Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  imponerande produktion  (läst 3352 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
imponerande produktion
« skrivet: 03 okt-13 kl 18:33 »
Jag blev just mycket imponerad av min första och äldsta höna, 4,5 år.  Jag fick fram att hon under sitt liv hittills värpt 34 kg ägg.  Är det inte fantastiskt vad hönor kan? Själv väger hon mellan 2 och 3 kg. 

Sin första levnadshöst, 2009, värpte hon 55 ägg, 2010 blev det 166 ägg samt en kull kycklingar, 2011 kom 130 ägg (inga kycklingar), 2012 kom 114 ägg och en kull kycklingar, samt i år 2013 kom 111 ägg. Verkar ha lagt av för säsongen nu.  Sammanlagt 576 ägg, ā 60 gram, lite mindre första åren, lite större på slutet.

Det är säkert inget rekord. Ville bara dela med mig.  Det är en hedemora, men inte renrasig.


Xoot

  • Gäst
SV: imponerande produktion
« Svar #1 skrivet: 03 okt-13 kl 19:03 »
Fantastiskt.
Samtidigt finns där folk som prutar på en höna som kostar runt 150:-/styck.

gustavbengtsson

  • Gäst
SV: imponerande produktion
« Svar #2 skrivet: 03 okt-13 kl 19:05 »
wow! finns det fler som för liknande statistik och vill dela med sig?

Håning

  • Gäst
SV: imponerande produktion
« Svar #3 skrivet: 03 okt-13 kl 19:25 »
Fantastiskt.
Samtidigt finns där folk som prutar på en höna som kostar runt 150:-/styck.
Det gör det säker om man ska  leva på produktionen . Särskilt då när dom är förbrukade efter 2år .

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: imponerande produktion
« Svar #4 skrivet: 31 dec-14 kl 02:47 »
Jag blev just mycket imponerad av min första och äldsta höna, 4,5 år.  Jag fick fram att hon under sitt liv hittills värpt 34 kg ägg.  Är det inte fantastiskt vad hönor kan? Själv väger hon mellan 2 och 3 kg. 

Sin första levnadshöst, 2009, värpte hon 55 ägg, 2010 blev det 166 ägg samt en kull kycklingar, 2011 kom 130 ägg (inga kycklingar), 2012 kom 114 ägg och en kull kycklingar, samt i år 2013 kom 111 ägg. Verkar ha lagt av för säsongen nu.  Sammanlagt 576 ägg, ā 60 gram, lite mindre första åren, lite större på slutet.

Det är säkert inget rekord. Ville bara dela med mig.  Det är en hedemora, men inte renrasig.



En uppdatering: 2014 värpte denna höna totalt 89 ägg,  under april-september, oräknat några stycken som jag är rätt säker på att hon gömde för oss.  Ingen ruvning.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: imponerande produktion
« Svar #5 skrivet: 31 dec-14 kl 09:08 »
Karsan, jag är imponerad av ditt dokumenterande,  år efter år!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: imponerande produktion
« Svar #6 skrivet: 31 dec-14 kl 11:35 »
Hade du haft en hybrid så kunde du dubblat äggmängden typ o:)
Fjäderfän och kaniner

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: imponerande produktion
« Svar #7 skrivet: 31 dec-14 kl 13:31 »
Hade du haft en hybrid så kunde du dubblat äggmängden typ o:)

Kanske.  Skulle vara intressant att få det bevisat, hur hybriderna fortsätter efter ett par år.  Jag har förresten tre unga halvlohman som har värpt mycket nu under nov-dec.  De värper lite olika ägg så jag vet för var och en.  Märker dock att äggulorna är mindre, precis som med köpeägg,  än vad lantraserna presterar.  Vitorna är ju mest vatten - så även här verkar moderna produktionsmetoder gå ut över matens kvalitet.

 Eftersom jag är panschis och vansinnigt fascinerad av mina höns är det bara kul att föra detaljerad statistik.  Särskilt som jag bara har möjlighet att ha 6-7 stycken.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: imponerande produktion
« Svar #8 skrivet: 03 jan-16 kl 22:44 »
Årets uppdatering:  Laura fyllde sex år under våren 2015 och producerade 72 ägg under året. I juni och oktober ville hon ruva, men det blev bara tomruvning för vi hade inte plats för fler kycklingar.

