Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man leva av pemmikan?  (läst 3391 gånger)

Lundin

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Kan man leva av pemmikan?
« skrivet: 21 dec-13 kl 16:24 »
Boken om pemmikan, är 2013 senast utgivna bok.
Fördröjd av snöyra och utslagen el. Som sig bör för en bok om polarfärdenas färdkost nummer ett.

Pemmikan, en urtida stapelvara för Nordamerikas präriefolk – av pulvriserat buffelkött blandat med fett – som senare innebar livförsäkringen för alla de som ville ut och upptäcka världen. Alla de stora resorna från tidigt 1800-tal till 1960-talet försåg sig med pemmikan som proviant. Polerna nåddes, Mount Everest, de mörkaste djungler och andra avlägsa delar av vår planet genomkorsades med pemmikan som den avgörande stapelvaran.

Boken väcker också nya perspektiv och visar på överraskande historiska sammanhang. Hur det gick till när ett hattmode länkade samman två världsdelar. Hur pemmikan som ett "kitt" fogade samman två folk till ett. Och näringsfrågor: Kan man leva av kött allena? Konservindustrins framväxt. Den transatlantiska handeln, och så vidare.

Boken, Pemmikan – en hårdkokt historia, utkom sent i december 2013.
Inbunden med skyddsomslag, svartvit inlaga 254 sidor.

Finns på www.pemmikan.se         Snart kommer den kommer ut i handeln.
« Senast ändrad: 21 dec-13 kl 16:40 av Lundin »

Lundin

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Kan man leva av pemmikan?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-14 kl 23:05 »
Pemmikan-bokens upplaga börjar ta slut.
Är osäker på hur jag ska göra, om det blir nytryckning.
Det är fantastiskt roligt med all uppmärksamhet. Omtalad i Sveriges Radio på Vetenskapsradion Historia, 2 okt 2014
Också Ove Säverman i Dagens Nyheter, 10 okt 2014. Alf Henrikson-bladet mm.
Tidningen Mitti: www.mitti.se/med-pemmikan-i-matsäcken/ .... och alla härliga kommentarer och glada tillrop.
Säljer ut mina sista böcker för 170:- st. Plus porto.

Kjell Lundin

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: Kan man leva av pemmikan?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-14 kl 23:28 »
Jag hörde radioprogrammet och det var mycket intressant!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 4 användare
von tratt, peterm, ärt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser