Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå ner stolpar  (läst 16113 gånger)

Kersti

  • Inlägg: 4
    • Uppland
Slå ner stolpar
« skrivet: 08 okt-13 kl 09:27 »
Hej! Jag undrar om någon vet vad neddrivningshylsor för stolpar är - och hur dessa används? Eller var man kan få tag på jordborr med diameter 50 mm - eller isborr kanske? De jordborrar som finns är betydligt grövre.
Vi ska sätta upp stolpar för uppbindning av nyplanterade hallon. Vi har nu sammantaget 1,2 km hallonrad (60m x 20) och ska utöka nästa år så det blir ganska många stolpar. Jordankare på alla är uteslutet pga kostnaden och vi vill helst inte trycka ner dem med traktorn eftersom traktorn ger packningsskador i marken och det höll på att hända en olycka förut när vi satte upp stolpar till viltstängsel. Jag har funderat på att slå ner ett rör med handtag på för att därigenom skapa ett hål för stolpen och sedan slå ner med slägga. Stolparna är 2 m höga och 50 mm i diameter, de ska ner med 0,5 m i backen.
Finns det någon som har idéer om hur arbetet kan underlättas?
Hälsningar från en oerfaren KRAV-certifierad bärodlare

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Slå ner stolpar
« Svar #1 skrivet: 08 okt-13 kl 09:35 »
Jag har en stolpare... Ett långt rör med två handtag som man sätter över stolpen, lifter, och slå med.
Den väger 18 kilo och stolparna är 40cm ner i jorden vid tre slag.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Slå ner stolpar
« Svar #2 skrivet: 08 okt-13 kl 10:05 »
Jag har en stolpare... Ett långt rör med två handtag som man sätter över stolpen, lifter, och slå med.
Den väger 18 kilo och stolparna är 40cm ner i jorden vid tre slag.


Har en liknande, kallades stolphammare när jag köpte den.

Hittade den hos en firma som säljer stolpar och stängsel.

Bengts Hästsport

Kullan

  • Inlägg: 35
    • Dalarna
SV: Slå ner stolpar
« Svar #3 skrivet: 09 okt-13 kl 13:23 »
Brukar finnas hos tex Jula,Granngården i lite olika utföranden och storlekar

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Slå ner stolpar
« Svar #4 skrivet: 09 okt-13 kl 13:59 »
Ursäkta mig om jag frågor dumt ;D, men är det ett problem att sätta stolparna med spett och släggar? Om marken är välgenomarbetat (du namnar risk för packningsskador)ska det gå lätt att spetta upp dessa 150? hål till så klena stolpar som du beskriver. Alternativet att släpa på ett tungt jordborr låtar för mig inte som en tilltalande tanke.

Med vänlig hälsning Henrik i det stenrika Småland
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Håning

  • Gäst
SV: Slå ner stolpar
« Svar #5 skrivet: 09 okt-13 kl 14:02 »
Man får va lång om man ska slå ner 2m stolpar då ;)

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Slå ner stolpar
« Svar #6 skrivet: 09 okt-13 kl 14:16 »
Om du spettar upp ett hål först går stolpen ner de första två decimetrarna av sig själv, sedan får du la släggan arbete smått med sin egen vikt och den platta sida av släggan, det går givetvis inte med samma kraft som när du klyver ved.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Håning

  • Gäst
SV: Slå ner stolpar
« Svar #7 skrivet: 09 okt-13 kl 14:24 »
Alternativet är att gräva ner dom  och låta dom sätta sig eller så får man stena stolpen så dom blir stabila. inget ja prova med så klena stolpar  så det är bara en ide.

Kersti

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Slå ner stolpar
« Svar #8 skrivet: 09 okt-13 kl 14:56 »
Tack för tipsen! Det där med stolpare eller stolphammare låter bra - ska söka sådana.

CaJo

  • Inlägg: 161
    • Skåne
SV: Slå ner stolpar
« Svar #9 skrivet: 09 okt-13 kl 22:42 »
Stolphammare eller slägga kan väl inte vara nån hit att hantera 2 meter upp i luften?

Har ingen varit med och satt upp störarna till en hö-hässja nån gång? Eller sett?  Det verkar ju vara ungefär samma sorts "stolpar"

Spetta ett lämpligt djupt hål med ett järnspett och hutta ner stören i hålet och stampa åt!  Håller de på detta viset till en hö-hässja så håller de garanterat till hallon.


TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Slå ner stolpar
« Svar #10 skrivet: 09 okt-13 kl 23:57 »
CaJo, det är STORA hallon förstår du väl!

Näe, jag fattar inte heller varför man krånglar till det med släggor och jordborr och annat som ska bäras omkring på. Om det varit hörnstolpar till grisastängsel eller viltstängsel................ men så mycke jox med 50mm-stolpar!  :o
En halvmeter ner i backen.......... är det träskhallon?  ;D

« Senast ändrad: 10 okt-13 kl 00:05 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

  • Gäst
SV: Slå ner stolpar
« Svar #11 skrivet: 10 okt-13 kl 00:02 »
CaJo, det är STORA hallon förstår du väl!

Näe, jag fattar inte heller varför man krånglar till det med släggor och jordborr. Om det varit hörnstolpar till grisastängsel eller viltstängsel................ men så mycke jox med 50mm-stolpar!  :o

Man kan nytta släggan till stamp, det slår nog de flesta gobbatramp, hehe..

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Slå ner stolpar
« Svar #12 skrivet: 10 okt-13 kl 00:07 »
Man kan nytta släggan till stamp, det slår nog de flesta gobbatramp, hehe..
Jodå, men är nu jorden så lucker så borde det gå lätt att trampa ner en sten bredvid, eller knacka ner den med spettet. Eller är det i trakter med stenbrist?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

  • Gäst
SV: Slå ner stolpar
« Svar #13 skrivet: 10 okt-13 kl 00:21 »
Eller är det i trakter med stenbrist?  ;D

Uppland, Uppland hmm.. Ja, att det ligger övanför Blekinge vet jag säkert.  :P

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Slå ner stolpar
« Svar #14 skrivet: 10 okt-13 kl 08:17 »
Stolphammaren trä man över stolpen och sedan slår, det går riktigt fort och man lyfter bara upp hammaren, den slår av sin egen vikt ner stolpen, jag slog ner 60 stolpar på 30 minuter.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Slå ner stolpar
« Svar #15 skrivet: 10 okt-13 kl 08:36 »
Fick en stolpnedslagare (kärt barn har många namn) av min far i födelsedagspresent. Det var insiktsfullt av honom! Fördelen med en stolpnedslagare jämfört med spett/hötstång och slägga/klubba är att man inte behöver göra några hål först, man behöver inte pricka stolpen och man kan lyfta symmetriskt med båda armarna. Enda nackdelen är att det är lite jobbigt att lyfta av stolpnedslagaren efteråt. Möjligen kan det vara lite svårt att hålla stolparna på snörräta rader, men det beror nog på att jag har en för grov stolpnedslagare till mina klena stolpar.

Skaffa en stolpnedslagare och lycka till!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

CaJo

  • Inlägg: 161
    • Skåne
SV: Slå ner stolpar
« Svar #16 skrivet: 20 okt-13 kl 11:40 »
Undrar hur ni är skapta som använder stolphammare på 18 kilo eller slägga 2 meter upp i luften för att få ner 2meters, 5cm smala störar i marken?

Det är ju inga gärdsgårds eller korta staketstolpar det frågas om av trådskaparen utan klena typ hässjestörar. Även jag som kvinna har lyckats få ner otaliga sådana störar till blivande höhässjor med endast hjälp av järnspett och mina händer.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Slå ner stolpar
« Svar #17 skrivet: 21 okt-13 kl 08:54 »
Undrar hur ni är skapta som använder stolphammare på 18 kilo eller slägga 2 meter upp i luften för att få ner 2meters, 5cm smala störar i marken?

Det är ju inga gärdsgårds eller korta staketstolpar det frågas om av trådskaparen utan klena typ hässjestörar. Även jag som kvinna har lyckats få ner otaliga sådana störar till blivande höhässjor med endast hjälp av järnspett och mina händer.

Fördelen med stolphammaren är att den träs över stolpen och styrs rakt ner. Min är ca 1m lång så på en 2m stolpe kan man lyfta upp och dra ner i ganska behaglig (nåja...) höjd. Skadar naturligtvis inte att vara lång eller ha nåt att stå på.

Tjockare stolpar styr bättre men är såklart jobbigare att slå ner.

Hörselskydd rekomenderas, iaf. min stolphammare har en väldig klang, så det ringer i öronen redan efter första stolpen.

Att börja med ett spettat hål underlättar om man vill få det rakt.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Slå ner stolpar
« Svar #18 skrivet: 21 okt-13 kl 09:19 »
Undrar hur ni är skapta som använder stolphammare på 18 kilo eller slägga 2 meter upp i luften för att få ner 2meters, 5cm smala störar i marken?

Det är ju inga gärdsgårds eller korta staketstolpar det frågas om av trådskaparen utan klena typ hässjestörar. Även jag som kvinna har lyckats få ner otaliga sådana störar till blivande höhässjor med endast hjälp av järnspett och mina händer.

De stolpar som jag har slagit ner med min stolpnedslagare är just 5 cm och 1.80 långa. Visst går det bra med hötstång (spett) och klubba, men det går bättre med stolpnedslagare. Stolpnedslagaren är ju ett rör som är stängt i ena ände och har handtag på sidorna. Eftersom röret är långt så hamnar handtagen på bra arbetshöjd även när man ställer stolpen på marken, redo att slå ner. Som jag skrev ovan, är största nackdelen att det är lite jobbigt att lyfta av den, om stolpen fortfarande sticker upp mycket ur marken.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Cirrus

  • Inlägg: 78
SV: Slå ner stolpar
« Svar #19 skrivet: 12 jan-14 kl 12:36 »
Goa gubben gjorde en av ett stålrör där han skruvade fat en träbit i ena ändan. Måste vara ett bra jobb för den ghar hållt i sex åt till tusentals stolpar ( av tunnare modell) Tror att när den pajar så går det att sätta i ny träbit. Den väger inte så många kilo och funkar jättebra.

Nibbe06

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: Slå ner stolpar
« Svar #20 skrivet: 03 apr-17 kl 14:41 »
Jag har också letat efter 50mm borr. Är det ingen som vet var man kan hitta det?Det är lätt att säga att man ska använda stolphejare, spett och slägga men när det är tillräckligt många stolpar man ska ha ner så behövs det alternativ. Jag har fått ner tusentals stolpar och jag brukar alternera mellan olika sätt. Jag har stolphejare (stolphammare) spett slägga och motordriven stolohammare den sistnämnda är dock helt värdelös.
Skulle vilja ha ett smalt jordborr för att förborra med en vanlig skruvdragare. Ju fler sätt jag har desto mer sparar jag axlarna.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Slå ner stolpar
« Svar #21 skrivet: 03 apr-17 kl 19:24 »
http://xn--sten-sprckning-dib.se/butik/borrkrona-50mm/
Och en lämplig borrstång.
Då kommer jorden packas runt hållet. Inte matas uppåt.
Antar jag iaf
Troligtvis behövs en sladddriven maskin för att orka göra alla hål.

Det kommer kosta ca 1000kr plus eventuell maskin, säg 5000kr till. För troligtvis blir du så trött i händerna att du lägger ner den på marken några gånger. Och poff så är maskinen paj. Damm å andra partiklar sugs in.
Tror det blir billigare att be nån rask grabb att donka med stolphammaren åt dig. En normalt funtad grabb slår stolp hela dagen för en 1000 lapp. Vilket är vad borren kostar. Grabbar som gillar att fiska är extra motiverad att tjäna pengar till både drag och fiskekort.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 3 användare (1 dolda)
DaisyMalone, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser