Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattendrivet kylskåp?  (läst 18722 gånger)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #20 skrivet: 13 feb-07 kl 23:23 »
Hej!
Jag har så gott som alltid varmvatten i ackumulatortanken så hade det fungerat att driva kylen med inte allt för varmt vatten så hade det inte varit något problem. Blir kanske bökigt om man måste ha något hetvätske system får väl funder över det.
Hemikring skrev i sitt inlägg att han sett en holländsk biståndsorganisation med kylskåp kopplat till solfångare? Kan dom kan jag?

Sorry! Bara en undring från min sida!

Edgar

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #21 skrivet: 18 feb-07 kl 16:50 »
Håller på för fullt med ett soldrivet kylskåp som efterfrågas.
Koaxialväxlare på ingående röret från solfångaren, samt stötestenen ytterligare en växlare på stigarledningen på kylskåpet. Använder ett gammalt kylskåp som suttit i en husvagn, dessa kräver endast 70grader för att lämna av -15 inne i frysfacket. Moderna kylskåp kan dessvärre inte användas då de är kompressordrivna.
MVH Lasse
Med sol i sinne, både ute o inne.

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #22 skrivet: 19 feb-07 kl 00:21 »
Hej Lasse!

Vad kul att höra att du har lyckats att driva ett kylskåp med varmvatten! Jag är väldigt nyfiken på vad det är för kylskåp som du har? Har det suttit i en husvagn så är det väl förmodligen ett gammalt gasoldrivet absorptionskylskåp?
 Om du har möjlighet att ta reda på vilket märke det är på ditt kylskåp och modell eventuella andra tekniska data så vore jag tacksam för det.
Absorptionskylskåp tillverkas fortfarande av Domitec i Motala (Elektrolux) men deras tekniker påstår att man måste upp till 200grader för att få det att fungera?

MVH Nenne

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #23 skrivet: 06 mar-07 kl 23:33 »
Hallå Nenne,
Håller som sagt på med bygget för fullt hos en av mina solfångarkunder.
Denne personen är heltokig i tekniska lösningar och jag bygger så fort jag kan.
När vi testkörde kylskåpet som vi använder så satte vi en termometer i toppen av "skorstenen" på kylskåpet. Den visade runt 70 grader då vi fick ut -7,5 i frysfacket. Detta endast efter 1 timmes körning, men längre fram på dagen gav den så mycket som -12,5 grader.(Kan vara fel på digitaltermometern som vi använde)
Anledningen till detta bygget är att jag och min solstolliga kamrat har hans solanläggning som visningsanläggning för de som gått mina byggkurser inom solteknik. Vi har tänkt att han ska öppna kylskåpsdörren och bjuda gästerna på "solkyld" dricka.
Roligt experiment som jag tror blir klart senast vecka 12, om inget inträffar.
Därefter så ska jag ha visning på solfångarna för mina solkursare för att få dem att tänka till om möjligheterna med solen.
Solen är fortfarande en outnyttjad tillgång för oss här i norr. Många tror fortfarande att man inte har nån nytta av solen annat än att "steka fläsk" på stranden.
ps. använder som du sa ett kylskåp från en husvagn, i skorstenen för gaslågan trycker jag ner ett 15mm kopparrör och löder fast för bästa värmeöverledningsförmågan. Gaslågan med tillbehör tages bort och lämnar endast kvar värmaren för el-värmen (220 Volt och 12 Volt)
Eventuella frågor:
lasse@solenergiteknikblekinge.se

MVH Lasse
Soltekniker med sol i sinne, både ute och inne.

Med sol i sinne, både ute o inne.

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #24 skrivet: 06 mar-07 kl 23:47 »
Utan att veta exakt hur ett gasolkylskåp funkar ... så tycker jag att det borde vara enklare att driva ett kylskåp med kallvatten !!  :-[

Tror inte att det funkar med med varmvatten (typ 90grader). Fundera på en variant som kyls med kallt vatten från en brunn el. liknande.


För att skapa kyla måste man leda bort värmen....Även en gammal scout kan detta. Man tager en tillräckligt stor trälåda och lägger ett plåtkar ovanpå. I detta lägges ett nät, helst av metall. Stenar läggs på nätet och även vid sidorna och bakstycket(Därav nätet)Man gör således nätkasse runt skåpet och fyller med småstenar.
Sedan när detta är klart så fyller man på plåtkaret med vatten. Vattnet börjar att avdunsta och leder på detta viset bort värmen från lådan. Plötsligt har du ett fungerande kylskåp. Och det roliga är att ju mer sol som strålar på skåpet desto svalare är det i lådan. SÅ utnyttja solen så mycket du kan, så får du bra kyla.
MVH En gammal scout
Med sol i sinne, både ute o inne.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #25 skrivet: 07 mar-07 kl 20:18 »
Kunde inte låta bli att svara, Lasse solteknikers ide` fungerar, förutsatt att man har solfångare. Det som möjligtvis kan vara ett problem är temperaturregleringen av skåpet. Kanske inte är något större problem igentligen

Själv skulle jag nog fundera på cirkulerande kallvatten i slinga i väl isolerat skafferi. Med frigolitisolering.
Tex gamla vattenradioatorer (värmeelement)
Visst är väl naturlagarna fantastiska, det gäller bara att komma på okonventionella lösningar, som kan bli affärside´ Huvudsaken är att kylskåpet inte kostar för mycket i drift, helst ingenting. Bara att det fungerar med någorlunda jämn temperatur. Fortsätt spåna.

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #26 skrivet: 07 mar-07 kl 21:07 »
Har funderingar på om det går att driva ett gasolkylskåp med varmvatten? Det borde gå attbyggaom ett gasolkylskåp så att man kan driva det med varmvatten från en solfångare eller vedpanna? finns det någon som har prövat detta? Det kanske behövs högre temperatur än vad man får från pannan? Bra om man vill minska sin elförbrukning. Gasolkylskåp har inga rörliga delar så de är dessutom tysta och driftssäkra. Någon som vet mer om detta?

Jo det går om man har tillgång till varmvatten med högt tryck dvs vattentemperaturer över 100 grader helst över 120 grader.
Våra vanliga kylskåp drivs av en eldriven kompressor, men det finns andra typer, absorptionsprocessen är den andra huvudsakliga typen, dock relativ ovanlig.
Genom att koka en lösning av ammoniak-vatten kan ammoniaken skiljas ur, för att sedan trycksänkas. Lågt tryck leder till låg kokpunkt, vilket betyder förmågan att ta "upp" värme(görs av förångaren som sitter inne i kylskåpet).
Man behöver en pump för att driva runt lösningen, såvida man inte har en Platen-Munters kylskåp, som drivs av systemets olika partialtryck(deltryck). Denna typ av absorptionsprocess kräver ingen el, men har mycket låg effektivitet. Har man tillgång till solenergi spelar det ingen roll.
Kruxet är att få tillgång till vatten med temperatur på 120 grader med solenergi i Sverige, det är i princip bara möjligt under klara dagar under högsommaren, varför denna lösning troligen inte är gångbar.
Har man panna förändras förutsättningarna. Pannor är alltid överdimensionerade, den energi som behövs för att driva ett kylskåp är förhållandevis liten relativt vad pannan kan ge.
Här är främsta problemet hur man skall avleda hetvattnet, och om pannan klarar av övertryck, samt regleringen.
Antar vi att man kan köra övertryck, så skall hetvattnet avledas till en värmeväxlare som står i förbindelse med kokaren i kylskåpet. Eftersom det rör sig om vatten med övertyck krävs magnetventiler för säkerthetsaspekterna.

Den som har gymnasiekunskaper i fysik kan ta del av en relativt lättläst bok:

Glas, Lars-Olof, Kylteknik, NKI skolan(1965)

Boken är det mest läsvärda utan krussiduller jag läst, den tar upp förekommande kyltekniker och absorptionsprocessen.

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #27 skrivet: 07 mar-07 kl 22:36 »
Kunde inte låta bli att svara, Lasse solteknikers ide` fungerar, förutsatt att man har solfångare. Det som möjligtvis kan vara ett problem är temperaturregleringen av skåpet. Kanske inte är något större problem igentligen

Måste fortsätta diskussionen här.
Ja min kompis har solfångare och då lite överdimensionerat. Har fått montera in extra acktank som skydd mot kokning sommartid. Vi tänker försöka styra ner värmen i kylskåpet och sedan kombinera ihop med acktanken så den inte behöver gå i kokning. Styrning via termostat och varvtalsreglerad pump. Kanske då 12 Volts-pump och solpanel. Inte så svårt att koppla ihop som det låter..
Kylskåpet har kommit till som en extra gimmick vid visning av solanläggningen. Har mina kursdeltagare med mig runt och kryddan på moset är att visa vad som kan göras med hjälp av solens instrålning. Vi har fler grejor som ska testas innan vi är helt nöjda. O då krävs det lite sol för att kunna göra temperaturtester
Nästa försöksprojekt är att kyla huset med hjälp av solens värme. Där har vi många nötter att knäcka, men den som ger upp i förtid kan aldrig lära sig av naturen..
Experimentera friskt, då lär man sig mest..
Soltokig gubbe.
Med sol i sinne, både ute o inne.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #28 skrivet: 07 mar-07 kl 23:36 »
Beträffande inlägget om absortionsmodell med bla ammoniak som köldbärare, så är de gasoldrivna kylskåpen av sådan modell. Att trycket som funktion av temperaturen i systemet gör att verkningsgraden är ännu sämre än vid tänkt temperaturen i förångardelen. (frysfacksdelen) Att verkningsgraden för absorbtionssystemen gjorde att marknaden för denna typ av kylskåp helt blev akterseglade av kylskåp med kompressordrift med bla köldmedia av typ freon. Jag bara ville påpeka detta . Jag har tidigare arbetat som kyltekniker med behörighet att arbeta med system med köldmedia av typ freon upp till 50kg. Ett vanligt kylskåp innehåller en mängd av ungefär 100 gram freon. Beträffande freon blev köldmedium med freon R12 den vanligaste typen, förbjuden att använda vid nytillverkning redan 1985, medan den typ som änvändes i dag freon 114 som är betydligt snällare mot ozonlagret.
Att verkningsgraden på gasoldriven är låg innebär inte att funktionen upphör vid solfångaruppvärmt vatten, bara ännu sämre med den lägre temperaturen. En annan nackdel med von platen absorbtionskylskåp är att vid långvarig ickeanvändning gör att köldmedieblandningen skiktar sig, så att kylverkan upphör. Den enklaste motåtgärden är att helt enkelt rulla runt kylskåpet ett antal gånger, så fungerar det igen.
Se inte detta som enpekpinnetillrättavisning, utan som ren upplysning. Fortsätt spåna.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #29 skrivet: 08 mar-07 kl 00:44 »
En annan nackdel med von platen absorbtionskylskåp är att vid långvarig ickeanvändning gör att köldmedieblandningen skiktar sig, så att kylverkan upphör. Den enklaste motåtgärden är att helt enkelt rulla runt kylskåpet ett antal gånger, så fungerar det igen.


Halaj!

Ett sådant kylskåp hade jag stående i garaget. Den gick på el.
Jag bodde utomlands i ett par år och när jag flyttade tillbaka så funkade det inte längre, så jag slängde det.
Antagligen var den fullt fungerande fast med skiktat medium!
Surt.
//T

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #30 skrivet: 08 mar-07 kl 16:18 »
Halaj!

Ett sådant kylskåp hade jag stående i garaget. Den gick på el.
Jag bodde utomlands i ett par år och när jag flyttade tillbaka så funkade det inte längre, så jag slängde det.
Antagligen var den fullt fungerande fast med skiktat medium!
Surt.
//T
Var ett sånt skåp som vi fick tag på. Stod i garaget hos en kille och han kände inte till att man ska vända på skåpet några gånger för att få igång det igen. Vilket vi gjorde och resultatet är att vi har ett fungerande kylskåp att experimentera med. Nu har jag 2 såna, fick tag i ett extra hos en granne som skulle flytta. Så om experimentkylskåpet fungerar bra, så bygger jag mig ett eget likadant.
Solen är ju trots allt billig energi som vi måste lära oss att hantera.
Lasse
Med sol i sinne, både ute o inne.

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #31 skrivet: 13 mar-07 kl 21:41 »
Hej igen och tack för alla synpunkter!

Har nu fått tag på ett absorbatorkylskåp stod ett på återvinningscentralen när jag var där med skräp (Lycka!). Dess värre kan jag inte få det att fungera trotts ihärdiga försök med att rulla runt det, vänt på det knackat på det etc. Det blir varmt i kokaren men det är som om det fattas vätska i det. När man lutar på det så kluckar det i det och väskan ångar upp för då blir det varmt i överdelen men när det stått ett tag i normalt läge så avstannar processen. Det sitter en gängad anslutning under en skyddshatt av o plast, går det att fylla på mer amoniaklösnig där???  Någon som vet?
Skulle vara så himla kul att få pröva iden med varmvatten men då måste ju det fungera på vanligt sätt först.

Nenne

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #32 skrivet: 16 mar-07 kl 00:14 »
Hej igen och tack för alla synpunkter!

Har nu fått tag på ett absorbatorkylskåp stod ett på återvinningscentralen när jag var där med skräp (Lycka!). Dess värre kan jag inte få det att fungera trotts ihärdiga försök med att rulla runt det, vänt på det knackat på det etc. Det blir varmt i kokaren men det är som om det fattas vätska i det. När man lutar på det så kluckar det i det och väskan ångar upp för då blir det varmt i överdelen men när det stått ett tag i normalt läge så avstannar processen. Det sitter en gängad anslutning under en skyddshatt av o plast, går det att fylla på mer amoniaklösnig där???  Någon som vet?
Skulle vara så himla kul att få pröva iden med varmvatten men då måste ju det fungera på vanligt sätt först.

Nenne


Rulla vidare och försök igen, man kan inte fylla på ammoniak igen. Du får vara tålmodig med rullandet.

Hälsn Leif

Frithioff

  • Inlägg: 24
SV: Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #33 skrivet: 15 nov-08 kl 23:48 »
Rätt gammal tråd detta. Men jag är lite nyfiken på hur det har gått för er.
Själv letar jag efter en lösning på kylskåp till våran sommarstuga som saknar el. Har varit lite inne på jordkyla men tyvärr så ligger stugan på en rullstensås.

Tau

  • Inlägg: 8
SV: Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #34 skrivet: 18 nov-08 kl 10:35 »
Tycker det verkar kanonintressant att göra kyla av värme på något sätt och absoptionsprocessen är ju en tyst och härlig process. Bifogar en bild över processen.
Sedan kan man ju fundera vidare till att optimera kylar och frysar av kompressortyp genom att se till att baksidan på dessa (eller där kondensorn befinner sig) blir så väl kyld som möjligt och därmed uppnår bättre kyleffekt andra tankar kan u vara ett kylskåp med fasomvandlingsisolering där man under dygnets kalla timmar ser till att omvandla detta material till fast form och man når en väldigt jämn temperatur i huvudsak i kylen (skulle kunna användas till att förlänga kompressor livslängden som slits av all start och stopp). Att sedan kombinera detta med funktionen som scouten nämner tidigare genom förångning av vatten så kan men nyttja den varma årstiden också. En massa tankar och idéer som kan vara vettiga eller galna att försöka förvekliga.

/Termodynamiker och Värmetekniker
"Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacka"

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
SV: Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #35 skrivet: 08 dec-08 kl 11:38 »
Rätt gammal tråd detta. Men jag är lite nyfiken på hur det har gått för er.
Själv letar jag efter en lösning på kylskåp till våran sommarstuga som saknar el. Har varit lite inne på jordkyla men tyvärr så ligger stugan på en rullstensås.
Ja visst är det en gammal tråd där vi spånat friskt en lååång tid.
Kylskåpsprojektet med soldrivet kylskåp har dessvärre gått i stagnation, då min kompis avled tidigt i våras.
Men i övrigt, du som har en gammal rullstensås på tomten har ju alla förutsättningar att bygga en traditionäll stenkällare. Bygg med leca-block om du inte vill bygga med sten. Fyll på med grus och jord över och använd naturens egen förmåga att lagra kyla i marken.
Visst är det ett tungt arbete att gäva ut källaren, men de finns inget bättre än gamla stenkällare för potatis och rotfrukter. Även äpplen går bra att lagra i  markens kyla.
L.C.
Med sol i sinne, både ute o inne.

stabbon

  • Inlägg: 2
SV: Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #36 skrivet: 09 dec-08 kl 17:36 »
Vad är det för fel med en gammal hederlig jordkällare?

ca

  • Inlägg: 248
SV: Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #37 skrivet: 09 dec-08 kl 18:20 »
Vad är det för fel med en gammal hederlig jordkällare?
Det ligger i människans natur att går det att krångla till det så ska man naturligtvis göra det
åtminstone för vet(en)skapens skull.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #38 skrivet: 09 dec-08 kl 18:30 »
kompressorfria kylskåp är ganska krävandepå energi, men visst finns det inte ström kan man visst elda för att få kallt, du får passa brasan nästan dygnet runt.

Du kanske har kommunalt varmvatten utan mätare. ;)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #39 skrivet: 09 dec-08 kl 19:05 »
Det ligger i människans natur att går det att krångla till det så ska man naturligtvis göra det
åtminstone för vet(en)skapens skull.

Halaj!

Visst har du rätt. Folk skall alltid krångla till det i onödan.
När jag lagar mat öppnar jag kylskåpsdörren säkert ett tiotal ggr under lagandet.
Därför tycker jag att det är väldigt bekvämt att ha kylskåpet och hällen under samma tak.

Men så enkelt nöjer sig naturligvis inte alla att ha det.
Fast det står inte riktigt klart för mig på vilket sätt det höjer upplevelsen att behöva ta på sig stövlarna och springa ut till en jordkällare som en tätting under lagandet.
Risken att bränna fast maten under springet ger ju extra krydda förstås.

//T



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser