Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunstsynka mjölkfår  (läst 3542 gånger)

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
Brunstsynka mjölkfår
« skrivet: 03 aug-14 kl 20:25 »
Hej
Förra året var vår lammningsperiod 3 månader. Vilket INTE funkar när man har mjölkproduktion. (vi släppte in en ungbagge till 26 st tackor, 19 blev dräktiga.)

Nu i år tänkte vi göra om och göra rätt. Men. Det finns problem som ställer till det.
Våra baggar+årets bagglamm går i hagen 3 m ifrån tackornas. Och det finns ingen annan möjlighet heller då vi har betesbrist.
Går det att få de synkade?
Hur ska vi gå tillväga?

Vi kommer dessutom behöva ha 2 st betäckningsgrupper.

Tacksam för lite snabba svar.

(har redan sökt på google och här på forumet).

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Brunstsynka mjölkfår
« Svar #1 skrivet: 03 aug-14 kl 23:14 »
ingen som kan det här med att synkronisera brunster?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Brunstsynka mjölkfår
« Svar #2 skrivet: 04 aug-14 kl 11:13 »
Nu har inte jag får, utan getter, men jag mjölkar oxå. Några tankar:
Hondjur som går i grupp kan ofta brunstsynkronisera sig av sig själva på något/några dygn när! Att din lamningsperiod blivit 3 månader lång kan knappast anbart bero på att tackorna inte varit synkade i sina brunster, hade de varit helt osynkade hade ju lamningsperioden bara blivit c:a 3 veckor lång om alla blivit dräktiga på första brunst. Snarare kan det vara ett baggproblem, det kanske inte är helt lyckat att använda en helt oprövad ungbagge för att betäcka så många som 26 stycken? Att 7 av dem dessutom gått tomma tyder på baggbekymmer. Det behöver inte vara totalt kört för den baggen, det kan vara exempelvis mineralbrist eller tillfällig sjukdom som satt ner hans fertilitet, kanske ett samtal till veterinären om baggen fortfarande är i livet?
Funderar oxå över ert val av betäckningstid, har ni släppt baggen när ni observerat att de flesta tackorna börjat brunsta, eller släppte ni honom innan det?
2 betäckningsgrupper går att ordna genom att ha dem i skilda hagar (om ni betäcker tidigt) eller dela av med en mellanvägg i fårhuset (om ni betäcker under stallsäsongen). Eller tänker ni er att betäcka de olika grupperna vid olika tidpunkter?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Brunstsynka mjölkfår
« Svar #3 skrivet: 04 aug-14 kl 23:05 »
Jo men olika grupper begriper vi hur man gör ;-)

Baggen misstänker vi helt enkelt var för ung och inte orkade med damerna var i något dålig kondition. Baggen lever idag och har vuxit till sig och kommer troligen göra ett betydligt bättre jobb i år.

Men, vi hade som sagt önskat att lyckats få de en aning mer samlade. Iaf alla på en månad hade ju varit trevligt.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Brunstsynka mjölkfår
« Svar #4 skrivet: 05 aug-14 kl 10:15 »
Jag försökte med brunstsynkronisering förra året, jag är nöjd med resultatet.

Jag sydde ett förkläde till baggen som han fick ha när han kom in och umgicks med tackorna 14 dagar innan "skarpt" insläpp.  9 av 10 tackor blev betäckta på de 12 dagar han fick vara hos dem, jag tror att 7 av dem lammen första veckan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Pamina

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Brunstsynka mjölkfår
« Svar #5 skrivet: 25 okt-16 kl 10:36 »
I vilken skick var tackorna när ni började med betäckning? Om dem är för mager efter en krävande mjölksäsong blir dem inte dräktig med detsamma. Ger dem kanske mer kraftfoder eller sinar dem lite tidigare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser