Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magproblem?!  (läst 11331 gånger)

mikatela

  • Inlägg: 116
  • Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
Magproblem?!
« skrivet: 11 apr-12 kl 09:32 »
Jag har en 9 år gammal dvärgpinscher som jag har kämpat med i flera år att hitta ett foder han tål.
 För ca 1½ år sen började han med Bravo färskfoder vilket funkade super, han fick fast och fin avföring 1-2 ggr om dagen och mådde jättebra i magen.

 Men nu verkar inte hans mage vilja samarbeta med det heller.
 Utan han är tillbaka på att skita halvlöst och mycket.

 Jag undrar om ni har något tips vad som kan hjälpa mot magen, antingen annat foder eller kanske tillskott till färskfodret.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Magproblem?!
« Svar #1 skrivet: 11 apr-12 kl 16:12 »
Har egentligen ingen egen erfarenhet av dåliga hundmagar men eftersom jag håller kanin så har jag fått lära mig att kaninmagar (med innehåll) har börjat rekommenderas av veterinärer till hundar med magproblem.

Kanske han kan få det som tillskott med regelbundna intervall och kunna hålla magen i schack då?

Bara en liten fundering.. o:)
Mot nya äventyr!

mikatela

  • Inlägg: 116
  • Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
SV: Magproblem?!
« Svar #2 skrivet: 12 apr-12 kl 22:51 »
Själva magsäcken rå då eller?
Intressant har precis påbörjat uppfödning för självhushåll så kan ju vara bra att veta vad hunden kan ha nytta av. :)

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Magproblem?!
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 11:08 »
Ja, rå ska den va  :)
Mot nya äventyr!

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Magproblem?!
« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 15:39 »
Något man kan prova är havregryn. Våra vovvar går på färskfoder och blir de lite lösa i magen brukar det hjälpa med lite havregryn i maten. Kan vara bra att prova när man inte kan få tag på kaninmage. Eller om man som oss inte håller kaniner.

Annars är ris bindande.

Fin malda äggskal kan fungera.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Magproblem?!
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 15:45 »
Mina egna hundar verkar ha plåtmagar och tål det mesta...
Men en jobbarkompis som har en känslig hund (spannmålsallergiker) ger Vom og Hundemat som ska vara ett av få köpefoder som inte innehåller något spannmål.
http://www.vomoghundemat.se/
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Magproblem?!
« Svar #6 skrivet: 14 apr-12 kl 14:06 »
Kaninmage är super när hunden har en akut diarré. När det gäller konstant halvdålig lös mage så skulle jag rekommendera en tsk psylliumfrö i varje måltid. Det binder upp vätska och lugnar tarmen. Men det är ju inte helt bra att ge det en längre tid kanske, eftersom man egentligen inte fixar problemet med det, utan bara tar bort symtomen.
Kokt fisk och ris lugnar magen också. Ett dygns fasta är också bra ibland. Under fastan kan man ge ris-avkok för att ytterligare lugna en retad mage. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lusen2008

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: Magproblem?!
« Svar #7 skrivet: 23 okt-12 kl 23:36 »
morotspure/kokta morötter är stoppande och bra.. majsvälling funkar för vissa..  ris som sagt (mina hundar hatar ris)  min ena hund (dock bara liten sälskapshund) har haft akut diarré sen i fredag, och ligger nu inlagd mmed dropp,  gav jag ett medel an köper på apoteket, diarsanyl, de hjälpte tills hon fick lite att äta.. men de brukar hjälpa sa vet, lika canicur som är liknande..  vet höll även med mo morotsom är bra mot lös mage, men min lillas mage tålde inget mer än vätskeersättningen, och den lever man inte länge på -även om ja hade i mer druvsocker efter ett tag..
hon gick ner från 4,5-4,7kg till 3,7 på en vecka (hon matstrejkade lite dagarna innan diarrén började..  hoppas dom hittar felet, elelr att de bara blit bra av dropp och deras skon-foder, så hon får komma hem snabbt igen.. både för vi saknar henne, och för de är snordyrt å ha hund på djursjukhus, kostade 1100kr för undersökningen bara..  :-X  men hon är ju försäkrad så vi får se vad slutsuan blir efter blodprover,smärtstillande (öm buk)  dropp och ev ultraljud..  men de är hon såklart värd, men man hade ju önskat att man slapp sånna summor, men vi hade försökt så många dagar hema, vaknätter med ersättning med spruta i mungipan utan att hon blev bra..

gick inte å få i all vätska hon behöver via munnen efter så mkt diarré sa dom, fast ja fick massa beröm när ja talade om allt -skrev ner allt ja fick i henne, och när hon gjorde på sig -hon han inte ens en meter innan de sprutade, så de har inte luktat gott här hemma..  lukten sög sig fast i mig med, böt kläder å åkte till affärn, men ja kände skitlukten ändå.. haha  våran andra hund har förhoppningsvis klarat sig, gav diarsanyl åt henen i 3dygn i förebyggande, och hon va lite lös igår, men normal idag, körde även skonkost på henne till ikväll när hon fick lite foder med.. 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Magproblem?!
« Svar #8 skrivet: 24 okt-12 kl 03:45 »
På apoteket finns ett medel som heter Vi-Siblin, det är väl tänkt för människor men vi har en del av våra hundkunder som ger det till sina hundar med känsliga magar. Någon har väldiga problem med "sommarmage" dvs kan få våldsamma och långvariga dearreér när det är sommar och varmt men får de en matsked av Vi-Siblin så stabiliserar det magen. Det har räddat flera hundar från blodiga diarréer t.o.m.
Vi -Siblin fungerar även när man är förstoppad.
Enkelt att använda,  man bara strör över lite över maten.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Magproblem?!
« Svar #9 skrivet: 24 okt-12 kl 06:43 »
Stomax funkar bra.

Existens!

  • Gäst
SV: Magproblem?!
« Svar #10 skrivet: 24 okt-12 kl 08:15 »
Ja, vi ger också Vi-siblin när det är nåt vajsing.

Till lusen 2008,s hund tycker jag det låter som den behöver antibiotika.  Är den vaccinerad mot parvo?

lusen2008

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: Magproblem?!
« Svar #11 skrivet: 24 okt-12 kl 11:13 »
Ja, vi ger också Vi-siblin när det är nåt vajsing.

Till lusen 2008,s hund tycker jag det låter som den behöver antibiotika.  Är den vaccinerad mot parvo?

jo, dom skulle ta prover, för ev behövdes antibiotika, men dom ville inte ge de i onödan, och de kan ju ge diarré de med.. japp, fullt vacc sen valp (5½år nu)  så rädd att andra hunden ska bli sjuk med nu, hon är en matvägrare och dricker dåligt så hon har inte alls lika bra reserver.. försöker få i henne mer vätska nu,så har hon er att ta av vid ev diarré..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser