Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?  (läst 10918 gånger)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #20 skrivet: 16 jan-14 kl 16:11 »
Hur smakar getmjölk? O en dum fråga med- blir det grädde med?
Jag gillar inte komjölk men älskar grädde. Hur fet är mjölken?
Förlåt för att jag frågar i den här tråden  :-[
Hur blir jungfrumjölken? Lika som efter killning? Eller är det någon skillnad?

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #21 skrivet: 16 jan-14 kl 16:33 »
Jonas, jag irriterade mig också på den ursprungliga frågeställningen, på liknande sätt som du. Men jag har sen börjat tänka att frågan har andra och kanske mer konstruktiva sidor. Min lust på kött har minskat och mitt behov av bra mjölkprodukter har ökat. Dock lär man inte helt komma ifrån att slakta om man har djur och för min del är det heller inget jag eftersträvar.

nuejagme

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #22 skrivet: 16 jan-14 kl 19:52 »
Jätteintressant tråd det här, men... Personligen tycker jag att det här har gått för långt - och det utanför ämnets gränser. Finns ingen anledning att ifrågasätta Hasimas val av kost eller motiv till att inte vilja slakta.

Det står tydligt i Hasimas andra inlägg att "Jag har varit vegetarian i över 10 år... ...Att börja äta/döda djur går inte att gå tillbaka till efter så lång tid även om det skulle kännas helt annorlunda när djuren behandlats väl."

Det är inte så enkelt att börja äta kött/slakta djur efter så lång tid. Om man inte är känslig från början så utvecklar man en känslighet emot det.

Det är 2014. Folk är olika. Släpp det.   

P.S. Trots att jag inte äter kött så kör jag inte bil, använder inga giftiga hårsprayer och ännu har jag ännu inte varit i Thailand...Myggor slår jag enbart ihjäl i självförsvar! :P D.S.
De säger att den som siktar mot stjärnorna åtminstone kan landa på taket.. Mmm... och ajj, vad ont det gör..!!! >O

Hönstokig, men alla andra djur går bra också. :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #23 skrivet: 16 jan-14 kl 20:13 »
Det är nog sant att tråden lätt spårar ut om vi börjar argumentera för eller emot vegetarianism. Så låt oss hålla oss till ämnet. Till ämnet hör dock såvitt jag kan se etiska frågor kring att hålla getter med och framför allt utan slakt. Men framför allt praktiska frågor kring om det överhuvud taget är möjligt att få getmjölk utan att slakta.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #24 skrivet: 17 jan-14 kl 07:33 »
Hur smakar getmjölk? O en dum fråga med- blir det grädde med?
Jag gillar inte komjölk men älskar grädde. Hur fet är mjölken?
Getmjölk smakar gott. Förstås :) . Och ja, om en låter mjölken stå över natten eller uppåt ett dygn kommer det att lägga sig ett fint gräddlager överst, sen är det bara att skumma.
Getmjölk har i snitt samma fetthalt som komjölk, d v s runt 3,5 %, men sen finns det både ras-, utfodrings- och individuella skillnader i mjölkens innehåll.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #25 skrivet: 17 jan-14 kl 07:42 »
Ok, sorry, jag spårade ur lite :)

Om jag ska återgå till ämnet så tycker jag inte man ska hålla getter om man inte är beredd att slakta dem. Det kommer tillsist bli för mycket djur och risken finns då att man inte orkar med och istället blir djuren lidande. Antigen ska man själv eller någon man känner kunna slakta djuren. Sen kan man ju alltid försöka sälja så många friska och välmående djur som möjligt till avel, men man måste räkna med att den största delen av handjuren kommer måsta slaktas.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #26 skrivet: 17 jan-14 kl 10:06 »
Bor du i en gård nu, vill ha djur men det står tomt för att det känns fel att äta tex ägg och dricka mjölk?
Förlåt, men varför bor du i en gård om det är så?

Jag kanske har missuppfattat?
Jag försöker inte vara dryg utan är bara intresserad av hur du resonerar.

Jag måste invända mot detta. Det är ovidkommande för ämnet. Det är (trots reservationerna mot slutet) ett ganska respektlöst ifrågasättande av TS rätt att bo där hon vill och kan. Det är ogrundat, då man kan ha många skäl för att vilja bo på en gård och många gårdar saknar djur, like it or not. Dessutom har TS gett uttryck för att vilja ha djur på gården.
« Senast ändrad: 17 jan-14 kl 10:29 av Anders S »

annajohannas

  • Gäst
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #27 skrivet: 17 jan-14 kl 10:17 »
Samjsan, det bästa är om du kan provsmaka mjölken först. Jag skaffade getter först och smakade på mjölken sedan, och för mig är det ingen hitt. Så nu har jag mina getter som endast sällskapsdjur.
 Till TS visst blir det mer och mer getter, när det killar varje år, men det kan du ju i så fall avhjälpa med att sälja djuren. Annars blir det väldigt många getter till slut ;).

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #28 skrivet: 17 jan-14 kl 10:57 »
Getmjölk smakar gott. Jag har en separator som jag använder på sommaren då jag har så mycket mjölk så det räcker till att göra smör. Grädde till matlagning köper jag från butiken. Getmjölk är ju av naturen homogeniserat, grädden flyter inte upp på ytan på samma sätt som på komjölk, man får mera grädde med separatorn.
Just nu köper jag komjölk från butiken, då alla mina getter är dräktiga,  och fyyy vad blaskigt det är. Har inte köpt mjölk på 4 år. Hittills har jag använt lånebock och kört de brunstiga getterna till bocken men i höstas hade jag en egen som betäckte dem alla här hemma och är  då utan mjölk i några månader.
Jag har förstått att det är lönt att avla på djur som mjölkar länge. Dock är ju geten ett benigt djur, blir inte så mycket kött på en killing som föds på våren och slaktas på hösten, men gott kött blir det.
Jungfrumjölken är precis lika som mjölken som kommer efter killning.
Min jungfrumjölkande get har en dotter här hemma från förra våren men dottern är dräktig så jag kommer iåtminstone inte i år att få reda på om hon ärvt anlaget.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #29 skrivet: 17 jan-14 kl 12:53 »
Jag har sökt uppgifter på nätet. Började med jungfrumjölken. Hittade inget av intresse på svenska, däremot en del på engelska.

Först var det dock svårt att hitta rätt ord på engelska eftersom jag inte hittade någon översättning i något lexikon. Men efter att ha rotat runt lite hittade jag detta:
Jungfrumjölk kallas ibland virgin milk men jag är osäker om det är riktig engelska, då jag bara hittat det i enstaka fall, och då från skribenter som troligen inte har engelska som modersmål. Annars finns kanske inget engelskt ord för jungfrumjölk, utan man får i stället benämna fenomenet efter geten eller juvret (vilket det väl kan finnas en viss rim och reson i).
Djur som ger mjölk före de fått barn, kanske även före de blivit befruktade, kallas precocious milkers eller maiden milkers. Deras juver kan också kallas precocious udder.

En del talar om jungfrumjölkning som att juvret fylls med mjölk innan killingen föds, medan andra talar om det som något som kan hända även ett obefruktat djur. En del talar om det som något oproblematiskt, som man kan använda sig av i mjölkproduktion, medan någon eller några även talar om problem, som en ökad risk för mastit (dry mastitis). Dock är detta bara uppgifter på olika forum och webbsidor, men inte belagda uppgifter. Det finns också försök med att inducera jungfrumjölkning med hormonbehandling. (Knappast någon naturlig väg förstås.)

Jag kanske kommer med några länkar senare, eller så kan ni söka själva.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #30 skrivet: 17 jan-14 kl 17:23 »
Intressant info, Anders S! Skriv gärna mer :). Hittade detta i all hast, men har inte haft tid att leta mer:

http://fiascofarm.com/goats/udder.htm#precocious

"Is it possible for a doe to start filling her udder and making milk without ever being pregnant?

Yes. This is what is called being "precocious" and it is not uncommon. On rare occasion, a doe may start making milk without being bred. It is best to just let it be and not milk her. She will eventually reabsorb the "milk". She will probably be a very good milker once she is bred, kids, and begins a true lactation. It will not effect her udder negatively once she kids. From our experience, every precocious doe we've had has filled up on one side more than the other, but once they kidded, they had very nice even udders."


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #31 skrivet: 18 jan-14 kl 04:05 »
Jag skrev ett långt inlägg, och så försvann det i cyberrymden.  :(  En kort sammanfattning:

Citat från Kalle Hammarberg, om getter:  "Om det är sällskapsdjur du vill ha, så har du valt rätt djurart!"

Vilket slags sällskapsdjur vi än skaffar, så måste vi ta ansvar för dem när de inte orkar längre, liksom se till att de inte blir fler än vad utrymme och fodertillgång tillåter.  Vad TS sedan gör med de döda kropparna är helt TS ensak.

(Jag är rädd att det är jag som har infört ordet 'jungfrumjölk'.  Det svenska uttrycket är nog egentligen 'häxmjölk'.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #32 skrivet: 18 jan-14 kl 08:37 »
Vilket slags sällskapsdjur vi än skaffar, så måste vi ta ansvar för dem när de inte orkar längre, liksom se till att de inte blir fler än vad utrymme och fodertillgång tillåter.  Vad TS sedan gör med de döda kropparna är helt TS ensak.

(Jag är rädd att det är jag som har infört ordet 'jungfrumjölk'.  Det svenska uttrycket är nog egentligen 'häxmjölk'.)


Instämmer, Trollmor! Har man djur så har man också ett djurägaransvar och det är inte förhandlingsbart.

Häxmjölk är något annat och det kan man googla på. "Häxmjölk är en vätska som kan komma från nyfödda barn, både flickors och pojkars, bröst, på grund av hormoner de fått via navelsträngen från modern. Det är ofarligt och försvinner efter ett par dagar."
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xmj%C3%B6lk
« Senast ändrad: 18 jan-14 kl 08:51 av SussiloII »

Hasina

  • Inlägg: 19
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #33 skrivet: 18 jan-14 kl 10:43 »
Hej tack för alla vänliga svar.

Jag vet att det lät blir debatt på sådana saker och jag skulle kunna ge många svar på varför jag vill göra som jag vill, men det var inte det jag var ute efter just nu. :-)

Självklart vill jag ta väl hand om djuren och skulle göra vad som krävs för att de skall ha det bra. Dock har själv ofta frågat mig varför vi är barmhärtigare mot djur än mot oss själva. Ingen skulle komma på iden att slakta gammelmormor. :-)

Jag ville hur som helst lägga ut frågan för och se vad jag skulle få för tankar och ideer och det är kul att ni är så kreativa.

Jag är osäker på det här med jungfrumjölk. Det låter inte helt naturligt och frågan är om den innehåller samma sak.

Nu har jag lite att tänka på. Jag är inte säker på hur jag vill göra. Ett alternativ är också att dela gården med människor som äter kött.
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #34 skrivet: 18 jan-14 kl 12:27 »
Självklart vill jag ta väl hand om djuren och skulle göra vad som krävs för att de skall ha det bra (...).
Ett alternativ är också att dela gården med människor som äter kött.

Är helt övertygad om att vilka djur du än väljer, Hasina, så kommer de att ha det bra hos dig  :). Att dela gården med människor som äter kött är väl ett bra alternativ.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #35 skrivet: 18 jan-14 kl 16:21 »
Intressant info, Anders S! Skriv gärna mer :). Hittade detta i all hast, men har inte haft tid att leta mer:

http://fiascofarm.com/goats/udder.htm#precocious

"Is it possible for a doe to start filling her udder and making milk without ever being pregnant?

Yes. This is what is called being "precocious" and it is not uncommon. On rare occasion, a doe may start making milk without being bred. It is best to just let it be and not milk her. She will eventually reabsorb the "milk". She will probably be a very good milker once she is bred, kids, and begins a true lactation. It will not effect her udder negatively once she kids. From our experience, every precocious doe we've had has filled up on one side more than the other, but once they kidded, they had very nice even udders."


Som vanligt fattas det ju en del väsentlig information i den engelska texten. Gäller det t.ex en get som lever ensam.. eller finns det andra getter i närheten som har killingar?
Många djur kan ju bli skendräktiga, så det finns väl inget som hindrar en get från det kan jag tro.
Men ska dom få rejält med mjölk så är det väl oftast i en flock, där andra fått 'barn'.  Hör ju lite till naturens ordning ifall mamman skulle dö.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser