Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet  (läst 10079 gånger)

Otto_von_Grisahue

  • Gäst
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #20 skrivet: 01 feb-14 kl 14:51 »
Den nya mono panelerna ger upp till 45V DC ut och de nya växelriktarna klarar 3-400V DC in. Man kan koppla 8 paneler direkt till växelriktaren och få upp V DC så att kablaget blir enkelt och rimligt.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #21 skrivet: 01 feb-14 kl 20:29 »
Kollade länken Otto en fantastisk utveckling 1998 gav jag 10000 för en 120wattare 12volt.......Jag tror absolut att det är riktigt att motorstyra för att optimera effektutaget men för egen del får det vara jag gör som jag gjort tidigare svetsar ihop vinkel och plattjärn galvar alltihop och bultar fast det utav helvete rätt i söder i toppen på masten (13meter) om det någon gång har stormat här i Dalsland så tyckte jag det räckte när den lilla snurran svajade där uppe vindfånget blir ganska bra på såpass stora paneler 250ggr2.Panelerna på huset kan jag vinkla upp alltefter som solen höjer sig och det har absolut märkbar effekt men problemet är nog inte sommaren för dom flesta utan vintern.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #22 skrivet: 14 jan-15 kl 20:02 »
Jobbade med solceller när fabriken lades ner i Nordnorge. Gick inte ens att ge bort wafers på slutet. Det hela tog slut på ett år och hundratusentals wafers blev osålda. Vi gjorde ett framgångsrikt test på monolikeceller sen var det slut. Marknaden störtdök 2011.

Vi har bara invertern igång när det behövs. Fjärrstyrning ska installeras på ovan och nedervåning. Sätter en vippströmbrytarr på 12V uttaget. Har klarat vintern. November var dåligt men nu får vi laddning soliga dagar. Kör bara belysning och lite dator. Tekokning gör vi sen när inte vedspisen behövs. Vi har 200W maxeffekt på panelerna, 750W inverter och 200Ah.
/Jan

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #23 skrivet: 20 jan-15 kl 09:09 »
När det gäller växelriktarval så bör du satsa på en modern ren sinusvåg, jag skulle behålla den stora du redan har för att köra vattenpump etc och köpa en mindre för små laster, de moderna växelriktarna av god kvalitet har ofta en verkningsgrad på över 94% samt en tomgångseffekt på endast någon Watt, de har även fördelen med en stanbyfunktion som gör att den endast förbrukar ström för elektroniken (mindre än 1Watt)  som ska avgöra om den behöver hoppa igång igen.

Sen är det som vanligt, dra ner på allt som är onödiga elenergislukare i sammanhanget, installera solceller så att de räcker och att solen kommer åt dom med möjlighet att ändra vinkeln vintertid.
Sätt en upp vindsnurra, utöka batteribanken om du kommer över till bra pris, för har du en stor bank så kan du ju alltid ladda upp den i samband med ev byggnationer som kräver elverk

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #24 skrivet: 20 jan-15 kl 12:41 »
Det mest optimala borde vara en stirlingpanna. Elda för värme Stirlingmotorn hoppar igång och laddar batteribanken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #25 skrivet: 20 jan-15 kl 13:59 »
har du ingen tillgång till vind där du bor?
hur mycket tid och pysslande vill du göra för att få en lösning?
Sätter du en gengas panna inne och en motor till den som drar runt en generator eller 3fas motor så får du allt du är ute efter, el , värme och något att titta på ::)


kolla även över alla saker du har så förbrukningen ligger så lågt som möjligt

husbehov

  • Gäst
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #26 skrivet: 29 maj-15 kl 08:03 »
hej tänkte bjuda på lite energitips (mitt andra inlägg på alternativ)  :) jag håller på att utveckla en liten micropelletspanna som inte kommer dra någon el , man kan koppla på varmvatten till dusch och kommer även att ha möjlighet  att koppla på ett element eller liknande på självcirkulation via termostat (omvänt eventuellt solfångare). kanske även ha en termoelektrisk generator på ca 15-20 w . den går på gravitationsmatning och en liten lösning jag kom på ;) har testat den för värme i ca 3 år och sätter man den på sparlåga så räcker pelletsen väldigt länge . och effektiv , det är den för den kan vara rödglödgad på brännardelen och så kan man hålla handen på den oisolerade skorstenen :) bra förbränning ! mera tester idag blir det .  tänkte även tipsa om en effektiv dator , intel computer stick . man sätter den i hdmi:n bak på tv:n och driver den med microusb . jag kör en scantic 24" 12v tv som drar 25w som den ska fästas på :) kör redan på sol och vindkraft men har 230v oxå till frys och varmvattenberedare som snarast ska bort! . försöker undvika inverter helt . matkällare som kyl och en 12v frys skall inhandlas så fort möjligheten finns . mvh david

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #27 skrivet: 29 maj-15 kl 09:02 »
Det mest optimala borde vara en stirlingpanna. Elda för värme Stirlingmotorn hoppar igång och laddar batteribanken.


Ja, det är inte tokigt. Priset kan dock vara lite tråkigt om man idag, i Sverige, vill ha en nyckelfärdig enhet. Halva priset i utlandet (som så många gånger när man tittar efter något annat än kläder och tv-apparater). Jag har tittat lite på WhisperGen, en färdig enhet som sätts in i hus (subventionerat i England) 8 kW värme och 1 kw el. Storebro (båtbyggarna) sätter in sådana i vissa av sina båtar, men det tar de en annan peng för. http://www.whispergen-europe.com/productspec_en.php?fm=whispergen&fp=Product%20Specs  kan man börja med om man vill läsa om den.

husbehov

  • Gäst
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #28 skrivet: 29 maj-15 kl 09:11 »
vi har ju även inresol som har en panna som drivs med pellets och stirling ! men kostar såklart

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #29 skrivet: 29 maj-15 kl 10:35 »
De säljer ju även stirlingmotorn separat (fast jag hittade inget pris), och med lite mek så pillar man in den i en vedpanna. Pannor med omvänd förbränning borde lämpa sig bra att komplettera med stirling, eller annan form av elproduktion.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #30 skrivet: 29 maj-15 kl 10:56 »
hej tänkte bjuda på lite energitips (mitt andra inlägg på alternativ)  :) jag håller på att utveckla en liten micropelletspanna som inte kommer dra någon el , man kan koppla på varmvatten till dusch och kommer även att ha möjlighet  att koppla på ett element eller liknande på självcirkulation via termostat (omvänt eventuellt solfångare). kanske även ha en termoelektrisk generator på ca 15-20 w . den går på gravitationsmatning och en liten lösning jag kom på ;) har testat den för värme i ca 3 år och sätter man den på sparlåga så räcker pelletsen väldigt länge . och effektiv , det är den för den kan vara rödglödgad på brännardelen och så kan man hålla handen på den oisolerade skorstenen :) bra förbränning ! mera tester idag blir det .   mvh david

Låter som en bra lösning för att värma båt, vagn, tält också. Pellets är ju lite behändigare att använda än vedklabbar när man skall få till små och automatiska lösningar.

husbehov

  • Gäst
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #31 skrivet: 29 maj-15 kl 12:02 »
ja det är i en vagn som grund idén skapades, för liten vedkamin var outhärdligt där . så jag byggde en för värme som nu ska byggas om till en panna . den håller mycket bra och jämn temperatur (om man lär sig ställa in rätt) fullt ös så blir man stekt ! storleken på den färdiga pannan kommer nog vara 90cm hög 40cm djup och 30 cm bred med ytterhölje på, och skorstensanslutningen (100mm) upptill . med mekanisk inställbar effekt . ja pellets är väldigt smidigt för t.ex flis hakar sig i den ibland . ja vi får se . kommer nog bygga några framöver om testet går väl ut . nu helg! nya galenskaper :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #32 skrivet: 29 maj-15 kl 12:32 »
Gäller att kunna producera pellets själv bara, så man slipper att bli beroende av inkomster för att kunna handla. En vedkamin kan man elda med brädlappar, kvistar eller kottar om det är kris.

husbehov

  • Gäst
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #33 skrivet: 29 maj-15 kl 12:56 »
precis det är nästa jag ska jobba på när den här är färdig , problem ska lösas och det ska inte kosta att leva :)

husbehov

  • Gäst
SV: Bra lösningar för oss icke anslutna till elnätet
« Svar #34 skrivet: 29 maj-15 kl 12:58 »
alltså att bygga en pelletspress . vi får se , en sak i taget hur tråkigt det än är ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, xaelanar, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser