Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedgrävt/underjordiskt växthus  (läst 29710 gånger)

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
Nedgrävt/underjordiskt växthus
« skrivet: 27 mar-13 kl 13:33 »
Hej,

Jag har läst boken The earth-sheltered solar greenhouse (http://library.uniteddiversity.coop/Ecological_Building/The_Earth_Sheltered_Solar_Greenhouse_Book.pdf). Författaren där föreslår ett sätt att göra en form av nedsänkt kall drivbänk, men stort som ett växthus. Konceptet påminner om Walipini (en form av underjordiskt växthus), men med vissa tillägg som en "kallrasgrav".
(Bild tagen från: www.motherearthnews.com)

Tanken är att genom att odla under marknivå så drar man nytta av värmen från marken, man minskar köldutstrålning genom glasväggar och man undviker kylverkan från vind.

Är det någon som provat detta eller något liknande? Personligen tycker jag det verkar som ett mycket spännande koncept.
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 13:41 av Sorno »

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #1 skrivet: 27 mar-13 kl 14:19 »
Såg också detta någonstans nyss. Idén om det alltså. Hade gärna sett det i verkligheten också.

Skulle hemskt gärna prova!!

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #2 skrivet: 28 mar-13 kl 21:47 »
Min bror byggde något liknande för att kunna odla högalpina perenner. Det är ett bra sätt för att hålla temperaturen lägre på dagarna och högre på nätterna än i ett vanligt växthus.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #3 skrivet: 06 jan-15 kl 18:13 »
Men hur blir det med ljus om det är nedgrävt 1,5 meter I marken? ???

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #4 skrivet: 06 jan-15 kl 22:16 »
Inte precis underjordiskt, snarare nedsänkt. Intressant lösning på frostrisken. Om man kompletterar med automatisk övertäckning för utstrålningen nattetid så blir den bättre. Fast själv är jag mest sugen på att prova inglasning av söderväggen på boningshuset.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #5 skrivet: 06 jan-15 kl 23:16 »
Det är ett gammalt koncept och användes flitigt under den viktorianska eran i England men det finns/fanns  också sådana växthus i Sverige under samma tidsålder.
I Växjö finns en gammal handelsträdgård med flera sådana nedsänkta växthus och jag tror de stammar från tidigt 1900-tal då den handelsträdgården ursprungligen  tillhörde slottsodlingarna på Teleborgs slott . På Sofiero finns också ett som är restaurerat.Troligen finns det flera i Sverige men många har givetvis ruttnat ner och försvunnit.

Fördelarna är givetvis en energibesparing då man kan i viss mån utnyttja jordvärmen samt att det inte går åt så mycket glas (som var dyrt förr).
Idag är förutsättningarna annorlunda då vi har tillgång till byggmaterial som då saknades såsom isolering,aluminium,isolerglas m.m
Men visst går det att bygga ett nytt sådant och troligen med bättre resultat då det idag finns bättre kunskaper om dränering och fuktskydd än dåtida.
Ljusutbytet är inte heller några problem då man ju oftast odlar på bänkar i ett sådant och bänkarna är ju i normal bordshöjd,alltså behövs inga glasytor för ljusinsläpp under bordsnivå. Det använder man ju inte heller i moderna hus med bordsodling utan de ytorna är bättre att hålla isolerade.
Själv har jag byggt ett sådant till övervintringshus till känsliga växter som normalt är ute på sommaren,sommartid används det till tomater.

Det finns mycket att lära av viktorianernas odlingsmetoder,det gick en serie på 90-talet "Den viktorianska trädgården" där en av de sista trädgårdsmästarna från tiden (han gick lärling de sista åren på 1800-talet) visade hur man på ett gods från tiden odlade grönsaker och frukt året runt till godset som ju naturligtvis var självförsörjande på sådant,givetvis ingick även blommor till godsets stora blomsteruppsättningar året runt.
Rätt kul att se honom ladda upp bänkar med gödsel för att kunna odla grönsaker även om det är minus ute,gödseln levererade värmen och han plockade sallad och annat trots att snön låg djup. ulf

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #7 skrivet: 07 jan-15 kl 02:14 »

Eklunda54

  • Inlägg: 27
    • Gotland
    • Trädrömmar
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #8 skrivet: 07 jan-15 kl 09:25 »
Jag byggde ett växthus i somras som är nergrävt 80 cm i ena änden av just skälet - minska frostrisken. Har bubbelplastat in den delen av växthuset i vinter och har en frostvakt inställd på 5 plusgrader. Kan ses på min blogg http://snickartankar.blogspot.se eller i tråd här på forumet .
Min blogg http:// snickartankar.blogspot.se

andtol

  • Gäst
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #9 skrivet: 07 jan-15 kl 18:44 »
i tråd här på forumet .

Har du lagt ut en egen byggtråd här? Det har jag missat.

Eklunda54

  • Inlägg: 27
    • Gotland
    • Trädrömmar
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #10 skrivet: 08 jan-15 kl 17:05 »
Fel av mig ingen tråd om detta ämne här. Finns på bloggen!
Min blogg http:// snickartankar.blogspot.se

smallfarmers

  • Inlägg: 67
    • Småland
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #11 skrivet: 24 jan-15 kl 19:27 »

Det finns mycket att lära av viktorianernas odlingsmetoder,det gick en serie på 90-talet "Den viktorianska trädgården" där en av de sista trädgårdsmästarna från tiden (han gick lärling de sista åren på 1800-talet) visade hur man på ett gods från tiden odlade grönsaker och frukt året runt (...)


jag hittade:
http://www.ur.se/Produkter/168123-UR-Samtiden-Den-viktorianska-tradgarden

men en serie ar det val inte.

andtol

  • Gäst
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #12 skrivet: 01 feb-15 kl 23:11 »
Växthus/odling nedsänkt i en pool:

http://grist.org/food/these-folks-feed-their-family-with-a-garden-in-their-swimming-pool-and-you-can-too/



Nu är det kanske svårt att översätta till vårt klimat men det var ändå intressant!

Ljusa tider

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #13 skrivet: 19 dec-15 kl 11:53 »
Har precis blivit färdig med ett växthus på 10m2. Grunden är 40 cm hög och murad i Leca. Börjar nu fundera på att, gro frön för att senare flytta ner i min jordkällare. Har 4 st armaturer om 75 w t5. Vill naturligtvis förlänga odlings säsongen, genom att börja tidigt. Bor i Bergslagen med typiskt inlandsklimat dvs kalla nätter varma dagar. Har i växthuset lagt i botten på odlingsbädden en dubbel dränering slang, och sedan fyllt över med lecakulor, ovanför detta har jag lagt Platon matta. Jag kommer sedan att fylla på med vanlig torv upp till toppen av odlingsbädden. Meningen är att via en fläkt, dagtid magasinera överskottsvärme i odlingsbädden, för att kompensera de kalla nätterna. Frågan är nu, när är det lämpligt att börja gro plantor. Tänker även använda bubbelplast i jordkällaren och i växthuset. Mina armaturer tänkte jag, skulle användas dels i jordkällaren, samt även i växthuset. Blir tomat, gurka, melon, sallad rädisor mm. som ska drivas fram. När ska jag börja gro mina frön, för att komma igång så tidigt som ? Tror jag kan sätta ut i växthuset i mars. Hur många timmar om dygnet skall jag belysa i jordkällaren ??

nemra

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #14 skrivet: 10 feb-16 kl 19:28 »
Jag såg just en intervju om ett nedgrävt växthus, gjort av nga kineser i Rumänien.
Det kostade ca 15 000 euro och de odlar olika sorters tomater hela året ca 4 omgångar. På vintern när det blir -16 håller sig temperaturen i växthuset på 0 gr, då de har mera resistenta sorter.
Här är länken:
https://www.youtube.com/watch?v=rLW5dL4LskU

Här är en annan, en rumän som gjorde på liknande sätt enligt "nordisk modell" för att ha skörd hela året. Han använder kanadensiska sorter.
https://www.youtube.com/watch?v=8l9Jh1n1I5E

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #15 skrivet: 11 feb-16 kl 10:15 »
Någon som vet varför man ofta gör höga murade socklar på växthus? Kända som att det går stick i stäv med teorin om nedgrävda växthus.
Tanken är snabbare än handen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #16 skrivet: 11 feb-16 kl 20:56 »
Någon som vet varför man ofta gör höga murade socklar på växthus? Kända som att det går stick i stäv med teorin om nedgrävda växthus.
För att glas är dyrt och man behöver ändå inte ljusgenomsläpp så lågt. Dessutom håller stenens massa värme och mildrar nattkylan. Vissa går ännu längre och murar hela norrsidan.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #17 skrivet: 15 feb-16 kl 09:56 »
Man skall så klart sänka nivån i sitt växthus så att man slipper murarna ovan marknivå.

Jag har ett växthus med mur åt norr men den är värmeisolerad utvändigt. - Men ju längre norrut man odlar, desto viktigare att ta vara på ljuset norrifrån också.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #18 skrivet: 26 feb-16 kl 15:56 »
Hej!

Hur blir det med vatten?

Jag har/hade planerat ett nedgrävt (50-75cm) växthus på 4x4 meter o började gräva några 80cm djup provhål för att kolla hur stenigt det var. Samt ett 1x1x0,5m hål.
Samtliga blev fyllda med vatten till minst 50% av djupet dagen efter.

Beror det på att jag gräver när temp ligger omkring nollan?
Kommer vattnet torka upp i jorden mot vår/sommar?

Det är 100% lerjord. Ingen svacka eller höjd omkring området.

Om det blir en bassäng och förblir en bassäng, kan jag grovfiltrera vattnet och använda för bevattning? (Har ej vatten/avlopp eller brunn 100% offgrid)

Jonathan

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nedgrävt/underjordiskt växthus
« Svar #19 skrivet: 26 feb-16 kl 16:22 »
Hej!

Hur blir det med vatten?

Jag har/hade planerat ett nedgrävt (50-75cm) växthus på 4x4 meter o började gräva några 80cm djup provhål för att kolla hur stenigt det var. Samt ett 1x1x0,5m hål.
Samtliga blev fyllda med vatten till minst 50% av djupet dagen efter.

Beror det på att jag gräver när temp ligger omkring nollan?
Kommer vattnet torka upp i jorden mot vår/sommar?

Det är 100% lerjord. Ingen svacka eller höjd omkring området.

Om det blir en bassäng och förblir en bassäng, kan jag grovfiltrera vattnet och använda för bevattning? (Har ej vatten/avlopp eller brunn 100% offgrid)

Jonathan
Det kommer sannolikt torka upp till våren ja, men vattenfyllas igen under regniga perioder. Du kan absolut vattna växter med vattnet, inga problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser