av vad som naturen ger?
 https://www.youtube.com/watch?v=xugVC41uHbs

Det är få förunnat att kunna "leva" utanför samhället men samtidigt är det en stor del som lever utanför samhället som inte vill annat än att få vara en del av det.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #67 skrivet: 22 sep-16 kl 10:36 »
Bra inlägg permission.
Vem som helst kan prova på att vara ENSAMMA i naturen ett par veckor dom flesta klarar inte en vecka.
Killen i filmen är inte rustad för vildmarken varken mentalt eller kunskaps mässigt.
Dom flesta klarar inte ensamhet ens I samhället.
Behöver appar och FB för att ha kontakt med andra.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #68 skrivet: 22 sep-16 kl 11:43 »
...
Många är vi väl som drömt om att bara ge sig ut och leva av vad som naturen ger?
 https://www.youtube.com/watch?v=xugVC41uHbs
...
Tittat på Ed och tycker att han går väl långt i sitt experiment, han svälter och utsätter sin kropp för onödiga strapatser men det allra värsta är att han egentligen inte alls klarar att vara utan andra människor under en så lång period. Människan är en social art som behöver närhet och möjlighet att kommunicera med andra. Ensamheten påverkar honom oerhört mycket mentalt vilket gör att han även får svårare att klara av de andra delarna i vildmarkslivet.
Utfallet av hela experimentet hade blivit ett helt annat om de varit två människor ute i vildmarken, möjligen hade en ensam människa med sin hund rett ut det ganska bra, eftersom hundar är domesticerade och kommunikativa på sin egen nivå.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #69 skrivet: 22 sep-16 kl 15:43 »

Självklart!     Människan är av naturen väldigt bekväm av sig.

Ska jag tolka dig som att du tycker att det är acceptabelt att bara nyttja samhällets resurser utan att själv bidra?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #70 skrivet: 22 sep-16 kl 15:53 »
En grej jag kom att tänka på, om jag (i teorin) skulle ha någon form av valutareserv, men som är mer stabil över tid än vanliga pengar, sedan använde man den om man tex behövde vård och liknande, då skulle det faktiskt kunna funka i teorin...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #71 skrivet: 22 sep-16 kl 17:52 »
Ska jag tolka dig som att du tycker att det är acceptabelt att bara nyttja samhällets resurser utan att själv bidra?

Nu väljer du att försöka vända frågan till en personfråga.

Svaret beror på nej, ja, kanske.   
Läs reflektionen och sätt in den i sammanhanget!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #72 skrivet: 23 sep-16 kl 13:05 »
Ed Wardle är definitivt ingen mespropp däremot är hans experiment av de mer extrema slagen, liksom de andra äventyr han är känd för är också rätt extrema och kräver psyke.
Ett annat exempel är den ska Grizzlyman som levde ensam ute i vildmarken med grizzlybjörnarna, men han var ist en extrem personlighet i sig och man hade nog behövt vara lika störd som honom för att klara det han sysslade med, det blev ju så småningom hans död.

Man kan ju förstå de som längtar tillbaka till något, hur många har inte sett och växt upp med Barnen i Bullerbyn och eller Emil i Lönneberga och tycker att det är riktigt trevliga miljöer, det många inte förstår och vet är det enorma slit som krävs för att leva på det viset, det är ju våra farmödrar och mormödrar mfl som lagt grunden till dagens samhälle, genom deras slit och uppoffringar.

Många har säkert sett Hästmannen (om inte så gör det) och man ser där ganska snart hur problemfylld hans vardag är och man uppfattar också att en ensam person inte är särskilt stark, är man ensam i det drömsamhälle en del verkar vilja leva i (anno ca 1915-1925) så går man normalt sett under efter en tid, eller tvingas tillbaka till det samhälle som finns idag.

Jag efterlyser en förklaring till varför samhället idag är så dåligt men får sällan en som verkar vettig.

xlab

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #73 skrivet: 10 dec-16 kl 20:17 »
Tipp inte provat själv: har ni någon bondgård, eller annan typ av kreatur /uppfödning så ta en bilmotor  och koppla in den till en rötkammare (ståltank av något slag) ta dynga från nån bonde och röt ur det i tanken , börja med att borra ett håll i tanken på cs 25 mm för att kopla en slang. Sen har ni drivmedel till motorn, nu skaffa  ni en 1/3-fas generator på ca 8 Kw och nu har ni elen klar. För värm sommar året lägg en PEM-slang på svart plåt ca 15 m och nu har ni varmvatten på sommar halvåret, för vintern ta ettstålrör och gör ett par loppar och plaser det i en öppen spis eller i en eldningstunna så är varmvattnet delvist löst på vinterhalvåret.
PS tittar på likvärdiga lösningar sj (gå in på www.ribons.se så berättar jag mer om avloppp som jag fått ok från kommunen, kostade mig 500 kr)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #74 skrivet: 10 dec-16 kl 20:21 »
Nej hör du xlab...... nu tycker jag att du skall ta reda på fakta!

Visst går det att köra en motor på biogas men det krävs stora mängder dynga och en betydligt mer komplicerad anläggning. Bland annat måste motorn byggas om.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser