Det kan vara lämpligt att börja med att göra en "grovluftning" av alla hjulcylindrar, sedan vänta en stund (kanske över natten) innan man går runt och luftar på alla ställen en gång till för att få ut det sista. Om bilen har skivbromsar och belägg eller skivor är slitna så att kolvarna är långt ute ur bromsoken, så kan man underlätta luftningen genom att trycka tillbaks kolvarna in i oken (det brukar vara lätt gjort med en stor polygrip eller rörtång om det finns en utstående kant på bromsbelägget man kan få grepp på). Gör detta medan luftnippeln är öppen.
Om bilen har tryckreduceringsventil för bakbromsarna så kan det eventuellt finnas en luftnippel på den också. Om den ventilen är lastkännande (hopkopplad med bakfjädringen via ett stag, fjäder eller liknande) så bör man läsa på i bilens verkstadshandbok om hur luftningen ska gå till. Det kan tänkas t ex antingen att bilen ska stå uppallad med bakhjulen hängande fritt när man luftar en sådan ventil, eller att man ska haka loss något stag vid luftningen. Det finns många olika konstruktioner, alla med sina egenheter.