Kan jämföra med in ettåring, korsning mellan brun lohman och lantras: 271 ägg plus att hon ruvade fram och mammade 13 kycklingar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: imponerande produktion
« Svar #9 skrivet: 04 jan-16 kl 08:21 »
Hade du haft en hybrid så kunde du dubblat äggmängden typ o:)
I ett år eller två, ja. Har du många hybrider som blivit säg 6 år eller äldre? (Det har inte jag...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: imponerande produktion
« Svar #10 skrivet: 04 jan-16 kl 09:41 »
Närmare 600ägg på fyra år är vad en hybrid lägger på 2år. Därmed hade produktionen fördubblats..
jag pratade inte om livslängd..
Fjäderfän och kaniner

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: imponerande produktion
« Svar #11 skrivet: 06 jan-16 kl 08:40 »
...men det gjorde jag. Höns är levande varelser, och bör få leva ett så gott liv som möjligt. Jag är inte säker på att en höna tycker att värpa 600 ägg på 2 år och sedan dö (antingen av äggledarinflammation eller husses yxa) är det optimala hönslivet. Inte heller är det särskilt långsiktigt hållbart att ha en sån djurhållning. (Även om det är ekonomiskt fördelaktigt för husses plånbok.)
Värphybriderna är bara några i raden av sönderavlade lantbruksdjur som producerar mer och mer till mindre och mindre värde, samt betalar för det med den egna hälsan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: imponerande produktion
« Svar #12 skrivet: 06 jan-16 kl 21:59 »
Ja, jag har bestämt att Laura ska få fortsätta att leva tills hon - tja dör av ålderdom, sjukdom, rovdjur. Hon har varit med sen jag började med höns. Så jag kommer att uppdatera produktionen här varje  år.  För nåt slags vetenskapligt intresse.  Men så kan man inte göra med alla höns när man bara har sex-sju stycken. Rätt snart har man ett gäng gamlingar som knappt värper alls. Om man har tur vill säga, så de håller sig friska och klarar sig från rovdjur.
- Att slakta ungtuppar har jag vant mig vid redan. Och sälja övertaliga unghönor - för jag har haft tur med mina kycklingar.  Men sen att slakta en höna som har varit ett slags  kompis i fyra-fem år - och koka soppa på och äta. Det kommer att bli svårt. Men kanske nödvändigt om vi ska slippa köpa ägg i affären. Kanske - för det kan ju hända trista saker i flocken också.

Det rationella är förstås att ha värphybrider och slakta efter två år. Men då är hönsen ett jobb och inte trivselgrej i trädgården, som det är för mig. Och som jag började tråden med: Även en ordinär oförädlad lantrashöna har en imponerande produktion.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: imponerande produktion
« Svar #13 skrivet: 06 jan-16 kl 22:04 »
Lite OT men grannen som har mjölkkor hade nyligen en ko som fick sin 15e kalv.
Ganska fascinerande.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: imponerande produktion
« Svar #14 skrivet: 16 jan-17 kl 06:59 »
Dags för årets uppdatering:  Laura, 7 år gammal, värpte 29 ägg under året.  Alla under april-maj och tre-fyra ägg i veckan. Ville ruva ett tag, men vi hade redan för många kycklingar. I juli hade hon en period då hon verkade mycket trött och långsam, lunkade in c.a 20-30 m efter övriga flocken när det vankades godis.  Vi trodde det snart var slut med henne.  Men hon repade sig och hela hösten har hon varit helt OK, fastän inte lika snabb i vändningarna som unghönorna förstås.   Ruggat normalt.

Det ska bli intressant att se hur det blir i år. Ingen av de övriga 6 hönorna lägger ägg som liknar hennes.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: imponerande produktion
« Svar #15 skrivet: 03 jan-18 kl 09:48 »
Årets uppdatering om hönan Laura som blir 9 år i vår.

Under 2017 värpte hon bara 19 ägg, så nu kan man inte säga att det är särskilt imponerande produktion. Utöver de 19 så lade hon ett par ägg med väldigt svaga skal som gick sönder direkt.  Har i övrigt verkat frisk hela året.  Sitter inte på högsta pinnen längre, men ingen kör bort henne från några godsaker.

Hänger med flocken men är långsammast när det gäller att fly.  Blev upphunnen av hundar två gånger i år - första gången blev hon bara av med stjärtfjädrar, andra gången blev det sår på ryggen, som dock läkte utan komplikationer.

Fattar alltid när jag kallar in eller så.  Ibland verkar det som om hon kan läsa mina tankar.

Experimentet med att följa en åldrande höna fortsätter....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: imponerande produktion
« Svar #16 skrivet: 03 jan-18 kl 10:07 »
Kul noteringar! Vi har också ett par gamlingar, men fastän frun och dottern har koll på dem så skrivs det inte ned något. En gamling är fantastiskt bra äggkläckare, hon tar sådan hand om kycklingarna. Men så är hon inte bara mor, utan också mormor och gammelmormor ;D

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: imponerande produktion
« Svar #17 skrivet: 10 jan-19 kl 18:59 »
Dags för uppdatering för 2018:

Surprise  -  min old lady  Laura, som blir 10 år i vår,  lade dubbelt så många ägg detta år än föregående, nämligen 38 stycken.  Hälften värptes i maj-juni, hälften aug-sept.

Inga chocker av hundar detta år.  Hon har verkat frisk men långsam jämfört med de andra - eller som sig själv i yngre dar.  Jag har också noterat att hon inte sprätter och krafsar som förr.  Ser ut att ha lite knölar på tårna - kan det vara gikt?  I alla fall så fick jag klippa klorna på henne förra vintern och nu verkar det vara dags igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser