Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solceller i tält?  (läst 3380 gånger)

Mamma

  • Inlägg: 62
solceller i tält?
« skrivet: 18 jun-14 kl 22:47 »
Jag vill gärna testa att bo i tält i ett tag, det enda jag tänker på är energi till bärbar dator, jag vill helst använda mig av solceller eller annat alternativ som inte kräver kablar och installationer mm, vad har ni för tips?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: solceller i tält?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-14 kl 23:37 »
Här har du lite priser och watt att jämföra med din dators förbrukning och plånboks innehåll  ;)

Hoppsan, glömde länken   http://erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator
« Senast ändrad: 18 jun-14 kl 23:51 av Själv är bäste dräng »

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: solceller i tält?
« Svar #2 skrivet: 18 jun-14 kl 23:58 »
Skulle tro att solcellerna fungerar mycket bättre utanför tältet.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: solceller i tält?
« Svar #3 skrivet: 19 jun-14 kl 00:02 »
Hur ska du få elen från solcellen till datorn utan kabel? Det går åt en stor j-a solcell för att få till en schysst ljusbåge.  ;)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: solceller i tält?
« Svar #4 skrivet: 19 jun-14 kl 00:29 »
Att bo i tält är härligt! Kolla på smartasaker.se, där finns en solcellsladdare för mobiler och paddor. De har även en vevbar laddgrej men den verkar inte så bra. Vet också att det finns en sorts sol och vevladdad nödradio med usb-portar och inbyggd lampa att köpa någonstans.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: solceller i tält?
« Svar #5 skrivet: 19 jun-14 kl 07:51 »
För ca 20 år sedan var det någon importör som tog in ett gigantiskt parti vev-och-fjäderverks-drivna radioapparater från Sydafrika till Sverige. De där dyker fortfarande upp i handeln då och då. Tyvärr är de av rätt undermålig kvalitet, det är några plastkugghjul i fjäderverket som alltid brukar gå sönder.
Så här ser den ut. http://www.thevalvepage.com/radios/baygen/freeplay/freeplay.htm

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: solceller i tält?
« Svar #6 skrivet: 19 jun-14 kl 22:30 »
...vad har ni för tips?

Kan du tänka dig att använda en mobil istället för datorn?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 6 användare (3 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser